«Σε πόσο έρχεται;» – Η βασανιστική μετακίνηση με τον ΟΑΣΘ

Πολυκοσμία, καυγάδες, ασυνείδητοι οδηγοί, καθυστερήσεις, λεωφορεία «φαντάσματα» - Μαρτυρίες από 5 ανθρώπους που επιλέγουν καθημερινά τον ΟΑΣΘ

Χρυσάνθη Αρχοντίδου
σε-πόσο-έρχεται-η-βασανιστική-μετα-1096251
Χρυσάνθη Αρχοντίδου

Η ώρα είναι 9 το πρωί. Παπούτσια, κλειδιά, λάπτοπ και έχω φύγει από το σπίτι. Στη στάση, εγώ και άλλοι πέντε που καλά καλά δεν έχουμε ξυπνήσει ακόμα, περιμένουμε το λεωφορείο, με τα βλέμματα στραμμένα στο δρόμο, ή το κεφάλι κατεβασμένο στο κινητό. Το 2Κ, άφαντο. Τα πέντε λεπτά γίνονται δέκα, τα δέκα γίνονται δεκαπέντε και τελικά η αναμονή στην στάση του λεωφορείου φτάνει το εικοσάλεπτο.

Όταν επιτέλους καταφέρω να μπω μέσα, τα σενάρια είναι δύο. Ή θα είμαστε στρυμωγμένοι σαν τις σαρδέλες, ο ένας πάνω στον άλλον ή, αν είμαι τυχερή, θα καταφέρω να κάτσω σε μία θέση μετά από αρκετή ώρα, συνήθως μερικές στάσεις πριν φτάσω στον προορισμό μου. Τα ακουστικά παίζουν μουσική στο τέρμα, κοιτάω μία έξω από το παράθυρο και μία τα νυσταγμένα και βαριεστημένα πρόσωπα των ανθρώπων γύρω μου. Κάθε μέρα είναι λες και ο χρόνος περνάει όλο και πιο αργά στην ίδια διαδρομή. Το μποτιλιάρισμα στους δρόμους έχει γίνει πλέον η νέα καθημερινότητα, το έχουμε συνηθίσει. Καταφέρνω να φτάσω στη δουλειά μου στις 10. Στη Θεσσαλονίκη του σήμερα, κάνεις μία ώρα με τον ΟΑΣΘ για τη διαδρομή Μαρτίου – Αριστοτέλους.

Μοναδικό μέσο μετακίνησης για κάποιον που δεν έχει αυτοκίνητο στην πόλη αυτή τη στιγμή, είναι ο ΟΑΣΘ, με τα έργα για το Flyover και το πολύπαθο Μετρό να ξύνουν την πληγή του κυκλοφοριακού προβλήματος καθημερινά.

Πέντε άνθρωποι που επιλέγουν τον ΟΑΣΘ για τις καθημερινές τους μετακινήσεις μοιράζονται τις ιστορίες τους:

«Μένω στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία 7 χρόνια, χωρίς δίπλωμα και φυσικά χωρίς αυτοκίνητο. Η μόνη λύση ανάγκης για τις μετακινήσεις μου είναι δυστυχώς τα λεωφορεία. Γιατί η μετακίνηση με λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη, μόνο ως λύση ανάγκης μπορεί να χαρακτηριστεί. Η κατάσταση πάει από το κακό στο χειρότερο και οι συνθήκες λειτουργίας τους, κάθε άλλο παρά αξιοπρεπείς είναι. Η διαδρομή που κάνω από Χαριλάου, με το λεωφορείο 10, για να κατέβω στο κέντρο της πόλης, σε ώρες που δεν έχει αρκετή κίνηση, είναι συνήθως γύρω στα 20 λεπτά. Ωστόσο, σε ώρες αιχμής, ή τον τελευταίο καιρό που το μποτιλιάρισμα είναι μόνιμο στο δρόμους, μπορεί για να φτάσω στο κέντρο να χρειαστώ 45-50 λεπτά. Υπό κανονικές συνθήκες τόσο καιρό, πάντα γνωρίζαμε τις ώρες που έπρεπε να αποφύγουμε για να μην “κολλήσουμε” στο αφόρητο “σταμάτα – ξεκίνα” και αυτές συνήθως ήταν οι ώρες που ο κόσμος πηγαίνει και γυρνάει από τη δουλειά του. Πλέον όμως, ειδικά μετά τις εργασίες για το Flyover, είτε κατέβεις στις 7:00, 11:00, 15:00, 18:00, είναι το ίδιο ακριβώς. Πολλές φορές σκέφτομαι αν πραγματικά θέλω και είναι ανάγκη να κατέβω στο κέντρο ή αν μπορώ με κάποιον τρόπο να το αποφύγω, μόνο για την ταλαιπωρία που ξέρω ότι θα περάσω στο λεωφορείο. Αν  χρειάζεται να πάω κάπου γρήγορα τους τελευταίους μήνες, η μόνη λύση είναι το ταξί. 

Συγκεκριμένα το λεωφορείο που χρησιμοποιώ τώρα, αλλά και αυτό που χρησιμοποιούσα για πολλά χρόνια όταν έμενα στην περιοχή της Μπότσαρη, το 10 και το 2Κ, είναι συνήθως αρκετά “μπουκωμένα” από άποψη κόσμου. Δεν είναι λίγες οι φορές που έχω δει να κλέβουν μπροστά στα μάτια μου, ή μεθυσμένους και παραβατικούς που δεν έχουν κανέναν έλεγχο των πράξεων τους. Οπότε σαν κοπέλα που θέλω να γυρίσω μόνη το βράδυ, με κάνει να το φοβάμαι και να το αποφεύγω ακόμα περισσότερο. Και εγώ φυσικά δεν την έχω γλιτώσει, μιας και με έχουν κλέψει μέσα στον ΟΑΣΘ, αλλά από τότε θέλω να πιστεύω ότι ξέρω να φυλάγομαι κάπως καλύτερα. 

Όσον αναφορά τις μετακινήσεις για τη δουλειά, επειδή η εργασία μου είναι στο εμπορικό κέντρο, μπορώ να πω ότι το λεωφορείο 36 είναι ίσως ένα από τα καλύτερα. Ακόμα και σε ώρες αιχμής δεν αντιμετωπίζω θέματα με την κίνηση, ούτε με τον κόσμο. Αν είσαι 5 λεπτά πιο νωρίς στη στάση, έχεις ακόμη και το προνόμιο να διαλέξεις μια θέση. Στο συγκεκριμένο λεωφορείο, μέχρι και βιβλίο νιώθω άνετα να διαβάσω. Το μόνο αρνητικό είναι πως δεν έχει συχνά δρομολόγια και αν δεν πραγματοποιηθεί ένα από αυτά, δυσκολεύεται αρκετά η μετακίνηση και το πρόγραμμά μου». 

Κυριακή, 24 ετών

«Μένω ανατολικά, στο Φάληρο της Θεσσαλονίκης. Αν και η περιοχή είναι σχετικά κοντά στο κέντρο, από όταν μετακόμισα στην πόλη πριν από 6 χρόνια, επέλεγα πάντα τα λεωφορεία για πιο γρήγορες μετακινήσεις. Αυτή δεν είναι η πραγματικότητα που ισχύει σήμερα. Παλαιότερα επέλεγα την μετακίνηση με τον ΟΑΣΘ καθημερινά, αλλά πλέον το έχω ελαττώσει στις 3 με 4 φορές την εβδομάδα. Είναι μεγάλη ταλαιπωρία. Μιλάμε για ένα μέσο που χρησιμοποιείται από εκατοντάδες ανθρώπους καθημερινά, μιας και δεν έχουμε άλλη επιλογή. Το μοναδικό μέσο αστικής συγκοινωνίας που διαθέτει η Θεσσαλονίκη, και το χρησιμοποιούν ηλικιωμένοι, φοιτητές, μικρά παιδιά, οικογένειες με μωρά, άστεγοι, μεθυσμένοι. Οι περισσότεροι από εμάς, για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, συνήθως χωρίς εισιτήριο ή κάρτα και φυσικά καμία επίπτωση. 

Η αλήθεια είναι πως έχω τη δυνατότητα να πάρω πολλά λεωφορεία, όπως 33, 39, 7, 3Κ, 5, 6. Αλλά η ταλαιπωρία που υπάρχει σε όλα είναι η ίδια. Τα δρομολόγιά τους είναι συχνά, αλλά επειδή η στάση μου είναι από τις τελευταίες πριν φτάσουμε στο κέντρο, όλα τα λεωφορεία ανεξαρτήτως, είναι πάντα φίσκα. Είτε θα μπω και θα είμαι με το πρόσωπο κολλημένο στην πόρτα ή δεν θα καταφέρω να μπω καν. Για θέση ούτε να το συζητώ. Η πολυκοσμία είναι αφόρητη, οι άνθρωποι είναι κυριολεκτικά ο ένας πάνω στον άλλον, που υπάρχουν φορές που έχω νιώσει ότι δεν έχω οξυγόνο και αναγκάστηκα να βγω. Αν και η διαδρομή που κάνω είναι αρκετά σύντομη σε σχέση με άλλες, γίνεται πλέον σε 15 λεπτά, αν όχι παραπάνω, κάτι το οποίο πριν 6 χρόνια, γινόταν κυρίως στις ώρες αιχμής.

Το να σταματήσει ένα λεωφορείο στη μέση της διαδρομής, πάνω στην Βασιλίσσης Όλγας κιόλας, επειδή έχει βλάβη, ή χάλασε κάτι που ούτε ο οδηγός δεν έχει καταλάβει, το έχω πλέον σαν καθημερινό φόβο γιατί έχει συμβεί αρκετές φορές. Οι τσακωμοί, η γκρίνια και οι φωνές μέσα στο λεωφορείο είναι καθημερινό φαινόμενο. Πάντα υπάρχει κάποιος ηλικιωμένος που θα αρχίσει να ωρύεται γιατί ένας νέος δεν του δίνει τη θέση ή κάποιος θα ξεκινήσει να διαφωνεί με τον άγνωστο διπλανό του για κοινωνικοπολιτικά θέματα της επικαιρότητας. Όπως και να έχει το πράγμα, δεν έχουμε πάντα την όρεξη να γελάσουμε με τις ασυναρτησίες του καθενός εκεί μέσα.

Όλο αυτό με απωθεί πάρα πολύ από τα λεωφορεία, με “φορτώνει” με προβλήματα που δεν χρειάζομαι να έχω. Αυτοί είναι και οι λόγοι που προτιμώ πλέον τη μετακίνηση με τα πόδια. Μένω σε περιοχή που αυτό είναι εφικτό για εμένα, χρειάζεται φυσικά να ξεκινήσω λίγο πιο νωρίς από ότι αν επέλεγα το λεωφορείο, αλλά τουλάχιστον δεν έρχομαι σε επαφή με τόσο κόσμο και κυρίως δεν στριμώχνομαι». 

Κωνσταντίνα, 23 ετών 

«Το να πηγαίνω στο κέντρο καθημερινά από την Χαριλάου που μένω, ήταν έτσι κι αλλιώς ταλαιπωρία καθώς πάντα ένα αστικό του ΟΑΣΘ (το 10, το 58) θα μπορούσε να με εξυπηρετήσει, καθώς και όταν βιαζόμουν, ένα ταξί. Τον τελευταίο μήνα και κάτι παραπάνω βέβαια, ομολογώ πως έγινε ανυπόφορη η μετακίνηση με τα αστικά αλλά καθώς παραμένει το πιο φθηνό μέσο της πόλης – και το μοναδικό μαζικής μεταφοράς – οπλίζεσαι με αρκετή υπομονή, μάσκα και ρούφηγμα κοιλιάς για να χωρέσεις και παίρνεις την απόφαση να μπεις μαζί με άλλους είκοσι που σπρώχνουν να περάσουν πρώτοι λες και μοιράζουν καραμέλες…

Πάντως, από τη στιγμή που θα μπω – είναι και μεσημέρι που ανεβαίνουν μαθητές και εργαζόμενοι – μέχρι να φτάσω στην Πλατεία Αριστοτέλους έχει τύχει να κάνω και 45 λεπτά. Μάλιστα πολλές φορές που η υπομονή χτυπάει κόκκινο από τα ξεκίνα – σταμάτα του οδηγού, κατεβαίνω και μία δύο στάσεις νωρίτερα για να περπατήσω (με τη σιγουριά πως όταν φτάσω γραφείο, οι υπόλοιποι στο αστικό μόλις που θα φτάσουν στην επόμενη στάση). Το καλό είναι όμως πως το 58 πλέον έχει πολύ πιο συχνά δρομολόγια από παλιότερα οπότε εμείς τουλάχιστον στην περιοχή μου δεν περιμένουμε συνήθως πολύ. Τώρα που το σκέφτομαι, ίσως κάπως παραπάνω τα Σαββατοκύριακα που είναι λιγότερα τα λεωφορεία…

Από περιπέτειες βέβαια μέσα στα αστικά, βιβλίο ολόκληρο θα μπορούσα να γράψω. Από ξαφνικές αβαρίες που μας κατέβασαν λίγο μετά που ανεβήκαμε (χωρίς να υπάρχει εξήγηση), μέχρι οδηγούς που δεν ξέρουν να οδηγούν λεωφορείο (λίγες μέρες πριν, οδηγός δεν ήξερε να βγάλει το χειρόφρενο και μείναμε στη μέση ενός δρόμου για δέκα λεπτά ή λίγο αργότερα, που πέρασε στο αντίθετο ρεύμα ήμασταν σίγουροι πως εκεί τέλειωσε η ζωή μας. Ευτυχώς έστριψε το τιμόνι έγκαιρα…). Όταν βρω να καθίσω, πολλές φορές ανοίγω κάποιο λογοτεχνικό βιβλίο και διαβάζω για να μειώσω και τον χρόνο που πάει τζάμπα. Για χαμένο χρόνο στις στάσεις από την άλλη, μη το συζητήσουμε. Μάθαμε πλέον να περιμένουμε συνέχεια έναν ΟΑΣΘ, να τον πληρώνουμε, να τον ανεχόμαστε και αυτός με τη σειρά του να μας αντιμετωπίζει συνεχώς ως επιβάτες τέταρτης κατηγορίας. Έλα όμως που δε μπορεί να γίνει αλλιώς. Και πιο πολύ με αρρωσταίνει πως κι όταν (Κάαααποτε) λειτουργήσει το Μετρό, στην Παπαναστασίου πάλι με αστικά θα κυκλοφορούμε. Είναι η μοίρα μας…»

Γιώργος, 31 ετών

«Από Πολίχνη, παίρνω το λεωφορείο 29 καθημερινά για να κατέβω στο κέντρο για τη δουλειά μου, εδώ και πολλά χρόνια. Είμαι από τους τυχερούς, γιατί η στάση είναι κοντά στο σπίτι μου, οπότε βλέπω από την εφαρμογή σε πόση ώρα θα έρθει και συνήθως πηγαίνω στη στάση 2-3 λεπτά νωρίτερα, για να μην χρειάζεται να περιμένω στο υπερβολικό κρύο ή ζέστη. Αλλά και η εφαρμογή πολλές φορές κάνει λάθη, μιας και έχει τύχει να βγω και το λεωφορείο να έχει ήδη περάσει ή να μην περάσει ποτέ. Επίσης, επειδή η στάση μου είναι από τις πρώτες στη διαδρομή που κάνει το 29, συνήθως βρίσκω να κάτσω και τα πρωινά για να περάσει η ώρα πολλές φορές με έπαιρνε και ο ύπνος. Σε αυτό δεν έχω παράπονο, αλλά δεν μπορώ να παραβλέψω το ότι στο λεωφορείο γίνεται καθημερινά χαμός από κόσμο, ασχέτως που εγώ δεν στριμώχνομαι ή δεν μπαίνω σε λεωφορείο λόγω κόσμου. Λεωφορεία που χρησιμοποιώ αρκετά συχνά είναι το 5 και το 6, με τα οποία μετακινούμαι προς ανατολικά και αν και τα δρομολόγια είναι πιο συχνά, ο κόσμος μέσα είναι πολύ περισσότερος, ιδιαίτερα τις πρωινές ώρες, γύρω στις 8-9. 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζω είναι ότι συνήθως σχολάω γύρω στις 6-6:30 και δεν προλαβαίνω να γυρίσω στην Πολίχνη εγκαίρως για να προλάβω κάποιες δραστηριότητες που έχω, στις 7. Γι’ αυτό πλέον αναγκάζομαι να χρησιμοποιώ αρκετά συχνά ταξί και να ξοδεύω παραπάνω χρήματα από όσα επιθυμώ. Αυτό που κάνω μερικές φορές είναι να περπατάω και να πηγαίνω μερικές στάσεις πιο μπροστά, όταν βλέπω ότι το λεωφορείο έρχεται για παράδειγμα σε 20 λεπτά, έτσι ώστε όταν έχω φτάσει στην στάση, να ανέβω κατευθείαν και να κάνω μία πιο σύντομη διαδρομή. Με τις πορείες που γίνονται τόσο συχνά, παραλύει όλη η Θεσσαλονίκη και μαζί ο ΟΑΣΘ. Και πολλές φορές χωρίς λόγο. Τις προάλλες ήμουν στο 34 και ενώ έπρεπε να συνεχίσει τη διαδρομή του στην Εγνατία, μας άφησε Βαρδάρη λόγω πορείας και έπρεπε να πάω μέχρι την Ναυαρίνου με τα πόδια. Καθώς περπατούσα όμως, είδα ότι τα αυτοκίνητα κινούνταν κανονικά στην Εγνατία, οπότε δεν κατάλαβα για ποιον λόγο μας κατέβασε Βαρδάρη τελικά». 

Νίκος, 24 ετών

«Μένω στη Χαριλάου και σαν φοιτήτρια χωρίς δίπλωμα, αναγκάζομαι να μετακινούμαι καθημερινά με λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Από το γήπεδο του Άρη μέχρι την Καμάρα με κίνηση, η ώρα που θα κάνω τη διαδρομή μπορεί να φτάσει και τα 50 λεπτά. Τις βραδινές ώρες που δεν έχει τόση κίνηση και μποτιλιάρισμα, θα κάνω κοντά στα 20 λεπτά, που είναι το φυσιολογικό. Γενικά προσπαθώ να φεύγω μία ώρα νωρίτερα από την ώρα που έχω δώσει ραντεβού να είμαι κάπου, γιατί ποτέ δεν ξέρω αν το λεωφορείο που δείχνει στην εφαρμογή του ΟΑΣΘ, θα περάσει όντως ή θα έρθει με δέκα λεπτά καθυστέρηση. Έχουν μειωθεί και τα δρομολόγια, για λόγους που δεν γνωρίζω, οπότε αν αργήσει ένα λεωφορείο και έχει κίνηση, είσαι καταδικασμένος να αργήσεις. Πολλές φορές η εφαρμογή και ο πίνακας δεν δείχνουν καν τα λεωφορεία, οπότε αναγκάζομαι να περιμένω για πόση ώρα στη στάση, ελπίζοντας σε κάποιο λεωφορείο “φάντασμα”, όπως τα έχουμε ονομάσει οι Θεσσαλονικείς. 

Συχνά, ειδικά στην περιοχή του Θεαγένειου, μπορεί να έχουν διπλοπαρκάρει ή και τριπλοπαρκάρει στο δρόμο και να περιμένει το λεωφορείο με πόσους επιβάτες μέσα, να έρθει ο ασυνείδητος που διπλοπάρκαρε, να μετακινήσει το αμάξι του, για να μπορέσει να περάσει το λεωφορείο. Αν είμαι τυχερή και βρω θέση να κάτσω (σπάνιο στις μέρες μας), μπορεί να περάσω την ώρα μου διαβάζοντας τις σημειώσεις μου για τη σχολή, αλλά συνήθως ακούω μουσική με τα ακουστικά μου, που μου είναι πιο ευχάριστο. Προσωπικά αποφεύγω να επιλέγω ταξί, γιατί είναι ακριβά για τα δικά μου δεδομένα. Η άλλη μου εναλλακτική είναι να το πάρω με τα πόδια, κάτι το οποίο θα πρέπει να έχω προγραμματίσει από πολύ νωρίς για να κατέβω στο κέντρο, μιας και η διαδρομή ακόμα και με τα πόδια δεν είναι μικρή». 

Αποστολία, 21 ετών 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα