Γιατί τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και του ΚΤΕΛ συνεχίζουν να καίγονται
Κίνδυνος για νέα Τέμπη; Οι ελλείψεις και τα προβλήματα – Τα κρίσιμα ερωτήματα προς τους αρμόδιους
Την Τρίτη κάηκαν άλλα δύο λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και μάλιστα εν κινήσει. Το ένα μετέφερε επιβάτες, που ευτυχώς εγκαίρως το εγκατέλειψαν μαζί με τον οδηγό.
Δεν είναι τα μόνα. Δεκάδες λεωφορεία τα τελευταία χρόνια του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ, έχουν παραδοθεί στις φλόγες μέσα στους δρόμους, κυρίως λόγω παλαιότητας και κακής συντήρησης αλλά και αδιαφορίας των αρμοδίων που επιτρέπουν ακατάλληλα οχήματα να μεταφέρουν επιβάτες.
Το φαινόμενο δεν είναι τυχαίο, ούτε περιστασιακό που οφείλεται σε συγκυριακές αιτίες ή «εξωθεσμικούς και ασύμμετρους» παράγοντες. Και τα δύο λεωφορεία, αυτό του ΟΑΣΘ που υπέστη αυτανάφλεξη στην Περιφερειακή Οδό, με κίνδυνο να προκαλέσει ατυχήματα ή να μεταδώσει τη φωτιά στο περιαστικό δάσος, και εκείνο του ΚΤΕΛ που κάηκε έξω από τη Νεοχωρούδα, μεταφέροντας επιβάτες, ήταν λεωφορεία που διένυσαν αμέτρητα χιλιόμετρα και τα οποία εδώ και καιρό θα έπρεπε ίσως να είχαν αποσυρθεί από την κυκλοφορία.
Από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα…
Το λεωφορείο μάλιστα του ΟΑΣΘ, που κυριολεκτικά λαμπάδιασε και κάηκε ολοσχερώς, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτελούσε δρομολόγια από το αεροδρόμιο. Θα μπορούσε δηλαδή να είχε πάρει φωτιά μέσα στην πόλη γεμάτο επιβάτες, δίπλα σε κάποια στάση ή σε ώρα αιχμής σε κάποιο φανάρι και να προκαλέσει μεγάλες καταστροφές ή ακόμα και ανθρώπινα θύματα.
Το συγκεκριμένο λεωφορείο, σύμφωνα με πηγές του ΟΑΣΘ, ήταν από τα οχήματα που νοικιάζει ο Οργανισμός με πολλές εκατοντάδες χιλιόμετρα στο καντράν, που πιθανά να ξεπερνούν το εκατομμύριο.
Εκτελούσε δρομολόγιο στη γραμμή του αεροδρομίου, όταν κλήθηκε από σταθμάρχη να μεταβεί στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης για να γίνει επιδιόρθωση στο σύστημα ανάρτησης. «Ήταν κανονικά στο δρομολόγιο και ευτυχώς που δεν είχε γεμίσει κόσμο να κάνει επιστροφή από το αεροδρόμιο και να τον πιάσει η φωτιά στο δρόμο μέσα στην πόλη», σχολιάζει εργαζόμενος του ΟΑΣΘ.
Η φωτιά ξέσπασε στον κινητήρα, είτε από μηχανική βλάβη και τριβή εξαρτημάτων ή από βλάβη στα ηλεκτρολογικά. Η φωτιά ξέσπασε εν κινήσει και ο οδηγός ανοίγοντας το καπάκι της μηχανής για να χρησιμοποιήσει τον πυροσβεστήρα, αναγκαστικά τροφοδότησε με οξυγόνο τη φωτιά την οποία δεν κατόρθωσε να ελέγξει με τον πυροσβεστήρα.
Ελλιπείς έλεγχοι, έλλειψη ανταλλακτικών και “μετατροπές”
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους – οδηγούς του ΟΑΣΘ, τα περισσότερα λεωφορεία που χρησιμοποιεί ο Οργανισμός, είναι μεταχειρισμένα και με ηλικία μεταξύ 10 και 20 ετών που αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα λόγω των πολλών χιλιομέτρων που έχουν διανύσει, την έλλειψη ανταλλακτικών λόγω παλαιότητας, αλλά και κάποιες «μετατροπές» που έχουν υποστεί προκειμένου να προσαρμοστούν στο συγκοινωνιακό περιβάλλον της Θεσσαλονίκης.
Σε ότι αφορά τους προληπτικούς ελέγχους, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι επί της ουσίας είναι τυπικοί και πολλές φορές οι αναφορές των οδηγών για τα προβλήματα των οχημάτων, απλά καταλήγουν στα συρτάρια των υπευθύνων. Το τεχνικό προσωπικό του ΟΑΣΘ είναι υποστελεχωμένο κατά 2/3 ενώ για τα ενοικιαζόμενα λεωφορεία, την ευθύνη συντήρησης και πιστοποίησης του ελέγχου την έχει ο πάροχος των λεωφορείων.
Όπως αναφέρει πηγή του Οργανισμού στην Parallaxi, «βάσει της σύμβασης ο πάροχος έχει την ευθύνη της συντήρησης και της πιστοποίησης της συντήρησης των οχημάτων τα οποία τα παραδίδει με ευθύνη του για χρήση στον ΟΑΣΘ. Ο ΟΑΣΘ δεν ελέγχει το ελεγμένο όχημα. Για το συγκεκριμένο περιστατικό περιμένουμε το πόρισμα της Πυροσβεστικής και της τεχνικής μας υπηρεσίας».
Ωστόσο έμπειρος οδηγός του ΟΑΣΘ, σημειώνει πως ο Οργανισμός θα έπρεπε να πραγματοποιήσει σεμινάρια πυρασφάλειας στους οδηγούς, όπως παλιότερα είχαν γίνει σε συνεργασία με την Πυροσβεστική, ενώ για το περιστατικό τονίζει πως είχε γίνει πρόταση από την Πυροσβεστική στο καπάκι του κινητήρα να υπάρχουν δύο οπές, ώστε σε περίπτωση φωτιάς ή καπνού, η πυρόσβεση να γίνεται με ασφάλεια χωρίς να ανοίγει το καπάκι και δυναμώνει η φωτιά. «Δυστυχώς αυτό δεν έχει εφαρμοστεί στα περισσότερα λεωφορεία, παρά μόνο σε λίγα, όπως λίγα είναι αυτά που διαθέτουν τους δύο πυροσβεστήρες των 6 κιλών που πρέπει να διαθέτουν βάσει κανονισμού» τονίζει.
Με δύο προσεγγίσεις οι εργαζόμενοι
Επισήμως πάντως από την πλευρά του προεδρείου της διοίκησης των εργαζομένων του ΟΑΣΘ, τα προβλήματα κρίνονται ως αντιμετωπίσιμα που δεν εγκυμονούν κινδύνους για τους επιβάτες και τους οδηγούς των λεωφορείων του ΟΑΣΘ.
Όπως τονίζει στην Parallaxi, ο γραμματέας του Σωματείου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ Αλέξανδρος Γεωργιάδης, «δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για εργαζόμενους και επιβάτες καθώς η παλαιότητα των λεωφορείων είναι τέτοια που επιτρέπει την κυκλοφορία τους μέσα στους δρόμους. Υπάρχει επίσης η συντήρηση που φροντίζει να είναι σωστά επισκευασμένα τα λεωφορεία και να κυκλοφορούν. Το λεωφορείο που κάηκε, η φωτιά προκλήθηκε λόγω κάποιου βραχυκυκλώματος που μπορεί να συμβεί σε πολλά αυτοκίνητα. Ο οδηγός δεν πρόλαβε να χρησιμοποιήσει ούτε τον δεύτερο πυροσβεστήρα».
Σχετικά με τα ενοικιαζόμενα λεωφορεία τονίζει ότι η συντήρηση, ο προληπτικός έλεγχος και η πιστοποίηση καταλληλότητας του οχήματος, γίνεται και υπογράφεται από το συνεργείο του παρόχου. Για το συγκεκριμένο όχημα που κάηκε, ανάφερε πως το λεωφορείο βρισκόταν ένα στάδιο πριν την απόσυρση, λόγω παλαιότητας.
Διαφορετική όμως είναι η προσέγγιση των εργαζομένων που ανήκουν στην παράταξη της μειοψηφίας Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία –ΔΑΣ ΟΑΣΘ, που τονίζει ότι «τέτοια περιστατικά θέτουν σε κίνδυνο τους εργαζόμενους και τους επιβάτες και πλήττουν την αξιοπιστία των Συγκοινωνιών».
Έχουμε χάσει το μέτρημα…
«Πλέον έχουμε χάσει το μέτρημα από το πόσα οχήματα του Οργανισμού έχουν καεί αλλά και των ΚΤΕΛ που εκτελούν συγκοινωνιακό έργο του ΟΑΣΘ. Αλλά έχουμε χάσει το μέτρημα και από τα εκατομμύρια που καρπώνονται κάθε χρόνο οι ιδιώτες της συγκοινωνίας της πόλης για να παρέχουν με τα «σαπάκια» τους υποβαθμισμένη συγκοινωνία. Το σημερινό περιστατικό δείχνει πόσο «νέο» θα είναι το σχέδιο της κυβέρνησης της ΝΔ για την πλήρη ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης που θα ταΐσει τους ιδιώτες με 648 εκατομμύρια ευρώ. Αποδεικνύεται ότι παρά τις «εξαγγελίες» και τις «δεσμεύσεις» της κυβέρνησης τα «Τέμπη» είναι εδώ κάθε μέρα!» τονίζει η ΔΑΣ.
Επίσης ο Νικήτας Τσαρίδης στέλεχος της ΔΑΣ και μέλος της διοίκησης του σωματείου κάνει λόγω για ελλείψεις στη συντήρηση και στο τεχνικό προσωπικό. «Θα πρέπει να γίνονται τακτικοί προληπτικοί έλεγχοι και να γίνουν προσλήψεις τεχνικού προσωπικού ώστε να υπάρχει η σωστή υποστήριξη των οχημάτων» τονίζει και αναφέρει ότι ο ΟΑΣΘ χρησιμοποιεί λεωφορεία μέχρι και 20 ετών.
«Οι οδηγοί καταγράφουν τα προβλήματα, αλλά επισκευάζονται πλημμελώς»
Επίσης η ΔΑΣ, σε παλιότερη ανακοίνωση της με αφορμή άλλη αυτανάφλεξη λεωφορείου του ΟΑΣΘ, έγκαιρα είχε επισημάνει πως:
«Αποδεικνύεται ότι για την ασφάλεια των μέσων μεταφοράς δεν αρκεί η τυπική σφραγίδα ελέγχου των ΚΤΕΟ και ούτε βέβαια διασφαλίζεται από το γεγονός ότι κάποιοι συγκοινωνιακοί φορείς (όπως π.χ. ο ΟΑΣΘ) έχουν δικά τους συνεργεία και υποδομή.
Το τραγικό της κατάστασης είναι ότι οι εργαζόμενοι οδηγοί καταγράφουν καθημερινά στα δελτία βλαβών των οχημάτων τις μικρές και μεγάλες βλάβες αλλά αυτές με ευθύνη των συγκοινωνιακών φορέων πολλές φορές δεν επισκευάζονται ή επισκευάζονται πλημμελώς και τα οχήματα βγαίνουν «κανονικά» στην κίνηση την επόμενη μέρα.
Για να υπάρξει ουσιαστικός -και όχι τυπικός- έλεγχος των οχημάτων που μεταφέρουν καθημερινά χιλιάδες επιβάτες πρέπει να υπάρξουν νέα πρωτόκολλα και κρατικοί μηχανισμοί ελέγχου που σήμερα δεν υφίστανται οι οποίοι θα παρεμβαίνουν και θα ελέγχουν απροειδοποίητα συγκεκριμένα την κατάσταση των οχημάτων. Ενδεικτικά :
- Έλεγχος των δελτίων βλαβών και εάν επισκευάστηκαν αυτές
- Εκπομπές καυσαερίων
- Φρένα, αναρτήσεις- σύστημα διεύθυνσης
- Κλιματισμός και θέρμανση
- Εξωτερική και εσωτερική κατάσταση των οχημάτων (π.χ. διαρροές λαδιών, φθαρμένα καθίσματα επιβατών, κατάσταση δαπέδου κλπ)
Η ασφάλεια του λαού της χώρας δεν μπορεί να βασίζεται στη τύχη……»
Πολλά τα ερωτήματα – Υπάρχει κίνδυνος για «Νέα Τέμπη»;
Αναπόφευκτα τα δύο τελευταία περιστατικά με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και του ΚΤΕΛ θέτουν επι τάπητος μία σειρά από ερωτήματα που καλούνται να απαντήσουν το υπουργείο Μεταφορών, ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης και ο ίδιος ο ΟΑΣΘ:
- Οι υπεύθυνοι και οι αρμόδιοι κυβέρνησης και φορέων εγγυούνται με υπευθυνότητα την ασφάλεια των επιβατών και των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης;
- Γίνονται τακτικά και προληπτικά όλοι οι έλεγχοι που πρέπει σε όλα τα λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών; Υπάρχει κρατική πιστοποίηση ή όχι;
- Θα αποδοθούν ευθύνες για τα εν λόγω περιστατικά και ποιες;
- Πόσα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ έχουν καεί την τελευταία δεκαετία και ποιο ήταν το κόστος για το δημόσιο;
- Τι μέτρα θα ληφθούν άμεσα ώστε να μη συμβούν ανάλογα περιστατικά το επόμενο διάστημα και μάλιστα σε συνθήκες καύσωνα;
Πάντως από τον ΟΑΣΘ τονίζουν ότι μέχρι το τέλος του χρόνου, πέρα από τα ηλεκτρικά λεωφορεία που θα τεθούν σε λειτουργία στο τέλος του μήνα, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει και ανανέωση των ενοικιαζόμενων λεωφορείων, με οχήματα νέας γενιάς, μέχρι το τέλος του χρόνου.