Featured

Μαρίνα Αρετσούς: Πως φτάσαμε στην προσφυγή του δήμου στο ΣΤΕ ενάντια στο σχέδιο της κυβέρνησης

Πώς ένας δήμαρχος που πρόσκειται στην κυβέρνηση άκουσε την κοινωνία των πολιτών

Parallaxi
μαρίνα-αρετσούς-πως-φτάσαμε-στην-προσ-715955
Parallaxi

Ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα για την Καλαμαριά αποτελεί η μαρίνα Αρέτσους. Ένα τεράστιο έργο για την τουριστική προώθηση της περιοχής το οποίο όμως εάν δεν λειτουργήσει με τους όρους που πρέπει μπορεί να δημιουργήσει τεράστια προβλήματα.

Το ζήτημα έρχεται για μια ακόμη φορά στο προσκήνιο, μετά την απόφαση του Δήμου Καλαμαριάς να προσφύγει στο ΣτΕ και με την οποία ζητά να ακυρωθεί ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ όπως αποκάλυψε σήμερα ο ιστότοπος voria.gr. 

Οι αντιρρήσεις για το συγκεκριμένο θέμα είχαν ξεκινήσει από πλευράς του Δήμου Καλαμαριάς από την πρώτη στιγμή και σχετίζονταν με την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Το δημοτικό συμβούλιο είχε ορίσει κόκκινες γραμμές για τις οποίες είχε ενημερωθεί και ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης κατά την πρόσφατη επίσκεψη του στην περιοχή.

Από την πλευρά της η δημοτική αρχή με πλάνα που καταγράφηκαν μέσω drone φρόντισε να κάνει γνωστά τα επίμαχα σημεία τα οποία σχεδιάζονται να γίνουν κατοικίες και ξενοδοχεία και μάλιστα φαίνεται ότι και ο ίδιος ο πρωθυπουργός έδειξε να κατανοεί ότι το συγκεκριμένο πρότζεκτ έχει προβλήματα όσον αφορά το σχεδιασμό του.

Γι’ αυτό το λόγο και προηγήθηκε τις προηγούμενες ημέρες συνάντηση του δημάρχου Καλαμαριάς, κ. Δαρδαμανέλη στην Αθήνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Υπερταμείου, Γρηγόρη Δημητριάδη και με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, εκεί όπου συζητήθηκε η ανάγκη για επανασχεδιασμό του όλου πρότζεκτ για την μαρίνα Αρετσούς, καθώς η υπάρχουσα Στρατηγική Μελέτη δεν έχει λάβει υπόψη τις θέσεις του Δήμου Καλαμαριάς.

Άλλωστε, όπως τονίζουν από πλευράς του Δήμου Καλαμαριάς, όλοι επιθυμούν τη δημιουργία του έργου, κάτι που φάνηκε άλλωστε και από την ψήφιση του με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο, όμως μέσα από αυστηρές κόκκινες γραμμές που τέθηκαν, όπως την παραχώρηση της πλαζ της Αρετσούς, τη μείωση της δόμησης στο μισό ώστε να μη γίνει στην μαρίνα μια νέα συνοικία, αλλά ένα πρότζεκτ που θα ωθήσει τον τουρισμό και την ανάπτυξη της περιοχής. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικό είναι και το ζήτημα του αλιευτικού καταφυγίου, με ένα ποσοστό των πολιτών της Νέας Κρήνης να στηρίζεται στην αλιεία και με αυτούς τους ανθρώπους να μην έχουν αντιμετωπιστεί όπως πρέπει από την Πολιτεία. Ένα θέμα μάλιστα το οποίο είχε απορριφθεί τον Ιούνιο του 2019, όπως και η ένσταση που ακολούθησε, αλλά τελικά κατάφερε να μπει ξανά στο επίκεντρο των συζητήσεων και μέσω μίας νέας τροποποιημένης μελέτης να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση.

Είχε δώσει το στίγμα

Μπορεί να είναι ένα πρόσωπο που πολιτικά προέρχεται από το χώρο της δεξιάς και να είναι στέλεχος της ΝΔ, όμως ο δήμαρχος Καλαμαριάς, Γ. Δαρδαμανέλης ύψωσε το ανάστημα του γύρω από το συγκεκριμένο θέμα αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι έλαβε σοβαρά υπόψη του τον προβληματισμό των κατοίκων της περιοχής.

Ο ίδιος με συνέντευξη του στην Parallaxi είχε δώσει το στίγμα των προθέσεων του σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα προσεγγίσει το θέμα, τόσο ο ίδιος όσο και η δημοτική αρχή.

«Νομίζω ότι θέσαμε και αρκετά σαφώς το ότι στη μαρίνα της Αρετσούς δεν θα ανεχτούμε ποτέ να αποκλειστεί κόσμος, δηλαδή να μην έχουν ελεύθερη πρόσβαση όλοι οι πολίτες της Καλαμαριάς και όχι μόνο. Θέσαμε σαφώς ότι θέλουμε μία ήπια ανάπτυξη στην περιοχή, θέσαμε το ζήτημα των φυτεμένων δωμάτων, δηλαδή όποιες κατασκευές γίνονται να έχουν ένα φυτεμένο δώμα έτσι ώστε να δίνει την εντύπωση ενός πάρκου για κάποιον βλέπει το χώρο από την Πλαστήρα. Ζητήσαμε επίσης, χαμηλού ύψους κτίρια, ζητήσαμε λιγότερη δόμηση, να μην υπάρχουν φράχτες και κάποια συγκεκριμένα πράγματα, τα οποία όντως, αν υλοποιηθούν με τον τρόπο που τα ζήτησε το δημοτικό συμβούλιο, θα μιλάμε για μία μαρίνα της Αρετσούς, η οποία θα είναι όμορφη, λειτουργική και θα γίνει πόλος έλξης για όλη τη Θεσσαλονίκη και όχι μόνο. Ακόμη, θα είναι και άρρηκτα συνδεδεμένη με το πολεοδομικό ιστό της πόλης μας. Άρα, θα βοηθήσει και στην οικονομία αλλά και στην κοινωνική συνοχή της περιοχής μας.

Αυτό που θέσαμε από την αρχή ήταν ότι, όσον αφορά στη χρήση, δεν θα θέλαμε να δημιουργηθούν σε τόσο μεγάλο βαθμό κατοικίες αλλά και ξενοδοχεία. Αυτή η μορφή εκμετάλλευσης θα θέλαμε να είναι όσο το δυνατόν λιγότερη. Δηλαδή, θα θέλαμε να δημιουργηθεί αναψυχή και τουρισμός, με την έννοια της εστίασης, των χώρων που θα οδηγήσουν κόσμο στην Καλαμαριά και λιγότερο στις κατοικίες ή στα ξενοδοχεία.

Από κει και πέρα, η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου το εξέφραζε σαφώς αυτό το αίτημα και θέλω να πιστεύω ότι και στη φάση της έγκρισης της ΜΠΕ, όλα αυτά θα γίνουν αποδεκτά από το υπουργείο. Βέβαια, με παραξενεύει που ξεκίνησε η δημοπράτηση, δηλαδή βγήκε η πρόσκληση ενδιαφέροντος στον αέρα, χωρίς να υπάρχει εγκεκριμένη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που να ορίζει επακριβώς ποιο είναι το νομοθετικό πλαίσιο με το οποίο μπορεί να κινηθεί κάποιος. Παρόλα αυτά, δεν νομίζω ότι κανένας επενδυτής θα εκφράσει την άποψή του ή θα εκφράσει το ενδιαφέρον του αν δεν δει και ολοκληρωμένη τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Εγώ όποια άποψη και να εκφράσω, θα είμαι στο πλευρό της Καλαμαριάς».

Ιδιωτικοποίηση της μαρίνας με κατοικίες

Η μαρίνα Αρετσούς αποτελεί κεντρική υποδομή του παράκτιου μετώπου της Καλαμαριάς, αλλά και τη βασική υποδομή θαλάσσιου τουρισμού της Θεσσαλονίκης συνολικά.

Βρίσκεται στο νότιο μέτωπο της παράκτιας ζώνης του δήμου Καλαμαριάς, στην περιοχή «Μικρό Έμβολο» και σε απόσταση μόλις 7 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Διαθέτει σήμερα 242 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μήκους έως 30 μέτρων και η χερσαία ζώνη της είναι 77.825 τ.μ.

Κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ’70 με στόχο την εξυπηρέτηση των θαλαμηγών της εποχής που προσέγγιζαν στο μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης και στη δημοφιλή παραλιακή προαστιακή περιοχή αναψυχής της Καλαμαριάς.

Στην μαρίνα Αρετσούς προβλέπεται για πρώτη φορά, κατά το στάδιο της ωρίμασης της ιδιωτικοποίησης, η κατασκευή κατοικιών, οι οποίες θα είναι παραθεριστικές αλλά και μόνιμες. Και οι δύο εναλλακτικές προτάσεις αξιοποίησης της μαρίνας, έκτασης 92,5 στρεμμάτων, που περιλαμβάνονται στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, προβλέπουν την υλοποίηση χρήσης κατοικίας που αποτελεί τμήμα σχεδιαζόμενης δόμησης 3.800 τ.μ., όπου προβλέπονται και χρήσεις τουρισμού – αναψυχής.

Σύμφωνα με το σκεπτικό των μελετητών, η οικιστική ανάπτυξη αποσκοπεί αφ’ ενός στην παροχή ένας πλήρους φάσματος υπηρεσιών στους ιδιοκτήτες και τους χρήστες των σκαφών και αφ’ ετέρου στην προσέλκυση επισκεπτών και πελατών που δεν σχετίζονται άμεσα με την ιδιοκτησία σκάφους. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται μεγιστοποίηση των εσόδων από τη λειτουργία της μαρίνας και ταυτόχρονα δημιουργείται ένας ολοκληρωμένος πόλος τουρισμού και αναψυχής για το ευρύ κοινό προσφέροντας στο παράκτιο μέτωπο ένα πολύ-λειτουργικό χαρακτήρα που δεν περιορίζεται αποκλειστικά στη λιμενική δραστηριότητα και τον ελλιμενισμό σκαφών.

Ακόμη σε πολλές περιπτώσεις μαρινών παγκοσμίως που αναπτύσσονται πλησίον ή/και σε συνέχεια αστικού ή/και παραθεριστικού οικιστικού περιβάλλοντος και διαθέτουν σημαντική χερσαία έκταση. Η οικιστική δραστηριότητα εντός μαρινών αφ’ ενός συμβάλει ουσιαστικά στη βιωσιμότητα της μαρίνας (προσφορά κατοικίας σε ένα περιβάλλον υψηλής αισθητικής παρά το υγρό στοιχείο σε συνδυασμό με θέση ελλιμενισμού σκάφους αναψυχής) και αφ’ ετέρου λειτουργεί ως συνέχεια του οικιστικού περιβάλλοντος, ήτοι σαν μία ακόμη «γειτονιά» εντός της χερσαίας ζώνης της μαρίνας σε αλληλεπίδραση τόσο με τις υποδομές αναψυχής της μαρίνας όσο και με τις παρακείμενες αστικές λειτουργίες της πόλης.

Τσιμέντο να γίνει η μαρίνα της Αρετσούς;

Τα σχέδια αξιοποίησης

Η ΣΜΠΕ προβλέπει δύο εναλλακτικές δυνατότητες αξιοποίησης, από τις οποίες προκρίνεται η πρώτη που προβλέπει μέγιστη συνολική εκμετάλλευση 14.900 τ.μ. και γενικό συντελεστή δόμησης επί του συνόλου της χερσαίας ζώνης 0,194.

