Οι εκδηλώσεις και οι εκθέσεις της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη από 3/11 έως 9/11

Δείτε τι παίζει στην πόλη και διαλέξτε τι θα επισκεφτείτε!

Parallaxi
οι-εκδηλώσεις-και-οι-εκθέσεις-της-εβδο-1274045
Parallaxi

Η πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου είναι εδώ και σου επιφυλάσσει πολλές εκπλήξεις αλλά και σημαντικές εκθέσεις που θα σε σε κάνουν να βγεις από το σπίτι! Ξεκινώντας βέβαια από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης! Δες τι παίζει στη Θεσσαλονίκη και διάλεξε!

Μοιραστείτε όμορφες στιγμές με την παρέα, ξεκινώντας από τη μετακίνησή σας. Με την υπηρεσία Multiple Stops της Uber, μπορείτε να κάνετε όλες τις απαραίτητες στάσεις, να μαζέψετε τους αγαπημένους σας και να φτάσετε όλοι μαζί στον προορισμό σας, άνετα και χωρίς άγχος.

Ένα μεσημέρι αφιερωμένο στη μνήμη του σπουδαίου Χρυσόστομου Σταμούλη

Χρυσόστομος Σταμούλης: Ένας σινεφίλ θεολόγος στο σκοτάδι της κινηματογραφικής αίθουσας

Σάββατο 8 Νοεμβρίου // 13:00 // Αποθήκη Γ/ Είσοδος ελεύθερη

Τρεις μήνες μετά την απώλειά του, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και η parallaxi τιμούν τον Χρυσόστομο Σταμούλη – ακαδημαϊκό Θεολόγο, μουσικό, ανθρωπιστή και σινεφίλ. Τον στοχαστή που είδε στο σκοτάδι της αίθουσας όχι απλώς μια σκηνή προβολής, αλλά τόπο αποκάλυψης, συνάντησης και αγάπης. Ο θεολόγος του φωτός και της ετερότητας συναντιέται ξανά με το βλέμμα του θεατή μέσα από τα λόγια συνομιλητών που θα φωτίσουν το πέρασμά του, ανάμεσα σε κινηματογραφικά πλάνα και θεολογικά θραύσματα, αναζητώντας το αληθινό πρόσωπο του ανθρώπου που δίδαξε ότι το φως πάντα κρύβεται μέσα στο σκοτάδι.

Στην Αποθήκη Γ ανεβαίνουν στη σκηνή για να μιλήσουν για τον σπουδαίο δάσκαλο οι: Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος, Εύα Νάθενα, σκηνοθέτης, Θανάσης Τριαρίδης, συγγραφέας, Μάνος Λαμπράκης, θεατρικός συγγραφέας.

Συντονίζει ο δημοσιογράφος Γιώργος Τούλας.

Στην εκδήλωση η χορωδία «ΦΩΝΕΣ» Μεικτή χορωδία Ιερού Ναού Αγίας Βαρβάρας Θεσσαλονίκης θα ερμηνεύσει ένα τραγούδι.

*Αποθήκη Γ, Λιμάνι, Θεσσαλονίκη | Σάββατο 08 Νοεμβρίου στις 13:00 | Είσοδος ελεύθερη

66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου

Το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου έως την Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2025 σε φυσικούς χώρους και online.

Στο 66ο ΦΚΘ θα προβληθούν 278 μεγάλου και μικρού μήκους ταινίες στις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, στις αίθουσες του Λιμανιού, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Τζον Κασσαβέτης και Σταύρος Τορνές, καθώς και στον κινηματογράφο Μακεδονικόν.

Παράλληλα, παρακολουθούμε 86 ταινίες και διαδικτυακά, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ online.filmfestival.gr

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ και το Μουσείο που δεν έγινε» | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ

Η έκθεση αποτελεί ένα βλέμμα προς το πρόσφατο παρελθόν της Θεσσαλονίκης με κύριο άξονα δύο εικαστικές συλλογές που διαμορφώνουν στο παρόν έναν πυρήνα πολιτισμού στην καρδιά της πανεπιστημιούπολης και συνολικά ξεπερνούν τα 600 έργα και τεκμήρια από περισσότερους από 200 δημιουργούς.

Το Τελλόγλειο συνδιοργανώνει την έκθεση με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον Δήμο Θεσσαλονίκης, τα 60ά Δημήτρια και την Κεντρική Βιβλιοθήκη / Κέντρο Πληροφόρησης του ΑΠΘ, με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση του ΑΠΘ και τα 25 χρόνια του Τελλογλείου.

*Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ | Διάρκεια ως: 10 Φεβρουαρίου

Μια διαφορετική έκθεση που αποθεώνει το κρασί

Wine Explorers: Όσα πρέπει να ξέρεις για δυο λέξεις που θα αλλάξουν το οινικό τοπίο αυτό το φθινόπωρο. Μια ολοκαίνουρια έκθεση κρασιού, μια αληθινά διαφορετική εμπειρία οινογνωσίας, οινοδοκιμής και οινικής γνώσης ξεκινά. Μια καινοτόμα εμπειρία γευσιγνωσίας με 300+ δείγματα κρασιών, παράλληλες δράσεις και έμφαση στην ποιότητα ταξιδεύει σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Για τρεις ολόκληρες μέρες με την απολύτως φιλική μορφή του walk around, self-pouring, μας καλεί να ανακαλύψουμε με τον πιο υπέροχο τρόπο τον κόσμο του κρασιού!

Wine Explorers: Όσα πρέπει να ξέρεις για δυο λέξεις που θα αλλάξουν το οινικό τοπίο αυτό το φθινόπωρο. Μια ολοκαίνουρια έκθεση κρασιού, μια αληθινά διαφορετική εμπειρία οινογνωσίας, οινοδοκιμής και οινικής γνώσης ξεκινά. Μια καινοτόμα εμπειρία γευσιγνωσίας με 300+ δείγματα κρασιών, παράλληλες δράσεις και έμφαση στην ποιότητα ταξιδεύει σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Για τρεις ολόκληρες μέρες με την απολύτως φιλική μορφή του walk around, self-pouring, μας καλεί να ανακαλύψουμε  με τον πιο υπέροχο τρόπο τον κόσμο του κρασιού! Σε αντίθεση με τις συνηθισμένες εκθέσεις, το Wine Explorers δίνει έμφαση στην άνεση και την ποιότητα της εμπειρίας. Για τον λόγο αυτό, η έκθεση θα διαρκεί τρεις ημέρες σε κάθε πόλη, ενώ η κάθε ημέρα θα χωρίζεται σε δύο slots με περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων (300 εισιτήρια ανά slot), ώστε οι επισκέπτες να απολαμβάνουν τις καλύτερες δυνατές συνθήκες γευσιγνωσίας, χωρίς πολυκοσμία και ζέστη.

Θεσσαλονίκη: 7-8-9 Νοεμβρίου, Electra Palace Αθήνα: 28-29-30 Νοεμβρίου, Bageion Κόστος εισιτηρίων ανά 4ωρο slot: Early Bird: 12€ | Online προπώληση στη More.com: 15€ | Εκδοτήρια: 16€, https://www.more.com/gr-el/tickets/happenings/festival/wine-explorers/ Διοργάνωση: MyCava

“Dark Intelligence – Η Νοημοσύνη στο Σκοτάδι”

Μια ζωντανή διάλεξη του Dr. Joaquin Trujillo για την αλήθεια πίσω από την τεχνητή νοημοσύνη, τις ρίζες της ανθρώπινης σκέψης και το τι σημαίνει πραγματικά “νοώ”.

Η διάλεξη “Dark Intelligence” φωτίζει τη σχέση ανάμεσα στην ανθρώπινη και την τεχνητή νοημοσύνη, αμφισβητώντας τον ίδιο τον όρο “τεχνητή”. Μέσα από παραδείγματα, ερωταπαντήσεις και βιωματικές ασκήσεις, ο Joaquin Trujillo μας καλεί να ξαναδούμε τι σημαίνει “νοώ”, πώς η ελληνική γλώσσα αποκαλύπτει την ουσία της σκέψης, και ποια είναι τελικά τα όρια ανάμεσα στον άνθρωπο και τη μηχανή.

Η διάλεξη, διάρκειας περίπου δύο ωρών, βασίζεται στο ομώνυμο άρθρο του Joaquin Trujillo «Dark Intelligence»και διερευνά το τι σημαίνει πραγματικά “νοημοσύνη” — ανθρώπινη και τεχνητή. Πρόκειται για μια ζωντανή, διαδραστική παρουσίαση που απευθύνεται σε κοινό χωρίς ειδικές επιστημονικές γνώσεις και συνδυάζει φιλοσοφική σκέψη, απλή γλώσσα και ενεργή συμμετοχή.

-Μέσα από ερωτήσεις, συζήτηση και μικρές ασκήσεις, οι συμμετέχοντες θα εξερευνήσουν:

-Τι εννοούμε όταν μιλάμε για “τεχνητή νοημοσύνη” — και αν ο όρος είναι πραγματικά ακριβής.

-Πώς η ανθρώπινη νοημοσύνη διαφέρει ουσιωδώς από την υπολογιστική προσομοίωση.

-Τι αποκαλύπτουν οι ελληνικές ρίζες της λέξης “νοημοσύνη” για τη φύση της σκέψης και της κατανόησης.

-Πώς η ίδια η γλώσσα μας φανερώνει τα όρια και τις δυνατότητες του ανθρώπινου νου.

Η παρουσίαση στα αγγλικά, ειδικά προσαρμοσμένη για το ελληνικό κοινό, φωτίζει με τρόπο απλό αλλά ουσιαστικό τη σχέση ανάμεσα στην ανθρώπινη κατανόηση, τη γλώσσα και την τεχνολογία, προκαλώντας το κοινό να αναλογιστεί τι σημαίνει “σκέφτομαι” και ποιος —τελικά— έχει τη δύναμη να νοεί.

*Παρασκευή 7 Νοεμβρίου, στις 18.30, στο Βιβλιοπωλείο Κωνσταντινίδης, Μητροπόλεως 92

Έκθεση Χαρτών «Πανεπιστημίου Πόλις: 100 χρόνια ΑΠΘ»

Έκθεση Χαρτών, με τίτλο: «Πανεπιστημίου Πόλις: 100 χρόνια ΑΠΘ. Η εξέλιξη της δημιουργίας της Πανεπιστημιούπολης του ΑΠΘ μέσα από χάρτες και τοπογραφικά διαγράμματα», πραγματοποιεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, από τις 15 Οκτωβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, στο Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας (προβλήτα Α΄, Λιμάνι Θεσσαλονίκης).

Η Έκθεση διοργανώνεται στο πλαίσιο του εορτασμού για τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ίδρυση και λειτουργία του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.

Η Έκθεση παρουσιάζει και περιγράφει σε αδρές γραμμές την ιστορία της δημιουργίας και ανάπτυξης της Πανεπιστημιούπολης, έχοντας ως βάση τόσο τις απεικονίσεις σε χάρτες και τοπογραφικά διαγράμματα όσο και τις περιγραφές σε ιστορικά κείμενα και έγγραφα.

Η είσοδος στην Έκθεση είναι ανοιχτή για το κοινό.

Διάρκεια Έκθεσης: 15/10/2025 έως 31/12/2025 

Η Έκθεση Frida Kahlo: Beyond the Icon – Immersive Experience | Panorama Digital Theatre

Η έκθεση είναι συν-δημιουργία των Frida Kahlo Corporation και της Layers of Reality, Ισπανικού Centre of Digital Arts και παρουσιάζεται στην Ελλάδα από την εταιρία Video Theatre.

Η νέα έκθεση αποτελεί έναν ξεχωριστό συνδυασμό παραδοσιακών εκθεμάτων, ψηφιακών εγκαταστάσεων και προηγμένων εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας.

Ανακαλύψτε τον κόσμο της Φρίντα Κάλο μέσα από έναν πρωτότυπο καθηλωτικό τρόπο με τον συνδυασμό παραδοσιακών εκθεμάτων (έργα, φωτογραφίες, κοστούμια και γλυπτά) με ψηφιακές δημιουργίες κι εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας (τρισδιάστατες οπτικοακουστικές προβολές, video mapping και virtual reality), αναβιώνοντας με μοναδικό τρόπο τις σημαντικότερες στιγμές της ζωής και της δημιουργίας της.

Στον 21ο αιώνα, η κληρονομιά της Φρίντα Κάλο ηχεί πιο δυνατά από ποτέ. Η ζωή της καθηλώνει, εκπλήσσει και εμπνέει, αποκαλύπτοντας μια γυναίκα που αψήφησε τις αντιξοότητες με επιμονή, δύναμη, εξέγερση και ασύγκριτο ταλέντο.

Η προσωπικότητά της, μπροστά από την εποχή της, συνεχίζει να γοητεύει, καθιστώντας την ιστορία της ένα διαχρονικό σύμβολο ανθεκτικότητας και δημιουργικότητας. Ξεκινήστε ένα ζωντανό ταξίδι μέσα από τη ζωή της Μεξικανής καλλιτέχνιδας Φρίντα Κάλο με τη βοήθεια της ψηφιακής τέχνης. Αυτή η περιπέτεια εμβύθισης αξιοποιεί τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες για να προσφέρει μια πραγματικά μοναδική εμπειρία.

*Panorama Digital Theatre (Λεωφόρος Μίκη Θεοδωράκη 15 ) | Από 29 Σεπ έως 12 Ιαν 2026 | Δευτέρα έως Κυριακή | Εισιτήρια: από 12€ | Προπώληση: more.com 

«Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες»: Μια πρωτοποριακή έκθεση Ιστορίας και Τεχνητής Νοημοσύνης από τον Δήμο Καλαμαριάς και το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» 

Η έκθεση «Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» είναι μια πρωτοποριακή εικαστική και τεχνολογική εμπειρία, που επιχειρεί να ανοίξει έναν διάλογο ανάμεσα στην τέχνη, την Τεχνητή Νοημοσύνη και την ίδια την έννοια της πραγματικότητας.  Από ένα αρχείο περισσότερων από 50.000 φωτογραφιών του 19ου και 20ού αιώνα, επιλέχθηκαν περίπου 1.000 εικόνες που «ζωντανεύουν» για πρώτη φορά με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η ιστορία της πόλης μεταμορφώνεται σε μια εμπειρία εμβύθισης, όπου ο επισκέπτης μπορεί να «περπατήσει» στην Εγνατία του περασμένου αιώνα, να «δει» το τραμ να κινείται στην παραλία και να «συναντήσει» πρόσωπα που χάθηκαν στον χρόνο.

Η έκθεση χωρίζεται σε τέσσερις θεματικές ενότητες – από τη «Σκηνοθετημένη Πραγματικότητα» έως τη «Νέα Πραγματικότητα» – που οδηγούν τον θεατή από το ορατό στο αμφισβητούμενο και τελικά στο πρωτογενές, αρχειακό υλικό, εκεί όπου η μνήμη ξαναβρίσκει την αυθεντικότητά της.

Την τεχνική υλοποίηση των βίντεο και του ψηφιακού περιεχομένου υπογράφει ο Θοδωρής Ράντος, ο οποίος σημείωσε πως η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει ήδη ξεπεράσει το στάδιο της απλής αληθοφάνειας. «Το ζητούμενο δεν είναι να παραποιήσουμε το παρελθόν, αλλά να το κατανοήσουμε καλύτερα μέσα από τα ίδια του τα ίχνη», είπε.

Η «Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» δεν είναι απλώς μια έκθεση φωτογραφίας. Είναι μια πρόσκληση να ξαναδούμε τη Θεσσαλονίκη και την Ιστορία με νέα μάτια, να αναρωτηθούμε πώς η τεχνολογία επηρεάζει τη μνήμη και πώς ο πολιτισμός μπορεί να παραμείνει ζωντανός μέσα από αυτήν.

Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού
15 Οκτωβρίου – 31 Δεκεμβρίου 2025
 Είσοδος ελεύθερη Η έκθεση πραγματοποιείται από τον Δήμο Καλαμαριάς και το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής», με την υποστήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.

Résonances | ΑΝΑΣΥΝγΡΑΦΕΣ και Υλικότητες 1982-2025 Έκθεση του Άρι Γεωργίου | Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης

Γαλλικό Ινστιτούτο

Στην έκθεση συμπλέκονται δύο διαχρονικές ενότητες του εικαστικού έργου του Άρι Γεωργίου. Οι «ΑΝΑΣΥΝγΡΑΦΕΣ», που έχουν την αφετηρία τους στο 1982, οι οποίες αντιπαρατίθενται με τις «Υλικότητες / Matérialités» της δεκαπενταετίας 2000-2015. «Με κυριότερο κοινό τους παρονομαστή την ύλη, την υφή, την επιφάνεια, το ίχνος και τις αλληλο-παραπομπές τους καταγράφουν, απογράφουν, συλλέγουν και ανασυνθέτουν διά της φωτογραφίας “επεισόδια” της ύλης που μας περιβάλλει και που, ανάλογα με την περίπτωση, προβάλλουν ως δυνητικοί υποκινητές συγκίνησης ή αναστοχασμού», επισημαίνει ο καλλιτέχνης.

Ο γαλλικός τίτλος Résonances μόνο τυχαίος δεν είναι αφού «η συγκεκριμένη λέξη συναιρεί έννοιες όπως η αντήχηση, η συνήχηση, ο αντίκτυπος, η ηχώ, ο συντονισμός, ο παλμός, η δόνηση, η ιδιοσυχνότητα, η αντανάκλαση, η ανταπόκριση, ακόμη και η απήχηση».

Διάρκεια έκθεσης: Έως 29 Νοεμβρίου 2025 – Ώρες λειτουργίας:  Πέμπτη και Παρασκευή 18:00 – 21:00 Σάββατο 11:00 – 14:00

Έκθεση «Το Λούβρο του Πολύκλειτου Ρέγκου» στο Βαφοπούλειο 

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης και το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο διοργανώνουν στο πλαίσιο των 60ων ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ 2025 την έκθεση «Το Λούβρο του Πολύκλειτου Ρέγκου» από τις 10 Οκτωβρίου έως τις 05 Νοεμβρίου 2025.

Η έκθεση αφιέρωμα στον Πολύκλειτο Ρέγκο (1903-1984) διοργανώνεται σαράντα ένα χρόνια από το θάνατο του καλλιτέχνη, του «πατριάρχη της ζωγραφικής στη Βόρειο Ελλάδα», κατά τον ακαδημαϊκό, ιστορικό τέχνης Χρύσανθο Χρήστου και προσωπικού φίλου του αείμνηστου Γιώργου Βαφόπουλου, ο οποίος εγκαινίασε το 1983 το Βαφοπούλειο με αναδρομική έκθεσή του.

Τα έργα είναι άγνωστα και αδημοσίευτα, λάδια, σχέδια και χαρακτικά της περιόδου 1930-1935, κατά την οποία ο Ρέγκος φοίτησε στο Παρίσι, στο Λούβρο και στις ακαδημίες Ecole de la Grande Chaumière και Colarossi. Τα έργα αυτά αποτελούν ομάδα αντιγράφων από έργα προαναγεννησιακών και αναγεννησιακών δημιουργών, πολύτιμη παρακαταθήκη της οικογενειακής συλλογής, τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά.

Η έκθεση θα λειτουργεί Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 09:00 έως τις 14:00 και από τις 17:00 έως τις 21:00. Έισοδος ελεύθερη

Η ατομική έκθεση Φωτογραφίας του Παναγιώτη Παπουτσή με τίτλο “Mabuhay”,  παρουσιάζεται στην esp+ gallery στη Θεσσαλονίκη.

Η περιοχή των Αμπελοκήπων αποτελεί εδώ και πολλές δεκαετίες έναν σημαντικό τόπο διαμονής για την κοινότητα των Φιλιππινέζων στην Αθήνα. Οι πρώτης γενιάς Φιλιππινέζοι που διαμένουν στην Αθήνα διατηρούν στενή επαφή με την πατρίδα τους σε συναισθηματικό, επικοινωνιακό και οικονομικό επίπεδο. Χρησιμοποιούν τη μητρική τους γλώσσα, όπου είναι δυνατό, εργάζονται σκληρά και κάνουν οικονομίες. Έτσι, συντηρούν με εμβάσματα συγγενείς τους στις Φιλιππίνες και προσφέρουν στα παιδιά τους αξιοπρεπή διαβίωση και σπουδές, προσδοκώντας σε ένα καλύτερο μέλλον. Η δεύτερη και ιδίως η τρίτη γενιά Φιλιππινέζων υιοθετεί μια πιο σύγχρονη, προσωπική κουλτούρα σε σύγκριση με τους προγόνους τους, συνυφασμένη με τα πρότυπα της εποχής τους. Η φωτογραφική έκθεση “Mabuhay” αποτελείται σε μεγαλύτερο ποσοστό, από φωτογραφικά πορτραίτα Φιλιππινέζων μεταναστών της Αθήνας σε εξωτερικούς χώρους της περιοχής των Αμπελοκήπων. Μικρότερο ποσοστό της σειράς περιλαμβάνει εικόνες νεκρής φύσης από εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, όπου δραστηριοποιούνται. Ο όρος “Mabuhay” σημαίνει ζήτω ή να ζήσετε και χρησιμοποιείται συχνά ως χαιρετισμός φιλοξενίας ή ευχή, όπως το καλωσόρισμα σε εκδηλώσεις υποδοχής, εορτασμούς και επίσημες τελετές. Η έντονη θρησκευτικότητα των Φιλιππινέζων είναι εμφανής στην κοινωνική τους συμπεριφορά και αποτυπώνεται στη γλώσσα του σώματος, καθώς η σωματική τους στάση παραπέμπει σε προσευχή. Επιπλέον, τα ήρεμα βλέμματά τους αποπνέουν πνευματικότητα, σαν να προσεύχονται. Στις εικόνες νεκρής φύσης, η επιλογή πολιτιστικών και θρησκευτικών αντικειμένων παραπέμπει αισθητικά και εννοιολογικά στις αξίες της κοινότητας και στην ιδιαίτερη πατρίδα τους, τις Φιλιππίνες.

Η φωτογραφική δουλειά του Παναγιώτη Παπουτσή αποτελεί έναν οπτικό χάρτη της Φιλιππινέζικης κοινότητας στην Αθήνα, ένα μωσαϊκό από στιγμές καθημερινότητας, διαδρομές χαραγμένες μέσα στο αστικό πλέγμα, και πρόσωπα που αφηγούνται μια ιστορία μετανάστευσης, αντοχής και ταυτότητας. Κάθε εικόνα λειτουργεί σαν ένα παράθυρο σε μια παράλληλη πόλη, μια αθέατη γεωγραφία που αποτυπώνει τη δυναμική συνύπαρξη δύο κόσμων. Πρόκειται για μία φωτογραφική σειρά που δεν περιορίζεται στην απεικόνιση, αλλά διαμορφώνει μια νέα, υβριδική γεωγραφία, εκεί όπου η Αθήνα και η Μανίλα διασταυρώνονται, συνομιλούν και συνυπάρχουν, αναδεικνύοντας τις αόρατες διαδρομές της μετανάστευσης μέσα στο σώμα της πόλης των Αθηνών.

Εγκαίνια: Σάββατο 1 Νοεμβρίου στις 20:00 – Διάρκεια: 1-21 Νοεμβρίου 2025

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή 10:00-18:00 – esp+: Ναυμαχίας Έλλης 5, Λαδάδικα 54625, Θεσσαλονίκη

Είσοδος ελεύθερη

«Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» Εγκαίνια έκθεσης φωτογραφίας στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα

Η ιστορική μνήμη δεν είναι μια απλή αναδρομή στο παρελθόν, αλλά ένας ζωντανός μηχανισμός που επιτρέπει στις κοινωνίες να αναστοχάζονται την πορεία τους και να επαναπροσδιορίζουν τις αξίες τους. Οι μνημονικοί τόποι —οι χώροι όπου η μνήμη αποκτά υλική και βιωματική διάσταση— διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση αυτής της ιστορικής συνείδησης.

Η έκθεση «Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» σε επιμέλεια της Καθηγήτριας του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών και Διευθύντριας του ΚΕΜΙΤ-ΙΜΜΑ, κας Σταυρούλας Μαυρογένη, παρουσιάζει, μέσα από πλούσιο φωτογραφικό υλικό, χώρους μνήμης και μαρτυρικούς τόπους του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Οι επιλεγμένες φωτογραφίες φωτίζουν την ιστορική και ηθική σημασία αυτών των τόπων —τόπων θυσίας, αντίστασης και ανθρώπινης οδύνης— υπενθυμίζοντας ότι η ενεργή διατήρηση της μνήμης είναι πράξη ευθύνης και δημοκρατικής συνείδησης.

Η έκθεση πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 80 χρόνων από τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και διοργανώνεται σε συνεργασία με το πρόγραμμα «Δράσεις Ιστορίας Μνήμης Πολιτισμού» και με την υποστήριξη του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης. Τον γενικό συντονισμό έχει η Διευθύντρια του ΙΜΜΑ, Φιλόλογος–Μουσειολόγος, κ. Αθηνά Παυλίδου.

Οι φωτογραφίες του Νίκου Κοσμίδη, Υποψήφιου Διδάκτορα στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, αποτελούν μέρος μιας δεκαετούς επιτόπιας έρευνας πάνω σε σημεία και τοπόσημα σκοτεινής μνήμης του ευρωπαϊκού χώρου, μέσα από την οποία διερευνά τη σχέση χώρου, μνήμης και ταυτότητας.

Η έκθεση υπενθυμίζει ότι η μνήμη δεν αφορά μόνο το παρελθόν· αφορά πρωτίστως το παρόν και το μέλλον. Γιατί μόνο μέσα από τη μνήμη μπορούμε να θεμελιώσουμε έναν πιο δίκαιο, ανεκτικό και δημοκρατικό κόσμο.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα υλοποιηθούν θεματικές ξεναγήσεις για την εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς και ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσα από το οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσεγγίσουν την ιστορία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου με κριτικό και σύγχρονο βλέμμα, αναστοχαζόμενοι πάνω σε ζητήματα ταυτότητας, στερεοτύπων και συλλογικής ευθύνης.

Διάρκεια Έκθεσης: 21 Οκτωβρίου 2025-31 Ιανουαρίου 2026 

Το «Μωσαϊκό αναζητήσεων: Ο κόσμος του Βαγγέλη Γαληνού» είναι η νέα έκθεση που φιλοξενεί το Τελλόγλειο μέχρι το τέλος Νοεμβρίου και την επιμέλεια έχουν η Ραφαέλα Νίκα και ο Νίκος Βιάνας.

Η αναδρομική έκθεση «Μωσαϊκό αναζητήσεων: Ο κόσμος του Βαγγέλη Γαληνού» παρουσιάζει τη δημιουργική πορεία ενός καλλιτέχνη που, για περισσότερες από έξι δεκαετίες, αναζητά διαρκώς νέους τρόπους έκφρασης μέσα από την ύλη, το φως και το πνεύμα.

Περισσότερα από ογδόντα έργα και τεκμήρια συνθέτουν το πολύχρωμο παλίμψηστο της ζωής και της τέχνης του, από τη δεκαετία του 1960 έως και σήμερα.

Ψηφίδες, ξύλα, κεραμικά, πλεξιγκλάς, αλουμίνιο, μπρούντζος, μάρμαρο, άμμος, μόλυβδος και πλήθος άλλων υλικών συνυφαίνονται σε έργα όπου η παράδοση του ψηφιδωτού συναντά τη σύγχρονη αισθητική και τη φιλοσοφική αναζήτηση. Με την τεχνική του άμεσου και του έμμεσου τρόπου, ο Γαληνός δημιουργεί επιφάνειες πάνω στις οποίες συνδιαλέγονται η θρησκεία, το περιβάλλον, η κοινωνία, η πολιτική, η αστρονομία.

«Το έργο του Βαγγέλη Γαληνού είναι ένα μωσαϊκό ιδεών, εμπειριών και συναισθημάτων· μια συνεχής πορεία αναζήτησης, όπου κάθε ψηφίδα γίνεται φορέας μιας προσωπικής αλλά και συλλογικής μνήμης.

Η έκθεση αυτή επιχειρεί να φωτίσει τον κόσμο του, έναν κόσμο όπου η τέχνη λειτουργεί ως γέφυρα ανάμεσα στο ορατό και το άυλο, το παρελθόν και το παρόν, το ανθρώπινο και το κοσμικό», σημειώνουν οι δύο επιμελητές του Τελλογλείου για την έκθεση, Ραφαέλα Νίκα και Νίκος Βιάνας.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ: Έως 30 Νοεμβρίου 2025

Μια μητέρα πλησιάζει την προκυμαία της Θεσσαλονίκης στα 1963. Σε λίγα λεπτά, το βρέφος που κρατά στην αγκαλιά της βυθίζεται στη θάλασσα. Σε δύο μέρες, τα πρωτοσέλιδα οργιάζουν. Ο κόσμος τη γιουχάρει στην αναπαράσταση. Η σκύλα, η φόνισσα, η παιδοκτόνος. Γύρω της, στροβιλίζεται το σκοτεινό σύμπαν εκείνης της εποχής. Ένα ίδρυμα παρατημένων βρεφών που το ίδιο πρωί δεν δέχτηκε το βρέφος. Το ίδιο ίδρυμα διοχετεύει παρανόμως βρέφη που αγοράζονται στην Αμερική. Πολιτικά σκάνδαλα και μεσίτες βρεφών. Αλισβερίσια δημοσιογράφων και αστυνομίας, για να κουκουλωθεί το βρόμικο κύκλωμα. Πολιτικός που κάνει κομπίνες με τα οικόπεδα και τα βρέφη που πουλά ο κουμπάρος του. Νεογνά-μούμιες στις σοφίτες των παλιών σπιτιών της Αθήνας. Ο Ψυχρός Πόλεμος Αμερικανών και Ρώσων. Ένας Γάλλος Πρόεδρος που ξεψυχά ξεθεωμένος στην αγκαλιά της μετρέσας του.

Πέτα το στη θάλασσα
- Μια αληθινή μυθιστορία

Πέτα το στη θάλασσα
Μια αληθινή μυθιστορία

Μια βρόμικη πραγματικότητα που τυλίγει το πτωματάκι του βρέφους σαν μαγαρισμένη φασκιά. Μια αληθινή ιστορία για μια μάνα που έγινε παιδοκτόνος από τη μια στιγμή στην άλλη. Ποια γρανάζια της εξουσίας και της κοινωνίας την οδήγησαν σε αυτή την πράξη; Μια ανθρώπινη ιστορία γύρω από τις παράνομες υιοθεσίες που προωθούσε στην Αμερική το Δημοτικό Βρεφοκομείο Άγιος Στυλιανός της Θεσσαλονίκης στη δεκαετία του εξήντα και η αγωνιώδης προσπάθεια εκείνων των υιοθετημένων παιδιών μέχρι σήμερα να βρουν τους χαμένους συγγενείς τους στην Ελλάδα. Μια αληθινή ιστορία που επινοεί τον μύθο της μέσα από την πραγματικότητα από την οποία πηγάζει.

Γιατί κάθε ιστορία ανήκει σε αυτόν που την αφηγείται τελευταίος.

«Πού είναι το παιδί σου, κυρά μου; Στη Σαλονίκη, κύριε Διοικητά. Το βρήκαμε εμείς. Αλήθεια; Πού; Στη θάλασσα, πνιγμένο. Αποκλείεται να είναι το δικό μου το παιδί αυτό. Βάλε τα παπούτσια σου και πάμε στο νεκροτομείο για αναγνώριση. Πηγαίνουμε, το βλέπεις το πνιγμένο, κι άμα δεν είναι το δικό σου, σε γυρνώ πάλι εγώ πίσω, με το περιπολικό. Το απόγεμα θα είσαι εδώ και θα τρως σπόρια με τις φίλες σου στη βόλτα». Απόσπασμα από το βιβλίο

Ο Σάκης Σερέφας γράφει ποίηση, πεζογραφία και θέατρο. Η ποιητική συλλογή του Κήτη τιμήθηκε με το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών «Λάμπρου Πορφύρα» (2022). Το θεατρικό έργο του Χέρια τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο συγγραφής θεατρικού έργου μικρής φόρμας στον διεθνή διαγωνισμό του Διεθνούς Φεστιβάλ Αναλόγιο (2021). Το θεατρικό έργο του Μαμ τιμήθηκε με το βραβείο νεοελληνικού έργου «Κάρολος Κουν» (2007) της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών Κριτικών. Το θεατρικό έργο του Λιωμένο βούτυρο παρουσιάστηκε ως πρόταση του Υπουργείου Πολιτισμού στο Διεθνές Φεστιβάλ του Σαράγεβο (2012). Το θεατρικό έργο του Αποστολή στον πλανήτη Γη τιμήθηκε με το Βραβείο του Υπουργείου Πολιτισμού (2007). Το θεατρικό έργο του Θα σε πάρει ο δρόμος περιλαμβάνεται στον κατάλογο «Τα 120 καλύτερα σύγχρονα ευρωπαϊκά θεατρικά έργα» της European Theatre Convention (ETC, 2010). Το βιβλίο του Ένας δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για Παιδιά (2008). Το βιβλίο του Δρόμο παίρνω, δρόμο αφήνω τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου (2013). Το βιβλίο του Μια τρύπα στο νερό τιμήθηκε με το Βραβείο «Πηνελόπη Μαξίμου» για το 2012 από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου-Greek IBBY (2012). Το βιβλίο Θεσσαλονίκη σε πρώτο πρόσωπο (κείμενα: Σάκης Σερέφας, φωτογραφίες: αρχείο Χάρη Γιακουμή) τιμήθηκε με το βραβείο Milos και εκδόθηκε στα γαλλικά από τις εκδόσεις Kallimages (2005). Έγραψε το σενάριο για τη μεγάλου μήκους ταινία Ρουλεμάν (2004).

“Όψεις παραστατικότητας στη σύγχρονη ελληνική ζωγραφική” –  Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης

Η έκθεση, που διοργανώνεται στο πλαίσιο των 60ων Δημητρίων από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και τη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, παρουσιάζει επιλεγμένα έργα της σύγχρονης ελληνικής παραστατικής ζωγραφικής, τα οποία ανήκουν στη συλλογή του Καθηγητή και Κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών Σχεδιασμού του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας, Ιορδάνη Κοτζαϊβάζογλου.

Οργάνωση έκθεσης: Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης Επιμέλεια – Σχεδιασμός έκθεσης: Θάλεια Μαρία Αλεξάκη, Μουσειολόγος Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης

*Διάρκεια έκθεσης:Έως 06|12|2025 | Είσοδος ελεύθερη

ΕΚΘΕΣΗ | ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Email Image

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης σε συνεργασία με το Ε΄ Εργαστήριο* του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ παρουσιάζουν την έκθεση: Μεταμορφώσεις ενός κειμένου με έργα φοιτητών/φοιτητριών του Ε΄ Εργαστηρίου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ., βασισμένα στο βιβλίο της Τέτας Μακρή: «Το μερίδιο των αγγέλων. Γράμμα σε έναν νέο ζωγράφο»(εκδ. Μελάνι).

Στους φοιτητές και τις φοιτήτριες προσφέρθηκαν αντίτυπα του βιβλίου, τα οποία είχαν μια μικρή “ατυχία” στο βιβλιοδετείο, για να φιλοτεχνήσουν ένα δικό τους έργο, ως εξώφυλλο. Τα έργα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα εκφραστικών μέσων (ζωγραφική, κολάζ, ασαμπλάζ, ψηφιακά μέσα, σχέδιο). Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες στην έκθεση μεταφέρουν στα έργα τους το δικό τους μερίδιο, ως απόσταγμα της ανάγνωσης ολόκληρου του βιβλίου ή ως αναφορά σε αποσπάσματά του.

* Στην έκθεση συμμετέχουν και δύο φοιτητές από το Α΄ Εργαστήριο Ζωγραφικής Διευθυντής Ε΄ Εργαστηρίου Ζωγραφικής: Λάμπρος Ψυρράκης Επιμέλεια έκθεσης: Ράνια Εμμανουηλίδου

Έκθεση – αφιέρωμα στη ζωή και στο έργο του Μανόλη Αναγνωστάκη  

Η έκθεση διοργανώνεται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης – Διεύθυνση Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου και Βιβλιοθηκών, σε συνεργασία με το «Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία» και τον «Όμιλο Φίλων του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη», στο πλαίσιο των επετειακών 60ών Δημητρίων.

Ο Θεσσαλονικιός ποιητής, μια από τις σημαντικότερες μορφές της μεταπολεμικής λογοτεχνίας, τιμάται φέτος, καθώς συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση και 20 χρόνια από τον θάνατό του.

Η έκθεση αποτελεί ένα ταξίδι στη ζωή, στις ιδέες και στο έργο του δημιουργού που ύμνησε την ελευθερία, τη δημοκρατία και τον άνθρωπο. Μέσα από αρχειακό υλικό, σπάνιες φωτογραφίες, χειρόγραφα, εκδόσεις και τεκμήρια, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν σε βάθος τον ποιητή πίσω από τους στίχους, τον ενεργό πολίτη και διανοούμενο που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στα ελληνικά γράμματα.

Η έκθεση θα διαρκέσει  έως τις 30 Νοεμβρίου 2025. 

«Ζωντανεύοντας την Ιστορία» : Ο ΠΟΛΕΜΟΣ 1940 – 1941, Н КАТОХH 1941 – 1944 και TIMH ΣΤΟΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΑΓΩΝΑ

Μια διπλή έκθεση με τίτλο «Ζωντανεύοντας την Ιστορία», που συνδιοργανώνει το Υπουργείο Εσωτερικών – Μακεδονίας & Θράκης με το Ιστορικό και Εθνολογικό Μουσείο Ελλάδος και το Μουσείο του Μακεδονικού Αγώνα Θεσσαλονίκης.

Η Έκθεση περιλαμβάνει δύο θεματικές ενότητες με σπάνια εκθέματα και ντοκουμέντα, πολλά από τα οποία θα εκτεθούν για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη.

Η πρώτη θεματική ενότητα είναι αφιερωμένη στον Μακεδονικό Αγώνα, έχει τίτλο «Τιμή στον Μακεδονικό Αγώνα» και περιλαμβάνει το περίστροφο και την δερμάτινη παλάσκα του πρωτεργάτη του Μακεδονικού Αγώνα Παύλου Μελά, τη ματωμένη σημαία του Μακεδονομάχου Παπαδράκου, στην οποία όρκιζε τους αγωνιστές του Μακεδονικού Αγώνα, ντουλαμάδες και όπλα Μακεδονομάχων κ.α.

Η δεύτερη θεματική ενότητα είναι αφιερωμένη στον Πόλεμο του 1940-1941 και την περίοδο της Κατοχής, έχει τίτλο «Ο Πόλεμος 1940-41 – Η Κατοχή 1941 – 1944», και στα εκθέματα περιλαμβάνονται η Πολεμική Σημαία από το Οχυρό Ρούπελ, η Πολεμική Σημαία του Υποβρυχίου «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», θραύσματα από την τορπίλη του ιταλικού υποβρυχίου που τορπίλισε το καταδρομικό «ΕΛΛΗ» τον Δεκαπενταύγουστο του 1940 κ.α.

Εκδήλωση τιμής στη μνήμη της «Τραγουδίστριας της Νίκης», Σοφία Βέμπο

«ΚΑΤΙ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ» – Βιβλίο & Έκθεση Φωτογραφίας της Μαρίας Παυλάκη

Τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου σας προσκαλούμε στα εγκαίνια της ομότιτλης έκθεσης φωτογραφίας και, αμέσως μετά, στην παρουσίαση του ξεχωριστού φωτογραφικού λευκώματός της. Εγκαίνια (με την παρουσία της φωτογράφου) στις 19:00 και η παρουσίαση του βιβλίου στις 20:00

Ζώγια – Βιβλίο, Τσάι και Συμπάθεια Αλ. Σβώλου 54, Θεσσαλονίκη Διάρκεια έκθεσης: 1 – 13 Νοεμβρίου 2025

Λίγα λόγια για το βιβλίο Το φωτογραφικό λεύκωμα «ΚΑΤΙ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ» της Μαρίας Παυλάκη δεν είναι απλώς μια συλλογή εικόνων. Είναι ένα βλέμμα στραμμένο με τρυφερότητα και ευθύτητα στον άνθρωπο· μια άσκηση ενσυναίσθησης, αυτοπαρατήρησης και μνήμης. Πρόσωπα που αποτυπώνονται με διακριτικότητα, χωρίς να κραυγάζουν – κι όμως, μιλούν βαθιά μέσα μας.

Ξεφυλλίζοντας το βιβλίο, οι φωτογραφίες αποκτούν βάρος και ψίθυρο. Φέρνουν στην επιφάνεια κάτι αθέατο, σχεδόν ξεχασμένο, κάτι που δεν μας ανήκει, αλλά το νιώθουμε οικείο. Μια παρουσία αδιόρατη, μια απουσία που επιμένει. Οι μορφές της Μαρίας γίνονται σιωπηλοί καθρέφτες· μας καλούν να δούμε όχι μόνο εκείνους, αλλά κι εμάς.

Όπως σημειώνει και η ίδια η δημιουργός, το έργο της είναι καρπός αμέτρητων ωρών στον σκοτεινό θάλαμο — εκεί όπου το φως συναντά τη σκιά και γεννιέται η εικόνα. Η φωτογραφική της ματιά στηρίζεται στην αγωνία και στον «Καημό του Ενός», στους ανθρώπους που πέρασαν χωρίς να αφήσουν μνήμη ή ίχνη, παρά μόνο σκόνη.

Μέσα από το «Κάτι δικό τους», επιχειρεί να φωτίσει τις ερειπωμένες ζωές, τις ανεξίτηλες διαφορές, τις ταυτότητες που χάνονται ή κρύβονται, τις ιστορίες που δεν ειπώθηκαν ποτέ.

Σας προσκαλούμε να ζήσετε αυτή την εμπειρία από κοντά: Στις 3 Νοεμβρίου, στις 20:00, θα πραγματοποιηθεί η παρουσίαση του φωτογραφικού λευκώματος «Κάτι δικό τους», με την παρουσία της Μαρίας Παυλάκη, η οποία θα μιλήσει για την έμπνευση, τις διαδρομές και τους ανθρώπους που κατοικούν στο έργο της. Στις 19:00, θα προηγηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας, η οποία συνοδεύει το βιβλίο και επεκτείνει τον κόσμο του στον χώρο.

Ελάτε να μοιραστούμε αυτό το ταξίδι από την εικόνα στο συναίσθημα, από το «Κάτι δικό τους», στο κάτι δικό μας.

Διάρκεια έκθεσης: Έως 28 Φεβρουαρίου

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα