Ποιος θα σταματήσει τον Οπενχάιμερ;

Λίγες ημέρες πριν την απονομή των Όσκαρ, ο Γιάννης Γκροσδάνης κάνει τις προβλέψεις του για τη μεγάλη βραδιά

Γιάννης Γκροσδάνης
ποιος-θα-σταματήσει-τον-οπενχάιμερ-401963
Γιάννης Γκροσδάνης

Τι κι αν η Θεσσαλονίκη ζει στο ρυθμό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και της Αποκριάς, στον υπόλοιπο σινεφίλ κόσμο μετράνε αντίστροφα για την Απονομή των Όσκαρ της 10ης Μαρτίου. Η μεγάλη ώρα πλησιάζει, ο Τζίμι Κίμελ προβάρει το κουστούμι του οικοδεσπότη, το κόκκινο χαλί απλώνεται και φυσικά τα στοιχήματα για τους πιθανούς νικητές πέφτουν βροχή!

Σε μια ομολογουμένως καλή χρονιά για τα Όσκαρ, κάτι που φάνηκε και από τις κεντρικές επιλογές της Ακαδημίας, η οποία έβαλε μέσα ταινίες για όλα γούστα και από όλη την σεζόν, ο βασικός διεκδικητής της βραδιάς μοιάζει ανίκητος. Το ερώτημα, επομένως, που τίθεται ανοιχτά από όλους είναι ποιος τελικά μπορεί να σπάσει το σερί νικών του Οπενχαϊμερ

Καλύτερη ταινία – Σκηνοθεσία

Όλα δείχνουν λοιπόν ότι η μεγάλη στιγμή για τον δημιουργό Κρίστοφερ Νόλαν είναι πολύ κοντά. Η ταινία του κέρδισε 13 υποψηφιότητες για Όσκαρ και ξεκίνησε από τον Γενάρη και μετά μια ξέφρενη κούρσα σαρώνοντας όλες τις βραβειακές εκδηλώσεις που υπήρχαν στο πρόγραμμα (Σφαίρες, Critics Choice, BAFTA και πάρα πολλά δυνατά κινηματογραφικά σωματειακά βραβεία). Ο ενθουσιασμός της κινηματογραφικής κοινότητας είναι δεδομένος και όπως όλα δείχνουν – εκτός συνταρακτικής έκπληξης – το Όσκαρ καλύτερης ταινίας φέτος θα είναι θέμα πυρηνικής φυσικής. 

Το ίδιο ισχύει και για την σκηνοθεσία. Ο Νόλαν είναι το ακλόνητο φαβορί και μετά από τη νίκη του και με το DGA, το σωματειακό βραβείο των σκηνοθετών, δύσκολα θα χάσει το Όσκαρ. Ποιος θα μπορούσε να είναι το αουτσαϊντερ; Ο Γιώργος Λάνθιμος έχει σίγουρα το δικό του κοινό και άλλωστε η ταινία κατάφερε να συγκεντρώσει 11 υποψηφιότητες. Είναι φυσικά το μεγάλο αουτσάιντερ, που μπορεί να κόψει την δυναμική του Νόλαν, είτε στο βραβείο καλύτερης ταινίας, είτε στην σκηνοθεσία. Το σενάριο αυτό βέβαια έχει ελάχιστες δυνατότητες αλλά όλα παίζονται αν το Poor Things κάνει την έκπληξη κερδίζοντας το βραβείο σεναρίου. Σε διαφορετική περίπτωση η Ζιστίν Τριέ ή ο Τζόναθαν Γκλεϊζερ μετά το πλασάρισμα τους στην οσκαρική πεντάδα σκηνοθεσίας θα μπορούσε να έχουν το ρόλο της ανατροπής των ανατροπών. Κάτι τέτοιο βέβαια μοιάζει πραγματικά με όνειρο θερινής νυκτός.

Σενάρια

Στο διασκευασμένο σενάριο όπως είπαμε θα δοθεί μάχη ανάμεσα σε τρείς ταινίες. Το Poor Things σίγουρα εδώ έχει έναν ρόλο καθώς το σενάριο είναι αρκετά πρωτότυπο και η διασκευή του ήταν αρκετά δημιουργική. Το ίδιο ισχύει και για την Barbie της Γκρέτα Γκέργουικ, η οποία ήταν μια έξυπνη φεμινιστική διασκευή σπάζοντας τα στερεότυπα γύρω από την γνωστή κούκλα της παιχνιδοβιομηχανίας. Εδώ να πούμε ότι θα συσπειρωθούν επίσης όσοι θέλουν να στηρίξουν την Γκέργουικ μετά την υποτιθέμενη αδικία της Ακαδημίας (την ποια;) να την αποκλείσει από την πεντάδα σκηνοθεσίας. Το μεγάλο φαβορί πάντως είναι το American Fiction, το οποίο αποτέλεσε την ευχάριστη αποκάλυψη των φετινών οσκαρικών υποψηφιοτήτων. Είναι μια ταινία μέσα στην εποχή μας, που μιλάει έξυπνα και με χιούμορ για την ανθρώπινη μοναξιά αλλά και για τα κοινωνικά στερεότυπα, ειδικά γύρω από την αφροαμερικάνικη κοινότητα. 

Στο πρωτότυπο σενάριο η μάχη θα δοθεί ανάμεσα στην Ανατομία μιας Πτώσης. Η ταινία της Ζιστίν Τριέ έχει αρκετούς υποστηρικτές και εκφράζει με έξυπνο τρόπο τα στερεότυπα και την προκατάληψη σε σχέση με τα φύλα. Φυσικά πιθανότητες έχουν και Τα Παιδιά του Χειμώνα – άλλωστε αυτή είναι αγαπημένη κατηγορία για ταινίες του Πεϊν στο παρελθόν – ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει και η περίπτωση του Past Lives, αν και δεν συγκεντρώνει αρκετές πιθανότητες. 

Ηθοποιοί

Ο Οπενχαϊμερ φαίνεται να έχει τον πρώτο λόγο στα ανδρικά ερμηνευτικά Όσκαρ. Στον β ανδρικό ρόλο ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ είναι το ακλόνητο φαβορί καθώς κέρδισε σε όσες απονομές βραβείων έδωσε το παρόν. Αν υπήρχε πάντως εδώ ένα αουτσάιντερ αυτό είναι, χωρίς αμφιβολία, ο Ραϊαν Γκόσλινγκ, ο κωμικός Κεν της Barbie. Ελαφρώς ανοιχτή μοιάζει η μάχη στον Α ανδρικό για τον Κίλιαν Μέρφι, τον βασικό πρωταγωνιστή του Οπενχαϊμερ – ο οποίος έχει κερδίσει σε BAFTA και Σωματείο Ηθοποιών. Το αουτσάιντερ της κατηγορίας είναι ο Πόλ Τζιαμάτι, ο εξαιρετικός και ανθρώπινος καθηγητής των Παιδιών του Χειμώνα του Αλεξάντερ Πεϊν – ο οποίος στηρίζει τις πιθανότητες του στις νίκες του στις Σφαίρες και στα Critics Choice. Τα Παιδιά του Χειμώνα πάντως όλα δείχνουν πως έχουν σίγουρα ένα κλειδωμένο Όσκαρ στον β γυναικείο ρόλο για την ομολογουμένως σπαραχτική Νταβαϊν Τζοϊς Ράντολφ, που έχει σαρώσει ότι βραβείο υπήρχε στο δρόμο της.

Το μεγάλο ντέρμπι της βραδιάς όπως όλα δείχνουν θα δοθεί στην κατηγορία του Α γυναικείου. Δύο σπουδαίες ηθοποιοί θα αναμετρηθούν εδώ ενώ άλλη μια φιγουράρει ως το κρυφό αουτσάιντερ που καιροφυλακτεί για την έκπληξη. Η μάχη είναι ανάμεσα στην Λίλυ Γκλαντστόουν των Δολοφόνων του Ανθισμένου Φεγγαριού και την Έμμα Στόουν του Poor Things. Η Γκλαντστόουν ανέβασε τις πιθανότητες της μετά τη σπουδαία νίκη της στα βραβεία του Σωματείου Ηθοποιών και πλασάρεται πολύ δυναμικά τις τελευταίες μέρες της κούρσας. Ως ιθαγενής Αμερικάνα και μέλος της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας τραβάει αρκετούς υποστηρικτές από το εκλεκτορικό σώμα της Ακαδημίας που είναι φανατικοί της διαφορετικότητας. Παρά τις 10 υποψηφιότητες που έχει μαζέψει, πανάξια, η αριστουργηματική ταινία του Μάρτιν Σκορτσέζε δυστυχώς είχε πολύ υποτονική συμμετοχή στα βραβεία των κινηματογραφικών Σωματείων. Το βραβείο στον Α γυναικείο μοιάζει να είναι η καλύτερη ευκαιρία ώστε η ταινία του να μην ξαναφύγει – όπως το 2002 με τους Γκάνγκστερ της Νέας Υόρκης – με 10/10 χαμένες υποψηφιότητες. 

Η μεγάλη αντίπαλος της Λίλυ Γκλαντστόουν είναι η Έμμα Στόουν του Poor Things. Η πρωταγωνίστρια του Γιώργου Λάνθιμου έχει μοιραστεί τις διακρίσεις της οσκαρικής κούρσας το προηγούμενο διάστημα κερδίζοντας σε Σφαίρες, Critics Choice, BAFTA. Η ερμηνεία της είναι το μεγάλο ατού της ταινίας. Επιπλέον δεν είναι καθόλου απίθανο να επαναληφθεί ότι έγινε το 2018 με την Ολίβια Κόλμαν να κάνει την έκπληξη προσπερνώντας στο φώτο – φίνις την Γκλεν Γκλόουζ που τότε πήρε το Βραβείο του Σωματείου Ηθοποιών αλλά έμεινε στα κρύα του οσκαρικού λουτρού. Για την ιστορία κρατήστε εδώ ως έκπληξη και την Σάντρα Χούλερ, την εξαιρετική πρωταγωνίστρια της Ανατομίας Μιας Πτώσης, που αποτελεί μια πραγματικά αρκετά πρωτότυπη πρόταση αν τελικά πλασαριστεί.

Μουσική – Τραγούδι

Και εδώ το Όσκαρ μοιάζει να είναι κλειδωμένο και έτοιμο για παράδοση στα χέρια του Λούντβιχ Γκόρανσον για το score του στον Οπενχαϊμερ. Είναι η δεύτερη υποψηφιότητα του για συνεργασία του με τον Κρίστοφερ Νόλαν – η πρώτη ήταν το Tenet – και αν κερδίσει θα είναι το δεύτερο Όσκαρ του μετά το Black Panther του 2018. Ποιος συνθέτης είναι το αουτσαϊντερ; Ο πρωτάρης των Όσκαρ Γέρσκιν Φέντριξ με το αβάν γκάρντ score που συνέθεσε για λογαριασμό του Poor Things.   

Στο τραγούδι όπως όλα δείχνουν θα είναι παράσταση για ένα ρόλο με την Barbie να παλεύει με το alter ego της καθώς τα δύο τραγούδια που πλασάρονται πολύ δυναμικά ανήκουν στην ταινία της Γκρέτα Γκέργουικ. Το φαβορί είναι το ατμοσφαιρικό What Was I Made For? της Μπίλι Εϊλις ενώ το αουτσαϊντερ το κινηματογραφικό και αφοπλιστικά κωμικό I’m Just Ken με τον Ραϊαν Γκόσλινγκ να υπόσχεται μια από τις μοναδικές στιγμές της οσκαρικής βραδιάς αφού θα το ερμηνεύσει ζωντανά επί σκηνής.

Τεχνικά Όσκαρ

Και εδώ ο Οπενχαϊμερ φαίνεται να έχει τον πρώτο λόγο αφού είναι το φαβορί για τα Όσκαρ Φωτογραφίας, Μοντάζ και Ήχου. Ποιος είναι το αουτσάιντερ; Στην Φωτογραφία και το Μοντάζ ξεχωρίζει επίσης το Poor Things του Γιώργου Λάνθιμου, που παλεύει για την έκπληξη ενώ στον Ήχο ενδιαφέρον έχει και η πρόταση της Ζώνης Ενδιαφέροντος.   

Όπως είπαμε η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου έχει κερδίσει 11 υποψηφιότητες, αγαπήθηκε και είχε επίσης αρκετούς φανατικούς υποστηρικτές ενώ είχε και μια αξιοπρόσεκτη πορεία στην κούρσα προς τα Όσκαρ. Συγκεντρώνει αρκετές πιθανότητες να φύγει με κάποιο-α Όσκαρ – ήδη αναφέραμε παραπάνω κάποιες επιμέρους πιθανότητες – αλλά όπως φαίνεται έχει τις περισσότερες πιθανότητες με το μέρος της στις τεχνικές κατηγορίες Διεύθυνσης Παραγωγής (σκηνικά) και Κουστουμιών, στις οποίες ωστόσο θα κονταροχτυπηθεί με την Barbie.

Του ενός Όσκαρ!

Υπάρχουν βέβαια ταινίες που κέρδισαν επάξια την προσοχή μας στις υποψηφιότητες και έδωσαν τον αγώνα για έστω μια μικρή διάκριση στα Όσκαρ. Με ένα Όσκαρ – το Διεθνούς Ταινίας – όπως φαίνεται θα φύγει από την απονομή ο Τζόναθαν Γκλεϊζερ για την εξαιρετικά επίκαιρη Ζώνη Ενδιαφέροντος. Το ίδιο θα συμβεί και για τον άνισο Μαέστρο που όλα δείχνουν πως θα τιμηθεί για το εξαιρετικό μακιγιάζ που μεταμόρφωσε τον Μπράντλεϊ Κούπερ σε μαέστρο Λέοναρντ Μπερνσταϊν. Μάχη θα δοθεί επίσης στην κατηγορία animation μεταξύ του Spiderman και του Αγοριού και του Ερωδιού του Χαγιάο Μιγιαζάκι ενώ τέλος στο ντοκιμαντέρ, κατηγορία όπου τα πολιτικά μηνύματα και οι συμβολισμοί είναι ανοιχτοί, το δυνατό 20 Μέρες στην Μαριούπολη θα αποτελέσει πιθανότατα το statement της βραδιάς ενάντια στο καθεστώς Πούτιν.

Info: Η 96η απονομή των Όσκαρ θα πραγματοποιηθεί ξημερώματα Κυριακής προς Δευτέρα 10/11 Μαρτίου στο Dolby Theater του Λος Άντζελες. Στην Ελλάδα θα μεταδοθούν από την COSMOTE TV ενώ το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης οργανώνει νυχτερινό μαραθώνιο για όσους επιθυμούν να παρακολουθήσουν το μοναδικό σώου στο Ολύμπιον.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα