Θεσσαλονίκη

Υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα λύσουν το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης

Η parallaxi ρωτάει υποψήφιους δημάρχους πώς θα επιχειρήσουν να λύσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.

Parallaxi
υποψήφιοι-δήμαρχοι-απαντούν-πώς-θα-λύ-383378
Parallaxi

Το κυκλοφοριακό χάος είναι ένα σχεδόν καθημερινό φαινόμενο της Θεσσαλονίκη. Λύνεται; Υπάρχουν πολιτικές που δεν έχουν εφαρμοστεί ακόμα και οι οποίες θα μετατρέψουν τη σημερινή εικόνα στους δρόμους της πόλης σε μια πιο υποφερτή;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

10 υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα προστατέψουν τον δημόσιο χώρο

10 υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν τι θα κάνουν με τον ΟΑΣΘ και τις συγκοινωνίες

10 υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα κρατήσουν τη Θεσσαλονίκη καθαρή

Υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα πατάξουν την παραβατικότητα στη Θεσσαλονίκη

Ρωτήσαμε υποψήφιους δημάρχους για τις σκέψεις τους σχετικά με την επίλυση, αν μπορεί να συμβεί, του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης. Με τις συγκεκριμένες απαντήσεις φτάνουμε αισίως στη μισή διαδρομή του εγχειρήματος μας. Μένουν άλλες 5 ερωτήσεις για τους υποψηφίους μέχρι τις εκλογές προκειμένου να ολοκληρωθεί το δικό μας… debate!

Να σημειωθεί ότι η παρουσίαση των υποψηφίων δημάρχων γίνεται με αλφαβητική σειρά.

Ερώτηση 5η:  Ποιες παρεμβάσεις σκέφτεστε για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης;

Xάρης Αηδονόπουλος

Η αντιπαροχή αύξησε τον πληθυσμό και τις ανάγκες και η πληθώρα ΙΧ μπλόκαρε την πόλη. Στενοί δρόμοι, απουσία αποτελεσματικής μαζικής μεταφοράς, υπερσυγκέντρωση αγοραστικού ενδιαφέροντος σε συγκεκριμένες περιοχές και η φιλοσοφία «πάω παντού με το ΙΧ» οδήγησαν σε επιβάρυνση της κυκλοφορίας.

Αυτονόητες προτάσεις είναι οι εξής: ανασχεδιασμός ΜΜΕ, ομαδική χρήση ΙΧ, ανάδειξη του ταξί σε επικουρικό ΜΜΜ με διευκολύνσεις στην κυκλοφορία του. Ενθάρρυνση χρήσης δίκυκλων με ασφάλεια και σύμφωνα με τον ΚΟΚ. Για θαλάσσια συγκοινωνία – και όχι απλώς για καραβάκια βόλτας πρέπει είτε να επιδοτηθεί ή να δεκαπλασιαστούν οι χρήστες – για λογικό αντίτιμο εισιτηρίου. Επιδότηση για προμήθεια λεωφορείων και ταξί με ηλεκτρισμό.

Το τραμ είναι ωραία ιδέα αλλά δεν “περισσεύουν” λωρίδες κυκλοφορίας, ενώ το τελεφερίκ δεν είναι σοβαρή πρόταση καθώς προκύπτουν θέματα με Αρχαιολογία, ΔΕΗ, Δασαρχείο. Μέρος της λύσης είναι μικρά πάρκινγκ περιμετρικά των εισόδων της πόλης συνδεδεμένα με κυκλική δημοτική συγκοινωνία προς αγορά, χώρους εργασίας, κλπ. Το μετρό θα έπρεπε να εκτείνεται από Δυτικά και ΒΔ προς κέντρο και ανατολικά με σύνδεση με το λιμάνι και επέκταση στο αεροδρόμιο. Τέλος, σε συνέχεια των… αυτονόητων, δεν είναι ανάγκη για να πάρουμε καφέ να “δέσουμε” έστω και για δυο λεπτά το “άλογο” ακριβώς μπροστά στο σαλούν…

Σπύρος Βούγιας

Για το κυκλοφοριακό, η επιστημονική και επαγγελματική μου εμπειρία, θα βοηθήσει τη βιώσιμη αστική κινητικότητα να κυριαρχήσει στην πόλη. Τερματίζοντας αμέσως την οπισθοδρομική λειτουργία του νέου ΟΑΣΘ (που από κρατικοδίαιτος έγινε κρατικός), η πολιτεία θα προκηρύξει ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό για την παροχή του συγκοινωνιακού έργου των λεωφορείων από (περισσότερους από έναν) ιδιώτες παρόχους. Ετσι, η πόλη θα αποκτήσει τα πιο σύγχρονα, καθαρά (με φυσικό αέριο, υβριδικά ή ηλεκτρικά) λεωφορεία, που θα κινούνται σε πυκνά δρομολόγια με το φθηνότερο δυνατό κόμιστρο.

Στο μεταξύ, έχω ήδη ολοκληρώσει με φοιτητές μου την πρόταση για την αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών (που πρέπει να λειτουργούν συμπληρωματικά του μετρό), κάτι που έπρεπε ήδη να έχει γίνει από τις ενδιαφερόμενες υπηρεσίες (Αττικό Μετρό ή ΟΣΕΘ). Γενικά, είμαι υπέρ των μικρών, σημειακών κυκλοφοριακών παρεμβάσεων που αλλάζουν παντού την εικόνα της πόλης. Υπάρχει, όμως, μια εμβληματική ανάπλαση που θα ήθελα να ολοκληρώσω και να αφήσω ως παρακαταθήκη: η πεζοδρόμηση της λεωφόρου Νίκης, στην παλιά παραλία.

Σπεύδω να εξηγήσω, για όσους δικαιολογημένα ανησυχούν για τις επιπτώσεις, πως έχουν διασφαλιστεί όλες οι προϋποθέσεις για την εκτροπή της κυκλοφορίας σε εναλλακτικές διαδρομές, ώστε να μη δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα κυκλοφοριακής συμφόρησης. Αυτό θα γίνει  με τη δημιουργία μιας αποκλειστικής λωρίδας για λεωφορεία αντίθετης κίνησης (contra flow bus lane), στην Τσιμισκή και στη Βασ. Ολγας. Με τον τρόπο αυτό θα αποσυμφορηθεί η Μητροπόλως, θα αποτραπεί η παράνομη φορτοεκφότωση και θα γίνεται πιο κεντροβαρικά η καθημερινή επιστροφή των επιβατών των  λεωφορείων, καθώς οι σημερινές στάσεις ευρίσκονται πολύ μακριά από τις κατοικίες τους.  Η πρόταση αυτή μπορεί να γίνει η νέα «μεγάλη ιδέα» για τη Θεσσαλονίκη, να ανοίξει το βλέμμα της προς τον ορίζοντα και θα αποκαταστήσει τη διαταραγμένη σχέση της πόλης με τη θάλασσα.

Σωτήρης Ζαριανόπουλος

Κυκλοφοριακό: Ίσως το πιο δισεπίλυτο κορυφαίο πρόβλημα της πόλης. Το Μετρό (όταν λειτουργήσει) ακριβό, μετά από τόσες αυξήσεις κόστους. Ούτε σκέψη επέκτασης σε πολυάνθρωπες συνοικίες (π.χ. Τούμπα).  Στα λεωφορεία, κατάσταση ακριβή και τραγική. Από τον σκανδαλώδη ΟΑΣΘ, στη δήθεν «απο-ιδιωτικοποίηση» ΣΥΡΙΖΑ. Χειροτέρευση: Αναμονές, «σαρδελοποίηση» επιβατών, ακατάλληλα λεωφορεία. Η στάθμευση, γάγγραινα. Με ελεγχόμενη στάθμευση (επεκτείνεται παντού) νοικιάζεις τη πόλη σου από Δήμο και ιδιωτική εταιρία που θησαυρίζει. Δυσαρεστημένοι μόνιμοι κάτοικοι και επισκέπτες.

ΌΛΟΙ οι άλλοι συνδυασμοί προτείνουν κάτι χειρότερο: Σιωπή – αποδοχή ελεγχόμενης στάθμευσης. Άλλοι συνδυασμοί (ΝΔ) προτείνουν: αστικά λεωφορεία με ιδιώτες. Άλλοι (ΣΥΡΙΖΑ) προτείνουν ακριβώς το ίδιο μέσω «δημοτικοποίησης». Κανένας Δήμος δεν αντέχει αγορά, συντήρηση, προσωπικό λεωφορείων. Ο νόμος ΣΥΡΙΖΑ το λύνει:  συνεργασία δήμων – ιδιωτών. Η «απο-ιδιωτικοποίηση» ετοιμάζει ιδιωτικοποίηση, ακόμα ακριβότερες συγκοινωνίες.

Η ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ προτείνει: Συνδυασμένες αστικές συγκοινωνίες κρατικές υπό ενιαίο φορέα. Άμεσα: Δωρεάν συγκοινωνία εργαζόμενων προς και από την εργασία. Για συνταξιούχους, ανέργους, φοιτητές, μαθητές, ΑΜΕΑ.  Εφαρμόστηκε στη δεκαετία ’80. Γιατί όχι τώρα; Κατάργηση χαρατσιού ελεγχόμενης στάθμευσης. Άμεσα μείωση από 1,70 σε 0,50 την ώρα. Έγινε στη Πάτρα, (Δήμαρχος Πελετίδης – ΚΚΕ). Γιατί όχι στη Θεσσαλονίκη; ΔΕΘ και λιμάνι αντί να γίνουν επιχειρηματικά κέντρα, οι χώροι τους (εκτός από πράσινο, αναψυχή, πολιτισμό, αθλητισμό) να γίνουν Δημόσια δωρεάν πάρκιγκ και σταθμοί μετεπιβίβασης λεωφορείων. Συχνότατη, δωρεάν αστική συγκοινωνία από κει στο κέντρο με μικρά, ευέλικτα λεωφορεία. Λύσεις υπάρχουν. Αρκεί να «σπάσεις αυγά» συμφερόντων.

Γρηγόρης Ζαρωτιάδης

Αυτό που λείπει και στο ζήτημα του κυκλοφοριακού είναι ο μακροπρόθεσμος προσανατολισμός και η κατεύθυνση προς την οποία θα πρέπει να αναζητηθούν λύσεις, που θα καθιστούν την καθημερινότητα στην πόλη αξιοβίωτη. Αναγκαίος είναι ένας αναπροσανατολισμός της δημοτικής πολιτικής προς τη διασφάλιση συνθηκών βιώσιμης κινητικότητας, η οποία δε θα αποκλείει αλλά θα εντάσσει όλα τα τμήματα του πληθυσμού  στην κίνηση εντός της πόλεως, από τους ηλικιωμένους και τους εφήβους μέχρι τις μητέρες με παιδιά και τα άτομα με κινητικά προβλήματα.

Προγραμματίζουμε ευρύτατες αναπλάσεις και πεζοδρομήσεις στο  κέντρο της πόλης, με στόχο να καταστεί η αγορά της Θεσσαλονίκης κυρίαρχο εμπορικό κέντρο της νοτιανατολικής Ευρώπης.

Η πρόσβαση προς το κέντρο θα διευκολυνθεί με την ολοκλήρωση των έργων του μετρό, αλλά χρειάζονται επιπλέον πρωτοβουλίες  για την απρόσκοπτη λειτουργία της κυκλοφορίας στην πόλη: εκσυγχρονισμός (μεταξύ άλλων και ηλεκτροκίνηση που μπορεί να επεκταθεί και στα ταξί και τα οχήματα του δήμου) και ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΘ, κατασκευή περιφερειακών προς το ιστορικό κέντρο  χώρων στάθμευσης για την καλύτερη πρόσβαση σε αυτό, δημιουργία χώρων στάθμευσης στις γειτονιές, σταδιακή κατασκευή μέσου σταθερής τροχιάς (τραμ) προς τους περιφερειακούς δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος, δίκτυο προαστιακού σιδηροδρόμου, αποσυμφόρηση του «περιφερειακού» και τέλος θαλάσσια συγκοινωνία, η οποία για να είναι βιώσιμη θα πρέπει να επεκτείνεται τη θερινή περίοδο και εκτός του Θερμαϊκού κόλπου.

Κωνσταντίνος Ζέρβας

Όπως έχουμε πει πολλές φορές, οι μετακινήσεις είναι ένα εκ των δύο wishful thinking, δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, τη στιγμή που ειδικά η Θεσσαλονίκη δεν έχει ούτε ένα αξιόπιστο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς για να εξυπηρετήσει την πόλη. Η ανάπτυξη των δημόσιων μέσων μεταφοράς είναι εκ των ων ουκ άνευ και η βάση κάθε συζήτησης.

Από εκεί και πέρα, το κυκλοφοριακό για να περιοριστεί απαιτείται συνέργεια και των όμορων δήμων καθώς είναι ζήτημα πολεοδομικού συγκροτήματος. Επιπροσθέτως, απαιτούνται στοιχεία και μελέτες. Τελευταία φορά που μετρήσαμε ήταν προ 20ετίας και τώρα ξανά γίνεται μία προσπάθεια επικαιροποίησης.

Επί του συγκεκριμένου: Α. Καθημερινή επικοινωνία δήμου – τροχαίας για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Β. Συμμετοχή του δημάρχου στο Δ.Σ του ΟΑΣΘ. Γ. Δημιουργία νέων parking στις παρυφές του κέντρου. Δ. Θαλάσσια αστική συγκοινωνία. Ε. Επιτάχυνση έργων του Μετρό. ΣΤ. Βαθμιαίος περιορισμός του οδοστρώματος και απόδοση στον πεζό, στο πράσινο και στα ήπια μέσα κυκλοφορίας, όπως το περπάτημα, το ποδήλατο – αρχικά στο ιστορικό κέντρο Ζ. Αξιοποίηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.

Μάκης Κυριζίδης

Όσο λιγότερο αυτοκίνητο στην πόλη, τόσο καλύτερα! Από την ευχή όμως μέχρι την πράξη χρειάζεται τόλμη και πείσμα: ο φαύλος κύκλος – κακές συγκοινωνίες, λιγότερη επιβατική κίνηση, ακόμα πιο κακές συγκοινωνίες, ακόμα πιο πολλά αυτοκίνητα παντού – θα σπάσει από την πλευρά του δήμου τουλάχιστον με την αποθάρρυνση της παράνομης στάθμευσης, την ευρεία επέκταση των πεζοδρόμων και των οδών ήπιας κυκλοφορίας και τη διευκόλυνση της κίνησης λεωφορείων και ταξί με αποκλειστικές λωρίδες κυκλοφορίας και ευρύχωρες θέσεις στάθμευσης και αναμονής.

Κάτοικοι και επισκέπτες της πόλης θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα δημοτικά λεωφορεία κυκλικών διαδρομών με ελάχιστη χρέωση και την ευκολία ενός App ή της city card, μέσα στην πόλη και από και προς τα δημοτικά parking και τους σταθμούς του μετρό (θα είμαστε έτοιμοι πριν ανοίξουν). Τα πρόστιμα της παράνομης στάθμευσης θα κυμαίνονται ανάλογα με τις ώρες αιχμής και τη διαθεσιμότητα των στεγασμένων χώρων parking.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας του Δήμου με το πανεπιστήμιο και τις ελληνικές spin-off αλλά και τα ταξί της πόλης θα εφαρμοστούν και νέα συστήματα ενημέρωσης των οδηγών για τις συνθήκες κυκλοφορίας. Αντίστοιχος εκσυγχρονισμός θα βοηθήσει και τη θαλάσσια συγκοινωνία με τα καραβάκια και τα νέα θαλάσσια ταξί.

Πέτρος Λεκάκης

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα ταλανίζει την καθημερινότητα των πολιτών. Η «Θεσσαλονίκη Πρώτη» έχει ως προτεραιότητα την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του. Για να γίνει αυτό απαιτείται ενίσχυση του προσωπικού της δημοτικής αστυνομίας ώστε η δύναμη του σώματος να φθάσει αυτή πριν την κατάργησή της και να καλυφθούν οι πραγματικές ανάγκες. Εμείς έχουμε πει πως ανά 100 μέτρα σε όλους τους κεντρικούς δρόμους και τις λεωφορειολωρίδες θα υπάρχει σταθερά ένας δημοτικός αστυνομικός ώστε να μένουν διαρκώς ανοικτοί.

Επίσης θα υπάρχει αυστηρή αστυνόμευση για την παράνομη στάθμευση. Άλλωστε το σύστημα Thesi έχει θετικά αποτελέσματα στο κέντρο της πόλης. Για την Ε’ δημοτική κοινότητα έχω πει ότι θα υπάρχει αναθεώρησή του καθώς υπάρχουν δίκαια παράπονα των κατοίκων της περιοχής. Το κυκλοφοριακό σχετίζεται και με τις αστικές συγκοινωνίες και εδώ απαιτείται να υπάρξουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις από τον ΟΑΣΘ που δυστυχώς δεν τις βλέπουμε μέχρι σήμερα.

Σε κάθε περίπτωση εγώ θα είμαι αν χρειαστεί και κάθε μέρα στα γραφεία της διοίκησης του ΟΑΣΘ για να διασφαλίζω αξιοπρεπείς και ασφαλείς μετακινήσεις για τους πολίτες. Επίσης έχω προτείνει δεδομένης της συμφωνίας ΟΑΣΘ-ΚΤΕΛ για τα δρομολόγια εκτός πόλης να διερευνηθεί το ενδεχόμενο τα ΚΤΕΛ να αναλάβουν κάποια δρομολόγια και εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Νίκος Ταχιάος

Μαγική συνταγή που θα λύσει άμεσα το πρόβλημα της στάθμευσης ή το πρόβλημα της κυκλοφορίας των οχημάτων, δεν υπάρχει. Χρειάζεται ρεαλιστικό σχέδιο με χρονική διάρθρωση, πολιτική βούληση και κυρίως αλλαγή νοοτροπίας όλων μας. Μέχρι τώρα, οι περισσότερες παρεμβάσεις που έγιναν είναι αποσπασματικές και αντί να λύνουν προβλήματα, δημιουργούν επιπλέον θέματα, με πρόσφατο παράδειγμα την επιβολή κάρτας κατοίκου στο Ε’ διαμέρισμα που αποδείχθηκε πως είναι απλώς ένα εισπρακτικό μέτρο χωρίς πολεοδομική λογική.

Είναι απαραίτητο να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο με πολεοδομική λογική, που θα επενδύει στην επιθετική προώθηση των δημοσίων συγκοινωνιών και των εναλλακτικών μέσων, καθώς και στην διευκόλυνση της κίνησης των πεζών. Επιβάλλεται λοιπόν ένας σχεδιασμός που θα αρθρώνεται σε δύο επίπεδα. Πρώτον, αυτό που πρέπει να ισχύσει μεταβατικά μέχρι την έναρξη λειτουργίας του μετρό και δεύτερον, τις ρυθμίσεις των μετακινήσεων μετά από αυτό το χρονικό σημείο. Ωστόσο, χωρίς τη συνδρομή των πολιτών δεν θα υπάρξει ποτέ η μεγάλη ανατροπή -που όλοι θέλουμε να δούμε -στην κυκλοφορία μας μέσα στην πόλη.

Η αλλαγή νοοτροπίας μπορεί να ξεκινήσει από τα απλά, όπως το να σταματάμε στις διαβάσεις και βέβαια δεν παρκάρουμε όπου μας βολεύει, δεν κλείνουμε λεωφορειολωρίδες και διαβάσεις ΑμεΑ. Αυτά πρέπει να σταματήσουν. Δηλώνω οπαδός των κανόνων και εφόσον εκλεγώ, δεσμεύομαι πως θα φροντίσω οι κανόνες να εφαρμόζονται χωρίς εξαιρέσεις.

Μιχάλης Τρεμόπουλος

Η Θεσσαλονίκη δεν έχει σχεδιαστεί για το ΙΧ αυτοκίνητο, που αποτελεί πρόβλημα και σε κίνηση και σε στάθμευση. Είναι από τις πόλεις της Ε.Ε. με την πιο ρυπασμένη ατμόσφαιρα, που ευθύνεται για τους περισσότερους από τους πρόωρους θανάτους. Για αυτό προτείνουμε: Μείωση των μετακινήσεων, αποκέντρωση των λειτουργιών της πόλης, προαστιακό σιδηρόδρομο – ακόμη και προς τη Χαλκιδική, για συγκράτηση των μετακινήσεων στην περιφέρεια του ΠΣΘ.

Συγκοινωνιακό και μεταφορικό σχεδιασμό με μέσα σταθερής τροχιάς -μετρό, προαστιακό, τραμ- καθώς και θαλάσσια συγκοινωνία με ταχύπλοα, που θα συνδέουν τους περιφερειακούς οικισμούς, το κέντρο, τα διοικητικά κέντρα και τους μεταφορικούς κόμβους μεταξύ τους. Ακόμη και η γραμμή του μετρό που κατασκευάζεται δεν θα μπορεί να εξυπηρετεί όλες τις γειτονιές του Δήμου. Προώθηση της ηλεκτροκίνησης με σταθμούς φόρτισης που ενσωματώνουν κεραμιδόμορφη φωτοβολταϊκή επικάλυψη.

Διευκόλυνση των μετακινήσεων με ποδήλατα, με τη δημιουργία ενός πλήρους δικτύου ποδηλατοδρόμων, αποκλειστικής κυκλοφορίας, με προστατευμένα τμήματα έναντι καιρικών συνθηκών με κεραμιδόμορφες φωτοβολταϊκές περσίδες για διευρυμένη χρήση τους. Επέκταση του δικτύου πεζοδρόμων, συνδέοντας τους αρχαιολογικούς χώρους και τα σημεία ενδιαφέροντος της πόλης. Δημιουργία δρόμων ήπιας κυκλοφορίας (woonerf) σε γειτονιές, με στόχο τη δημιουργία βασικών περιπατητικών και ποδηλατοδρομικών διαδρομών ενοποίησης του αστικού χώρου, συμβάλλοντας στις ασφαλείς καθημερινές μετακινήσεις προς το σχολείο, την εργασία, την αναψυχή και για προσωπικές υποθέσεις. Προώθηση του συνεπιβατισμού ως μια πρακτική μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχει διττή στόχευση: αφενός την εξοικονόμηση πόρων και αφετέρου τη βελτίωση του περιβάλλοντος όχι με τη στενή του έννοια αλλά με της έννοια των κοινωνικών σχέσεων.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα