Χωρίς τερματικό σταθμό το Μετρό τον Νοέμβριο; – Δεν έχουν γίνει ούτε οι απαλλοτριώσεις
Στη Νέα Ελβετία ξεκίνησαν τα χωματουργικά έργα, αλλά η περιοχή ακόμα παραμένει χωράφια…
Η κυβέρνηση επιμένει ότι τον Νοέμβριο, όταν και εφόσον τεθεί σε λειτουργία η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο τερματικός σταθμός της Νέας Ελβετίας θα είναι έτοιμος. Μένουν έξι μήνες μέχρι τότε και αν τελικά ο τερματικός σταθμός ολοκληρωθεί, θα πρόκειται σίγουρα για έναν άθλο ή θαύμα, καθώς μέχρι και χθες ούτε οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις για να ξεκινήσει το έργο έχουν γίνει.
Τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις σύμφωνα με το δήμο Θεσσαλονίκης, ο οποίος έχει την ευθύνη να τις διεκπεραιώσει, ακόμα δεν έχουν φτάσει στα ταμεία του δήμου ενώ να σημειωθεί ότι τα απαραίτητα κονδύλια, περίπου 12 εκατομμύρια ευρώ, θεωρητικά έχουν διασφαλιστεί από πέρσι.
Ωστόσο από τις 5 απαλλοτριώσεις, έχουν καταβληθεί τα χρήματα μόνο για το σπίτι που κλείνει το κάτω μέρος της οδού Ψελλού, το οποίο αν και πλέον έχει απαλλοτριωθεί παραμένει άθικτο στη θέση του.
Οι 4 απαλλοτριώσεις που μένουν σε εκκρεμότητα, βρίσκονται στο κέντρο και ανατολικά της έκτασης που θα διαμορφωθεί σε τερματικό σταθμό. Όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες που δημοσιεύουμε, η μεγάλη απαλλοτρίωση βρίσκεται στο κέντρο της περιοχής του τερματικού σταθμού και οι τρείς μικρότερες προς την πλευρά της οδού Παπαναστασίου. Δείτε τις σχετικές φωτογραφίες:
“Είμαστε έτοιμοι και περιμένουμε τα χρήματα”
Όπως αναφέρει στην Parallaxi, η Δήμητρα Αγκαθίδου, αντιδήμαρχος Αστικής Ανάπτυξης και Πολεοδομίας του δήμου Θεσσαλονίκης, οι απαλλοτριώσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί διότι το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει στείλει τα χρήματα.
«Περιμένουμε να μας έρθουν τα χρήματα αλλά δεν έχουν σταλεί. Έχει γίνει ήδη η απαλλοτρίωση της κατοικίας στην οδό Ψελλού αλλά τα υπόλοιπα χρήματα τα αναμένουμε για να προχωρήσουμε» τονίζει και αναφέρει ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης είναι έτοιμος να υλοποιήσει τις απαλλοτριώσεις.
«Από την υπηρεσία μας έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες και περιμένουμε την μεταφορά των χρημάτων» σημειώνει και ξεκαθαρίζει ότι το έργο της διαμόρφωσης θα το αναλάβει η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. σε συνεργασία με την αντιδημαρχία Τεχνικών Έργων, βάσει προγραμματικής συμφωνίας.
“Δεν σημαίνει ότι θα είναι έτοιμος τον Νοέμβριο…”
Από την πλευρά του ο Πρόδρομος Νικηφορίδης, αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας του δήμου Θεσσαλονίκης αναφέρει ότι η σχετική προγραμματική σύμβαση, μεταξύ του δήμου Θεσσαλονίκης, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της Ελληνικό Μετρό, που έχει την ευθύνη του έργου, έχει υπογραφεί μόλις πριν από μία εβδομάδα.
«Η σύμβαση την οποία υπογράψαμε πριν από μία εβδομάδα με την Ελληνικό Μετρό και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αφορά τις εργασίες για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου στο τερματικό σταθμό της Ν. Ελβετίας», τονίζει ο κ. Νικηφορίδης και αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «η εν λόγω σύμβαση μιλάει για τον περιβάλλοντα χώρο και δεν σημαίνει ότι ο τερματικός σταθμός θα είναι έτοιμος, όταν θα λειτουργήσει το μετρό, εφόσον λειτουργήσει τον Νοέμβριο. Είναι πάντως μία θετική εξέλιξη».
Να θυμίσουμε ότι στις 15 Μαρτίου το σχέδιο Προγραμματικής Σύμβασης και την σύναψή της μεταξύ της “Ελληνικό Μετρό Μονοπρόσωπη ΑΕ”, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του δήμου Θεσσαλονίκης, με αντικείμενο τα συνοδά υποστηρικτικά έργα του Σταθμού «Νέα Ελβετία» του μετρό Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 10,5 εκατ. ευρώ, είχε εγκριθεί μετά από σχετική εισήγηση των υπηρεσιών της Περιφέρειας, από την Περιφερειακή Επιτροπή, η οποία στην εισήγηση της αναφέρει ότι «η αρμοδιότητα της κατασκευής των εν λόγω εγκαταστάσεων ανήκει στην Ελληνικό Μετρό, η οποία θα προβεί στην κατασκευή ενός σύγχρονου Σταθμού Μετεπιβίβασης (Σ.Μ.) αστικών λεωφορείων, ταξί και μέσων ιδιωτικής μετακίνησης, με όλες τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και τα αναγκαία συστήματα, καθώς και στην εξασφάλιση πρόσβασης σε αυτόν. Επίσης θα προβεί στην ανέγερση ισόγειου κτιρίου στον ευρύτερο χώρο του Σταθμού Μετεπιβίβασης που προορίζεται για την υποχρεωτική ανάπαυση των οδηγών των αστικών λεωφορείων κατά την διάρκεια του ωραρίου εργασίας και επιπλέον χώρων για το control room και τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις του Σταθμού».
Οι μελέτες έτοιμες, αλλά μένουν στα συρτάρια
Ωστόσο παρότι όλα σχεδόν είναι έτοιμα, δηλαδή οι διαδικασίες για τις απαλλοτριώσεις, οι αδειοδοτήσεις αλλά και η προγραμματική σύμβαση, το έργο φαίνεται να έχει «κολλήσει» στην αδράνεια ή στις γραφειοκρατικές διαδικασίες των συναρμόδιων υπουργείων Υποδομών, Περιβάλλοντος, Εσωτερικών και Οικονομικών.
Μάλιστα οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι η Ελληνικό Μετρό δεν έχει προβεί στην παραλαβή των σχετικών μελετών του έργου τις οποίες έχει εκπονήσει ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού έργου Θεσσαλονίκης, γεγονός που προκαλεί πολλά ερωτηματικά.
Να θυμίσουμε ότι όπως είχε δηλώσει σχετικά πρόσφατα ο ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας, «εμείς έχουμε ολοκληρώσει τις απαιτούμενες μελέτες και το θέμα του διαγωνισμού πλέον είναι αρμοδιότητα της Ελληνικό Μετρό μετά και το πρόσφατο άρθρο το οποίο της επιτρέπει να εμπλακεί στο θέμα των αναπλάσεων ενώ έχει εγκριθεί και η περιβαλλοντική μελέτη».
Που οφείλεται λοιπόν αυτή η καθυστέρηση; Τι λένε εκεί στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, οι κ.κ. Σταικούρας και Ταχιάος; Θα είναι έτοιμος τον ερχόμενο Νοέμβριο ο τερματικός σταθμός; Ποιος θα αναλάβει το έργο και με ποια διαδικασία;
Πάντως όπως διαπιστώσαμε χθες, μετά από επίσκεψη στο χώρο, μόνο κάποια χωματουργικά έργα έχουν ξεκινήσει…