Σπίρτζης εναντίον όλων

Η περιφερειακή ένωση δήμων Κ. Μακεδονίας κατηγορεί τον κ. Σπίρτζη για διγλωσσία, ενώ ο ίδιος σε συνέντευξη του δηλώνει ότι παραμένει ανοικτός σε προτάσεις.

Parallaxi
σπίρτζης-εναντίον-όλων-195698
Parallaxi

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης μιλάει κατά τη διάρκεια της τελετής παράδοσης - παραλαβής του Υπουργείου Υποδομών, Αθήνα, την Τετάρτη 28 Ιανουαρίου 2015. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ

Κακό εξελίσσεται το κλίμα μεταξύ της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κ. Μακεδονίας και του Υπουργού μετά την πρόσφατη ειδηση ότι ο κ. Σπίρτζης είχε ήδη καταθέσει σχέδιο Νόμου στο Λογιστήριο του κράτους λίγο πριν αφιχθεί στη Θεσσαλονίκη για να το παρουσιάσει και να συνεχίσει τη διαβούλευση με τους φορείς της πόλης.

Για απόκρυψη των σχεδιασμών του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, σχετικά με τον ΟΑΣΘ, κάνει λόγο ανακοίνωση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, με αφορμή την παρουσία του υπουργού, την περασμένη Δευτέρα 8 Μαϊου, στη ΠΕΔ-ΚΜ και το σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, που ήρθε στη δημοσιότητα και αφορά το τι μέλλει γενέσθαι με τις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη.

«Τη Δευτέρα, 8 Μαΐου 2017 και πριν από την έλευσή του στην ΠΕΔ-ΚΜ ο κ. υπουργός είχε ήδη υπονομεύσει και ακυρώσει το Προσχέδιό του, καθώς είχε καταθέσει άλλο, διαφορετικό Σχέδιο Νόμου στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, προφανώς για να συνταχθεί η επ’ αυτού προβλεπόμενη έκθεση δημοσιονομικών επιπτώσεων» αναφέρει, μεταξύ άλλων, η ανακοίνωση της ΠΕΔ-ΚΜ.

Μιλά, άλλωστε, για «προσπάθεια παραπλάνησης των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης» και ζητά από τον υπουργό να αποσύρει το σχέδιο και να επανέλθει σε έναν ειλικρινή, αυτήν τη φορά, διάλογο με τους δημάρχους (ΠΕΔ/ΚΜ), τους επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ και τον ΟΑΣΘ, για τη χάραξη του μέλλοντος των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

Την ίδια ώρα ο κ. Σπίρτζης, σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο Θεσσαλονίκης» στον Απόστολο Λυκεσά, μίλησε εφ’ όλης της ύλης του Νομοσχεδίου:

Μιλώντας για την παρουσία του αυτές τις μέρες στη Θεσσαλονίκη σημείωσε: Δε γίνεται ν’ αντιμετωπίσουμε τα πολύ σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν από απόσταση. Πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι, εδώ επί τόπου που θ’ αντιμετωπίζουν συνεχώς τα προβλήματα και θα δίνουν λύσεις.

Ο κ. Σπίρτζης συνέχισε μιλώντας για το νομοσχέδιο, τη διοίκηση του ΟΑΣΘ και το δίκιο των εργαζομένων του:

-Δε βιαζόμαστε να το καταθέσουμε το νομοσχέδιο. Έχουμε προχωρήσει σε διαβούλευση με όλους τους φορείς, υπάρχουν προτάσεις των φορέων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Επιμελητηρίων και των εργαζομένων που έχουν γίνει αποδεκτές από μέρους μας και θα περιληφθούν. Από κει και πέρα αυτό είπαμε και χτες και στη Διοίκηση του ΟΑΣΘ και δημόσια, είναι ότι δε θα επιτρέψουμε να ξαναπαίξουν με τους πολίτες και την καθημερινότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης.

Είτε αυτό έχει να κάνει με τη διοίκηση του ΟΑΣΘ και τις παραλείψεις που έχει, είτε έχει να κάνει με άλλα πράγματα. Πρέπει ο ΟΑΣΘ να βρει τη δική του λειτουργία. Περιμένουμε τις προτάσεις που θέλει να κάνει η Διοίκηση του ΟΑΣΘ, ρωτήσαμε τη Διοίκηση του ΟΑΣΘ αν οι προτάσεις των εργαζομένων που είδαν το φως της δημοσιότητας τις αποδέχονται, απάντησαν ότι δεν τις αποδέχονται, περιμένουμε λοιπόν έστω και με μεγάλη καθυστέρηση τις προτάσεις της Διοίκησης του ΟΑΣΘ, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι θα επιτρέψουμε σε καμία περίπτωση να ζήσει η Θεσσαλονίκη ό,τι έζησε και την προηγούμενη φορά και να μη βρεθεί μια οριστική λύση.

-Οι εργαζόμενοι από τη στιγμή που είναι απλήρωτοι έχουν πολύ μεγάλο δίκιο. Και αν θέλετε και την άποψή μου, είναι απαράδεκτο ένας φορέας ο οποίος επιδοτείται με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο, να οφείλει δεδουλευμένα στους εργαζομένους του. Και τελείως τυχαία, και την επόμενη φορά και τώρα, περιμένει ο ΟΑΣΘ να πάρει κάποια χρήματα από διαιτησίες που έχουν γίνει και δεν έχουν καθαρογραφεί, ή από διεκδικήσεις που έχει. Λοιπόν, στο πλαίσιο της νομιμότητας, μπορεί να προχωρήσει στις διεκδικήσεις του και σε όλα τα υπόλοιπα. Αυτό ούτε του έχει αρνηθεί κανείς ούτε το έχει απαγορεύσει.

Και συνεχίζει: Δεν μπορεί να γίνεται ανάστατη η πόλη, πάλι για ένα μήνα, γιατί η διοίκηση του ΟΑΣΘ δεν έχει προχωρήσει την καταβολή δεδουλευμένων, όταν η τακτική επιχορήγηση από το Υπουργείο Μεταφορών δεν αργεί ούτε μια ώρα. Συνήθως δίνεται και νωρίτερα. Όφειλαν λοιπόν ως Διοίκηση να είχαν πληρώσει όλα τα δεδουλευμένα των εργαζομένων, όλα, μέχρι τελευταίο ευρώ και να μην ταλαιπωρείται η πόλη από τέτοιες καταστάσεις.

-Πιστεύουμε ότι ο ΟΑΣΘ είναι ένας φορέας αστικών συγκοινωνιών που δεν έχει εκπληρώσει στοιχειωδώς τις υποχρεώσεις του σε σχέση με την ποιότητα και την ποσότητα του μεταφορικού έργου στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και κάποια στιγμή πρέπει να κάνει την αυτοκριτική του και ο ΟΑΣΘ και η Διοίκησή του και οι εργαζόμενοι σ’ αυτό τον Οργανισμό. Διότι δεν είναι το σύνολο των εργαζομένων ο τυπικός εργαζόμενος που συναντάμε στη Θεσσαλονίκη, σε άλλους φορείς ή στην υπόλοιπη Ελλάδα.

-Έχουμε μια μισθοδοσία που σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι έξω από κάθε λογική, έχουμε έναν φορέα που δεν ξέρει κανείς αν είναι Ανώνυμη Εταιρεία, αν είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, Ιδιωτικού, ΕΠΕ, τί νομική μορφή έχει ο ΟΑΣΘ, από ποιον γίνεται ο έλεγχος. Από κανέναν σας λέω εγώ, γιατί δεν έχει δοθεί η πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα στο ΣΑΣΘ τα τελευταία χρόνια και πολλά άλλα τα οποία έχουμε το χρόνο στη συνέχεια οι αρμόδιοι φορείς που θ’ αναλάβουν να ψάξουν και να βρουν τί έχει γίνει με τον ΟΑΣΘ.

-Από τη σύμβαση που έχει το Ελληνικό Δημόσιο με τον ΟΑΣΘ, προβλεπόταν το 2010 να περάσει την περιουσία του στο Ελληνικό Δημόσιο, κάτι που δεν έγινε. Η Διοίκηση του ΟΑΣΘ θεωρεί ότι μεταφέρθηκε αυτή η ημερομηνία, ακόμη και αν κάποιος αποδεχθεί αυτό που λέει η Διοίκηση του ΟΑΣΘ, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, το είπαν και οι εργαζόμενοι στις προτάσεις τους, αυτή η ημερομηνία μετατέθηκε στο 2019. Ωραία. Άρα το 2019 όλη η περιουσία του ΟΑΣΘ θα περάσει στο Ελληνικό Δημόσιο. Πώς θα περάσει η περιουσία; Προβλέπεται αυτό στη σύμβαση που υπάρχει. Άρα για ποιο ξαφνικό θάνατο μιλάμε;

Από την συνέντευξη προέκυψε επίσης πως αν ο ΟΑΣΘ μπει σε καθεστώς εκκαθάρισης, νωρίτερα, δηλαδή αν κατατεθεί το νομοσχέδιο σ’ ένα μήνα και περάσει από τη Βουλή, αυτό σημαίνει ότι η Διοίκηση κατ’ αρχήν φεύγει, και αναλαμβάνει μια Διοίκηση η οποία θα οριστεί, χωρίς να σταματάει η λειτουργία του, και χωρίς να μένει δίχως συγκοινωνιακό έργο η Θεσσαλονίκη μέχρι να δημιουργηθούν οι δυο νέοι φορείς. Όπως σημείωσε ο κ. Σπίρτζης:

Έχουμε 2,5 χρόνια για να φτιάξουμε τους νέους φορείς, οι εργαζόμενοι όλοι μεταφέρονται στους νέους φορείς, δε χάνεται ούτε μια θέση εργασίας, επομένως δε καταλαβαίνω ποιος είναι ο ξαφνικός θάνατος που κάποιοι εννοούν.  Είναι μια ορθολογική μετεξέλιξη του ΟΑΣΘ, που είναι ένα μόρφωμα που έχει ταλαιπωρήσει τη Θεσσαλονίκη χωρίς να παρέχει το απαιτούμενο ποιοτικό έργο στις αστικές συγκοινωνίες.

Σε απάντηση σε ανακοίνωση του ΟΑΣΘ ότι στον αντίποδα θα καταθέσει κι ο οργανισμός μια πρόταση για συνολικό πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΘ, όπου μεταξύ άλλων θα διαφυλάττει τον ιδιωτικό τομέα χαρακτήρα του Οργανισμού, θα επανεξετάζει το ύψος των αμοιβών των εργαζομένων και θα καταθέσει την πρόταση μέσα σε 15 μέρες:

Περιμένουμε την πρόταση λοιπόν της διοίκησης του ΟΑΣΘ εφ’ όσον δεν ταλαιπωρηθεί η πόλη. Και η Διοίκηση του ΟΑΣΘ πρέπει να κάνει κάτι, εμείς δεν έχουμε κάποιο δογματισμό να μην προχωρήσουμε σε διαβούλευση είτε με τη Διοίκηση είτε με τους εργαζομένους του ΟΑΣΘ, αλλά δε μπορεί συντονισμένα παίζοντας το ένα – δύο η Διοίκηση του ΟΑΣΘ με την ηγεσία του Σωματείου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ, να ταλαιπωρούν τη Θεσσαλονίκη και τους πολίτες.

Εμείς δεν έχουμε κάποιο δογματισμό να μην περιμένουμε να κάνουμε μια διαβούλευση, ένα πραγματικά ουσιαστικό διάλογο για το τι θα γίνει. Το κάναμε με όλους τους φορείς της πόλης αυτή την εβδομάδα, με όλα τα Επιμελητήρια, με τους Δημάρχους, με τους εργαζόμενους, δεν έχουμε κανένα λόγο να μην περιμένουμε την κατάθεση των προτάσεων για 10 ή για 15 μέρες.

Σε απάντηση στην εξής δήλωση του ΟΑΣΘ «… δεν είναι δυνατό την ώρα που ο ΟΑΣΑ μπαίνει στο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων εμείς να μιλάμε για κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, ο ΟΑΣΘ δεν μπορεί να γίνει δημόσιος κάτι τέτοιο αφενός είναι αντισυνταγματικό και αφετέρου θα συναντήσει τη σφοδρή αντίδραση των δανειστών» απάντησε:

Δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιοι κύκλοι συμφερόντων επιχειρούν να περάσουν τα δικά τους συμφέροντα μέσα από τους δανειστές. Δεν νομίζω ότι θα έχουν καμία τύχη. Εδώ έχουμε ένα τελείως ανορθολογικό σχήμα, δεν μιλάμε για κρατικοποίηση, μιλάμε για τις αστικές συγκοινωνίες που επιδοτούνται από το ελληνικό δημόσιο. Ήδη το Υπουργείο Οικονομικών εδώ και πάρα πολύ καιρό με νόμο της προηγούμενης Κυβέρνησης θεωρεί ότι ο ΟΑΣΘ είναι φορέας της γενικής Κυβέρνησης γιατί πάνω από το 50% των εσόδων του προέρχονται από το ελληνικό δημόσιο και από τις επιδοτήσεις που παίρνει. Άρα αυτά είναι θέματα που για την Ελληνική Κυβέρνηση και όχι μόνο είναι λυμένα.

Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε πως δεν τίθεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας:

Ο ΟΑΣΘ έχει την ευχέρεια να έχει καλούς νομικούς, να συνεργάζεται με καλούς νομικούς, αλλά πιστέψτε με ότι και τα υπουργεία έχουν πάρα πολύ καλούς νομικούς και το ίδιο το ελληνικό Κοινοβούλιο.

Όταν το νομοσχέδιο κατατεθεί στη Βουλή, θα έχει χτενιστεί από πολύ υψηλής ποιότητας νομικούς, δεν νομίζω ότι έχουμε συνηθίσει να καταθέτουμε από το Μεταφορών αντισυνταγματικά νομοσχέδια. Τουλάχιστον μέχρι τώρα δεν είχαμε κανένα πρόβλημα.

Με τους δανειστές έχουμε συμφωνήσει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργίας και αναπροσαρμογής των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας: της λειτουργίας του ΟΑΣΑ, της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ.

Αυτοί είναι οι γενικοί κανόνες. Δεν αλλάζουν ανάλογα την πόλη και τον Οργανισμό. Εμείς στο ίδιο πλαίσιο που έχουμε συμφωνήσει να λειτουργεί ο ΟΑΣΑ, η ΟΣΥ και η ΣΤΑΣΥ, θα θεσμοθετήσουμε να λειτουργούν και οι φορείς της Θεσσαλονίκης. Δεν είναι άλλο πράγμα, είναι ακριβώς το ίδιο αντικείμενο.

Η διαφορά που υπάρχει μέχρι σήμερα, είναι, ότι οι αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης επιδοτούνται με διπλάσια πραγματικά χρήματα από της Αθήνας, προσφέροντας πολύ μικρότερο μεταφορικό έργο. Αυτή είναι η διαφορά. Ευελπιστούμε λοιπόν, ότι κι αυτό θα προσπαθήσουμε, θα γίνουν δυο νέοι φορείς, που θα αναβαθμίσουν τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, χωρίς να ξοδεύουμε τα χρήματα που ξοδεύονται σήμερα.

Δεν έχουμε αναπροσαρμογή προς τα πάνω (για την τιμολογιακή πολιτική). Η γνώμη μου είναι ότι με τα χρήματα που παίρνει ο ΟΑΣΘ, θα έπρεπε να είχαμε αναπροσαρμογή προς τα κάτω, αν ίσχυε η ίδια διαχείριση και οι ίδιοι κανόνες με τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.

Είναι λιγότερος ο στόλος, είναι λιγότεροι οι εργαζόμενοι, είναι λιγότεροι οι πολίτες που μεταφέρονται και είναι διπλάσια σχεδόν η επιδότηση. Δεν είναι λογικό το εισιτήριο να έπρεπε να είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που είναι; Είναι.

Για το αν η νέα εταιρεία  “Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης” θα υπαχθεί στο υπερταμείο δήλωσε:

Μέχρι στιγμής δεν έχουμε κάτι τέτοιο. Αυτό είναι κάτι που μπορούμε να το συζητήσουμε στη συνέχεια. Δεν είναι κακό να ενταχθεί μια εταιρεία στο υπερταμείο. Όταν εντάσσεται στο υπερταμείο, ούτε ιδιωτικοποιείται, ούτε γίνεται κάτι αντίστοιχο κακό από αυτά που λέγονται δεξιά και αριστερά.

Οι σημερινοί εργαζόμενοι και του ΟΑΣΘ και του ΣΑΘ μέσα από το νομοσχέδιο μεταφέρονται στους δυο νέους θεσμούς. Όλοι. Εκτός από τους ανθρώπους που δεν το επιθυμούν οι ίδιοι. Και οι μέτοχοι που είναι και εργαζόμενοι βεβαίως μπορούν να συνεχίσουν την εργασία τους κανονικά στη δουλειά τους.

Ο κ.Σπίρτζης επιβεβαίωσε πως απλώς πως αυτοί θα είναι στο ενιαίο μισθολόγιο και πως αυτό θα ισχύσει και όταν ψηφιστεί το νομοσχέδιο και τεθεί ο Οργανισμός σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης. Επιβεβαίωσε ακόμη πως κάτι τέτοιο κατεβάζει τους μισθούς κάποιων έστω εργαζομένων σημιεώνοντας ακόμη:

Δείτε λίγο τους μισθούς των εργαζομένων στο ΣΑΣΘ που έχουν οι άνθρωποι και διδακτορικά, φορέας των αστικών συγκοινωνιών είναι κι αυτός και αμείβονται με 800 € ενώ κάποιοι άλλοι στον ΟΑΣΘ αμείβονται με 4.000 και δεν έχουν ούτε απολυτήριο λυκείου. Να τα δούμε αυτά για να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας.

Με τους θεσμούς έχουμε συμφωνήσει το θεσμικό πλαίσιο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας. Το ίδιο ακριβώς θεσμικό πλαίσιο θα μεταφερθεί στη λειτουργία και στη δομή των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Δεν μπορεί από τη μια πόλη στην άλλη να έχουμε άλλο θεσμικό πλαίσιο, έχουμε δυο μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα με τα ίδια χαρακτηριστικά στο έργο που πρέπει να κάνουν αυτές οι εταιρείες.

Μπορείτε να δείτε όλο το Σχέδιο νόμου με τα 45 άρθρα που έχει κατατεθεί στο γενικό Λογιστήριο του Κράτους εδώ

Πηγή: ΑΠΕ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα