Τι συμβαίνει με τη συνάντηση Μητσοτάκη με καλλιτέχνες – Λύση ή εμπαιγμός;

Από "έξω" μένουν συγκεκριμένοι καλλιτεχνικοί κλάδοι στη συνάντηση της Τετάρτης και αυτό φέρνει ήδη αντιδράσεις

Γιώργος Σταυρακίδης
τι-συμβαίνει-με-τη-συνάντηση-μητσοτάκ-973105
Γιώργος Σταυρακίδης

Ενώ συνεχίζονται οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών για την κατάργηση ή τροποποίηση του ΠΔ85/2022 και κρατάνε γερά, επιτέλους ήρθε επιτέλους η πρώτη αντίδραση της κυβέρνησης, με συνάντηση που ζήτησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, την Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου στις 12:00 στο Μέγαρο Μαξίμου, με εκπροσώπους των καλλιτεχνών.

Σε αυτή τη συνάντηση όμως, κάτι δεν πάει πολύ καλά και όπως φαίνεται, προμηνύει και την κατάληξη της συζήτησης της Τετάρτης, καθώς το Γραφείο Τύπου του πρωθυπουργού ζήτησε συγκεκριμένα ονόματα να συμμετέχουν, αποκλείοντας όμως αρκετούς κλάδους που επίσης, τους αφορά το Προεδρικό Διάταγμα και θα έπρεπε να είναι κι αυτοί εκεί.

Στη συνάντηση λοιπόν, σύμφωνα με το Γραφείο Τύπου του πρωθυπουργού, έχουν κληθεί να συμμετάσχουν οι:

Κωνσταντινος Κεχαγιόγλου (Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος), Σπύρος Μπιμπίλας (Πρόεδρος Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών), Μίνα Ανανιάδου (Πρόεδρος Σωματείου εργαζομενων στο χορό), Βασίλης Παρασκευόπουλος (Πρόεδρος Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου), Γιάννης Μόσχος (Καλλιτεχνικός Διευθυντής Εθνικού Θεάτρου), Αστέρης Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος), Δηώ Καγκελάρη (Διευθύντρια Σχολής Εθνικού Θεάτρου), Γιάννης Ρήγας (Διευθυντής Σχολής Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος), Λυδία Κονιόρδου (Πρώην Υπουργός Πολιτισμού), Θάνος Παπαδογιάννης (Εκπρόσωπος σπουδαστών Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου).

Πρόκειται λοιπόν για εξαιρετικά σημαντικούς και αξιόλογους ανθρώπους και εκπροσώπους συγκεκριμένων παραστατικών τεχνών, ωστόσο έχουν μείνει από έξω αρκετοί άλλοι που δεν εκπροσωπούνται σε αυτή τη συνάντηση, αγνοώντας τους επιδεικτικά.

Και μπορεί η μαζικότητα των δράσεων των καλλιτεχνών να φαίνεται πως «θορύβησε» την κυβέρνηση και για τον λόγο αυτό ο πρωθυπουργός να προγραμμάτισε συνάντηση μαζί τους, όμως άνθρωποι του κινηματογράφου ή και των ιδιωτικών δραματικών σχολών δεν εκπροσωπούνται, κάνοντας αυτόματα αδύναμη αυτή τη κίνηση, καθώς φέρνει και «θόρυβο» στον ευρύτερο χώρο των τεχνών και των social media από όλες και προς όλες τις κατευθύνσεις.

Οι άνθρωποι του κινηματογράφου, με σχετική ανακοίνωση, αναρωτιούνται, «Τελικά ο Ελληνικός Κινηματογράφος Χρειάζεται τους Δημιουργούς;»

Παρακάτω, ολόκληρη η ανακοίνωση

Μέσα στις συνθήκες αναβρασμού του χώρου των καλλιτεχνών όλο το τελευταίο διάστημα, ακόμα ένα ερώτημα πλανιέται πάνω από την πόλη…

Το βράδυ της Κυριακής 12 Φλεβάρη μέχρι και οι τοίχοι του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, του Εθνικού Κέντρου Οπτικoακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας αναρωτήθηκαν .

Ακόμα και οι φύλακες του ΥΠ.ΠΟ. που διάβαζαν αποσβολωμένοι τις αφίσες που εμφανίστηκαν στην πόρτα του υπουργείου αναρωτιούνται.

Τελικά ο Ελληνικός Κινηματογράφος Χρειάζεται τους Δημιουργούς ;

Και ποιος θα μας απαντήσει σε αυτό ;

Σε ανάρτηση του, ο ηθοποιός Αργύρης Ξάφης, αναφέρει όλα τα παραπάνω:

Στην συνάντηση της Τετάρτης δεν εκπροσωπούνται:
Οι Κινηματογραφιστές!
Ένας ολόκληρος, σημαντικότατος, αδελφός κλάδος.
Οι Ιδιωτικές Δραματικές σχολές!
Το 95% δηλαδή των σχολών (και ο ελέφαντας στο δωμάτιο.)
Οι σπουδαστές των ιδιωτικών δραματικών!
Το 90% των σπουδαστών που πλήττονται από το ΠΔ και αυτοί που δεν έχουν αναφερθεί σε καμιά κυβερνητική ανακοίνωση.
Και αν θέλουν να ακούσουν και ένα σοβαρό ιστορικό, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Δραματικής Τέχνης. Που έχει όλο το ιστορικό της υπόθεσης και ξέρει τι παίζει από μέσα κι απ’ έξω.
Κάτι πρέπει να γίνει για αυτό (χωρίς να περιμένω ότι θα γίνει διάλογος την Τετάρτη, απλά θα επιμείνει ο ΠΘ ότι δεν έχει γίνει κανένα λάθος και πρέπει να το καταλάβουμε όμως παρόλ΄αυτά.)
~Προτείνω να ζητήσουν οι υπάρχοντες καλεσμένοι ως πράξη αλληλεγύης την εκπροσώπισή των παραπάνω.
Οι απόφοιτοι των καλλιτεχνικών σχολών μέχρι και το 2003 κατατάσσονταν στην κατηγορία εργαζομένων ΤΕ (Τεχνολογική Εκπαίδευση) στην Ανώτερη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Με την κατάργηση της βαθμίδας αυτής (Συνθήκη της Μπολόνια) όλα τα πτυχία έμειναν στο κενό, μέχρι και τις 17 Δεκεμβρίου που με ένα ΠΔ υποβαθμίστηκαν. Το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 εξισώνει τα πτυχία όλων ανεξαιρέτως των αποφοίτων των δραματικών σχολών, των σχολών χορού και των σχολών κινηματογράφου με απολυτήρια λυκείου. Έτσι οι απόφοιτοι των παραπάνω, πλέον κατατάσσονται στην κατηγορία εργαζομένων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ανειδίκευτοι/ες εργάτες/τριές). Αυτό, πέραν της απαξίωσης των σπουδών μας, έχει άμεσες συνέπειες και στα εργασιακά μας δικαιώματα.
Πίσω από το αίτημα απόσυρσης του ΠΔ85/2022 κρύβεται όλη η αγωνία για τις σπουδές των παιδιών, τον τρόπο εργασίας των καλλιτεχνών, τον τρόπο που παράγουν και δημιουργούν.
Τόσο οι σπουδαστές, που είναι και ο πυρήνας των κινητοποιήσεων αυτές τις 50 μέρες, όσο και οι υπόλοιποι καλλιτέχνες πάντως, δείχνουν αυτή τη φορά να το πάνε μέχρι τέλους, συνεχίζοντας τις συγκεντρώσεις και τις απεργίες μέχρι να βρεθεί ουσιαστική και άμεση λύση στη διαβάθμιση των πτυχίων τους. Είναι οι ίδιοι άλλωστε που εντόπισαν από νωρίς αυτό τον διαχωρισμό στην πρόσκληση του πρωθυπουργού την ερχόμενη Τετάρτη, που αφήνει από έξω κινηματογραφιστές, ιδιωτικές δραματικές σχολές και σπουδαστές τους και καλούν σε επόμενες μεγάλες συγκεντρώσεις, όπως αυτή που θα πραγματοποιηθεί στα Προπύλαια την Τετάρτη στις 11.00
Σύμφωνα με πληροφορίες πάντως, τόσο ο Σπύρος Μπιμπίλας, Πρόεδρος του ΣΕΗ, όσο και ο Κωνσταντίνος Κεχαγιόγλου, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας, ζητούν σήμερα την διεύρυνση της αντιπροσωπείας, χωρίς προς το παρόν να έχουν πάρει κάποια απάντηση. 
Το Δίκτυο Συγγραφέων με ανακοίνωσή του χαιρετίζει τις καταλήψεις και της πανκαλλιτεχνικές κινητοποιήσεις σε όλη την Ελλάδα. Επίσης σημειώνει ότι ο πολύπαθος κλάδος του βιβλίου και συγκεκριμένα των συγγραφέων, για τον οποίο δεν υπάρχει απολύτως καμία συστηματική κρατική φροντίδα, «δεν θα μπορούσε παρά να συμπαραστέκεται με κάθε τρόπο και μέσο στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των καλλιτεχνών για πτυχία με αξία, ίδρυση νέων Ανώτατων Καλλιτεχνικών Σχολών ικανά στελεχωμένων με όλες τις απαραίτητες φοιτητικές παροχές».

Μενδώνη: Oι κινητοποιήσεις του καλλιτεχνικού κόσμου έχουν συμμετοχή μόλις 15%

Αντιδράσεις ξεσήκωσε η πρόσφατη δήλωση της Λίνας Μενδώνη όπου υποστήριξε ότι «οι κινητοποιήσεις του καλλιτεχνικού κόσμου έχουν συμμετοχή μόλις 15% από το σύνολο των εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού», παραβλέποντας προφανώς τις καταλήψεις στα μεγαλύτερα κρατικά θέατρα της χώρας και τις ιστορικές συγκεντρώσεις των προηγούμενων ημερών, όπου χρειάστηκε να κλείσουν μέχρι και δρόμοι λόγω της συμμετοχής.
Εικόνα: Σπύρος Χατζηαγγελάκης

«Καθεστώς ιδρύουν αυτοί που θέλουν να ελέγξουν τους αρμούς της εξουσίας και όχι η κυβέρνηση της Ν.Δ. Καθεστώς πολιτικής βαρβαρότητας ιδρύουν αυτοί που ξεπουλάνε 11.000 μνημεία στο Υπερταμείο και μετά προσπαθούν να τα μαζέψουν. Αυτοί οι οποίοι δεν διστάζουν να αποσπάσουν τις αρχαιότητες -από τον σταθμό της Αγίας Σοφίας του μετρό – ίσης και σημαντικότερης αξίας απ’ ό,τι στον σταθμό Βενιζέλου- από ιδεοληψίες. Αυτοί που αδιαφορούν και μετά λένε τάχα μου δήθεν για “τσιμέντωμα” για τους ανθρώπους με αναπηρία οι οποίοι επιθυμούν να επισκεφθούν την Ακρόπολη και αυτοί οι οποίοι υποτίθεται ότι τώρα κόπτονται για την καλλιτεχνική εκπαίδευση», ανέφερε χαρακτηριστικά η υπουργός Πολιτισμού και πρόσθεσε κάνοντας αντιπολίτευση στην πλάτη ανθρώπων που μάχονται για τη ζωή και τα όνειρα τους:

«Αν δεν κάνω λάθος, επί 4,5 χρόνια ήταν, οι ίδιοι αυτοί που αντιδρούν, στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ η οποία δεν έκανε απολύτως τίποτα για την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο πρώτος πρωθυπουργός ο οποίος αναγνωρίζει το πρόβλημα ότι η καλλιτεχνική εκπαίδευση διαχρονικά είναι παραμελημένη και γι’ αυτό ο ίδιος δεσμεύτηκε ότι στα επόμενα τρία χρόνια θα υπάρχει η Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών. Το δε υπουργείο Πολιτισμού, από το 2021, δουλεύει σε αυτή τη κατεύθυνση και μέχρι 31 Μαρτίου, οι τρεις επιτροπές που έχουν ήδη συγκροτηθεί, θα δώσουν το πόρισμά τους».

Σχολιάζοντας τις αντιδράσεις των καλλιτεχνών και των κομμάτων που ζητούν την απόσυρση του Προεδρικού Διατάγματος, η κ. Μενδώνη αντέτεινε ότι «το Π.Δ. κωδικοποίησε αυτά που ίσχυαν και εφαρμόζονταν στην ελληνική νομοθεσία και τη δημόσια διοίκηση γύρω από το εξαιρετικά σύνθετο ζήτημα των προσόντων των καλλιτεχνών».

«Υπάρχουν πολλές προκηρύξεις για προσλήψεις καλλιτεχνών κατηγορίας ΔΕ στο Δημόσιο επί ΣΥΡΙΖΑ και αναδεικνύουν τη βαθιά υποκρισία της αξιωματικής αντιπολίτευσης», τόνισε η υπουργός.

«Δεν έχουμε θίξει κανένα εργασιακό δικαίωμα και ο νόμος για τα μισθολογικά των καλλιτεχνών βασίζεται σε νόμο του ΣΥΡΙΖΑ του 2015. Οι άνθρωποι που έχουν βγει στον δρόμο σήμερα εναντίον του νομοσχεδίου, είναι περίπου το 15% των εργαζομένων του υπουργείου Πολιτισμού. Αυτή είναι η “μαζική κινητοποίηση”. Ακούσαμε για τους επιστήμονες οι οποίοι έχουν ξεσηκωθεί εναντίον του νομοσχεδίου. Υποθέτω ότι στη ζυγαριά του ΣΥΡΙΖΑ ο καλός και εξαιρετικός επιστήμονας Αγγελος Χανιώτης μετρά περισσότερο από πολλούς άλλους λαμπρούς επιστήμονες», ανέφερε.

Γιατί όχι όλοι;

Στη “φασαρία” πάντως που δημιουργείται σήμερα λόγω της απουσίας συγκεκριμένων κλάδων από τη συνάντηση με τον πρωθυπουργό, θα μπορούσε κάποιος πονηρά σκεπτόμενος να πει πως αυτό μπορεί να έχει γίνει για να εξυπηρετήσει και κάποιους άλλους σκοπούς, καλύπτοντας τα αιτήματα συγκεκριμένων ανθρώπων και αφήνοντας τελικά από έξω μία μεγάλη μερίδα καλλιτεχνών, όπως είναι αυτοί που κάνουν κινηματογράφο ή βρίσκονται σε ιδιωτικές δραματικές σχολές, όπου λειτουργούν με άδεια βέβαια, του Υπουργείου Πολιτισμού. Άλλωστε, είναι πετυχημένη συνταγή η διχόνοια σε μία επανάσταση, ειδικά όταν παίζονται σπουδαία θέματα, όπως η εργασία.

Ευτυχώς λοιπόν, όπως είδαμε παραπάνω, υπάρχουν εκείνες οι φωνές λογικής που δεν διαχωρίζουν τον αγώνα σε “εμείς” και “εσείς” και η φωνή τους ενώνεται με όλους τους κλάδους των καλλιτεχνών, σε μία κοινή πορεία προς τη δικαίωση τους. Το μόνο που μένει, είναι να δούμε τι θα συζητηθεί την Τετάρτη στο Μέγαρο Μαξίμου και ποιους θα περιλαμβάνουν οι λύσεις, που ενδεχομένως, θα προταθούν.

ΧΡΟΝΙΚΟ

17 Δεκεμβρίου: Ημέρα εξαγγελίας του ΠΔ85/2022 – υποβάθμιση των πτυχίων των ανώτερων καλλιτεχνικών σχολών, καθιστώντας τους αποφοίτους ανειδίκευτους εργάτες
22 Δεκεμβρίου: Κατάληψη Δραματικής Σχολής Εθνικού Θεάτρου.
10 Ιανουαρίου: Κατάληψη Δραματικής Σχολής ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας / Κατάληψη Δραματικής Σχολής Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος – Αποχές σπουδαστών/τριών Ιδιωτικών Δραματικών Σχολών και Σχολών Χορού
29 Ιανουαρίου: Κατάληψη Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης
1/2 Φλεβάρη: 48ωρη Πανκαλλιτεχνική Απεργία
4 Φλεβάρη: Κατάληψη κτηρίου Τσίλλερ – Συντονισμός Δραματικών Σχολών
5 Φλεβάρη: Κατάληψη Κρατικής Σκηνής Βασιλικού Θεάτρου
8 Φλεβάρη Κατάληψη ΡΕΞ – Συντονισμός Εργαζομένων στο Χώρο των Τεχνών
8 Φλεβάρη Παραίτηση των καθηγητριών/τών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου
9 Φλεβάρη Κατάληψη Δημοτικού Θεάτρου Απόλλων
9 Φλεβάρη Παραίτηση των καθηγητριών/τών της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος
10 Φλεβάρη Κατάληψη Σχολής Καλών Τεχνών του ΠΑΠΕΛ (Τμήμα Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών, Τμήμα Θεατρικών)

Με την ίδια αποφασιστικότητα συνεχίζονται οι καταλήψεις των σπουδαστών στη Θεσσαλονίκη, με συζητήσεις και συγκεντρώσεις, όπως αυτή που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, ενώ καινούριες καταλήψεις συμπαράστασης έγιναν σήμερα.

Κατάληψη σε Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Θεσσαλονίκης

Στο πλευρό των καλλιτεχνών που μάχονται ενάντια στο προεδρικό διάταγμα που υποβαθμίζει τις σπουδές τους βρίσκονται η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Θεσσαλονίκης, έμπρακτα από σήμερα με την ανακοίνωση καταλήψεων.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με απόφαση του Φοιτητικού Συλλόγου, μετά από συνέλευση, αποφασίστηκε σήμερα η κατάληψη της ΑΣΚΤ. Παράλληλα, υπό κατάληψη βρίσκεται πλέον και το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών στην Θεσσαλονίκη.

Βλέποντας λοιπόν, όλες αυτές τις κινητοποιήσεις και της θέσεις όλου του καλλιτεχνικού κόσμου τις τελευταίες μέρες, αντιλαμβανόμαστε πως μιλάμε για μία μαγική απόφαση του κόσμου των τεχνών να βγει “στον δρόμο” και να διεκδικήσει αυτά που αξίζει η τέχνη και τα όνειρα του. Χωρίς εμπαιγμούς, χωρίς μικρά γράμματα, χωρίς υπεκφυγές και κατηγορίες, αλλά με ουσιαστικές λύσεις και απαντήσεις, απέναντι σε όλους.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα