Ρεπορτάζ

Δήμος Θεσσαλονίκης: Φεύγουν κι αφήνουν πίσω τους …σκουπίδια!

Απορρίμματα όλων των ειδών καταλαμβάνουν ολόκληρα πεζοδρόμια – Τι αναφέρουν οι εργαζόμενοι – Η στάση της νέας διοίκησης Αγγελούδη     

Φίλιππος Δεργιαδές
δήμος-θεσσαλονίκης-φεύγουν-κι-αφήνου-1093621
Φίλιππος Δεργιαδές

Αντιμέτωπη με τις ελλείψεις σε προσωπικό, εξοπλισμό, οχήματα και υποδομές αλλά και πολλά σκουπίδια, πολλά από τα οποία είναι ογκώδη και καταλαμβάνουν ολόκληρα πεζοδρόμια, αλλά και με τη «διάχυση» των ανταποδοτικών τελών, θα βρεθεί η νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, στην προσπάθεια της να επανεκκινήσει την υπηρεσία καθαριότητας.

Η προσπάθεια αναδιάρθρωσης της υπηρεσίας καθαριότητας που έχει επιχειρήσει τους τελευταίους μήνες η απερχόμενη διοίκηση Ζέρβα, εμφανώς δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αυτό γίνεται κατανοητό από τους ξέχειλους κάδους, ιδιαίτερα στις γειτονιές της πόλης αλλά κυρίως στην μη αποκομιδή των ογκωδών απορριμμάτων και των απορριμμάτων ανακύκλωσης που σε κάποια σημεία της πόλης δημιουργούν μικρές ανοιχτές «χωματερές».

Ακόμα και δίπλα σε σχολεία ή πάρκα, ή μπροστά σε πολυκατοικίες, ανάμεσα σε αυτοκίνητα, τα παρατημένα ογκώδη αντικείμενα, από καναπέδες και καρέκλες, σπασμένα κλαδιά από κλαδέματα, στρώματα και χύδην μπάζα, και διάφορα άλλα οικιακά σκεύη, καταλαμβάνουν ολόκληρα πεζοδρόμια και διασκορπισμένα γύρω από συνήθως ξέχειλους μπλε κάδους, δημιουργούν εστίες μόλυνσης.

Η κατάσταση σε μερικά σημεία είναι σχεδόν μόνιμη ενώ εμφανής είναι και η έλλειψη σαρώματος των δρόμων και των κοινόχρηστων χώρων, με τα κάθε λογής απορρίμματα να «βρωμίζουν» την εικόνα της πόλης. Ακόμα και στο κέντρο υπάρχει πρόβλημα, όπου εκτός των πιο κεντρικών δρόμων, σε πολλά τετράγωνα η έλλειψη σαρώματος είναι εμφανής.

Σύμφωνα με στελέχη και εργαζόμενους της υπηρεσίας καθαριότητας η αναδιάρθρωση των υπηρεσιών με τη δημιουργία ξεχωριστών τμημάτων – εποπτειών αποκομιδής, σαρώματος και ογκωδών, μεθοδολογία που ακολουθούσε παλιότερα η διοίκηση Παπαγεωργόπουλου, και άλλαξε η διοίκηση Μπουτάρη, έχει στερήσει από την υπηρεσία την ευελιξία κινήσεων. Σε συνδυασμό μάλιστα με τις τραγικές ελλείψεις που υπάρχουν σε υποδομές και απορριμματοφόρα, η λειτουργία της διεύθυνσης καθαριότητας αντί να καταστεί πιο αποτελεσματική, καθημερινά αναδεικνύει με πιο …ξεκάθαρο τρόπο τις αδυναμίες της. Και αυτό φαίνεται στους δρόμους της πόλης.

Το αμέσως επόμενο διάστημα, η υπηρεσία καθαριότητας του δήμου Θεσσαλονίκης, θα ενισχυθεί από 100 συμβασιούχους υπαλλήλους μέσα από  πρόγραμμα απασχόλησης του ΟΑΕΔ για άτομα ηλικίας 55 – 67 ετών, γεγονός που θα δώσει μία σημαντική ανάσα στην υπηρεσία, αλλά τα προβλήματα δεν θα λυθούν αν δεν υπάρξουν γενναίες αποφάσεις για την ορθολογική αξιοποίηση όλου του προσωπικού και του εξοπλισμού που διαθέτει ο δήμος.

Στα χαρτιά, σύμφωνα με στοιχεία των εργαζομένων, στο υπηρεσία καθαριότητας απασχολούνται 650 εργάτες, 250 οδηγοί για όλα τα οχήματα της υπηρεσίας και 150 επόπτες και διοικητικοί υπάλληλοι.

Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες, στο δρόμο για την αποκομιδή και το σάρωμα των απορριμμάτων βρίσκονται περίπου 450 εργαζόμενοι ενώ την ίδια ώρα πολλοί άλλοι είναι αποσπασμένοι σε άλλες υπηρεσίες και αρμοδιότητες.

Σε ότι αφορά τα οχήματα μόλις 30-35 απορριμματοφόρα είναι σε καθημερινή χρήση ενώ ο δήμος διαθέτει πάνω από 70 απορριμματοφόρα, που μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες. Τα μισά σχεδόν είναι ακινητοποιημένα για διάφορές βλάβες και φθορές ή λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Το ίδιο συμβαίνει και με τα μεγάλα οχήματα μεταφοράς των κοντέινερ συμπίεσης απορριμμάτων (τράκτορες) εκ των οποίων από τους 11, μόνο 3-4 είναι σε κίνηση για τη μεταφορά των απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ της Μαυροράχης.

Ανάλογα προβλήματα υπάρχουν και στην ανακύκλωση και κυρίως στην αποκομιδή των ογκωδών απορριμμάτων, των οποίων τη διαχείριση έχει αναλάβει ιδιώτης, γεγονός που έχει αυξήσει το κόστος λειτουργίας της συγκεκριμένης υπηρεσίας στο πενταπλάσιο.

Ειδικά για τα ογκώδη απορρίμματα, που όταν συσσωρεύονται δημιουργούν μεγάλα προβλήματα ακόμα και προσβασιμότητας, να σημειωθεί ότι χρησιμοποιούνται μόλις 3-4 φορτηγά ενώ δεν υπάρχει και το απαραίτητο προσωπικό. Παλαιότερα ο δήμος διέθετε δικό του εξοπλισμό με ειδικό μηχάνημα «σπαστήρα», που θρυμμάτιζε τα ογκώδη απορρίμματα πριν την μεταφορά τους στον ΧΥΤΑ, από το χώρο αποθήκευση που χρησιμοποιεί ο δήμος στην περιοχή του Ωραιοκάστρου.

Μετά την πυρκαγιά τον Μάρτιο του 2022, που κατέστρεψε ολοσχερώς το μηχάνημα, η διαχείριση των ογκωδών απορριμμάτων του δήμου Θεσσαλονίκης έχει ανατεθεί σε ιδιώτη εργολάβο, ο οποίος τα παραλαμβάνει από το χώρο αποθήκευσης του Ωραιοκάστρου, τα θρυμματίζει και τα εναποθέτει στον ΧΥΤΑ. Αυτή η διαδικασία έχει πενταπλασιάσει το κόστος ενώ αποδεικνύεται χρονοβόρα και αναποτελεσματική, όπως άλλωστε φαίνεται και στους δρόμους της πόλης.

Σε ότι αφορά την ανακύκλωση, να σημειωθεί ότι λόγω των προβλημάτων στην λειτουργία του Κέντρου Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών αλλά και στην έλλειψη των ειδικών απορριμματοφόρων για τα ανακυκλώσιμα υλικά των μπλε κάδων, έχει διαπιστωθεί ότι πολλές φορές η αποκομιδή των μπλε κάδων γίνεται ταυτόχρονα με τους πράσινους κάδων, των κοινών αστικών απορριμμάτων, γεγονός που έχει καταγγελθεί τόσο από τους εργαζόμενους όσο και από δημοτικούς συμβούλους.

«Η απαράδεκτη πολιτική της διοίκησης Ζέρβα και το ανεπαρκές σύστημα ανακύκλωσης έχει ως αποτέλεσμα η ανάκτηση των υλικών συσκευασίας να κυμαίνεται μόνο στο 8-9% της συνολικής παραγωγής», είχε δηλώσει ο δημοτικός σύμβουλος Μιχάλης Τρεμόπουλος προσφεύγοντας για το ζήτημα στον εισαγγελέα, ζητώντας τη διακοπή της παράνομης ανάμειξης των ανακυκλώσιμων υλικών με τα κλασικά σκουπίδια από τον Δήμο Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο μία σημαντική παράμετρος για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθαριότητας είναι το έλλειμμα που καταγράφεται στα έσοδα από τα ανταποδοτικά τέλη. Εκτιμάται ότι το θέμα θα αποτελέσει σημείο τριβής στο δημοτικό συμβούλιο, καθώς πολλοί εκτιμούν πως μόνο με αύξηση των δημοτικών τελών κατά 10% ή ακόμα και 30% μπορούν να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις στην υπηρεσία καθαριότητας.

Να σημειωθεί πάντως πως πέρα από το έλλειμμα στα ανταποδοτικά τέλη, κυρίως λόγω της μείωσης που εφάρμοσε η διοίκηση Ζέρβα, υπάρχει και μία «διάχυση» των δημοτικών τελών σε δραστηριότητες πέρα της καθαριότητας και του ηλεκτροφωτισμού για τα οποία εισπράττονται. Σύμφωνα με πληροφορίες από τα δημοτικά τέλη πληρώνονται τα καύσιμα και η συντήρηση όλων των οχημάτων του δήμου ενώ «χρεωμένες» στην διεύθυνση καθαριότητας είναι οι καθαρίστριες όλων των κτηρίων του δήμου όπως και οι όλοι οι οδηγοί του δήμου Θεσσαλονίκης.

«Με παλιά υλικά δεν δημιουργείς το καινούργιο»

Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι θεωρούν ότι η αναδιάρθρωση που επιχειρείται λίγο πριν εκπνεύσει η θητεία της απερχόμενης διοίκησης δεν συνιστά μεταρρύθμιση του ανεπαρκούς συστήματος, ούτε δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την επίλυση των χρόνιων προβλημάτων.

Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στα εργοτάξια είναι η προχθεσινή καταγγελία των εργαζομένων στο εργοτάξιο στο Καπάνι, όπου εργαζόμενοι στην καθαριότητα του δήμου Θεσσαλονίκης, περιμένουν μέσα στη βροχή να ξεκινήσουν την βάρδια τους, γιατί ο χώρος τους εργοταξίου δεν τους χωρά.

«Η διοίκηση υποστηρίζει πως ό,τι γίνεται, γίνεται για το καλό της καθαριότητας της πόλης αλλά τελικά αυτό που κάνουν είναι να διαλύουν την υπηρεσία. Το τι γίνεται ανακατωσούρα που τελικά δημιουργεί μόνο προβλήματα, αυτό φαίνεται στην πόλη. Και το επιχειρούν ακόμα και τώρα, ένα μήνα πριν αλλάξει η διοίκηση» τονίζει ο Κώστας Φουντούκης πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων του δήμου Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας πως η εικόνα που κυριαρχεί σήμερα στην πόλη είναι ενδεικτική της κατάστασης.

Όπως αναφέρει το «σύστημα που έχουν επιλέξει να αλλάξουν εποπτείες και κάνουν ξεχωριστά τμήματα για την αποκομιδή, το σάρωμα και ογκώδη, είναι ένα  αποτυχημένο σύστημα», ενώ αναρωτιέται αν αυτές οι ενέργειες γίνονται υπόψη της επόμενης διοίκησης.

«Δεν υπάρχει προσωπικό για αποκομιδή και κυρίως για σάρωμα και δεν υπάρχουν αυτοκίνητα ενώ μας δώσανε τα μέσα ατομικής προστασίας μετά από 4 χρόνια και μετά από προσφυγές και κινητοποιήσεις» σημειώνει και σχολιάζει πως «η νέα διοίκηση ενημερώνεται αλλά με παλιά υλικά και ξεπερασμένες υπηρεσιακές δομές δεν δημιουργείς κάτι καινούργιο».

«Σήμερα δεν γίνεται σάρωμα ακόμα και στο ιστορικό κέντρο»

Τι αλλαγές στην αναδιάρθρωση απορρίπτει και ο Φώτης Μαραντζίδης, μέλος της διοίκησης του Σωματείου Εργαζομένων του δήμου Θεσσαλονίκης, αναφέροντας πως η κατανομή που έγινε μεταξύ των τμημάτων της αποκομιδής και του σαρώματος είναι δυσανάλογη σε βάρος του σαρώματος της πόλης, τονίζοντας πως στην εποπτεία του ιστορικού κέντρου έχουν μείνει μόλις 7 εργαζόμενοι.

«Όπως τα καταφέρανε σήμερα δεν γίνεται σάρωμα καθαρισμός ακόμα και στο ιστορικό κέντρο. Αν πάει κανείς στους «μικρούς» δρόμους, ακόμα και γύρω από την Τσιμισκή το διαπιστώνει», σημειώνει και υποστηρίζει πως οι αλλαγές είναι σε γνώση της νέας διοίκησης. «Με την δημιουργία ξεχωριστών τμημάτων δεν μπορείς να μεταφέρεις άτομα και να καλύψεις κενά», τονίζει και υποστηρίζει πως με «το ενιαίο σύστημα μπορείς να κάνεις οικονομία προσωπικού, αλλά το πρόβλημα δεν πρόκειται να λυθεί αν δεν γίνουν προσλήψεις».

Τονίζει δε πως υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με τα οχήματα ακόμα και με την μεταφορά των απορριμμάτων που εντείνεται και από το κυκλοφοριακό λόγω του Fly Over.

Δημαρέλος: «Το σχέδιο μας θα εκδηλωθεί από τις αρχές του έτους»

Μετά τις ενστάσεις και τις αναφορές των εργαζομένων σήμερα πρόκειται να γίνει ευρεία σύσκεψη στη διεύθυνση Καθαριότητας του δήμου Θεσσαλονίκης, προκειμένου να εξεταστούν όλα τα δεδομένα ενώ τις εξελίξεις παρακολουθούν στενά και στελέχη της νέας διοίκησης Αγγελούδη, προκειμένου να έχουν σφαιρική ενημέρωση και γνώση για την κατάσταση της υπηρεσίας.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει συγκεκριμένος σχεδιασμός ο οποίος θα τεθεί σε εφαρμογή μετά την ανάληψη της διοίκησης, με τον νέο δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Στέλιο Αγγελούδη να δίνει ιδιαίτερο βάρος στο μείζον θέμα της καθαριότητας της πόλης, το οποίο το θεωρεί άμεσης και κυρίαρχης προτεραιότητας.

Ο Γιώργος Δημαρέλος, που πρόκειται να αναλάβει αντιδήμαρχος Καθαριότητας Ανακύκλωσης και Κλιματικής Προστασίας στη νέα διοίκηση Αγγελούδη, αναφέρει στην Parallaxi, πως ό,τι γίνεται αφορά την παρούσα διοίκηση και πως η νέα διοίκηση ενημερώνεται εκτενώς για την κατάσταση και τα προβλήματα. «Ξέρουμε τι παραλαμβάνουμε και εργαζόμαστε σκληρά ώστε από την πρώτη Ιανουαρίου να υπάρχει κατά το δυνατό βελτίωση της κατάστασης» τονίζει.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα