Από το πανό στο έργο του Καπουτζίδη μέχρι τον ΛΕΞ – Υπό κατάληψη η Δραματική του ΚΘΒΕ

"Ορατοί" πλέον οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ συνεχίζουν την κατάληψη τους, ενώ στο πλευρό τους τους είναι καλλιτέχνες και απλός κόσμος

Γιώργος Σταυρακίδης
από-το-πανό-στο-έργο-του-καπουτζίδη-μέχ-963500
Γιώργος Σταυρακίδης

Συνεχίζονται οι έντονες αντιδράσεις του καλλιτεχνικού κόσμου για την υποβάθμιση των πτυχίων τους, εξισώνοντας τα η κυβέρνηση με Προεδρικό Διάταγμα, με αυτά των απολυτηρίων του Λυκείου.

Εν μέσω ανακοινώσεων και συγκεντρώσεων τις τελευταίες μέρες, ιδιαίτερη αίσθηση έχει προκαλέσει η άμεση αντίδραση των νέων παιδιών που σπουδάζουν ακόμα και αντιλαμβάνονται μία κοινωνία που προσπαθεί να υποβαθμίσει τα όνειρα και τους κόπους τους, όπου σπουδαστές τόσο στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου, όσο και του ΔΗΠΕΘΕ Πατρών και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, με τους τελευταίους να έχουν μία έντονη δράση τις τελευταίες μέρες στη Θεσσαλονίκη καταφέρνοντας τόσο να κάνουν ορατό το μεγάλο πρόβλημα που έχει προκύψει, όσο και να έχουν στο πλευρό τους όλη την πόλη.

Τα τρία συντονιστικά των καταλήψεων απαιτούν πάντως τα ίδια πράγματα: την άμεση κατάργηση του Προεδρικού Διατάγματος 85/2022, την αναβάθμιση των πτυχίων, την παροχή σίτισης, στέγασης, μειωμένου κόμιστρου και λοιπών φοιτητικών δικαιωμάτων στους σπουδαστές των κρατικών ιδρυμάτων, την πρόσβαση σε μεταπτυχιακά προγράμματα, την καθιέρωση τετραετούς φοίτησης σε όλες τις δραματικές σχολές, τη δημιουργία δημόσιας ανώτατης βαθμίδας εκπαίδευσης παραστατικών τεχνών, στα πρότυπα της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών και την αναγνώριση και διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών.

Όλα αυτά βέβαια την ίδια ακριβώς ώρα, που η μισή ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού αναφέρει σφυρίζοντας αδιάφορα πως το Προεδρικό Διάταγμα για τον υποβιβασμό των πτυχίων των καλλιτεχνών ως απολυτήριο Λυκείου «δεν αλλάζει τίποτα για τους καλλιτέχνες», αφού με «οντισιόν θα πιάνουν δουλειά» – λες και σε όλες σχεδόν τις δουλειές του κόσμου δεν περνάνε από συνέντευξη – και η άλλη μισή βγαίνει φωτογραφίες και έτρεχε πριν από λίγες μέρες να καθαρίσει τάφους στο Τατόι.

«Εδώ είμαστε! Ακούτε;»

Στη Θεσσαλονίκη, παρακολουθούμε στενά στην Parallaxi τις δράσεις και τις διεκδικήσεις των σπουδαστών της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ, ξεκινώντας από την εξαιρετική τους performans την προηγούμενη εβδομάδα, την Τρίτη 17 Ιανουαρίου, όταν βγήκαν στην μέση του δρόμου στην Τσιμισκή για να φωνάξουν  «Εδώ είμαστε! Ακούτε;».

Οι σπουδαστές του ΚΘΒΕ χρησιμοποίησαν τα σώματα και τη φωνή τους ώστε να ενημερώσουν τους συμπολίτες τους στη Θεσσαλονίκη για το τι συμβαίνει στον χώρο του Πολιτισμού και να διαμαρτυρηθούν, ενώ πραγματοποιούσαν το καλλιτεχνικό τους δρώμενο στην Τσιμισκή και στην Αριστοτέλους. Σύνθημά τους «Ενάντια στης τέχνης τη λογοκρισία – Διαβάθμιση σχολών και ανώτατα πτυχία».

ΠΑΝΟ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ

Το απόγευμα της ίδιας μέρας, τοποθέτησαν πανό στην πρόσοψη του Θεάτρου της ΕΜΣ όπου γινόταν αναφορά στην κατάληψη τους και στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που ετοίμαζαν για το πρωί της Πέμπτης.

Την ίδια στιγμή, βιντεάκια με σύσσωμο τον θεατρικό κόσμο να δηλώνει τη στήριξη του, κατακλύζουν τα social media

Ολόκληρο το κάλεσμα:

«Πρέπει να καταπολεμήσουμε την απάθεια, το λήθαργο, την απαισιοδοξία, την απληστία και την αδιαφορία προς τον κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε. Το θέατρο έχει ρόλο, έναν ευγενή ρόλο, στην ενεργοποίηση και κινητοποίηση της ανθρωπότητας ώστε να ανυψώσει τον εαυτό της από αυτή την κατάβαση προς την άβυσσο. Μπορεί να ανυψώσει τη σκηνή, τον παραστατικό χώρο, σε κάτι ιερό.»

Σαχίντ Ναντίμ

Υπάρχει μια καθιερωμένη αντίληψη πως οι ηθοποιοί, οι μουσικοί, οι χορευτές και γενικότερα οι καλλιτέχνες είναι κάτι αποκομμένο από την υπόλοιπη κοινωνία, ότι αποτελούν κομμάτι κάποιου άλλου, αόριστου, φάσματος που δεν το αγγίζουν ή επηρεάζουν τα καθημερινά προβλήματα των ανθρώπων. Αυτήν την αντίληψη εμείς, οι σπουδαστές και σπουδάστριες της Δραματικής Σχολής του Κ.Θ.Β.Ε. δεν την ενστερνιζόμαστε. Αντιλαμβανόμαστε καθημερινά τις δυσκολίες που διανύει σε όλους τους τομείς η κοινωνία μας, της οποίας αποτελούμε και εμείς αναπόσπαστο κομμάτι. Με το ξέσπασμα του σκανδάλου Λιγνάδη το 2020 άνοιξε ο ασκός του Αιόλου και βγήκαν στο προσκήνιο πολλές παθογένειες του καλλιτεχνικού – και σίγουρα όχι μόνο – χώρου, σε επαγγελματικό μα και σπουδαστικό επίπεδο. Η επισφάλεια, η ανεργία και το θολό εργασιακό πλαίσιο που χαρακτηρίζουν τον κλάδο, μα και οι υπερεξουσίες που διέθεταν – και διαθέτουν – κάποιοι άνθρωποι έφεραν την κατάσταση στο σημείο εκείνο. Δύο χρόνια μόνο αργότερα, το ΠΔ 85 έρχεται να επισφραγίσει την ολική απαξίωση του χώρου, μα και την πλήρη αδιαφορία του κρατικού μηχανισμού για όσους και όσες σπουδάζουν και εργάζονται σε αυτόν.

Το προεδρικό αυτό διάταγμα εξισώνει τα πτυχία των καλλιτεχνικών (κρατικών/ημικρατικών/ιδιωτικών) σχολών με απολυτήρια λυκείου. Με βάση αυτό, τα άτομα που έχουν αποφοιτήσει ή φοιτούν σε καλλιτεχνικές σχολές δεν κατέχουν τίτλο σπουδών ανώτερης εκπαίδευσης, γεγονός που δημιουργεί μια πληθώρα ζητημάτων. Αρχικά δεν γίνεται να μην αναφερθεί πως απαξιώνεται έτσι πλήρως η εκπαίδευσή μας στα ιδρύματα αυτά. Μια εκπαιδευτική διαδικασία η φύση της οποίας απαιτεί την καθημερινή και πολύωρη σωματική και πνευματική δουλειά μας τα τρία αυτά χρόνια των σπουδών μας, πολλές φορές μάλιστα μην επιτρέποντας καμία άλλη ενασχόληση. Ακόμα, αφαιρείται οποιαδήποτε δυνατότητα μετεκπαίδευσης βάζοντας όρια στην εκπαίδευση των καλλιτεχνών μα και στην πιθανή διεκδίκηση κάποιας άλλης θέσης εργασίας. Τελευταίο, μα πολύ σημαντικό, αποτελεί το γεγονός πως δεν αποκλείεται το ΠΔ αυτό να αποτελέσει αφορμή στο μέλλον για μείωση των απολαβών στον κλάδο με το πρόσχημα της ανειδίκευτης εργασίας. Η αδυναμία όλων των κυβερνήσεων να διευθετήσουν το ζήτημα της διαβάθμισης των πτυχίων μας, μας φέρνει αντιμέτωπους με την κοινωνική και επαγγελματική μας αποξένωση. Ένα συχνό φαινόμενο που παρατηρείται στις σύγχρονες τεχνοκρατικές κοινωνίες είναι η απομάκρυνση των πολιτών από οποιαδήποτε μορφή τέχνης. Είναι γεγονός πως οτιδήποτε πνευματικό και καλλιτεχνικό, οτιδήποτε έχει να κάνει με τις ανθρώπινες αξίες δεν έχει θέση στους ασθματικούς ρυθμούς διαβίωσης, όπου το κυνήγι του χρήματος έχει γίνει αυτοσκοπός και μοναδική πηγή νοήματος στην ζωή. Διανύουμε μία συνολική οικονομική μα και αξιακή κρίση την οποία παρατηρούμε να εκδηλώνεται όλο και εντονότερα. Η εξουσία πάντα ήθελε τους καλλιτέχνες σιωπηλούς, να μην παίρνουν θέση, να μην επηρεάζουν συνειδήσεις, μα κάτι τέτοιο φυσικά δεν είναι ποτέ δυνατόν να συμβεί. Η τέχνη πάντα ήταν η φωνή των καταπιεσμένων, και χρέος της – και όσων την υπηρετούν – θεωρούμε πως είναι το να αναδεικνύει τα προβλήματα των ανθρώπων, να θέτει ερωτήματα, να προτάσσει την συντροφικότητα και την αλληλεγγύη, και φορές όπως αυτήν εδώ, να διεκδικεί το δίκαιο.

Η υπεράσπιση του πολιτισμού είναι υπόθεση όλων.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ

-Την άμεση κατάργηση του Προεδρικού Διατάγματος 85/2022.

-Την αναβάθμιση των Πτυχίων μας.

-Την παροχή Σίτισης, Στέγασης, Μειωμένου Κόμιστρου και λοιπών Φοιτητικών δικαιωμάτων στους Σπουδαστές των Κρατικών Ιδρυμάτων.

-Την πρόσβαση σε μεταπτυχιακά προγράμματα Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων

Το βράδυ της Τετάρτης 18 Ιανουαρίου, οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ αποφάσισαν να “σηκώσουν” πανό διαμαρτυρίας στην παράσταση “Όποιος θέλει να χωρίσει, να σηκώσει το χέρι του” του Γιώργου Καπουτζίδη, εντός του Βασιλικού Θεάτρου, την ώρα που η αίθουσα ήταν γεμάτη από θεατές.

Ομάδα εκπροσώπησης ανέβηκε στη σκηνή και διάβασε για τα αιτήματα των σπουδαστών και την απαίτηση τους να καταργηθεί το Προεδρικό Διάταγμα που υποβαθμίζει τα πτυχία των καλλιτεχνών και “αναφέρεται ξεκάθαρα στο ΦΕΚ ως “μεταλυκειακή φοίτηση”!” όπως χαρακτηριστικά είπαν.

Οι θεατές όπως και οι ηθοποιοί της παράστασης άκουσαν με απόλυτη προσοχή όσα είπαν οι σπουδαστές και μάλιστα στο τέλος τους χειροκρότησαν δείχνοντας τη στήριξη στον αγώνα τους.

Συγκέντρωση

Σπουδαστές αλλά και καλλιτέχνες της Θεσσαλονίκης βρέθηκαν στο Άγαλμα του Βενιζέλου την Πέμπτη 19 Ιανουαρίου, συμμετέχοντας και στις κινητοποιήσεις εντείνοντας τον αγώνα τους. Κύριο αίτημα τους παραμένει το να καταργηθεί το Π.Δ 85 που ψηφίστηκε πριν ένα μήνα και υποβαθμίζει τα πτυχία τους.

Το βράδυ της Πέμπτης, οι psychedelic trips to death κράτησαν “συντροφιά” στους σπουδαστές στην κατάληψη τους, με τραγούδια τους.

ΛΕΞ, ΑΓΓΕΛΑΚΑΣ ΚΑΙ ΖΕΡΒΟΥΔΑΚΗΣ

Το περασμένο Σάββατο, κεκλεισμένων των θυρών και αποκλειστικά για να στηρίξουν την κατάληψη των σπουδαστών του ΚΘΒΕ, τρεις σημαντικοί καλλιτέχνες της Θεσσαλονίκης βρέθηκαν στη Δραματική Σχολή για να τραγουδήσουν σε μία συναυλία που έμεινε απόλυτα μυστική μέχρι να τελειώσει και αμέσως μετά επετράπη στην Parallaxi να είναι η πρώτη που θα δημοσιοποιήσει φωτογραφίες και βίντεο από τον ΛΕΞ, τον Γιάννη Αγγελάκα και τον Δημήτρη Ζερβουδάκη, κάνοντας την επόμενη μέρα όλα τα social media και τα ΜΜΕ να στρέψουν το κεφάλι στο σοβαρό θέμα της κατάληψης αυτών των παιδιών.

Ο ΛΕΞ, ο Γιάννης Αγγελάκας με το συγκρότημα του 100°C και ο Δημήτρης Ζερβουδάκης (πρόεδρος του ΔΣ του Συλλόγου Μουσικών Βορείου Ελλάδος) βρέθηκαν στον χώρο της κατάληψης και τραγούδησαν για τους σπουδαστές της Δραματικής Σχολής, σε μία μυστική συναυλία που απαγορευόταν μέχρι και οι αναρτήσεις στα social media ώστε να παραμείνει ιδιωτική και να μην αλλοιωθεί το νόημα και ο λόγος που στήθηκε.

Ενώ το βράδυ της Κυριακής, ο Γιάννης Μήτσης, η Κατερίνα Γκουντούλια και ο Άκης Γελαδαρας “έντυσαν” με τα τραγούδια τους την κατάληψη των σπουδαστών σε μία ακόμα σπουδαία βραδιά στήριξης του αγώνα, ενώ ακολούθησε live με τους “Πλήρη Ντάξει”

“ΟΥΤΕ ΒΗΜΑ ΠΙΣΩ”

Την Δευτέρα 23 Ιανουαρίου, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών προέβη σε ανακοίνωση μετά τη συνάντηση των σωματείων των καλλιτεχνών με το Υπουργείο Παιδείας και συγκεκριμένα τον Υφυπουργό κ. Συρίγο και Γραμματέα κ. Βούτσινο, που πραγματοποιήθηκε με ταυτόχρονη κινητοποίηση έξω από το Υπουργείο Παιδείας, συνάντηση που απέβη απόλυτα άκαρπη.

Σύμφωνα με τον Υφυπουργό:
– το ΠΔ δεν αποσύρεται,
– το ΠΔ ΔΕΝ τροποποιείται,

Η ανακοίνωση μεταξύ άλλων αναφέρει πως συνεχίζουν “την διεκδίκηση των αιτημάτων μας, δηλώνουμε με κάθε τρόπο τη στήριξή μας στις καταλήψεις των δραματικών σχολών και ενημερώνουμε, πως μετά την συνεδρίαση του ΔΣ του ΣΕΗ την Τετάρτη το απόγευμα, θα ανακοινώσουμε τις νέες δράσεις και κινητοποιήσεις μας.

Παρακάτω ολόκληρη η ανακοίνωση:

ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΜΗΔΕΝ:
Η συνάντηση των σωματείων των καλλιτεχνών με το Υπουργείο Παιδείας και συγκεκριμένα τον Υφυπουργό κ. Συρίγο και Γραμματέα κ. Βούτσινο, που πραγματοποιήθηκε σήμερα με ταυτόχρονη κινητοποίηση έξω από το Υπουργείο Παιδείας, απέβη απόλυτα άκαρπη.
Σύμφωνα με τον Υφυπουργό:
– το ΠΔ δεν αποσύρεται,
– το ΠΔ ΔΕΝ τροποποιείται,
ενώ για όλα τα υπόλοιπα – παράλληλα ζητήματα (ανώτατη βαθμίδα, διαβάθμιση σπουδών, ΤΕ μισθολογικό στο Δημόσιο κλπ.) εφευρέθηκε νέο “παιχνίδι”, καθώς μετά τη γνωστή αντιμετάθεση ευθυνών από Υπουργείο σε Υπουργείο (από τον κ. Βορίδη, στην κ. Κεραμέως, από εκεί στον κ. Γιατρομανωλάκη και πάλι πίσω)
– ΤΩΡΑ μας παραπέμπουν σε μια “επιτροπή” χωρίς χρονοδιάγραμμα, χωρίς να μας λένε την σύνθεση. Ούτε καν αν το Υπουργείο Παιδείας θα συμμετέχει, αν θα κληθούν τα Σωματεία ή οι γνωστές σε όλους μας “προσωπικότητες εγνωσμένου κύρους”.
Οι εκπρόσωποι των Σωματείων, αλλά και των σπουδαστών των σχολών του Εθνικού, του ΚΘΒΕ και του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας (που επίσης συμμετείχαν στη συνάντηση) δεν λάβαμε καμία απάντηση για κανένα από τα αιτήματά μας, παρά μόνο διατύπωση εξοργιστικών ευχολογίων και – κατά τα άλλα – αναγνώρισης της “χαώδους” (κατά δήλωση του Υφυπουργού) κατάστασης της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
ΔΕΝ ΥΠΟΧΩΡΟΥΜΕ.
Συνεχίζουμε την διεκδίκηση των αιτημάτων μας,
δηλώνουμε με κάθε τρόπο τη στήριξή μας στις καταλήψεις των δραματικών σχολών και
ενημερώνουμε, πως μετά την συνεδρίαση του ΔΣ του ΣΕΗ την Τετάρτη το απόγευμα, θα ανακοινώσουμε τις νέες δράσεις και κινητοποιήσεις μας.
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα