Θεσσαλονίκη

Τι γίνεται με το Μετρό στην Καλαμαριά; «Λείπουν» 12 εκατομμύρια για τις απαλλοτριώσεις

Ανησυχία ότι η επέκταση προς την Καλαμαριά θα μπλοκάρει, αν δεν ακολουθηθεί το «μοντέλο» του τερματικού στη Νέα Ελβετία

Χάρης Δημαράς
τι-γίνεται-με-το-μετρό-στην-καλαμαριά-1173220
Χάρης Δημαράς

Τη στιγμή που έχουν ήδη πέσει οι υπογραφές για την διαμόρφωση του τερματικού σταθμού του Μετρό της Θεσσαλονίκης στη Νέα Ελβετία (με χρηματοδότηση 24,5 εκ. ευρώ)  και υπουργικά χείλη επιμένουν ότι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί τον προσεχή Νοέμβριο, εύλογες απορίες δημιουργούνται για την επέκταση προς την Καλαμαριά.

Πρόσφατες δηλώσεις του Υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου, προκάλεσαν ανησυχία. Η Parallaxi σας είχε ενημερώσει με ρεπορτάζ, βέβαια, πριν από τις συγκεκριμένες δηλώσεις, για την πολύ πιθανή καθυστέρηση και τα σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν, από το ρεπορτάζ της 16ης Φεβρουαρίου.

Η ολοκλήρωση του έργου στη Καλαμαριά «σκοντάφτει» στις απαλλοτριώσεις που πρέπει να γίνουν στον τερματικό σταθμό της Μίκρας, αλλά και για την διάνοιξη της οδού Πόντου, η οποία βάσει αρχικού σχεδίου έχει συνδεθεί με την χάραξη των σταθμών και την διαδρομή του συρμού.

Για τις απαλλοτριώσεις έχουν δοθεί μέχρι τώρα τα τελευταία χρόνια περί τα 8 εκατομμύρια από τον κρατικό κορβανά, ωστόσο, έχουν μείνει στη μέση και υπολογίζεται πως πρέπει να δοθεί ένα ποσό της τάξεως των 12 εκατομμυρίων τουλάχιστον για να ολοκληρωθούν.

Οι απαλλοτριώσεις στους τελευταίους τρεις σταθμούς του Μετρό στην Καλαμαριά (οι υπόλοιποι είναι απολύτως έτοιμοι και εσωτερικά και εξωτερικά) είναι απαραίτητοι για τους εξής λόγους: Το επιβατικό κοινό θα αναγκάζεται  να κινείται για αρκετά μέτρα μέσα σε χωράφια και σε αδιαμόρφωτο χώρο, ενώ θα είναι εξαιρετικά δύσκολο και το παρκάρισμα των αυτοκινήτων κοντά στους συγκεκριμένους σταθμούς (Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα).

Μεγάλο το πρόβλημα του σταθμού μετεπιβίβασης

Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι για την Καλαμαριά τη δεδομένη χρονική στιγμή χρειάζονται τουλάχιστον 12 εκατομμύρια για να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες εργασίες για την επέκταση του Μετρό, ποσό που παραμένει στον «αέρα» δεν είναι εξασφαλισμένο.

Στον Δήμο Καλαμαριάς κάνουν λόγο για ζήτημα που εξαρτάται αποκλειστικά από την κεντρική εξουσία. Προφανώς και σε τοπικό επίπεδο, εν μέσω πολλών οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει ο Δήμος, είναι απίθανο να βρεθούν πόροι για τις απαλλοτριώσεις, που ούτως ή άλλως θεωρείται «υποχρέωση« του κράτους να τις χρηματοδοτήσει μέσω των δήμων ή των περιφερειών.

Ενα σημαντικό αγκάθι για να προχωρήσει το έργο είναι και η κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης στον τερματικό σταθμό του Μετρό στην Μίκρα, θέμα για το οποίο επίσης έχει ενημερώσει στο παρελθόν με ρεπορτάζ της η Parallaxi.

Δείτε τα σχέδια που είχε προ μηνών δημοσιεύσει η Parallaxi από τον τερματικό της Μίκρας

Το σχέδιο αναφέρει ότι στη Μίκρα θα δημιουργηθεί εκτός από πάρκινγκ και σταθμός λεωφορείων του ΟΑΣΘ ώστε να υπάρχει διασύνδεση με τη γραμμή του Μετρό, κάτι που πάντως, ελλείψει σχεδίου, μπορεί να δημιουργήσει κυκλοφοριακό κομφούζιο.

Ο ΟΣΕΘ καλείται να προχωρήσει σε κυκλοφοριακή μελέτη ώστε το σχέδιο να είναι υλοποιήσιμο, σε συνδυσμό με το ότι εκατοντάδες αυτοκίνητα θα κινούνται, αλλά και θα σταθμεύουν στην περιοχή. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να γίνει απαλλοτρίωση 33 στρεμμάτων μόνο στον συγκεκριμένο σταθμό.

Πρωτοβουλίες της δημάρχου

Η δήμαρχος Καλαμαριάς Χρύσα Αράπογλου είχε καλέσει σε σύσκεψη προ ημερών όλους τους αρμόδιους φορείς (Ελληνικό Μετρό, στελέχη της κυβέρνησης, ΟΣΕΘ), ζητώντας να τρέξουν συντονισμένα οι διαδικασίες για να προχωρήσουν άμεσα τα συνοδά έργα, όπως ακριβώς συνέβη και με τη βασική γραμμή και τον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας.

«Πρέπει να τρέξουμε με τα χίλια για να είναι έτοιμο το Μετρό μέσα στο 2025, έστω στο δεύτερο μισό», λένε χαρακτηριστικά από τον Δήμο Καλαμαριάς. Αν δεν γίνει αυτό, τότε η καθυστέρηση στην επέκταση, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Όλα είναι ζήτημα πολιτικής βούλησης, ώστε να εκταμιευθεί το ποσό που χρειάζεται.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα