Το μέλλον της ελληνικής δισκογραφίας είναι γένους θηλυκού
Πέντε δυνατές περιπτώσεις που το επιβεβαιώνουν
Κοιτάζοντας πιο προσεκτικά τι ακούγεται σήμερα, εύκολα θα διακρίνουμε ότι πέρα από την ραπ / χιπ χοπ σκηνή και την τραπ που ανδροκρατείται παραδοσιακά, η υπόλοιπη ελληνική δισκογραφία (και ίσως και η παγκόσμια) δείχνουν να έχουν δώσει άπλετοι χώρο στις γυναίκες της μουσικής, με νέα ενδιαφέροντα ονόματα να «σκάνε μύτη» τα τελευταία χρόνια και να υπόσχονται πως το μέλλον τους ανήκει.
Τουλάχιστον την τελευταία πενταετία, θα λέγαμε πως δύσκολα ξεχώρισε κάποιον νέος άντρας στην ελληνική δισκογραφία με τα ονόματα γυναικών να γεμίζουν στάδια και φεστιβάλ και να πρωταγωνιστούν σε τάσεις και ακροάσεις σε πλατφόρμες μουσικής, δείχνοντας από τις ίδιες μία πιο έντονη διάθεση να “βγουν μπροστά” σε σχέση με τους νέους άντρες καλλιτέχνες.
Μερικές από αυτές μάλιστα, όχι απλά εξελίσσονται αλλά είναι πρώτη επιλογή για το κοινό, όπως τα τελευταία χρόνια η Μαρίνα Σάττι, η Ιουλία Καραπατάκη αλλά και η νεότερη Μαρίνα Σπανού που έχουν κερδίσει ένα μεγάλο πιστό κοινό που τις ακολουθεί σε κάθε συναυλία τους.
Πάμε να δούμε όμως μία μία και τα χαρακτηριστικά που τις κάνουν να ξεχωρίζουν σήμερα!
ΜΑΡΙΝΑ ΣΑΤΤΙ
Η τραγουδίστρια που τα τελευταία πέντε χρόνια είδε την καλλιτεχνική της μετοχή να πιάνει ταβάνι και τους θαυμαστές της να γεμίζουν στάδια! Η Μαρίνα Σάττι, είναι το απόλυτο παράδειγμα συνέπειας, ταλέντου και δουλειάς που έφεραν αυτό το αποτέλεσμα ώστε σήμερα να μιλάμε για την τραγουδίστρια της νέας γενιάς που ξεχώρισε και κάθε δισκογραφική της δουλειά να ακούγεται με ρυθμούς φρενίτιδας! Μπορεί όλα να ξεκίνησαν με τη διασκευή του «θα σπάσω κούπες» και αργότερα με την «Μάντισσα» που ήταν και η πρώτη μεγάλη επιτυχία της, ωστόσο όλα άρχισαν να είναι πιο ξεκάθαρα για τις προθέσεις της από το πρώτο της ολοκληρωμένο άλμπουμ «YENNA» που είδαμε ένα πιο πολυπολιτισμικό σύμπαν από την Μαρίνα και είπαμε πως «ναι, εδώ κάτι διαφορετικό υπάρχει». Ο μεγάλος χαμός βέβαια έγινε με τη συμμετοχή της στην Eurovision και το «Ζάρι» της που σε άλλους άρεσε και σε άλλους όχι, αναγνωρίζοντας όμως όλοι πόσο ταλέντο έχει αυτή η κοπέλα.
Το 2022, είχε πει στην Parallaxi: «Νιώθω ότι πράγματα που εμένα με φόβιζαν πριν, πού μπορεί να είναι οτιδήποτε, από ένα ρούχο που θα φορέσω μέχρι κάτι που θα πω και μάθαμε να φοβόμαστε μη μας κρίνουν, τώρα δε με φοβίζουν. Ένας φόβος, ξέρεις, πώς θα μας δουν οι άλλοι, πώς θα μας δει ο εαυτός μας, οι αρχές και οι ιδέες μας που μας έχουν μεγαλώσει. ‘Ολα αυτά που μας λένε, όπως το τι κάνει ένα καλό παιδί ή πώς ντύνεται μία κοπέλα. Και δηλαδή τι, αν εγώ θέλω να φοράω αυτά τα ρούχα τι πάει να πει ότι δεν είμαι καλή κοπέλα; Ότι δηλαδή μία καλή κοπέλα δεν φοράει σκισμένα παντελόνια; έλα όμως που εμένα μου αρέσουν τα σκισμένα παντελόνια. Από το λύκειο μέχρι και σήμερα μου αρέσουν»
Με το σωστό timing και την κατάλληλη ομάδα, η Μαρίνα κυκλοφόρησε λίγο μετά το «P.O.P» με τρελές επιτυχίες μέσα που είδαμε από την πρώτη μέρα να ντύνουν τα βιντεάκια ΟΛΩΝ στα social media και με μία ανάλογη πορεία και στο τελευταίο «POP TOO». Στα ατού της Σάττι βέβαια είναι και οι λυρικές καταβολές της, η τζαζ παιδεία της και η διάθεση της να πειραματιστεί τελικά με πολλά είδη όχι απαραίτητα για να καταλήξει κάπου αλλά για να το «ζήσει» όπως εκείνη θέλει. Κι άσε τους άλλους να λένε…
ΜΑΡΙΝΑ ΣΠΑΝΟΥ
Η κόρη του Χρήστου Σπανού (γνωστού από τηλεοπτική σειρά με τον Γιάννη Μπέζο και την Ναταλία Τσαλίκη) και της μουσικού Μελίνας Παιονίδου έγινε αρχικά γνωστή από live της στην Διονυσίου Αρεοπαγίτου αλλά και μέσα από τα social media παίζοντας τραγούδια που αγαπάει και γράφοντας μουσικές ιστορίες που αγγίζουν πολύ τις νεότερες γενιές. Η αμεσότητα της, η ωραία της φωνή και η ικανότητα της να «παίζει» σωστά με τους ακόλουθους της, την έφεραν πολύ γρήγορα στην πρώτη γραμμή της ελληνικής μουσικής με τραγούδια της να γίνονται viral, συναυλίες να γεμίζουν ασφυκτικά και την ίδια να εξελίσσεται εξαιρετικά τόσο φωνητικά όσο και δημιουργικά γράφοντας κάθε φορά τραγούδια που αγαπιούνται.
Η Μαρίνα Σπανού είναι μια νέα τραγουδοποιός που ενώνει την ρομαντική νοσταλγία, την αυθεντική καθημερινότητα και μία viral δυναμική. Ξεκίνησε ως μουσικός δρόμου, έκανε τη μουσική της υπόθεση ζωής όπως λέει η ίδια και κέρδισε την αγάπη μιας γενιάς, με κιθάρα, φωνή και λόγια που νιώθει σαν να τα λέει μέσα σου.
Το δικό της «ταξίδι» κάθε άλλο παρά σύντομο μοιάζει και όπως όλα δείχνουν θα την ακούμε για πολλά χρόνια καταλαμβάνοντας τη δική της θέση στην ελληνική δισκογραφία μεγαλώνοντας το κοινό της όχι μόνο προς τις μικρότερες ηλικίες αλλά κερδίζοντας και κοινό μεγαλύτερων ηλικιών που κι αυτό, είναι ταλέντο!
ΙΟΥΛΙΑ ΚΑΡΑΠΑΤΑΚΗ
Η Ιουλία Καραπατάκη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1986. Αποφοίτησε το 2004 από το Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκειο Παλλήνης και από τα 11 της ασχολήθηκε με την κλασική κιθάρα. Σπούδασε στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και ξεκίνησε να δουλεύει ως τραγουδίστρια σε μουσικές σκηνές της Αθήνας, της επαρχίας και του εξωτερικού. Η πορεία της άλλαξε ουσιαστικά το 2017, όταν εντάχθηκε στις εμφανίσεις του Σωκράτη Μάλαμα και ξεκίνησε να την αναγνωρίζει ευρύτερα το κοινό. Με τη χαρακτηριστική της φωνή και τη ζωντάνια της επί σκηνής, κατάφερε να ξεχωρίσει στο έντεχνο και λαϊκό ρεπερτόριο και αυτή τη στιγμή, να είναι ίσως η μοναδική που ξεχωρίζει από αυτή τη νέα γενιά του λεγόμενου “έντεχνου”. Σε συνεντεύξεις και δηλώσεις υποστηρίζει πως οι βασικές αξίες στην πορεία της είναι ο σεβασμός και η αγάπη της προς τα τραγούδια, τον κόσμο, τους συνθέτες και τους δημιουργούς. Η νεαρή ερμηνεύτρια αγαπά τα φεστιβάλ και αυτό φαίνεται κάθε καλοκαίρι που τα “οργώνει” σε όλη τη χώρα. Οι εμφανίσεις της σε αυτά, ξεχωρίζουν για τη ζεστασιά, τα αυθόρμητα χαμόγελα, τη χημεία με τη μπάντα της και τη σύνδεση με τον κόσμο, προσφέρουν εμπειρίες που μένουν στην καρδιά των νέων και όχι μόνο και κάνουν ένα… “γλέντι” όπως το τραγούδι του Νίκου Οικονομίδη που σχεδόν εκείνη έκανε πρώτη viral.
Η Ιουλία Καραπατάκη δεν είναι απλώς μια τραγουδίστρια. Είναι φωνή, πάθος και παρουσία που εκπέμπει σεβασμό στην παράδοση και αγάπη για το αυθεντικό και αυτό την κάνει αξέχαστη, ειδικά στο νεανικό κοινό που σε εκείνη βλέπουν μία νέα τραγουδίστρια που τους εκφράζει, κι εμείς βλέπουμε το μέλλον του καλού ελληνικού τραγουδιού.
ΝΕΦΕΛΗ ΦΑΣΟΥΛΗ
Η Νεφέλη Φασούλη είναι παιδί γέννημα θρέμμα από το Παγκράτι της Αθήνας. Σε ηλικία μόλις 6 ετών ξεκίνησε σπουδές βιολιού και θεωρητικών στο Ωδείο «Μουσικός Σύνδεσμος Αθηνών». Από το 2014 έως το 2016 παρακολούθησε μαθήματα τζαζ τραγουδιού και φωνητικού αυτοσχεδιασμού στο ωδείο Athenaeum, ενώ ολοκλήρωσε μετεκπαιδευτικό σεμινάριο φωνητικής τεχνικής. Από αυτά που μας κερδίζουν στην Νεφέλη είναι οτι μπορεί με ευκολία να πει τα πάντα χωρίς μάλιστα να “δειχτεί’ ιδιαίτερα και δε θα σας κρύψω πως, υπάρχουν και τραγούδια που ποτέ δε μου άρεσαν αλλά όπως έχω πει “η Φασούλη το κάνει ωραίο” – Κι έτσι είναι κι αυτό, θα έλεγα πως είναι σπάνιο προσόν ειδικά, στις νεότερες γενιές καλλιτεχνών που πολύ γρήγορα και εύκολα κατατάσσονται σε συγκεκριμένα είδη και τραγούδια.
Ξεκίνησε ως συνεργάτης πολλών καταξιωμένων καλλιτεχνών, όπως οι Βασίλης Καζούλης, Νίκος Ζιώγαλας, Παναγιώτης Καλαντζόπουλος, Νίκος Πλατύραχος, Μάκης Αμπλιανίτης, Αντώνης Απέργης και άλλοι, ενώ στο μυαλό μας έχει συνδεθεί έντονα με τον Φοίβο Δεληβοριά καθώς είναι μόνιμα συνεργάτες πια, ακόμα από το πρώτο της άλμπουμ με τίτλο «Ο Κόσμος σου» που ο Φοίβος της έγραψε τα τραγούδια και της έκανε την παραγωγή. Ακολούθησαν οι δίσκοι Phases (2023) και Ο Κήπος (2024), ενώ το 2025 κυκλοφόρησε το «Wyrd» και γενικότερα, νιώθουμε πως η Νεφέλη συνεχώς ηχογραφεί και κυκλοφορεί τραγούδια!
«Όσο πιο ψηλά ανεβαίνεις τόσο πιο πολύ πονάει όταν πέφτεις, οπότε θα απαντήσω ταπεινά στην ερώτηση, αυτή η πορεία είναι η δουλειά μου! Απλώς είμαι ευτυχισμένη κάνοντας αυτήν την δουλειά, τραγουδώντας, γράφοντας, ενορχηστρώνοντας. Δεν μπορώ πια να με φανταστώ χωρίς αυτό, και αυτή η πορεία το μόνο που εύχομαι είναι να αντέξει στο χρόνο, να είμαστε καλά σωματικά και ψυχολογικά ώστε να είμαστε μουσικοί για πάντα και να ταξιδεύουμε και να παίζουμε» είχε πει σε συνέντευξη της στην Parallaxi τον Φεβρουάριο του ’24.
Η Νεφέλη Φασούλη είναι μια πολύπλευρη καλλιτέχνιδα: τζαζ τραγουδίστρια με βάθος, στιχουργός, παρουσιαστής μουσικών κόσμων και φεστιβαλικών δράσεων που ξεχωρίζουν για τις εμφανίσεις της. Η σύνδεσή της με το κοινό, μοιάζει να έχει έναν αυξητικό χαρακτήρα και να μεγαλώνει χρόνο με τον χρόνο κι αυτό, δείχνει να είναι με το μέρος της ο χρόνος. Περιμένουμε λοιπόν και τα επόμενα!
ΣΚΙΑΔΑΡΕΣΕΣ
Οι Σκιαδαρέσες είναι οι αδελφές Όλγα και Νίκη Σκιαδαρέση, κόρες του Γεράσιμου Σκιαδαρέση και της Μπέσυς Μάλφα, που μπήκαν στη μουσική σκηνή με… DIY αισθητική, γράφοντας τραγούδια πάνω σε δύο κιθάρες και ανεβάζοντάς τα στο YouTube κατά την περίοδο της καραντίνας. Αυτό ήταν αρκετό γρήγορα να αποκτήσουν το δικό τους φανατικό κοινό και να ξεπηδήσει αυτό από τα social media στις σκηνές και στη δισκογραφία που θέλουν να κάνουν αυτές, με τον δικό τους τρόπο και χωρίς δισκογραφική. Κάτι, που εξηγούν σε συνέντευξη τους στην Parallaxi το 2024, λέγοντας: «Σίγουρα το να μην έχεις κάποιον πάνω από το κεφάλι σου φέρνει μια ελευθερία. Δεν ξέρω βέβαια τι στερεί γιατί δεν το δοκιμάσαμε και ποτέ. Μια δισκογραφική πάντως είναι πολύ πιθανό να ήθελε την κυκλοφορία κάποιου δίσκου πράγμα αδύνατον για εμάς. Όταν έχουμε ένα τραγούδι στα χέρια μας θέλουμε να το βγάλουμε, δεν μπορούμε να περιμένουμε να μαζευτούν πολλά για να γίνει δίσκος».
Οι Σκιαδαρέσες, γράφουν όπως μιλάνε, με ειλικρίνεια, αυθορμητισμό και χιούμορ, μοιράζοντας μικρές «εκνευριστικές αλήθειες» της καθημερινότητας μέσα από τραγούδια που μοιάζουν ημερολόγια ή σημειώσεις σε μία χαρτοπετσέτα, με φράσεις που συχνά θυμίζουν συνομιλίες ή ακόμα και «κάλεσμα για εκδρομή στο Ναύπλιο», κάνοντας τον ακροατή να πιστεύει πως γράφουν γι’ αυτόν και μία δική του ιστορία. Το κοινό τους μεγαλώνει ραγδαία: από παιδιά έως ενήλικες παρά τις βρισιές που μερικές φορές χρησιμοποιούν στα τραγούδια τους, κάτι που εξηγούν επίσης σε εκείνη την παλιότερη συνέντευξη, λέγοντας: «Οι βρισιές γενικά είναι συναισθηματική γλώσσα. Όταν είσαι θυμωμένος τις χρησιμοποιείς για να εκφράσεις καλύτερα αυτό που νιώθεις. Γράφοντας τραγούδια που θέλουμε να περιγράψουν συναισθήματα λοιπόν είναι μερικές φορές αναπόφευκτο να χρησιμοποιούμε και τέτοιες λέξεις». Φράσεις τους, είδαμε πια να κυκλοφορούν σε μπλουζάκια μακό, τα βίντεο τους έχουν εκατομμύρια views στο YouTube και όλα δείχνουν πως όσο κάνουν τραγούδια, ο κόσμος θα είναι εκεί μαζί τους για να κάνουν ακόμα μερικές sold out συναυλίες.