Ethel το LinkedIn είναι το μέλλον για εμάς που αναζητούμε θέση εργασίας τώρα;
Αν, λοιπόν, τη ρωτήσεις τώρα, πότε πρέπει να χτίσεις τον λογαριασμό και το προφίλ σου, η απάντηση της θα είναι… «Χτες».
Υπάρχουν πολλά Social Mediums, για διαφορετικές χρήσεις και διαφορετικούς σκοπούς, ο κόσμος όμως σίγουρα γνωρίζει και καταναλώνει χρόνο στα πιο γνωστά, όπως το Facebook και το Instagram, Εκείνο όμως που είναι σίγουρο πως θα μας απασχολήσει σημαντικά στο μέλλον και ήδη έχει μπει δυναμικά στην αγορά της αναζήτησης και εύρεσης εργασίας, είναι το LinkedIn.
Εγώ το γνώρισα μέσα από το σεμινάριο της KnowCrunch και πιο συγκεκριμένα το αγάπησα από την Έθελ Αγγελάτου (Ethel Agelatou), Corporate, Employer & Personal Branding Coach, που είναι ο καταλληλότερος άνθρωπος κατ’ εμέ για να σε ξεναγήσει, να σε εκπαιδεύσει και τέλος, να σε κινητοποιήσει να γίνεις ”γκουρού” στο LinkedIn. Αν, λοιπόν, τη ρωτήσεις τώρα, πότε πρέπει να χτίσεις τον λογαριασμό και το προφίλ σου, η απάντηση της θα είναι… «Χτες».
To LinkedIn δημιουργήθηκε τον Μάιο του 2003, εφευρέθηκε σε έναν καναπέ ως StartUp, όπως ακριβώς έγινε δυο χρόνια μετά με το Facebook. Λειτούργησε για λίγα χρόνια σαν ένα μέσο το οποίο εξυπηρετούσε ανθρώπους να ενταχθούν στην αγορά εργασίας, κυρίως φοιτητές, αποφοίτους και τελειόφοιτους.
Το 2007 τα δεδομένα άλλαξαν ριζικά και το LinkedIn μετατράπηκε σε μία πλατφόρμα που εξυπηρετεί τρεις «εμπορικούς» τομείς, το Marketing, το HR και τις Πωλήσεις. Έκτοτε, λειτουργεί ως ένα κανάλι που αναδεικνύει το Personal Branding στελεχών, το Corporate Branding οργανισμών (δηλαδή, τη βέλτιστη εταιρική προβολή τους) εκ μέρους του marketing και των πωλήσεων, και φυσικά το Employer Branding (την εργοδοτική ελκυστικότητα) εκ μέρους κυρίως των τμημάτων HR. Για την ακρίβεια, πλατφόρμες σαν το Facebook βασίστηκαν στο LinkedIn και όχι το αντίστροφο, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι.
Οι βασικές και ορθές ώρες για να χρησιμοποιήσεις το συγκεκριμένο digital network, είναι οι πρωινές και αυτό γιατί το LinkedIn λειτουργεί κυρίως σύμφωνα με το εργασιακό ωράριο. Οι ηλικίες που το χρησιμοποιούν σε μεγαλύτερο βαθμό είναι μεταξύ 35-55. Υπάρχουν δύο διαφορετικά group μέσα σε αυτό το ηλικιακό εύρος, όπου το πιο νέο των 35-44 το χρησιμοποιεί περισσότερο και εκείνοι των 45-55 λιγότερο. Η χρήση που γίνεται στο πλαίσιο του εργασιακού ωραρίου, δηλαδή από τις 8 το πρωί μέχρι τις 6 το απόγευμα, είναι πιο αποδοτική και σωστή λειτουργικά, κυρίως γιατί το μυαλό βρίσκεται σε διαύγεια εκείνες τις ώρες, προκειμένου να αξιοποιήσει τις πληροφορίες που λαμβάνει από το μέσο. Με άλλα λόγια, οι περισσότερες εταιρίες και τα περισσότερα στελέχη, όταν θέλουν να ανακοινώσουν κάτι νέο, θα επιλέξουν τις πρωινές ώρες.
”Εγώ λειτουργώ από το 2007 μες την πλατφόρμα. Στην Ελλάδα άρχισε να υπάρχει μία μικρή κίνηση το 2010, αλλά το peak της χρήσης της έγινε περίπου το 2014, και αυτή η κίνηση προκλήθηκε καθαρά από ανάγκη. Πάντα, ο λόγος που χρησιμοποιούν τα τμήματα και τα στελέχη το LinkedIn, είναι η ανάγκη. Δυστυχώς αυτό συμβαίνει τόσο στην ελληνική κουλτούρα, όσο και στου εξωτερικού, απλά σε εμάς είναι πολύ πιο έντονο – αν τυχόν δεν προκύψει ανάγκη, δεν ενεργούμε με πρόβλεψη και προετοιμασία για να φροντίσουμε να είμαστε σωστοί επαγγελματίες γενικότερα. Αυτό είναι κάτι που αφορά και την χρήση του LinkedIn.
Δηλαδή, στην αγορά αρκετός κόσμος αν τυχόν δεν απολυθεί, δεν παραιτηθεί, δεν έρθει αντιμέτωπος με την απόγνωση ότι δεν βρίσκει ποιοτικά στελέχη, αν δεν αντιληφθεί πως πρέπει να εντάξει και τις ψηφιακές πωλήσεις μέσα στην παλέτα ενεργειών των εμπορικών τμημάτων, δεν θα επιλέξει να κινηθεί στην συγκεκριμένη πλατφόρμα. Αν δεν φτάσουν τα πράγματα στο απροχώρητο, δεν θα κινητοποιηθεί. Από την άλλη, όταν φτάσουν τα πράγματα σε αυτό το στάδιο, βρίσκεται σε κατάσταση πανικού, και χρησιμοποιεί την συγκεκριμένη πλατφόρμα λανθασμένα και άναρχα”.
Το LinkedIn είναι ένα εμπορικό software που διαφοροποιείται από τα άλλα social media. Σύμφωνα με την Ethel, η ειδοποιός διαφορά είναι το γεγονός του ότι αν κάνουμε μία χαρτογράφηση της έκθεσης ενός brand, πάνω-πάνω σε ένα δεντροδιάγραμμα, θα τοποθετούσαμε το website της επιχείρησης. H μικρογραφία του website, όμως, είναι το LinkedIn, γιατί «κουμπώνει» μέσα του τους εργαζόμενους της εταιρείας.
”Κάτω από το LinkedIn θα ήταν όλα τα υπόλοιπα social mediums. Για την ακρίβεια στέκεται στη μέση του δεντροδιαγράμματος μεταξύ του website και των άλλων mediums, γιατί:
α) είναι ένα microsite – άρα λειτουργεί ως site και το αντικαθιστά ενίοτε,
β) συμπεριλαμβάνει τους εργαζόμενους μίας επιχείρησης οπού είναι δυνατόν να πληγηθείς στους ρόλους τους,
γ) μπορείς να αναζητήσεις εργαζόμενους μέσω του LinkedIn, και
δ) φυσικά έχεις την ικανότητα να δημιουργήσεις διαλόγους εντός του, είτε για την αναζήτηση υποψηφίων, είτε για την αναζήτηση πελατών, προμηθευτών, retailers, buyers.
Στην πλατφόρμα μπορείς να δρομολογήσεις όλες αυτές τις ενέργειες, τις οποίες δεν είναι πάντα εύκολο να πραγματοποιήσεις στα websites ή στα υπόλοιπα social mediums, τουλάχιστον όχι όλες. Υπάρχει μόνο ένα πράγμα που δεν συμβαίνει ακόμα μέσω του LinkedIn – ένα ενσωματωμένο στην πλατφόρμα εργαλείο για να μπορεί να πραγματοποιηθεί teleconference (εκτός του Microsoft Teams), και αυτό αν με ρωτάς, είναι το μέλλον του μέσου”.
Από το 2015 που ”εκβιάστηκαν” οι εταιρίες πιο έντονα, είτε για να βρίσκουν πελάτες οι πωλητές και τα εμπορικά τμήματα, είτε για να βρίσκουν πιο ποιοτικούς υποψηφίους τα τμήματα HR, έχει προκύψει μεγάλη αύξηση των μελών στο LinkedIn όσον αφορά την χώρα μας. Ωστόσο, για την Έθελ η αύξηση αυτή δεν είναι η πιο ιδανική, καθώς αυτή θα έπρεπε να είναι τετραπλάσια για τις ανάγκες της οικονομίας μας.
”Η Ιρλανδία και η Πορτογαλία έχουν χτυπηθεί από την ανεργία όσο η Ελλάδα και δημογραφικά βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με τη χώρα μας. Κι όμως, οι συγκεκριμένες χώρες από το 2013 είχαν φτάσει σε χρήστες τα 2 και 3 εκατομμύρια αντιστοίχως, ενώ η Ελλάδα έφτασε πέρσι μόλις το 1 εκατομμύριο 800 χιλιάδες μέλη και παραμένει σταθερή έναν χρόνο τώρα. Στη χρήση του LinkedIn είμαστε σίγουρα μία δεκαετία πίσω, σε σχέση με το εξωτερικό. Το LinkedIn, από όλα τα social mediums είναι το πιο παραμελημένο”.
Το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να φροντίσει ένας χρήστης του LinkedIn για να αναζητήσει εργασία σύμφωνα με την Έθελ, είναι το βιογραφικό του. Δηλαδή, χρειάζεται ο χρήστης να έχει το βιογραφικό του αισθητικά και τεχνικά επιμελημένο, και πάνω απ’ όλα, επικαιροποιημένο.
”Το βιογραφικό χρειάζεται να περιλαμβάνει λέξεις-κλειδιά και να είναι αισθητικά και τεχνικά άψογο. Από τη στιγμή που έχεις επαγγελματική αξία, συγκεκριμένες δεξιότητες και ταλέντα, χρειάζεται να τα αναδείξεις στα marketing εργαλεία σου, αρχικά με επαγγελματικό και σίγουρα με τεχνικά σωστό τρόπο. Το LinkedIn βασίζεται σε data – συνεπώς αν δεν προσθέσεις τα κατάλληλα data, ό,τι «χρώμα» και να τους βάλεις, θα είναι αδύνατο να σε βρουν. Το LinkedIn «έδειχνε τα δόντια του» από την αρχή και εμείς δεν το ακούγαμε για έναν βασικό λόγο – χρειάζεται επιμέλεια και επένδυση χρόνου και στην Ελλάδα δεν τον καταθέτουμε. Δυστυχώς, τον διαθέτουμε άμεσα, μόνο όταν είμαστε σε ανάγκη.
Χρειάζεται να παρακολουθείς το μέσο συνέχεια, να είσαι ενεργός για να καταλάβεις πώς λειτουργεί η αγορά. Αυτή τη στιγμή, σίγουρα έχει επισκιάσει τον παραδοσιακό τρόπο αναζήτησης εργαζομένων/υποψηφίων. Στην Αθήνα μάλιστα, κάθε εταιρία που σέβεται τον οργανισμό και το προσωπικό της, έχει LinkedIn. Στην Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, δυστυχώς επειδή ενδεχομένως δεν υπάρχει η ένταση και η μαζική ανάγκη της πρωτεύουσας, οι εταιρείες που αναζητούν προσωπικό από το LinkedIn και το αξιοποιούν γενικότερα, είναι λιγότερες. Αν είσαι οργανωμένος, πρωτοπόρος στη σκέψη και αντιληφθείς την αξία του να είσαι μέλος αυτής της επαγγελματικής κοινότητας, τότε θα συνειδητοποιήσεις σύντομα πως αν δεν είσαι εκεί, δεν υπάρχεις επαγγελματικά”.
Το LinkedIn εξυπηρετεί τρεις πυλώνες: τη δικτύωση, την αναζήτηση επαγγελματικών ευκαιριών και τη γνώση. Μπορείς να κάνεις και να παρακολουθείς αναρτήσεις, και με αυτόν τον τρόπο μπορείς να γίνεις opinion leader, δηλαδή να μιλάς ή ακόμα και να κινείς τις τάσεις στην αγορά, να μοιράζεσαι πληροφορίες και οι αποδέκτες σου να ανταποκρίνονται ως ένα micro-community. Μάλιστα, συχνά το LinkedIn το παρουσιάζουν ως ένα ψηφιακό συνέδριο. Όπως θα πήγαινες να παρακολουθήσεις ένα κλαδικό συνέδριο, πλέον δεν χρειάζεται να «κουνηθείς», έχεις όλα τα στελέχη σχεδόν κυριολεκτικά, στα χέρια σου.
”Το LinkedIn είναι αμερικανικό «προϊόν» και φυσικά, λόγω πληθυσμιακής κατανομής, αξιοποιείται περισσότερο από την Αμερική. Ακολουθούν, η Αγγλία και η Αυστραλία, εξ ου και η κυρίαρχη γλώσσα που λειτουργεί, είναι τα αγγλικά. Βέβαια, και μπορείς να δημοσιεύεις νέα στα Ελληνικά αν απευθύνεσαι στην ελληνικό κοινότητα. Εδώ, έχει νόημα να θίξω πως το LinkedIn έχει ένα εξαιρετικό εργαλείο μετάφρασης, οπότε αν η χρήση της γλώσσας γραμματικά και συντακτικά είναι σωστή, τότε θα αποδοθεί άψογα η μετάφραση. Αν, όμως, όχι, τότε η μετάφραση θα μοιάζει με Google Translate, κοινώς θα είναι ακατανόητη. Το απαγορευτικό είναι να φτιάξεις το βιογραφικό σου στα ελληνικά, μιας και ακόμα δεν είναι στις υποστηριζόμενες γλώσσες.
Για την ακρίβεια, το LinkedIn υποστηρίζει 26 γλώσσες (supported languages) στο σύνολο. Σε αυτές μπορείς να φτιάξεις το βιογραφικό σου ως δευτερογενές. Όμως η ελληνική είναι non-supported γλώσσα, δηλαδή η πλατφόρμα δεν υποστηρίζει ακόμα τα ελληνικά. Όταν ενεργοποιηθούν ουσιαστικά οι Έλληνες χρήστες, τότε ίσως δούμε την γλώσσα μας να μεταφέρεται στις supported. Το LinkedIn δυστυχώς δεν θεωρεί την Ελλάδα εμπορικά δυνατή, αφού οι εταιρίες που αξιοποιούν τις υπηρεσίες και τις συνδρομές του είναι ελάχιστες, άρα το μέσο κρίνει ότι δεν είμαστε «δυνατή» ως χώρα. Όσο τα μέλη χρησιμοποιούν δωρεάν το μέσο και δεν επιλέγουν Premium συνδρομές/λογαριασμούς, κοινώς δεν το αντιλαμβάνονται ως ουσιαστικό εργαλείο επαγγελματικής αποκατάστασης, ανάπτυξης και ανέλιξης, τόσο το LinkedIn δεν θα επενδύει στην Ελλάδα”.
Σύμφωνα με την Έθελ, το LinkedΙn είναι χρήσιμο για δικτύωση και μεταλαμπάδευση γνώσης. Στην Ελλάδα δυστυχώς όμως είμαστε πολύ πίσω στην βέλτιστη χρήση του, ακόμα και στην απλή χρήση. Κανονικά, θα έπρεπε να κοντεύουμε τα στατιστικά της Πορτογαλίας και της Ιρλανδίας βάσει των αναγκών της οικονομίας μας.
”Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα βιώνει την 3η της κρίση. Κάθε κρίση γίνεται ολοένα και πιο εκβιαστική, κάθε κρίση απαιτεί να αποκτήσουμε ψηφιακή παιδεία. Οι Έλληνες για να εξελιχθούν, καλό θα ήταν να μην περιμένουν την επόμενη πανδημία. Μέχρι τώρα οι τρεις κρίσεις ήταν αρκετές για να τους κινητοποιήσουν, όχι επειδή κλείστηκαν στα σπίτια τους κι είχαν περισσότερο χρόνο, αλλά γιατί αντιλήφθηκαν ουσιαστικά πόσο εξυπηρετεί η εξοικείωση με τον ψηφιακό κόσμο. Έπρεπε να επιτύχουμε από το πρώτο lockdown επιxειρηματική συνέχεια (business continuity) στο ακέραιο, κι όχι να εκβιαστούμε από μία πανδημία για να συμβεί αυτό. Θα έπρεπε να ήμασταν έτοιμοι 7 χρόνια πριν. Εξ ου και αναφέρω συχνά πως μόνο η ανάγκη προκαλεί τη χρήση του LinkedIn, ενώ θα έπρεπε να γνωρίζουμε πώς να ενεργούμε προληπτικά, όχι αντιδραστικά.”
Βρες περισσότερες πληροφορίες για την απίστευτη Ethel εδώ:
LinkedIn | http://bit.ly/inEthelAgelatou
Facebook | http://bit.ly/fbEthelAgelatou
Instagram | http://bit.ly/igEthelAgelatou
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