Βιβλίο

Βιβλία που θα διαβάσεις αυτόν τον χειμώνα

Προτάσεις συντροφιάς, για τις κρύες μέρες του χειμώνα

Parallaxi
βιβλία-που-θα-διαβάσεις-αυτόν-τον-χειμ-887725
Parallaxi

Τι ωραία να έχεις να διαβάσεις αλλά και να προτείνεις καλά βιβλία από την εκδοτική παραγωγή των τελευταίων μηνών!

Τα βιβλία που θα βρείτε σε αυτό το αφιέρωμα, είναι αποτέλεσμα σημαντικής γραφής, έρευνας και αξιολόγησης ώστε να αναδειχτούν διαφορετικές μορφές και αλλιώτικα είδη για ξεχωριστούς αναγνώστες και ξεχωριστές προτιμήσεις.

Η Πόλη όπως την κράτησα μέσα μου | Μαρία Δήμου

…Συ­ναρ­μο­λο­γού­σα ένα παζλ με πολ­λές πα­ρα­στά­σεις, που τις πε­ρισ­σό­τε­ρες φο­ρές ήταν αντι­φα­τι­κές. Μά­ζευα όσα κομ­μά­τια μπο­ρού­σα. Μά­ζευα εικό­νες και στιγ­μές. Η ανα­το­λή και η δύ­ση, ο κο­σμο­πο­λι­τι­σμός και η συ­ντη­ρη­τι­κό­τη­τα, η θρη­σκευ­τι­κή πί­στη και η κο­σμι­κό­τη­τα, το ιστο­ρι­κό βά­ρος και η ελα­φρό­τη­τα της στιγ­μής, το χθες και το σή­με­ρα, όλες οι όψεις μι­ας και μο­να­δι­κής πό­λης. Νό­μι­ζα πως έτσι θα έκλει­να έναν έναν τους λο­γα­ρι­α­σμούς μου με την Πό­λη, που λά­τρε­ψα. Λο­γα­ρι­α­σμούς που εκεί­νη μου εξό­φλη­σε και με το πα­ρα­πά­νω αλ­λά που εγώ ένι­ω­θα πως μπο­ρού­σε να μου δώ­σει κι άλ­λο…

…Ακό­μη και σή­με­ρα νο­μί­ζω πως δεν έχω φύ­γει ορι­στι­κά. Πως όπου να ναι θα μπού­με στο αυτο­κί­νη­το και με τον Συ­με­ών θα φτά­σου­με στην Πό­λη, που θα είναι το σπί­τι μας! Ευσε­βείς πό­θοι, αισι­ό­δο­ξων αν­θρώ­πων που αγα­πούν να κά­νουν τα όνει­ρά τους πραγ­μα­τι­κό­τη­τα…

*Η Μα­ρία Δή­μου γεν­νή­θη­κε στην Κο­μο­τη­νή το 1965. Σπού­δα­σε αρ­χι­κά στη Ζω­σι­μαία Παι­δα­γω­γι­κή Ακα­δη­μία και κα­τό­πιν στο Παι­δα­γω­γι­κό Τμή­μα του ΔΠΘ. Υπη­ρε­τεί στη δη­μό­σια και μει­ο­νο­τι­κή εκ­παί­δευ­ση στη Θρά­κη και στην Κων­στα­ντι­νού­πο­λη, όπου ζει τα τε­λευ­ταία χρό­νια. Ασχο­λεί­ται με την το­πι­κή ιστο­ρία και έχει δη­μι­ουρ­γή­σει το εκ­παι­δευ­τι­κό παι­χνί­δι «Μια πό­λη, ένα πο­τά­μι, πολ­λές ιστο­ρί­ες» που έχει εκ­δώ­σει ο Δή­μος Κο­μο­τη­νής. Έχει συμ­με­τά­σχει στην έκ­δο­ση του συλ­λο­γι­κού έρ­γου Aşrı Memleket του τουρ­κι­κού εκ­δο­τι­κού οίκου İletişim, με θέ­μα τη Θρά­κη. Επί­σης έχει συγ­γρά­ψει μα­ζί με τον σύ­ζυ­γό της Συ­με­ών Σολ­τα­ρί­δη τη με­λέ­τη Πα­λαι­ο­μου­σουλ­μά­νοι-Κε­μα­λι­κοί στη Δυ­τι­κή Θρά­κη που κυ­κλο­φο­ρεί σε μορ­φή ebook.

Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 168

Τα μάτια του δέρματος, Η Αρχιτεκτονική και οι αισθήσεις | Juhani Pallasmaa

Από τότε που πρωτοκυκλοφόρησαν, στα μέσα της δεκαετίας του 1990, Τα μάτια του δέρματος δεν άργησαν να καθιερωθούν ως ένα κλασικό κείμενο της σύγχρονης αρχιτεκτονικής θεωρίας.

Στις σελίδες τους ο Φινλανδός αρχιτέκτονας και στοχαστής Γιούχανι Πάλλασμαα, ο οποίος προλογίζει την ελληνική έκδοση, εκφράζει μια χειροπιαστή αρχιτεκτονική πρόθεση· σε μια εποχή κατά την οποία κυριαρχεί η ψηφιακή εικόνα και το χέρι του αρχιτέκτονα το έχει αντικαταστήσει ο ψηφιακός σχεδιασμός, η αρχιτεκτονική, για να εκφράσει ανθρώπινες ψυχολογικές ποιότητες και να επαναφέρει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο ως σωματική ύπαρξη, πρέπει να απαλλαγεί από τον οφθαλμοκεντρισμό της και να απευθυνθεί σε όλες τις αισθήσεις, όχι μόνο στην όραση αλλά και στην αφή, στην ακοή, στην όσφρηση, ακόμα και στη γεύση· οφείλει να δώσει έμφαση στη συνολική χωρική εμπειρία του κτιρίου.

Το δοκίμιο συνοδεύεται από εκτενή εισαγωγή του καθηγητή Πήτερ ΜακΚήθ στη ζωή, στο έργο και στη διανοητική πορεία του Γιούχανι Πάλλασμαα. Τα κείμενα εικονογραφούνται με 41 φωτογραφίες και σχέδια.

Μετάφραση: Γιάννης ΤουρνικιώτηςΠαναγιώτης Τουρνικιώτης

O Juhanni Pallasmaa (Γιούχανι Πάλλασμαα), ένας από τους πλέον διακεκριμένους Φινλανδούς αρχιτέκτονες, αλλά και ένας ξεχωριστός στοχαστής στο πεδίο της αρχιτεκτονικής, γεννήθηκε το 1936 στο Χέμεενλίννα της Φινλανδίας. Σπούδασε στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Ελσίνκι και επί δεκαετίες συνδύασε το έργο του αρχιτέκτονα, τόσο στη χώρα του όσο και διεθνώς, με μια δυναμική ακαδημαϊκή καριέρα. Διετέλεσε πρύτανης του Ινστιτούτου Βιομηχανικών Τεχνών του Ελσίνκι, διευθυντής του Μουσείου Φινλανδικής Αρχιτεκτονικής, καθηγητής και κοσμήτορας της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Ελσίνκι, καθώς και επισκέπτης καθηγητής σε διάφορα

Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 192

Η συνείδηση του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης | Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Η ιστο­ρία του ΑΠΘ, που ήταν πά­ντα ένα ίδρυ­μα ανοι­χτό στα νέα ρεύ­μα­τα στη σκέ­ψη και με ση­μα­ντι­κή προ­σφο­ρά στον επι­στη­μο­νι­κό αλ­λά και πο­λι­τι­κό βίο της χώ­ρας, έχει να δι­δά­ξει πολ­λά στις επό­με­νες γε­νι­ές.

Το βι­βλίο αυτό, με τις προ­σεγ­μέ­νες, πρω­τό­τυ­πες και απο­κα­λυ­πτι­κές συ­νε­ντεύ­ξεις αξέ­χα­στων πα­νε­πι­στη­μι­α­κών δα­σκά­λων (Εμ­μα­νου­ήλ Κρι­α­ράς, Δη­μή­τρης Μα­ρω­νί­της, Ιω­άν­νης Μα­νω­λε­δά­κης, Νι­κό­λα­ος Μου­τσό­που­λος, Χρί­στος Τσο­λά­κης) και με το αφι­έ­ρω­μα στον Αρι­στό­βου­λο Μά­νε­ση απο­τε­λεί ση­μα­ντι­κή συμ­βο­λή σε ό,τι αφο­ρά το ιστο­ρι­κό υπό­βα­θρο του ΑΠΘ. Αγ­γί­ζει τον πο­λι­τι­κό λό­γο και τα κα­θη­με­ρι­νά όνει­ρα εμ­βλη­μα­τι­κών δα­σκά­λων.

Οι συ­νε­ντεύ­ξεις έγι­ναν κυ­ρί­ως για το πε­ρι­ο­δι­κό Θεσ­σα­λο­νι­κέ­ων Πό­λις και για την τη­λε­ο­πτι­κή εκ­πο­μπή «Εκ του πλη­σί­ον» της ΕΡΤ3.

Φι­λο­ξε­νού­νται επί­σης πο­λύ ση­μα­ντι­κά κεί­με­να που υπο­γρά­φουν ση­μα­ντι­κοί άν­θρω­ποι της πα­νε­πι­στη­μι­α­κής και πνευ­μα­τι­κής ζω­ής, οι οποίοι ξε­δι­πλώ­νουν μνή­μες και προ­βαί­νουν σε ση­μα­ντι­κές κρί­σεις και πα­ρα­τη­ρή­σεις για το πα­νε­πι­στή­μιο, τη φοι­τη­τι­κή τους ζωή, τη Θεσ­σα­λο­νί­κη της δι­κής τους νε­ό­τη­τας και τα πα­ράλ­λη­λα γε­γο­νό­τα που συ­γκλό­νι­σαν την πό­λη. Τα κεί­με­να αυτά κα­λύ­πτουν τέσ­σε­ρις δε­κα­ε­τί­ες

*Ο Κώ­στας Δ. Μπλι­άτ­κας είναι δη­μο­σι­ο­γρά­φος και συγ­γρα­φέ­ας. Έγρα­ψε βι­ο­γρα­φί­ες και δο­κί­μια. Πτυ­χι­ού­χος Βι­ο­λο­γί­ας του Α.Π.Θ. Σπού­δα­σε επί­σης δι­οί­κη­ση και ορ­γά­νω­ση ΜΜΕ. Δι­ε­τέ­λε­σε Γε­νι­κός Δι­ευ­θυ­ντής της ΕΡΤ3 (2010-2013), Γε­νι­κός Δι­ευ­θυ­ντής της Πο­λι­τι­στι­κής Εται­ρί­ας Επι­χει­ρη­μα­τι­ών Βο­ρείου Ελ­λά­δος, Αρ­χι­συ­ντά­κτης των εφη­με­ρί­δων ΘΕΣ­ΣΑ­ΛΟ­ΝΙ­ΚΗ, ΜΑ­ΚΕ­ΔΟ­ΝΙΑ και ΕΞΟΥ­ΣΙΑ, Δι­ευ­θυ­ντής του 102fm της ΕΡΤ3 και Δι­ε­θνών Προ­γραμ­μά­των και Συ­νερ­γα­σι­ών της ΕΡΤ3. Έχει με­τα­ξύ άλ­λων βρα­βευ­θεί στην Ελ­λά­δα (Ίδρυ­μα Μπό­τση) και στο εξω­τε­ρι­κό (CIRCOM – Ένω­ση Δη­μο­σί­ων Πε­ρι­φε­ρει­α­κών Τη­λε­ο­ρά­σε­ων της Ευρώ­πης) για τη δη­μι­ουρ­γία ιστο­ρι­κών ντο­κι­μα­ντέρ. Το συγ­γρα­φι­κό του έρ­γο πε­ρι­λαμ­βά­νει: «Δι­ο­νύ­σης Σαβ­βό­που­λος: Υπό­γεια Δι­α­δρο­μή» (Ια­νός, 1999), «Εισα­γω­γή στο Τη­λε­ο­πτι­κό Ρε­πορ­τάζ» (Ια­νός, 2002), «Γι­ώρ­γος Κού­δας: Της ζω­ής μου το παι­χνί­δι» (Ια­νός, 2005), «Ο Ψη­λός: Η επί­ση­μη αυτο­βι­ο­γρα­φία του Αντώ­νη Αντω­νι­ά­δη» (Μο­τί­βο, 2007), «Λυ­πά­μαι χά­σα­τε!» (Τό­πος, 2010), «Τι­τα­νι­κός, ψί­θυ­ροι από το βυ­θό» (Τό­πος, 2012), «Γι­άν­νης Κυ­ρι­α­κί­δης: Ζωή Γε­μά­τη Εικό­νες» (Μί­λη­τος, 2014), «Ο ΠΑ­ΟΚ ΜΕ ΤΟ ΦΑ­ΚΟ ΤΟΥ ΜΙ­ΧΑ­ΛΗ ΠΑΠ­ΠΟΥ» (University Studio Press, 2019), «Το Woodstock και ο μύ­θος του» (2019, Επί­κε­ντρο).

Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 200

Παύλος Σιδηρόπουλος & Σπυριδούλα: ΦΛΟΥ | Γιώργος Ι. Αλλαμανής

Αν και το “Φλου” ξεκίνησε ως καλλιτεχνικό συνοικέσιο ανάμεσα στον Παύλο Σιδηρόπουλο και το συγκρότημα Σπυριδούλα, αξιώθηκε δικαίως με τον καιρό να γίνει δίσκος αναφοράς στην ιστορία του ελληνικού ροκ – όχι ως best seller, αλλά ως δημοφιλές και επιδραστικό για τους νεότερους long seller. Το βιβλίο αυτό εξετάζει τη συνεργασία που κατέληξε στο δισκογραφικό γεγονός του Μαΐου του 1979, με ενδελεχή έρευνα στις πηγές και δύο πολύτιμους ξεναγούς: τον κιθαρίστα Βασίλη Σπυρόπουλο και τον μπασίστα Τόλη Μαστρόκαλο, οι οποίοι ανασύρουν μνήμες και συνειρμούς, διατυπώνοντας με νηφαλιότητα προσωπικές εκτιμήσεις, σε συνεντεύξεις που έγιναν ειδικά γι’ αυτή την έκδοση.

Στο πλαίσιο της διεθνώς αγαπημένης σειράς βιβλίων «33 1/3», η οποία κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Οξύ σε συνεργασία με το Avopolis.gr, παρουσιάζονται δίσκοι-ορόσημα της παγκόσμιας μουσικής.

Τη σειρά επιμελείται ο δημοσιογράφος και μουσικός παραγωγός Μάκης Μηλάτος.

Ο Γιώργος Ι. Αλλαμανής είναι ειδησεογράφος, ραδιο-επιτηδευματίας και συγγραφέας. Τα τελευταία χρόνια οδηγεί στις ατελείωτες στροφές του Πάρνωνα μονολογώντας για βιβλία που θέλει να γράψει. (www.facebook.com/yorgos.i.allamanis). Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964 και η ειδικότητά του είναι η διεθνής ειδησεογραφία. Έχει εργαστεί στην εφημερίδα Καθημερινή (1983-1990), στο δελτίο ειδήσεων της τηλεόρασης του «Mega» (1991-1992) και στο δελτίο ειδήσεων της τηλεόρασης του «ΣΚΑΙ» – νυν «ΑΛΦΑ» (1993-1998). Από το 1999 εργάζεται στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, ως αρχισυντάκτης του Τμήματος Διεθνών Ειδήσεων. Παράλληλα με τη δημοσιογραφία ασχολείται συστηματικά με το ελληνικό (κυρίως) και το ξένο τραγούδι, είτε αρθρογραφώντας σε περιοδικά (από το 1984) είτε κάνοντας μουσικές εκπομπές στο ραδιόφωνο (από το 1987). Έχει συνεργαστεί με τους ραδιοσταθμούς ΕΡΑ 4, Κανάλι 15, 902 Αριστερά στα FM, Κανάλι 1, Μελωδία FM 100, Εν Λευκώ. Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά Σχολιαστής, Ήχος, Ποπ και Ροκ, Μετρό, Μελωδία, Δίφωνο, Echo and Artis και Διαπασών.

Εκδόσεις ΟΞΥ, σελ. 152

Ο Θεόφιλος στο Πήλιο | Ευαγγελία Διαμαντοπούλου

Στο βι­βλίο αυτό επι­χει­ρεί­ται η ανά­λυ­ση των εικό­νων του Θε­ό­φι­λου και προ­σεγ­γί­ζο­νται ζη­τή­μα­τα της ζω­γρα­φι­κής του σκη­νο­θε­σί­ας. Τα ζη­τή­μα­τα αυτά αφο­ρούν κυ­ρί­ως στον θε­α­τρι­κό τρό­πο με τον οποίο συν­θέ­τει κά­θε φο­ρά το σκη­νι­κό των ζω­γρα­φι­κών του πα­ρα­στά­σε­ων, έτσι ώστε να απο­δί­δε­ται το φυ­σι­κό πε­ρι­βάλ­λον και να κα­τα­νέ­μο­νται τα αρ­χι­τε­κτο­νι­κά στοι­χεία. Αφο­ρούν, επί­σης, στην θε­α­τρι­κό­τη­τα των υπο­κει­μέ­νων του, μέ­σω της εν­δυ­μα­σί­ας τους και της εγ­γρα­φής τους στον εικα­στι­κό χώ­ρο. Αυτή η ικα­νό­τη­τα του Θε­ό­φι­λου να απει­κο­νί­ζει πραγ­μα­τι­κές κα­τα­στά­σεις ή τους ορα­μα­τι­σμούς του με θε­α­τρι­κό τρό­πο ανι­χνεύ­ε­ται και μέ­σα στα δρώ­με­να των εικό­νων του αλ­λά και στον χώ­ρο που δι­α­κο­σμεί με αυτές κα­τα­νέ­μο­ντάς τις σε μία δι­κής του επι­νό­η­σης συ­νέ­χεια. Ως θε­α­τές, κα­λού­μα­στε να συμ­με­τά­σχου­με σε ένα δρώ­με­νο, του οποίου τα personae dramatis είναι ο ζω­γρά­φος και το έρ­γο του.

Η Ευαγ­γε­λία Δι­α­μα­ντο­πού­λου γεν­νή­θη­κε στην Αθή­να το 1958, δι­δά­σκει ως Λέ­κτο­ρας στον Το­μέα Πο­λι­τι­σμού, Πε­ρι­βάλ­λο­ντος, Επι­κοι­νω­νι­α­κών Εφαρ­μο­γών και Τε­χνο­λο­γί­ας και είναι μέ­λος του Ερ­γα­στη­ρίου Τε­χνών και Πο­λι­τι­στι­κής Δι­α­χεί­ρι­σης του Τμή­μα­τος Επι­κοι­νω­νί­ας και ΜΜΕ ΕΚ­ΠΑ. Τα μα­θή­μα­τα που δι­δά­σκει σε προ­πτυ­χι­α­κό και με­τα­πτυ­χι­α­κό επί­πε­δο αφο­ρούν ζη­τή­μα­τα όπως Ιστο­ρία της Τέ­χνης, Εικα­στι­κές Τέ­χνες και Επι­κοι­νω­νία, Δι­α­λε­κτι­κή της Εικό­νας, Ζη­τή­μα­τα Ευρω­πα­ϊ­κής Τέ­χνης, Θέ­μα­τα Νε­ό­τε­ρης και Σύγ­χρο­νης Ελ­λη­νι­κής Τέ­χνης, Καλ­λι­τε­χνι­κά πορ­τραί­τα, Ζη­τή­μα­τα Καλ­λι­τε­χνι­κής Δη­μι­ουρ­γί­ας. Τα ερευ­νη­τι­κά της εν­δι­α­φέ­ρο­ντα εστι­ά­ζο­νται σε θέ­μα­τα όπως Τέ­χνη και Επι­κοι­νω­νία, Τέ­χνη και κοι­νω­νία, Ζη­τή­μα­τα ταυ­τό­τη­τας στην καλ­λι­τε­χνι­κή δη­μι­ουρ­γία, Συμ­βο­λι­κός και Βι­ω­μέ­νος Χώ­ρος στις Εικα­στι­κές Τέ­χνες, Τέ­χνη και Παι­χνί­δι, Τέ­χνη και Ιστο­ρι­κή Μνή­μη. Το δη­μο­σι­ευ­μέ­νο συγ­γρα­φι­κό της έρ­γο πε­ρι­λαμ­βά­νει 4 μο­νο­γρα­φί­ες (2007: Ο Θε­ό­φι­λος στο Πή­λιο: Ζη­τή­μα­τα ζω­γρα­φι­κής σκη­νο­θε­σί­ας, εκ­δό­σεις Αλε­ξάν­δρεια, 2010: Η τέ­χνη του μπι­λι­άρ­δου: Ένα παι­χνί­δι με εικό­νες, εκ­δό­σεις Τα­ξι­δευ­τής, 2012:Η δι­μέ­τω­πη ταυ­τό­τη­τα του Γι­αν­νού­λη Χα­λε­πά, εκ­δό­σεις Τα­ξι­δευ­τής, 2019: Εκτός οικο­γε­νεί­ας: Επι­κοι­νω­νώ­ντας με την τέ­χνη του ξέ­νου, εκ­δό­σεις Επί­κε­ντρο) κα­θώς και 10 ερευ­νη­τι­κές ερ­γα­σί­ες σε ελ­λη­νι­κά και δι­ε­θνή δι­ε­πι­στη­μο­νι­κά πε­ρι­ο­δι­κά και συλ­λο­γι­κούς τό­μους σε θέ­μα­τα τέ­χνης και πο­λι­τι­σμού.

Εκδόσεις Επίκεντρο, σελ. 224

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα