Θρασκιά – Μετρό Θεσσαλονίκης: «Ελλείψεις σε βασικές υποδομές – Πηγή ταλαιπωρίας για τους πολίτες» – Στη Βουλή το θέμα
Δείτε το πλήρες κείμενο της ερώτησης
Η Ράνια Θρασκιά, Βουλευτής Α Θεσσαλονίκης και Υπεύθυνη Κ.Τ.Ε. Ψυχικής Υγείας του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή σχετικά με τα προβλήματα λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, που προκαλούν μεγάλη ταλαιπωρία στη μετακίνηση και την καθημερινότητα των πολιτών.
Στην ερώτηση επισημαίνονται, ενδεικτικά, οι πρόσφατες τεχνικές βλάβες που οδήγησαν στη διακοπή των δρομολογίων του Μετρό, και μάλιστα σε ημέρες με υψηλές θερμοκρασίες και σε περίοδο έντονης κυκλοφοριακής συμφόρησης στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Επτά μήνες μετά την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, εξακολουθούν να υπάρχουν δε σοβαρές ελλείψεις σε βασικές υποδομές, όπως η μη ενεργοποίηση συστήματος POS για την έκδοση και την επαναφόρτιση των εισιτηρίων μέσω τραπεζικής κάρτας, οι οποίες γίνονται αποκλειστικά με μετρητά στα αυτόματα μηχανήματα, τα οποία μάλιστα, στη συντριπτική πλειοψηφία τους, δέχονται μόνο κέρματα και χαρτονομίσματα αξίας 5 και 10 ευρώ. Συχνό φαινόμενο αποτελεί δε είτε να τίθενται εκτός λειτουργίας είτε να μην δέχονται τα χαρτονομίσματα. Υπάρχουν κάποια μόνο μηχανήματα που δέχονται χαρτονομίσματα μεγαλύτερης αξίας, δεν είναι όμως λίγες οι φορές που, όπως καταγγέλλουν οι πολίτες, δεν δίνουν ρέστα και καλούνται στη συνέχεια οι πολίτες να πάνε σε συγκεκριμένους σταθμούς για να τα πάρουν. Κι ενώ η κυβέρνηση δεσμεύτηκε πολλάκις για την επίλυση των παραπάνω, καταγράφονται συνεχείς αναβολές. Το ίδιο ισχύει και για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και της ψηφιακής ταυτοποίησης, όπου και δεν έχει καταγραφεί καμία πρόοδος.
Κατόπιν τούτων, η βουλευτής ερωτά τους αρμόδιους Υπουργούς εάν θα προχωρήσουν άμεσα στην επίλυση των επαναλαμβανόμενων προβλημάτων στη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης και πώς θα διασφαλιστεί επιτέλους η εύρυθμη και συνεχής λειτουργία του. Ερωτά, επίσης, για ποιον λόγο δεν έχει ακόμη τεθεί σε λειτουργία το σύστημα POS στους σταθμούς και πότε θα ολοκληρωθεί η ενεργοποίησή του, καθώς κι εάν προβλέπεται η καθολική δυνατότητα έκδοσης και επαναφόρτισης εισιτηρίων με χαρτονομίσματα αξίας άνω των 10 ευρώ. Ερωτά, τέλος, πότε θα λειτουργήσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο στο Μετρό Θεσσαλονίκης.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Υποδομών και Μεταφορών
Ψηφιακής Διακυβέρνησης
ΘΕΜΑ: «Μετρό Θεσσαλονίκης: τεχνικές βλάβες, ελλείψεις σε βασικές υποδομές και συνεχείς αναβολές – πηγή ταλαιπωρίας για τους πολίτες»
Επτά μήνες μετά τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, συνεχίζονται οι τεχνικές βλάβες και οι ελλείψεις σε βασικές υποδομές, προκαλώντας μεγάλη ταλαιπωρία στη μετακίνηση και την καθημερινότητα εκατοντάδων πολιτών.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, λίγες ημέρες πριν (στις 25/06/2025), παρουσιάστηκε «μη προβλεπόμενη ένδειξη στο σύστημα αυτόματης επιτήρησης των συρμών», γεγονός που οδήγησε στην αναστολή της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης σε ολόκληρο το μήκος της γραμμής και κατ’ επέκταση στη διακοπή των δρομολογίων. Αφού η ενημέρωση των επιβατών έγινε με ηχητικές ανακοινώσεις στους σταθμούς και χωρίς να παρέχονται περαιτέρω πληροφορίες για τη φύση του προβλήματος ή για το πότε αναμένεται η επίλυσή του, η λειτουργία του δικτύου επανήλθε μετά από 8 ώρες. Κάποιες ημέρες νωρίτερα, είχε παρουσιαστεί και πάλι πρόβλημα, το οποίο οδήγησε σε ακινητοποίηση του Μετρό για 40 λεπτά. Να σημειωθεί δε ότι η βλάβη σημειώθηκε σε ημέρα με υψηλές θερμοκρασίες και σε περίοδο έντονης κυκλοφοριακής συμφόρησης στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
Επιπλέον, πέραν των επαναλαμβανόμενων τεχνικών δυσλειτουργιών, εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις σε βασικές υποδομές, όπως η μη ενεργοποίηση συστήματος POS για την έκδοση εισιτηρίων μέσω τραπεζικής κάρτας. Η έκδοση και η επαναφόρτιση των εισιτηρίων γίνεται αποκλειστικά με μετρητά στα αυτόματα μηχανήματα, τα οποία μάλιστα, στη συντριπτική πλειοψηφία τους, δέχονται μόνο κέρματα και χαρτονομίσματα αξίας 5 και 10 ευρώ. Συχνό φαινόμενο αποτελεί δε είτε να τίθενται εκτός λειτουργίας είτε να μην δέχονται τα χαρτονομίσματα. Υπάρχουν κάποια μόνο μηχανήματα που δέχονται χαρτονομίσματα μεγαλύτερης αξίας, δεν είναι όμως λίγες οι φορές που, όπως καταγγέλλουν οι πολίτες, δεν δίνουν ρέστα και καλούνται στη συνέχεια οι πολίτες να πάνε σε συγκεκριμένους σταθμούς για να τα πάρουν. Κι ενώ η κυβέρνηση δεσμεύτηκε πολλάκις για την επίλυση των παραπάνω, καταγράφονται συνεχείς αναβολές. Αντιστοίχως, δεν έχει υπάρξει καμία πρόοδος κι ως προς την υποδομή για το ηλεκτρονικό εισιτήριο και την ψηφιακή ταυτοποίηση στις μηνιαίες προπληρωμένες κάρτες.
Επειδή, επτά μήνες μετά την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, συνεχίζονται οι τεχνικές βλάβες, προκαλώντας σημαντική ταλαιπωρία στους πολίτες κι εγείροντας σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των επιβατών και την επάρκεια των διαδικασιών συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης.
Επειδή, επτά μήνες μετά την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, η αγορά κάθε είδους κομίστρου ή η φόρτιση των ηλεκτρονικών εισιτηρίων και των προσωποποιημένων καρτών δεν μπορεί να γίνει με χρήση τραπεζικής κάρτας. Τη στιγμή μάλιστα που τα μηχανήματα έχουν ήδη ενσωματωμένο το σχετικό σύστημα.
Επειδή, επτά μήνες μετά την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, οι πολίτες της Θεσσαλονίκης ταλαιπωρούνται καθημερινά με τις δυσλειτουργίες που παρουσιάζουν τα αυτόματα μηχανήματα.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
Θα προχωρήσουν άμεσα στην επίλυση των επανειλημμένων προβλημάτων στη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης; Ποια μέτρα προτίθενται να λάβουν, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη και συνεχής λειτουργία του;
Για ποιον λόγο δεν έχει ακόμη τεθεί σε λειτουργία το σύστημα POS στους σταθμούς και πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί η ενεργοποίησή του;
Προβλέπεται η καθολική δυνατότητα έκδοσης και επαναφόρτισης εισιτηρίων με χαρτονομίσματα αξίας άνω των 10 ευρώ;
Πότε θα λειτουργήσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο στο Μετρό Θεσσαλονίκης;