Ρεπορτάζ

Μετρό: Το μετέωρο βήμα του τερματικού σταθμού Ν. Ελβετίας και το χρονοδιάγραμμα μέχρι τον Νοέμβριο

Εκκρεμεί η συμφωνία και η υπογραφή της σύμβασης με τον εργολάβο αλλά και οι απαλλοτριώσεις – Άγνοια δηλώνει το δήμος για τις εξελίξεις.

Φίλιππος Δεργιαδές
μετρό-το-μετέωρο-βήμα-του-τερματικού-σ-1133872
Φίλιππος Δεργιαδές

Μπορεί το πρώτο βήμα για την κατασκευή του τερματικού σταθμού στη Νέα Ελβετία του Μετρό Θεσσαλονίκης, να έχει επιτευχθεί, μετά την έγκριση του σχεδίου σύμβασης από την Περιφερειακή Επιτροπή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά σύμφωνα με εκτιμήσεις και πληροφορίες ο δρόμος ακόμα δεν έχει ανοίξει πλήρως, ώστε να τελειώσει έγκαιρα το έργο, απαραίτητο για την ολοκληρωμένη λειτουργία του Μετρό.

Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το Νοέμβριο, το Μετρό θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει, αλλά σημαντικά συμπληρωματικά έργα όπως η κατασκευή του τερματικού σταθμού στη Νέα Ελβετία, και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, ακόμα βρίσκονται στα σπάργανα, παρά την προχθεσινή πανηγυρική ανακοίνωση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ότι «η Περιφερειακή Επιτροπή της ΠΚΜ ενέκρινε, το σχέδιο Προγραμματικής Σύμβασης και την σύναψή της μεταξύ της Ελληνικό Μετρό Μονοπρόσωπη ΑΕ, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Δήμου Θεσσαλονίκης, με αντικείμενο τα συνοδά υποστηρικτικά έργα του Σταθμού Νέας Ελβετίας του -μετρό Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 10,5 εκατομμυρίων ευρώ».

Στο τερματικό σταθμό, η περιοχή του οποίου ακόμα παραμένει ένα αδιαμόρφωτο χωράφι, θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις των οικοπέδων, ώστε να επιτραπεί να ανοίξει η οδό Ψελλού και να προσχωρήσουν οι διανοίξεις προς την οδό Παπαναστασίου, όπως και να διαμορφωθεί ο χώρος πέριξ του σταθμού ώστε να λειτουργεί και ως σταθμός μετεπιβίβασης, καθώς εκεί θα καταλήγουν και γραμμές των αστικών συγκοινωνιών.

Οι διανοίξεις και οι διαμορφώσεις που πρέπει να γίνουν είναι:

  • Σε τμήμα μήκους 500 μ., στην οδό Μιχαήλ Ψελλού, μεταξύ του κόμβου σύνδεσής της με την Εθνικό Οδό Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών και του κόμβου σύνδεσής της με την οδό Παπαναστασίου – Αλλατίνη.
  • Στους βασικούς ισόπεδων κόμβους σύνδεσης της οδού Μ. Ψελλού με την Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών και με την οδό Παπαναστασίου – Αλλατίνη
  • Στη σύνδεση του ανισόπεδου κόμβου της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών με τον ισόπεδο κόμβο της οδού Μιχαήλ Ψελλού με την Εθνικό Οδό Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών.

Επίσης θα πρέπει να κατασκευαστεί ισόγειο κτίριο στον ευρύτερο χώρο του Σταθμού Μετεπιβίβασης για το control room και τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις του Σταθμού, όπως και τον συντονισμό και ανάπαυση των οδηγών των αστικών λεωφορείων κατά την διάρκεια του ωραρίου εργασίας ενώ στον σχεδιασμό προβλέπεται και η δημιουργία χώρου στάθμευσης 20ο θέσεων.

Μάχη με το χρόνο μέχρι τον Νοέμβριο  

Μέχρι τον Νοέμβριο μένουν ακόμη 7 μήνες και το βασικό ερώτημα είναι αν οι αρμόδιοι φορείς θα προλάβουν μέχρι τον Νοέμβριο να έχουν ολοκληρώσει αυτά τα έργα ενώ δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί γιατί δεν τα είχαν προωθήσει νωρίτερα, όταν το πρόβλημα ήταν γνωστό, ιδίως με τις απαλλοτριώσεις κόστους 18 εκατομμυρίων ευρώ.

Να σημειωθεί ότι και ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Πάρις Μπίλλιας, στην παρέμβαση του κατά τη συνεδρίαση της Περιφερειακής Επιτροπής, δεν εμφανίστηκε τόσο σίγουρος αν τελικά τον Νοέμβριο θα είναι έτοιμος ο τερματικός σταθμός. «Δίδεται μια μάχη με τον χρόνο, ώστε οι απαραίτητες υποδομές, που θα καταστήσουν τον σταθμό απολύτως λειτουργικό, να είναι έτοιμες με την παράδοσή του προς χρήση από το επιβατικό κοινό» τόνισε.

Σύμφωνα με την υπάρχουσα πληροφόρηση, τα κονδύλια για την υλοποίηση των έργων αυτών προέρχονται από το ΕΣΠΑ, ενώ έχουν διασφαλιστεί τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις, αλλά προς το παρόν, πέρα από το σχέδιο της σύμβασης, δεν υπάρχει τίποτα άλλο.

Προφανώς η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. θα αναθέσει σε εργολάβο το έργο, με πιο πιθανό ανάδοχο την «Ιντρακάτ» που εκτελεί το έργο του Μετρό, αλλά πριν την υπογραφή της σύμβασης με τον εργολάβο, θα πρέπει να εγκριθεί και να υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ της Ελληνικό Μετρό Μονοπρόσωπη ΑΕ, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Δήμου Θεσσαλονίκης. Αυτό σημαίνει διαδικασίες και συνεδριάσεις διοικητικών συμβουλίων που θα απαιτήσουν τουλάχιστον ένα μήνα. Θα πρέπει να ακολουθήσει η διαβούλευση και η σύμβαση με τον εργολάβο, ο οποίος εκτιμάται ότι θα εγκατασταθεί περίπου τον Ιούνιο.

Με δεδομένο ότι δεν πρόκειται για ένα έργο μερικών  εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ αλλά 10,5 εκατομμύριων ευρών του ΕΣΠΑ, η απορρόφηση αυτών των κονδυλίων δεν είναι fast track, οπότε τα περιθώρια στενεύουν πολύ ενώ υπάρχει και το θέμα των απαλλοτριώσεων για το οποίο ο εμπλεκόμενος στο θέμα δήμος Θεσσαλονίκης δηλώνει άγνοια. Άγνοια επίσης για το έργο του τερματικού σταθμού Ν. Ελβετίας δηλώνουν και από την “Ιντρακάτ Α.Ε.”. Πηγές της εταιρίας ανάφεραν στην Parallaxi, ότι δεν υπάρχει σύμβαση, ούτε υπάρχει κάτι συγκεκριμένο υπό συζήτηση.

Νικηφορίδης: Για τις απαλλοτριώσεις δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο

Όπως αναφέρει στην Parallaxi, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης «το θέμα συζητιέται εδώ και 2 μήνες και οι απαλλοτριώσεις προχωρούν αλλά ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει απόλυτα που εμπλέκεται ο δήμος που ζητά τα χρήματα, αλλά και το ακριβές ποσό που μας αφορά ενώ συνολικά οι απαλλοτριώσεις υπολογίζονται στα 18 εκατομμύρια».

«Το θέμα, τονίζει, είναι να υπάρχουν τα χρήματα για να προχωρήσουν οι διαδικασίες, διότι δεν είναι κάτι το οποίο, αν η κυβέρνηση πει τα δίνω αυτά τα χρήματα, αύριο θα αρχίσει υλοποιείται και θα ξεκινήσουν οι εργασίες». Σημειώνει δε πως το τελευταίο 10ήμερο δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο για τις απαλλοτριώσεις ενώ σχολίασε πως «πολλές φορές όταν κάποια πράγματα που ξεκινούν και γίνονται γρήγορα, δεν γίνονται και με τον καλύτερο χρόνο».

Μυλόπουλος: Θα παραδώσουν ένα «μετρό κολοβό», αν το παραδώσουν το 2024

Από την πλευρά του ο καθηγητής του Πολυτεχνείου του ΑΠΘ, επικεφαλής στο Περιφερειακό Συμβούλιο της παράταξης «Αλλαγή στην Κ. Μακεδονία», που διετέλεσε πρόεδρος της Αττικό Μετρό και γνωρίζει τις διαδικασίες, τονίζει πως η κυβέρνηση και το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών είχαν όλο το χρόνο στη διάθεση τους να δρομολογήσουν τις διαδικασίες ώστε ο τερματικός σταθμός να ήταν σε στάδιο υλοποίησης και τον Νοέμβριο, να μπορούσε να είναι έτοιμος.

Σχολίασε δε πως δεν είναι δυνατό 7 μήνες πριν την ολοκλήρωση του Μετρό να συζητάς το σχέδιο της σύμβασης για τον τερματικό σταθμό, θέμα που έπρεπε εδώ και μήνες να είχε λήξει. «Όταν έχεις 5 χρόνια στη διοίκηση, διότι δεν πήραν τη διοίκηση τώρα για να τα ρίξουν στους προηγούμενους, μέσα στα 5 αυτά χρόνια έπρεπε τα θέματα αυτά να τα είχανε λύσει «χθες», για να μπορούν να παραδώσουν το έργο τον Νοέμβριο», τόνισε την Parallaxi, επισημαίνοντας ότι «ξεκινούν τώρα να υπογράφουν τη σύμβαση για ένα έργο που είναι κόστους 10,5  εκατομμύρια ευρώ. Για να απορροφήσεις 10 εκατομμύρια δεν είναι κάτι εύκολο με τα ελληνικά δεδομένα και τους ρυθμούς της Ελληνικό Μετρό. Θες περίπου ένα χρόνο».

«Το Νοέμβριο το έργο θα είναι μισό και τότε θα συμβεί αυτό που έλεγε ο πρώην υπουργός Κ. Καραμανλής για κολοβό μετρό» σημειώνει και τονίζει πως το έργο έπρεπε να ξεκινήσει νωρίτερα διότι το καλοκαίρι που θα ξεκινήσουν τα έργα, θα επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό σε ένα σημείο που συνδέεται με την έξοδο προς την Χαλκιδική.

«Η υπογραφή της Προγραμματικής Σύμβασης κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή αναδεικνύει τις πραγματικές αιτίες της καθυστέρησης του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Μιας καθυστέρησης που επιδείνωσε το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, ζημίωσε το δημόσιο συμφέρον και κόστισε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ δημόσιου χρήματος σε αποζημιώσεις στους εργολάβους» τονίζει και υποστηρίζει πως «η καθυστερημένη έναρξη της κατασκευής του συγκεκριμένου κρίσιμου για τη λειτουργία του Μετρό έργου, ενισχύει τις ανησυχίες ότι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή του θα συνεχιστεί και πέραν της υπεσχημένης από την κυβέρνηση ημερομηνίας παράδοσής του, στο τέλος του 2024».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα