Βιβλία που θα διαβάσεις αυτόν τον χειμώνα
Προτάσεις συντροφιάς, για τις κρύες μέρες του χειμώνα
Τι ωραία να έχεις να διαβάσεις αλλά και να προτείνεις καλά βιβλία από την εκδοτική παραγωγή των τελευταίων μηνών!
Τα βιβλία που θα βρείτε σε αυτό το αφιέρωμα, είναι αποτέλεσμα σημαντικής γραφής, έρευνας και αξιολόγησης ώστε να αναδειχτούν διαφορετικές μορφές και αλλιώτικα είδη για ξεχωριστούς αναγνώστες και ξεχωριστές προτιμήσεις.
Η Πόλη όπως την κράτησα μέσα μου | Μαρία Δήμου
…Συναρμολογούσα ένα παζλ με πολλές παραστάσεις, που τις περισσότερες φορές ήταν αντιφατικές. Μάζευα όσα κομμάτια μπορούσα. Μάζευα εικόνες και στιγμές. Η ανατολή και η δύση, ο κοσμοπολιτισμός και η συντηρητικότητα, η θρησκευτική πίστη και η κοσμικότητα, το ιστορικό βάρος και η ελαφρότητα της στιγμής, το χθες και το σήμερα, όλες οι όψεις μιας και μοναδικής πόλης. Νόμιζα πως έτσι θα έκλεινα έναν έναν τους λογαριασμούς μου με την Πόλη, που λάτρεψα. Λογαριασμούς που εκείνη μου εξόφλησε και με το παραπάνω αλλά που εγώ ένιωθα πως μπορούσε να μου δώσει κι άλλο…
…Ακόμη και σήμερα νομίζω πως δεν έχω φύγει οριστικά. Πως όπου να ναι θα μπούμε στο αυτοκίνητο και με τον Συμεών θα φτάσουμε στην Πόλη, που θα είναι το σπίτι μας! Ευσεβείς πόθοι, αισιόδοξων ανθρώπων που αγαπούν να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα…
*Η Μαρία Δήμου γεννήθηκε στην Κομοτηνή το 1965. Σπούδασε αρχικά στη Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία και κατόπιν στο Παιδαγωγικό Τμήμα του ΔΠΘ. Υπηρετεί στη δημόσια και μειονοτική εκπαίδευση στη Θράκη και στην Κωνσταντινούπολη, όπου ζει τα τελευταία χρόνια. Ασχολείται με την τοπική ιστορία και έχει δημιουργήσει το εκπαιδευτικό παιχνίδι «Μια πόλη, ένα ποτάμι, πολλές ιστορίες» που έχει εκδώσει ο Δήμος Κομοτηνής. Έχει συμμετάσχει στην έκδοση του συλλογικού έργου Aşrı Memleket του τουρκικού εκδοτικού οίκου İletişim, με θέμα τη Θράκη. Επίσης έχει συγγράψει μαζί με τον σύζυγό της Συμεών Σολταρίδη τη μελέτη Παλαιομουσουλμάνοι-Κεμαλικοί στη Δυτική Θράκη που κυκλοφορεί σε μορφή ebook.
Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 168
Τα μάτια του δέρματος, Η Αρχιτεκτονική και οι αισθήσεις | Juhani Pallasmaa
Από τότε που πρωτοκυκλοφόρησαν, στα μέσα της δεκαετίας του 1990, Τα μάτια του δέρματος δεν άργησαν να καθιερωθούν ως ένα κλασικό κείμενο της σύγχρονης αρχιτεκτονικής θεωρίας.
Στις σελίδες τους ο Φινλανδός αρχιτέκτονας και στοχαστής Γιούχανι Πάλλασμαα, ο οποίος προλογίζει την ελληνική έκδοση, εκφράζει μια χειροπιαστή αρχιτεκτονική πρόθεση· σε μια εποχή κατά την οποία κυριαρχεί η ψηφιακή εικόνα και το χέρι του αρχιτέκτονα το έχει αντικαταστήσει ο ψηφιακός σχεδιασμός, η αρχιτεκτονική, για να εκφράσει ανθρώπινες ψυχολογικές ποιότητες και να επαναφέρει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο ως σωματική ύπαρξη, πρέπει να απαλλαγεί από τον οφθαλμοκεντρισμό της και να απευθυνθεί σε όλες τις αισθήσεις, όχι μόνο στην όραση αλλά και στην αφή, στην ακοή, στην όσφρηση, ακόμα και στη γεύση· οφείλει να δώσει έμφαση στη συνολική χωρική εμπειρία του κτιρίου.
Το δοκίμιο συνοδεύεται από εκτενή εισαγωγή του καθηγητή Πήτερ ΜακΚήθ στη ζωή, στο έργο και στη διανοητική πορεία του Γιούχανι Πάλλασμαα. Τα κείμενα εικονογραφούνται με 41 φωτογραφίες και σχέδια.
Μετάφραση: Γιάννης ΤουρνικιώτηςΠαναγιώτης Τουρνικιώτης
O Juhanni Pallasmaa (Γιούχανι Πάλλασμαα), ένας από τους πλέον διακεκριμένους Φινλανδούς αρχιτέκτονες, αλλά και ένας ξεχωριστός στοχαστής στο πεδίο της αρχιτεκτονικής, γεννήθηκε το 1936 στο Χέμεενλίννα της Φινλανδίας. Σπούδασε στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Ελσίνκι και επί δεκαετίες συνδύασε το έργο του αρχιτέκτονα, τόσο στη χώρα του όσο και διεθνώς, με μια δυναμική ακαδημαϊκή καριέρα. Διετέλεσε πρύτανης του Ινστιτούτου Βιομηχανικών Τεχνών του Ελσίνκι, διευθυντής του Μουσείου Φινλανδικής Αρχιτεκτονικής, καθηγητής και κοσμήτορας της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Ελσίνκι, καθώς και επισκέπτης καθηγητής σε διάφορα
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 192
Η συνείδηση του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης | Κώστας Δ. Μπλιάτκας
Η ιστορία του ΑΠΘ, που ήταν πάντα ένα ίδρυμα ανοιχτό στα νέα ρεύματα στη σκέψη και με σημαντική προσφορά στον επιστημονικό αλλά και πολιτικό βίο της χώρας, έχει να διδάξει πολλά στις επόμενες γενιές.
Το βιβλίο αυτό, με τις προσεγμένες, πρωτότυπες και αποκαλυπτικές συνεντεύξεις αξέχαστων πανεπιστημιακών δασκάλων (Εμμανουήλ Κριαράς, Δημήτρης Μαρωνίτης, Ιωάννης Μανωλεδάκης, Νικόλαος Μουτσόπουλος, Χρίστος Τσολάκης) και με το αφιέρωμα στον Αριστόβουλο Μάνεση αποτελεί σημαντική συμβολή σε ό,τι αφορά το ιστορικό υπόβαθρο του ΑΠΘ. Αγγίζει τον πολιτικό λόγο και τα καθημερινά όνειρα εμβληματικών δασκάλων.
Οι συνεντεύξεις έγιναν κυρίως για το περιοδικό Θεσσαλονικέων Πόλις και για την τηλεοπτική εκπομπή «Εκ του πλησίον» της ΕΡΤ3.
Φιλοξενούνται επίσης πολύ σημαντικά κείμενα που υπογράφουν σημαντικοί άνθρωποι της πανεπιστημιακής και πνευματικής ζωής, οι οποίοι ξεδιπλώνουν μνήμες και προβαίνουν σε σημαντικές κρίσεις και παρατηρήσεις για το πανεπιστήμιο, τη φοιτητική τους ζωή, τη Θεσσαλονίκη της δικής τους νεότητας και τα παράλληλα γεγονότα που συγκλόνισαν την πόλη. Τα κείμενα αυτά καλύπτουν τέσσερις δεκαετίες
*Ο Κώστας Δ. Μπλιάτκας είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας. Έγραψε βιογραφίες και δοκίμια. Πτυχιούχος Βιολογίας του Α.Π.Θ. Σπούδασε επίσης διοίκηση και οργάνωση ΜΜΕ. Διετέλεσε Γενικός Διευθυντής της ΕΡΤ3 (2010-2013), Γενικός Διευθυντής της Πολιτιστικής Εταιρίας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, Αρχισυντάκτης των εφημερίδων ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ και ΕΞΟΥΣΙΑ, Διευθυντής του 102fm της ΕΡΤ3 και Διεθνών Προγραμμάτων και Συνεργασιών της ΕΡΤ3. Έχει μεταξύ άλλων βραβευθεί στην Ελλάδα (Ίδρυμα Μπότση) και στο εξωτερικό (CIRCOM – Ένωση Δημοσίων Περιφερειακών Τηλεοράσεων της Ευρώπης) για τη δημιουργία ιστορικών ντοκιμαντέρ. Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει: «Διονύσης Σαββόπουλος: Υπόγεια Διαδρομή» (Ιανός, 1999), «Εισαγωγή στο Τηλεοπτικό Ρεπορτάζ» (Ιανός, 2002), «Γιώργος Κούδας: Της ζωής μου το παιχνίδι» (Ιανός, 2005), «Ο Ψηλός: Η επίσημη αυτοβιογραφία του Αντώνη Αντωνιάδη» (Μοτίβο, 2007), «Λυπάμαι χάσατε!» (Τόπος, 2010), «Τιτανικός, ψίθυροι από το βυθό» (Τόπος, 2012), «Γιάννης Κυριακίδης: Ζωή Γεμάτη Εικόνες» (Μίλητος, 2014), «Ο ΠΑΟΚ ΜΕ ΤΟ ΦΑΚΟ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΠΑΠΠΟΥ» (University Studio Press, 2019), «Το Woodstock και ο μύθος του» (2019, Επίκεντρο).
Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 200
Παύλος Σιδηρόπουλος & Σπυριδούλα: ΦΛΟΥ | Γιώργος Ι. Αλλαμανής
Αν και το “Φλου” ξεκίνησε ως καλλιτεχνικό συνοικέσιο ανάμεσα στον Παύλο Σιδηρόπουλο και το συγκρότημα Σπυριδούλα, αξιώθηκε δικαίως με τον καιρό να γίνει δίσκος αναφοράς στην ιστορία του ελληνικού ροκ – όχι ως best seller, αλλά ως δημοφιλές και επιδραστικό για τους νεότερους long seller. Το βιβλίο αυτό εξετάζει τη συνεργασία που κατέληξε στο δισκογραφικό γεγονός του Μαΐου του 1979, με ενδελεχή έρευνα στις πηγές και δύο πολύτιμους ξεναγούς: τον κιθαρίστα Βασίλη Σπυρόπουλο και τον μπασίστα Τόλη Μαστρόκαλο, οι οποίοι ανασύρουν μνήμες και συνειρμούς, διατυπώνοντας με νηφαλιότητα προσωπικές εκτιμήσεις, σε συνεντεύξεις που έγιναν ειδικά γι’ αυτή την έκδοση.
Στο πλαίσιο της διεθνώς αγαπημένης σειράς βιβλίων «33 1/3», η οποία κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Οξύ σε συνεργασία με το Avopolis.gr, παρουσιάζονται δίσκοι-ορόσημα της παγκόσμιας μουσικής.
Τη σειρά επιμελείται ο δημοσιογράφος και μουσικός παραγωγός Μάκης Μηλάτος.
Ο Γιώργος Ι. Αλλαμανής είναι ειδησεογράφος, ραδιο-επιτηδευματίας και συγγραφέας. Τα τελευταία χρόνια οδηγεί στις ατελείωτες στροφές του Πάρνωνα μονολογώντας για βιβλία που θέλει να γράψει. (www.facebook.com/yorgos.i.allamanis). Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964 και η ειδικότητά του είναι η διεθνής ειδησεογραφία. Έχει εργαστεί στην εφημερίδα Καθημερινή (1983-1990), στο δελτίο ειδήσεων της τηλεόρασης του «Mega» (1991-1992) και στο δελτίο ειδήσεων της τηλεόρασης του «ΣΚΑΙ» – νυν «ΑΛΦΑ» (1993-1998). Από το 1999 εργάζεται στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, ως αρχισυντάκτης του Τμήματος Διεθνών Ειδήσεων. Παράλληλα με τη δημοσιογραφία ασχολείται συστηματικά με το ελληνικό (κυρίως) και το ξένο τραγούδι, είτε αρθρογραφώντας σε περιοδικά (από το 1984) είτε κάνοντας μουσικές εκπομπές στο ραδιόφωνο (από το 1987). Έχει συνεργαστεί με τους ραδιοσταθμούς ΕΡΑ 4, Κανάλι 15, 902 Αριστερά στα FM, Κανάλι 1, Μελωδία FM 100, Εν Λευκώ. Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά Σχολιαστής, Ήχος, Ποπ και Ροκ, Μετρό, Μελωδία, Δίφωνο, Echo and Artis και Διαπασών.
Εκδόσεις ΟΞΥ, σελ. 152
Ο Θεόφιλος στο Πήλιο | Ευαγγελία Διαμαντοπούλου
Στο βιβλίο αυτό επιχειρείται η ανάλυση των εικόνων του Θεόφιλου και προσεγγίζονται ζητήματα της ζωγραφικής του σκηνοθεσίας. Τα ζητήματα αυτά αφορούν κυρίως στον θεατρικό τρόπο με τον οποίο συνθέτει κάθε φορά το σκηνικό των ζωγραφικών του παραστάσεων, έτσι ώστε να αποδίδεται το φυσικό περιβάλλον και να κατανέμονται τα αρχιτεκτονικά στοιχεία. Αφορούν, επίσης, στην θεατρικότητα των υποκειμένων του, μέσω της ενδυμασίας τους και της εγγραφής τους στον εικαστικό χώρο. Αυτή η ικανότητα του Θεόφιλου να απεικονίζει πραγματικές καταστάσεις ή τους οραματισμούς του με θεατρικό τρόπο ανιχνεύεται και μέσα στα δρώμενα των εικόνων του αλλά και στον χώρο που διακοσμεί με αυτές κατανέμοντάς τις σε μία δικής του επινόησης συνέχεια. Ως θεατές, καλούμαστε να συμμετάσχουμε σε ένα δρώμενο, του οποίου τα personae dramatis είναι ο ζωγράφος και το έργο του.
Η Ευαγγελία Διαμαντοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958, διδάσκει ως Λέκτορας στον Τομέα Πολιτισμού, Περιβάλλοντος, Επικοινωνιακών Εφαρμογών και Τεχνολογίας και είναι μέλος του Εργαστηρίου Τεχνών και Πολιτιστικής Διαχείρισης του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ ΕΚΠΑ. Τα μαθήματα που διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο αφορούν ζητήματα όπως Ιστορία της Τέχνης, Εικαστικές Τέχνες και Επικοινωνία, Διαλεκτική της Εικόνας, Ζητήματα Ευρωπαϊκής Τέχνης, Θέματα Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, Καλλιτεχνικά πορτραίτα, Ζητήματα Καλλιτεχνικής Δημιουργίας. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται σε θέματα όπως Τέχνη και Επικοινωνία, Τέχνη και κοινωνία, Ζητήματα ταυτότητας στην καλλιτεχνική δημιουργία, Συμβολικός και Βιωμένος Χώρος στις Εικαστικές Τέχνες, Τέχνη και Παιχνίδι, Τέχνη και Ιστορική Μνήμη. Το δημοσιευμένο συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει 4 μονογραφίες (2007: Ο Θεόφιλος στο Πήλιο: Ζητήματα ζωγραφικής σκηνοθεσίας, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2010: Η τέχνη του μπιλιάρδου: Ένα παιχνίδι με εικόνες, εκδόσεις Ταξιδευτής, 2012:Η διμέτωπη ταυτότητα του Γιαννούλη Χαλεπά, εκδόσεις Ταξιδευτής, 2019: Εκτός οικογενείας: Επικοινωνώντας με την τέχνη του ξένου, εκδόσεις Επίκεντρο) καθώς και 10 ερευνητικές εργασίες σε ελληνικά και διεθνή διεπιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους σε θέματα τέχνης και πολιτισμού.
Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 224