Πέντε “πληγές” της σημερινής Θεσσαλονίκης

Συγκεντρώσαμε πέντε σημερινές "πληγές" της πόλης. Εσείς ποια άλλη έχετε να της καταλογίσετε;

Parallaxi
πέντε-πληγές-της-σημερινής-θεσσαλο-316418
Parallaxi

Τα προβλήματα στην πόλη της Θεσσαλονίκης είναι ένα ζήτημα που οι πολίτες της μπορούν να συζητούν ίσως για χρόνια και η λίστα να μοιάζει ατελείωτη. Υπάρχουν όμως κάποιες τόσο τρανταχτές πτυχές της που δεν μπορείς παρά να δώσεις την βαρύτητα και τον χαρακτηρισμό μιας πραγματικής “πληγής” στην πόλη. Καταστάσεις πολύχρονες και ψυχοφθόρες, φαινομενικά χωρίς ίαση, τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον, οι οποίες έχουν στοιχίσει πολλά στους Θεσσαλονικείς και ακόμα τους πληγώνουν. Συγκεντρώσαμε πέντε σημερινές “πληγές” της πόλης. Εσείς ποια άλλη έχετε να της καταλογίσετε;

To Μετρό Θεσσαλονίκης

Το μεγάλο συγκοινωνιακό έργο που συζητιόταν χρόνια για την πόλη και ξεκίνησε επίσημα να κατασκευάζεται το 2006, μετά από υπογραφή της σύμβασης, κατέληξε να γίνει ένα από τα τραγικά ανέκδοτα της Θεσσαλονίκης. Ένα έργο που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2012 και να έχει παραδοθεί στο κοινό της πόλης, ακόμα βρίσκεται υπό κατασκευή και σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, θα παραδοθεί εξ ολοκλήρου στην πόλη το 2020, 14 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών! Και η καθυστέρηση στην προσθήκη ενός ακόμα μέσου συγκοινωνίας στους Θεσσαλονικείς είναι το μικρότερο πρόβλημα της υπόθεσης, καθώς η πολύχρονη κατασκευή του έχει πλήξει πρωτίστως τους καταστηματάρχες που ήταν άτυχοι να βρίσκονται σε σημεία εργοταξίων. Κεντρικοί δρόμοι όπως η Εγνατία, η Αγίας Σοφίας, η Δελφών και η Μοναστηρίου που αποκλείστηκαν, είδαν τεράστιο πλήγμα στην επιχειρηματική δραστηριότητα όσων καταστημάτων βρίσκονταν κατά μήκος τους. Επιχειρήσεις δεκαετιών έκλεισαν, η εμπορική κίνηση δέχτηκε τεράστιο πλήγμα και φυσικά η καθημερινή ταλαιπωρία των κατοίκων σε δρόμους σχεδόν αποκλεισμένους είναι πλέον συνηθισμένο φαινόμενο. Ας ελπίσουμε μονάχα η τελευταία γνωστοποιημένη ημερομηνία παράδοσης να είναι και η πραγματική.

Ο ΟΑΣΘ

Ο ΟΑΣΘ είναι ίσως το μόνο πράγμα στο οποίο συμφωνούν όλοι οι Θεσσαλονικείς (με εξαίρεση ίσως μόνο τους εργαζόμενούς του): Τον μισούν με πάθος. Ένας οργανισμός-αληθινή πληγή της πόλης, τι να του καταλογίσεις πρώτα; Τα ελαττωματικά λεωφορεία χωρίς κλιματισμό τα καλοκαίρια; Η μέχρι και μίας ώρας αναμονή στη στάση καθημερινά, ειδικά στις δυτικές συνοικίες; Η σαρδελοκατάσταση που επικρατεί αν είσαι τυχερός και χωρέσεις να μπεις μέσα; Οι συνήθεις βλάβες των αστικών του καθοδόν, με αποτέλεσμα ο κόσμος να κατεβαίνει και να περιμένει το επόμενο ή να παίρνει ταξί για να μην αργήσει στη δουλειά του; Ακόμα και όλα αυτά φάνηκαν να ωχριούν μπροστά στην επίσχεση των εργαζομένων του ΟΑΣΘ, τον Μάιο του 2017, που άφησε μια πόλη χωρίς το μοναδικό της μέσο μετακίνησης για εννιά μέρες συνεχόμενες, κι αυτή ήταν απλά η πιο μακροσκελής από τις επισχέσεις που σημειώθηκαν εκείνον τον χρόνο. Το τι μισθοί χάθηκαν σε ταξί, το τι περπάτημα έριξαν οι Θεσσαλονικείς και το τι άδειες “κάηκαν” τζάμπα, γιατί πολύ απλά ο κόσμος δεν είχε τρόπο να πάει στη δουλειά του, δεν περιγράφεται. Μέχρι και carpooling απέκτησε η πόλη για να σωθεί, στην μόνη ίσως θετική πλευρά της υπόθεσης. Και μπορεί πλέον να έχει αναλάβει νέα διοίκηση με υποσχέσεις για επισκευές και αύξηση λεωφορείων, αλλά εμείς ακόμα σε κονσερβοκούτια μετακινούμαστε.

Το κυκλοφοριακό συνολικά παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα της πόλης αφού εκτός από τον περιφερειακό καμία άλλη σοβαρή παρέμβαση στην πόλη δεν έχει πραγματοποιηθεί και ολοκληρωθεί εδώ και δεκαετίες.

Η Ερυθρά Παλίρροια και η βρωμιά στη θάλασσα 

Το περσινό καλοκαίρι η Θεσσαλονίκη γνώρισε την έκταση του φαινομένου που έβαψε την παραλία καφέ, με το φυτοπλαγκτόν του Θερμαϊκού να δημιουργεί μια άσχημη εικόνα και απίστευτη δυσοσμία. Όπως είχαν επιβεβαιώσει ειδικοί επιστήμονες επί του περσινού περιστατικού, το εκτεταμένο αυτό φαινόμενο χρωματισμού των επιφανειακών νερών του όρμου και του κόλπου της Θεσσαλονίκης οφείλεται στην εμφάνιση «ερυθράς παλίρροιας». Είναι φυσικό φαινόμενο στο μέρος που σχετίζεται με παράκτιους ανέμους ή την κίνηση των θαλάσσιων μαζών στον Θερμαϊκό κόλπο, είναι όμως και ανθρωπογενές στο μέρος που συνδέεται με τον ευτροφισμό των νερών του κόλπου, ο οποίος οφείλεται στη μακροχρόνια απόρριψη αστικών λυμάτων και γεωργικών απορροών (στραγγιστικές τάφροι, ποταμοί, χείμαρροι, αποχετευτικοί αγωγοί πριν από τη λειτουργία των μονάδων κατεργασίας κ.ά.). Η πιο σημαντική επίπτωσή του, πέραν της οπτικής όχλησης και δυσοσμίας και των παρεπόμενων συνεπειών τους, είναι ότι αλλάζει μακροπρόθεσμα το τροφικό πλέγμα ευνοώντας την ανάπτυξη των μεδουσών έναντι των ψαριών, κάτι που όντως παρατηρήθηκε πέρσι, με την εμφάνιση πολλών στον Θερμαϊκό. Όπως είχε δηλώσει ο καθηγητής Χημείας Περιβάλλοντος του Α.Π.Θ., Κώστας Φυτιάνος, το φαινόμενο παρουσίασε πέρυσι πρωτόγνωρη ένταση και έκταση στο Θερμαϊκό κόλπο και δεν γνωρίζουμε αν θα αποτελέσει μόνιμη κατάσταση διότι εμφανίζεται συχνότερα σε σχέση με το παρελθόν. Το πρόβλημα με το φυτοπλαγκτόν πάντως είναι σίγουρο στον Θερμαϊκό και η ελπίδα είναι να μην ξαναεμφανιστεί σε τέτοια έκταση.

Εκτός όμως από το φαινόμενο η ρύπανση στο Θερμαϊκό παραμένει ένα άλυτο πρόβλημα. Υπάρχουν μέρες που στην ακτή επιπλέουν κάθε είδους αντικείμενα, πνιγμένα ποντίκια, πλαστικά και ότι φέρει ο αέρας δημιουργώντας ένα εφιαλτικό θέαμα.

Διαβάστε ακόμα: Ερυθρά ή σκατουλί παλίρροια

Η δυσοσμία στα δυτικά

Η έντονη δυσοσμία που εμφανίζεται συχνά στη δυτική Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στον Δήμο Κορδελιού-Ευόσμου είναι ένα σημαντικό πρόβλημα για το οποίο οι κάτοικοι αναζητούν εδώ και χρόνια λήξη και απόδοση ευθυνών. Οι καταγγελίες πολιτών ήταν αυτό το διάστημα συνεχόμενες, αναφέροντας έντονη έως ανυπόφορη οσμή πετρελαίου τα βράδια, συνοδεύομενη πολλές φορές από ρύπους. Συμπτώματα που είχαν αναφερθεί από τους κατοίκους ως αποτέλεσμα της αέριας ρύπανσης ήταν έντονο τσούξιμο στα μάτια και το λαιμό, πονοκέφαλοι, εμετοί, δυσφορία στο αναπνευστικό. Η μυρωδιά αποτελεί, όπως έχουν αναφέρει επιστήμονες, αποτέλεσμα χημικής ένωσης, οδηγώντας τα συμπεράσματα στα λύματα. Ο υπαίτιος δεν έχει βρεθεί ακόμη, όμως πριν έναν χρόνο έγινε η έναρξη δύο μεγάλων παρεμβάσεων της Περιφέρειας για την επίλυση του προβλήματος, συγκεκριμένα του ερευνητικού προγράμματος σε συνεργασία με το τμήμα Χημείας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και της εγκατάστασης του μηχανήματος που δώρισαν τα ΕΛΠΕ στο ΑΠΘ για την διενέργεια μετρήσεων δύσοσμων ουσιών. Στην πιο πρόσφατη ανακοίνωση για την υπόθεση, αναφέρθηκε πως εντός ενός εξαμήνου θα έχει διαμορφωθεί μια ολοκληρωμένη εικόνα για το θέμα της δυσοσμίας στον Εύοσμο, όπως δήλωσε η καθηγήτρια Χημείας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνη Σαμαρά, με αφορμή την εγκατάσταση δειγματοληπτών αερίων ρύπων σε τρία σημεία του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου Θεσσαλονίκης. Όπως σημείωσε, τα κρούσματα έχουν μειωθεί κατά πολύ σε σχέση με πέρσι και πρόσθεσε ότι οι δειγματοληψίες θα πραγματοποιούνται σε τυχαία χρονικά διαστήματα για 12 μήνες, με προοπτική συνέχισής τους εφόσον διαπιστωθούν αποτελέσματα άξια αναφοράς. Ας ελπίσουμε ότι αυτή θα είναι μια πληγή που θα επουλωθεί με τις παρεμβάσεις.

Η κατάληψη του δημόσιου χώρου

Αυτή είναι μια πληγή της πόλης που δεν θα βρει ίαση σύντομα. Τι να πρωτοπεί κανείς για την συνεχόμενη ασέβεια καταστηματαρχών αλλά και πολιτών στον δημόσιο χώρο της Θεσσαλονίκης; Από τραπέζια και καρέκλες μέχρι μανιτάρια και διαχωριστικά που βγαίνουν στα πεζοδρόμια, αποκλείοντας την διέλευση πεζών. Τραπεζοκαθίσματα που καταλαμβάνουν από ορισμένους πεζοδρόμους μέχρι και το πιο μικρό πεζούλι, καθιστώντας το περπάτημα ειδικά στο κέντρο της πόλης ανέφικτο και δημιουργώντας πολλές φορές κινδύνους στην κυκλοφορία. Κι ενώ είχαν γίνει “σαφάρι” απομάκρυνσης των παράνομων τραπεζοκαθισμάτων από τον Δήμο, η κατάσταση δεν μοιάζει να έχει αλλάξει ιδιαίτερα. Μαγαζάτορες βγάζουν ακόμη την πραμάτεια τους στον δρόμο, βάζοντας κυριολεκτικά εμπόδια στη διέλευση. Και φυσικά το αιώνιο ζήτημα των παράνομα παρκαρισμένων οχημάτων, που σταθμεύουν σε διαβάσεις και ράμπες παρεμποδίζοντας την κυκλοφορία των ΑμεΑ. Εκεί βέβαια είναι θέμα παιδείας λένε πολλοί. Κάτι που προφανώς μας λείπει αρκετά αν αναλογιστείς τις καθημερινές παραβάσεις που συναντάμε καθημερινά στην Θεσσαλονίκη. Δε βαριέσαι. Έρχεται ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε τρία γυάλινα περίπτερα της Νέας Παραλίας. Τουλάχιστον θα πίνουμε τον καφέ μας με θέα τον Θερμαϊκό. Κι ας εμποδίζουμε τους πολίτες στην βόλτα τους.

Διαβάστε ακόμα:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα