Θεσσαλονίκη

Θεσσαλονίκη: Δήμος και επιχειρήσεις αναζητούν τη χρυσή τομή για τα τραπεζοκαθίσματα

Ένα μέτρο από τα παλιά επιστρέφει, με τους επιχειρηματίες να δηλώνουν θετικοί, αν και σε κάποιες περιπτώσεις θα ήθελαν τη νέα κανονιστική πιο χαλαρή

Κωστής Κοτσώνης
θεσσαλονίκη-δήμος-και-επιχειρήσεις-α-1072059
Κωστής Κοτσώνης

Συνάντηση περίπου 25 επαγγελματιών της εστίασης με αρμόδιους αντιδημάρχους έγινε χθες στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης. Στο επίκεντρο βρέθηκε η νέα κανονιστική για τα τραπεζοκαθίσματα, που ψηφίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο πριν μερικούς μήνες, και συγκεκριμένα ο τρόπος με τον οποίο θα γίνονται οι έλεγχοι για την εφαρμογή της.

Συγκεκριμένα, φαίνεται πως επανέρχεται το μέτρο να οριοθετεί κάθε επαγγελματίας, με ειδική σήμανση στο πεζοδρόμιο, το χώρο που δικαιούται να καταλαμβάνει με τραπεζοκαθίσματα. Έτσι, θα είναι εύκολο για τους αρμόδιους να ελέγχουν τη νομιμότητα και θα εκλείψει το φαινόμενο της… μεζούρας.

Νομιμότητα με… τη βούλα

Το συγκεκριμένο μέτρο είχε εφαρμοστεί και επί δημαρχίας Γιάννη Μπουτάρη, ωστόσο τελικά ατόνησε. Τότε οι επαγγελματίες υποχρεούνταν να οριοθετούν τις αντίστοιχες περιοχές με κίτρινες συνεχόμενες γραμμές. Πλέον, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Δημοτικής Αστυνομίας, Κώστα Τσιαπακίδη, τα όρια θα επισημαίνονται με άσπρα στίγματα-βούλες από ειδική ανεξίτηλη μπογιά, στην αρχή τη μέση και το τέλος της κάθε πλευράς που περικλείει τον αντίστοιχο χώρο.

Η διαγράμμιση θα πρέπει να υλοποιηθεί από τους ίδιους τους καταστηματάρχες, με το υλικό που θα υποδεικνύει η Διεύθυνση Επιχειρηματικότητας, μέχρι τις 20 Απριλίου.

Ο κ. Τσιαπακίδης έκανε λόγο γία μία «πολύ καλή και εποικοδομητική συνάντηση», η οποία ήρθε μετά από «ήπιες αντιδράσεις» μερίδας της εστίασης στη νέα κανονιστική. Ο αντιδήμαρχος πρόσθεσε, μιλώντας στην Parallaxi, ότι ο Δήμος επιθυμεί να είναι αρωγός στην καθημερινή προσπάθεια των επιχειρηματιών, όμως πάντα με γνώμονα την ισονομία και το σεβασμό στα δικαιώματα των πεζών. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζονται και διάφορες εκδηλώσεις υπό την αιγίδα του Δήμου, με σκοπό να τονωθεί η κίνηση των καταστημάτων εστίασης, όπως έγινε πριν τις γιορτές και με τα εμπορικά καταστήματα.

Οι επιχειρηματίες θα ήθελαν το κάτι παραπάνω

O πρόεδρος της Πρωτοβουλίας Εστίασης Θεσσαλονίκης, Χρήστος Κουδούνης, ήταν παρών στη συνάντηση. Δηλώνει ότι με αυτήν έγινε μια προσπάθεια να βρεθεί κοινός τόπος μεταξύ των αναγκών των επιχειρηματιών και της ανάγκης για προάσπιση του δημόσιου χώρου. «Οι επιχειρηματίες μεταφέραμε τα προβλήματα που έχουμε και κάποια “ιδιόμορφα” σημεία που έχει η πόλη σε ό,τι αφορά τα τραπεζοκαθίσματα», δηλώνει. «Εκτός από το κομμάτι της διαγράμμισης, μπήκαμε με τους αρμόδιους αντιδημάρχους σε μια διαδικασία συζήτησης η οποία θα γίνει πιο συγκροτημένα και σε άλλες συναντήσεις το επόμενο διάστημα».

Σε ερώτηση τι εννοεί με τον όρο «ιδιόμορφα σημεία», εξηγεί: «Υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις επιχειρήσεων που, ενώ με τις προηγούμενες κανονιστικές είχαν εξασφαλίσει έναν συγκεκριμένο αριθμό τραπεζοκαθισμάτων για πάρα πολλά χρόνια, με τις καινούργιες διατάξεις βγαίνουν εκτός και πρέπει λίγο να τις προστατεύσουμε και αυτές». Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, προσθέτει, είναι η οδός Προξένου Κορομηλά, όπου με τη νέα κανονιστική πολλές επιχειρήσεις θα χάσουν μεγάλο μέρος από τα τραπεζοκαθίσματα σε αυτόν τον τόσο προνομιακό δρόμο.

«Για να είμαστε ειλικρινείς, δεν είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τη νέα κανονιστική. Περιμέναμε κάποια πράγματα λίγο πιο διαφοροποιημένα», ομολογεί ο πρόεδρος της Πρωτοβουλίας Εστίασης. «Για παράδειγμα, θα θέλαμε να είναι λίγο μεγαλύτερο το πλάτος που μπορούμε να πάρουμε από τα πεζοδρόμια για τραπεζοκαθίσματα, εφόσον βέβαια πληρούνται οι προϋποθέσεις για την προσπελασιμότητα των πεζών. Από δω και πέρα, θα δούμε τι μπορούμε να βελτιώσουμε».

Για την Κορομηλά συγκεκριμένα, ο κ. Τσιαπακίδης ανταπαντά: «Στην Προξένου Κορομηλά, όπως σε κάθε δρόμο, ισχύουν αυτά τα οποία προβλέπει ο νόμος. Καταργούνται και αφαιρούνται μόνο όσα τραπεζοκαθίσματα είναι παράτυπα. Τα νόμιμα παραμένουν».

Τι ισχύει με τις άδειες κοινόχρηστου χώρου και την άρση τραπεζοκαθισμάτων

Ένα άλλο ανοιχτό ζήτημα, που αφορά την εστίαση αλλά και άλλους τύπους καταστημάτων, είναι οι άδειες χρήσης κοινόχρηστου χώρου. Ο κ. Τσιαπακίδης μεταφέρει ότι έχει δοθεί παράταση μέχρι τις 30 Μαρτίου, για να εκδώσουν άδεια όλες οι επιχειρήσεις που υποχρεούνται βάσει νόμου να πράξουν ανάλογα. Σύμφωνα με τον ίδιο, το 2024 υπήρξε συμμόρφωση του 85% των επιχειρήσεων. Φέτος ο στόχος είναι το 100%, πράγμα όχι αυτονόητο, αφού τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν συγκεκριμένες επιχειρήσεις που διαχρονικά «ξεχνούσαν» να πληρώσουν και να εκδώσουν τη σχετικά άδεια.

Όταν μία επιχείρηση βγαίνε εκτός ορίων με τα τραπεζοκαθίσματά της, είτε διαθέτει άδεια είτε όχι, μπαίνει σε εφαρμογή η διαδικασία της άρσης. Ειδικότερα, επιδίδεται στον επιχειρηματία ένα φύλλο ελέγχου και του δίνεται περιθώριο εφτά ημερών για να κάνει άρση των παράνομων τραπεζοκαθισμάτων. Όπως εξηγεί ο κ. Τσιαπακίδης, σε επτά ημέρες επαναλαμβάνεται ο έλεγχος και, αν ο επιχειρηματίας δεν έχει συμμορφωθεί, τα παράνομα τραπεζοκαθίσματα συλλέγονται από το Δήμο, αποθηκεύονται σε αποθήκες του και επιδίδεται πρόστιμο. Ο επιχειρηματίας έχει το δικαίωμα να τα ζητήσει ξανά πίσω μετά από τρεις μήνες, πληρώνοντας ένα προβλεπόμενο ποσό.

Φυσικά, σημαντικός παράγοντας για την τήρηση όλων των παραπάνω είναι η δύναμη της δημοτικής αστυνομίας. Υπενθυμίζεται ότι σε προηγούμενο ρεπορτάζ της Parallaxi ο κ. Τσιαπακίδης είχε εξαγγείλει την προσθήκη 80 επιπλέον δημοτικών αστυνομικών στο δυναμικό του Δήμου, από το καλοκαίρι και μετά.

Κοντός ψαλμός, λοιπόν, για να φανεί στην πράξη αν η νέα κανονιστική θα φέρει την πολυπόθητη ισορροπία μεταξύ δημόσιου χώρου και επιχειρηματικότητας, που τόσο ανάγκη έχει η πόλη. Αυτό είναι διαχρονικά ένα από τα δυσκολότερα στοιχήματα κάθε δημοτικής αρχής.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα