ΟΣΕΘ: Η επόμενη μέρα για τα λεωφορεία, εισιτήρια με QR code και το κοινό κόμιστρο με το μετρό
Πώς εξελίσσεται η τοποθέτηση του νέου εξοπλισμού στα οχήματα, πότε αναμένεται η διαλειτουργικότητα με το μετρό, σύμφωνα με το Διευθύνοντα Σύμβουλο, Γιάννη Τόσκα
Μπορεί το μετρό να έχει δικαιολογημένα τραβήξει το ενδιαφέρον του κοινού —με θετικές και αρνητικές ειδήσεις—, όμως από 1η Δεκεμβρίου μία νέα πραγματικότητα ισχύει και στα αστικά λεωφορεία της πόλης, με αναπροσαρμογή δρομολογίων και νέο ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Όπως στο μετρό, έτσι, και εδώ υπάρχουν εκκρεμότητες και απορίες από μεριάς των επιβατών σχετικά με τα νέα ακυρωτικά/εκδοτικά μηχανήματα, τις ηλεκτρονικές κάρτες κ.α.
Επικοινωνήσαμε με τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), προκειμένου να λάβουμε απαντήσεις ως προς το πότε αναμένεται η πλήρης λειτουργία των νέων εκδοτικών/ακυρωτικών μηχανημάτων, πότε θα παραδοθούν οι νέες ηλεκτρονικές κάρτες στους χρήστες αλλά και αν θα προχωρήσει η διαλειτουργικότητα στα συστήματα κομίστρου μετρό-λεωφορείων, που θα επιτρέπει τη χρήση και των δύο μέσων με ένα κοινό εισιτήριο ή κάρτα.
Όσα θα αναφέρουμε παρακάτω αφορούν μόνο τα λεωφορεία και όχι το μετρό, για το οποίο ισχύει διαφορετική σύμβαση κομίστρου με τους δικούς της όρους και εκκρεμότητες.
Άμεσα η ενεργοποίηση όλων των νέων μηχανημάτων για αγορά και επικύρωση εισιτηρίου
Σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕΘ, Γιάννη Τόσκα, τα καινούργια εκδοτικά μηχανήματα έχουν τοποθετηθεί περίπου στα μισά λεωφορεία του στόλου (που αποτελείται από λεωφορεία του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ) και «αρκετά από αυτά» είναι λειτουργικά. Ο ίδιος εκτιμά ότι μέσα στην τρέχουσα εβδομάδα θα τοποθετηθούν όλα και ότι αμέσως μετά θα γίνουν οι απαραίτητες συνδέσεις για να αρχίσουν να λειτουργούν.
Υπενθυμίζουμε ότι σε αυτά τα νέα μηχανήματα θα μπορούν να εκδοθούν εισιτήρια μόνο με πιστωτική/χρεωστική κάρτα και όχι με μετρητά.
Σχετικά με τα νέα ακυρωτικά μηχανήματα (όπου θα επικυρώνουμε τα ηλεκτρονικά εισιτήρια και κάρτες με την είσοδο στο όχημα), ο ΟΣΕΘ επιβεβαιώνει ότι τοποθετήθηκαν μεν, όμως δεν λειτουργούν όλα. Όπως αναφέρει, σε αυτά απομένει να ρυθμιστεί τις προσεχείς ημέρες ο αισθητήρας, ώστε να μπορούν οι χρήστες να εκδίδουν «εισιτήρια» με QR code απευθείας από το κινητό και να τα επικυρώνουν στα μηχανήματα για τις διαδρομές τους.
Επίσης, εκκρεμεί η διασύνδεση με το διατραπεζικό σύστημα ΔΙΑΣ, ώστε κάποιος να πληρώνει τη διαδρομή ανέπαφα με την κάρτα του, χωρίς καν να εκδίδει εισιτήριο ή QR code. Τους πρώτους μήνες του 2025, υποστηρίζουν πηγές του οργανισμού, θα υπάρξει και δυνατότητα για απευθείας πληρωμή από το κινητό μέσω ψηφιακού πορτοφολιού.
Γενικότερα, ο ΟΣΕΘ κάνει λόγο για «μεταβατική περίοδο» μέχρι τις γιορτές, όπου θα λειτουργούν και τα παλιά ακυρωτικά, χρώματος πορτοκαλί. Σε αυτά θα επικυρώνονται τα παλιά χάρτινα εισιτήρια, που έχουν ισχύ τυπικά μέχρι 31 Δεκεμβρίου.
Η πώληση των νέων ThessTickets σε καταστήματα και τα «μεταβατικά» εισιτήρια παλιού τύπου
Μεταφέραμε στον ΟΣΕΘ και μία ερώτηση πολλών αναγνωστών μας: Αν εκτός από τα εκδοτήρια και τους πωλητές θα υπάρχουν τα νέα ηλεκτρονικά επαναφορτιζόμενα εισιτήρια και σε καταστήματα (ψιλικατζίδικα, περίπτερα κτλ.). Για αυτό, δηλώθηκε επίσης ότι δεν μπορεί να δοθεί ακόμα απάντηση, αλλά εφόσον προχωρήσει το ζήτημα, αυτό θα γίνει σε συνεννόηση με τον ανάδοχο του κομίστρου.
Πάντως, αυτήν τη στιγμή τα παλιά χάρτινα εισιτήρια του ΟΑΣΘ έχουν αποσυρθεί από τα καταστήματα. Όμως, στη θέση τους πωλούνται άλλα αντίστοιχης εμφάνισης, που απλώς αναγράφουν τις νέες τιμές που ισχύουν από 1 Δεκεμβρίου: 0,60€ για μονή διαδρομή αστικής ζώνης, 0,80€ για μονή διαδρομή περιαστικής διαδρομής, καθώς και οι αντίστοιχες μειωμένες τιμές του (0,30€ και 0,60€ αντίστοιχα).
Με άλλα λόγια, παράλληλα με το νέο «έξυπνο» κόμιστρο “ThessTicket”, στην αγορά κυκλοφορούν και κάποια «μεταβατικά» χάρτινα εισιτήρια με τη νέα τιμή διαδρομής. Αυτά λογικά θα καταργηθούν από 1 Ιανουαρίου, όταν τεθεί ολοκληρωτικά σε εφαρμογή το “ThessTicket” και όλα τα καινούργια ακυρωτικά.
Και νέες οθόνες τηλεματικής
Σε προηγούμενο ρεπορτάζ μας, είχε αναφερθεί ότι παράλληλα με τα νέα εκδοτικά/ακυρωτικά μηχανήματα, θα τοποθετηθούν στα λεωφορεία και πάνω από 600 νέες οθόνες τηλεματικής, που θα εμφανίζουν πληροφορίες για την τρέχουσα/επόμενη στάση και άλλες πληροφορίες. Στην επικοινωνία μας, ο κ. Τόσκας αναφέρει ότι τοποθετούνται από τα ίδια συνεργεία που τοποθετούν και τα υπόλοιπα μηχανήματα, οπότε ισχύει αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα και για αυτές.
Λειτουργικοί οι μισοί περίπου εξωτερικοί αυτόματοι πωλητές – ενεργοποιούνται και οι υπόλοιποι
Ερχόμενοι στους νέους εξωτερικούς αυτόματους πωλητές που, παράλληλα με τα φυσικά εκδοτήρια, θα εξυπηρετούν τους επιβάτες των λεωφορείων σε 29 σημεία της πόλης, ο ΟΣΕΘ διευκρινίζει ότι μέχρι στιγμής έχουν τοποθετηθεί γύρω στους 20, εκ των οποίων είναι λειτουργικοί οι 13 και δέχονται μόνο κέρματα. Για το πότε θα δοθεί η δυνατότητα να δέχονται και κάρτες για την πληρωμή, ο ΟΣΕΘ δηλώνει ότι δεν μπορεί να δοθεί κάποια συγκεκριμένη απάντηση αυτήν τη στιγμή, καθώς πρόκειται για τεχνικό θέμα του αναδόχου που έχει αναλάβει τα ηλεκτρονικά εισιτήρια για τα λεωφορεία.
Ξεκίνησαν οι πρώτες ειδοποιήσεις για παραλαβή των προσωποποιημένων καρτών
Όπως και στο μετρό, έτσι και στα λεωφορεία υπάρχουν επαναφορτιζόμενα εισιτήρια (ThessTicket) και επαναφορτιζόμενες προσωποποιημένες κάρτες με τα στοιχεία του επιβάτη (ThessCard). Η έκδοση των τελευταίων είναι απαραίτητη για επιβάτες που δικαιούνται μειωμένη ή δωρεάν μετακίνηση. Για να αποκτήσει κάποιος την κάρτα, μπορεί είτε να μεταβεί απευθείας σε κάποιο εκδοτήριο του ΟΑΣΘ είτε να κάνει αίτηση διαδικτυακά και να την παραλάβει στο σπίτι ή σε κάποιο κοντινό εκδοτήριο.
Ειδική αρμόδια ομάδα στο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στον Φοίνικα «τρέχει» πιο γρήγορα τις διαδικασίες, ώστε να αρχίσουν οι παραδόσεις τις επόμενες μέρες, δηλώνει ο ΟΣΕΘ.
Επί τη ευκαιρία, ο ΟΣΕΘ μάς μεταφέρει και ότι ήδη έχουν φορτιστεί με προϊόντα κομίστρου περίπου 5.500 επαναφορτιζόμενα εισιτήρια, και ο αριθμός αυξάνεται εκθετικά καθημερινά.
Ο απώτερος στόχος της διαλειτουργικότητας μετρό-λεωφορείων
Όπως έχουμε αναφέρει και σε άλλα ρεπορτάζ μας, στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης «τρέχουν» αυτήν τη στιγμή δύο διαφορετικά συστήματα κομίστρου: ένα για τα αστικά λεωφορεία και ένα για το μετρό. Έτσι, μολονότι και στα δύο μέσα εκδίδονται παρόμοια εμφανισιακά εισιτήρια/προσωποποιημένες κάρτες, με την επωνυμία “ThessTicket/ThessCard”, στην πράξη τα δύο συστήματα δεν «επικοινωνούν» και άρα δεν μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει και τα δύο μέσα με ένα εισιτήριο, όπως είναι εφικτό στην Αθήνα.
Σχετικά με το αν θα έχουμε τελικά διαλειτουργικότητα των δύο συστημάτων, ο κ. Τόσκας επαναλαμβάνει ότι μέσα στο «πρώτο διάστημα του 2025 θα γίνει αξιολόγηση λειτουργίας του κομίστρου και έρευνες για τη χρήση των προϊόντων κομίστρου έτσι όπως είναι τώρα, και εν συνεχεία θα έχουμε τη διαδικασία για τη διαλειτουργικότητα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο». Ο απώτερος, στόχος, επιβεβαιώνει, είναι με κάποιον τρόπο αυτή να εφαρμοστεί.