Η εν λόγω λοιπόν, λύση αξιοποίησης προβλέπει την ανάπτυξη της χερσαίας ζώνης της μαρίνας με τα εξής χαρακτηριστικά:

– Συνολική επιφάνεια 77 στρέμματα περίπου εκ των οποίων 75,5 στρέμματα υφίστανται και 1,5 στρέμμα περίπου θα προκύψει από επιχώσεις.

– Επιτρεπόμενες κατηγορίες χρήσεων:

– διοίκησης και λειτουργίας της μαρίνας (όπως κτίριο διοίκησης, πύργο ελέγχου, καταστήματα ναυτιλιακών ειδών, super market, αποθηκευτικούς χώρους, χώρους υγιεινής, χώρους Η/Μ εγκαταστάσεων κλπ.),

– χερσαίας απόθεσης και συντήρησης σκαφών (όπως υπαίθριο χώρο χερσαίας απόθεσης και συντήρησης σκαφών, υπόστεγα συντήρησης και φύλαξης σκαφών, εργαστήρια, γραφεία, αποθηκευτικούς χώρους κλπ.),

– τουρισμού – αναψυχής (όπως αθλητικές εγκαταστάσεις, spa, εστιατόρια, αναψυκτήρια, εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχείο, εκθεσιακό – συνεδριακό χώρο, χώρους πολιτιστικών δραστηριοτήτων, παιδικές χαρές – παιδότοπους κλπ.),

– κατοικίας

Μάλιστα τα σπίτια προτείνεται να είναι μέχρι 8,5 μ + ύψος στέγης, και θα χωροθετηθούν σε μια έκταση 11,5 στρεμμάτων με μέγιστο ποσοστό κάλυψης 40%, και επιτρεπόμενη δόμηση περίπου 9 χιλιάδες τ.μ.

Όσον αφορά στη θαλάσσια ζώνη, προτείνεται η χωροθέτηση θαλάσσιας ζώνης συνολικού εμβαδού 165 στρεμμάτων περίπου εντός της οποίας εκτείνεται η λιμενολεκάνη της μαρίνας. Έτσι, διατηρούνται ως έχουν και σήμερα η μορφή της λιμενολεκάνης, καθώς και οι λιμενικές υποδομές της μαρίνας, με μόνη προσθήκη την μικρής κλίμακας διαπλάτυνση στη νότια πλευρά του προβλήτα ΖΗ.

Σφοδρές αντιρρήσεις και «γαλάζιες» αντιδράσεις

Δημοτικές παρατάξεις της αντιπολίτευσης, φορείς, ακόμη και βουλευτές της Θεσσαλονίκης εξέφρασαν σφοδρές αντιρρήσεις απέναντι στο ξεπούλημα της μαρίνας Αρετσούς.

Εκπρόσωπος της παράταξης Μπακογλίδη στις αρχές Μαρτίου είχε σημειώσει σε ανάρτηση της μετά από τη διαβούλευση που είχε πραγματοποιηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ στην Αθήνα.

«Θέλαμε να καταστήσουμε σαφές, για μια ακόμη φορά, ότι, ναι μεν η αξιοποίηση της μαρίνας είναι επιθυμία όλων των δημοτών μας, αλλά η θέση της πλειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου μας είναι η αξιοποίηση αυτή να πραγματοποιηθεί μόνο αν ληφθούν υπόψη οι όροι και οι προϋποθέσεις που θέσαμε κατά το στάδιο της διαβούλευσης επί της ΣΜΠΕ ήδη από τον Μάιο του 2020 με την υπ’ αριθμό. 122/2020 απόφαση Δ.Σ. Δηλαδή ανάπτυξη της μαρίνας και ταυτόχρονα διασφάλιση του περιβάλλοντος, του δημοσίου συμφέροντος και ελεύθερη προσβασιμότητα στην παραλιακή ζώνη των πολιτών. Δυστυχώς το ΤΑΙΠΕΔ, αν και εξέφρασε μέσω των εκπροσώπων του την διάθεσή του να αφουγκραστεί την τοπική κοινωνία, έχει βασικό στόχο το κερδοσκοπικό ενδιαφέρον των ιδιωτών επενδυτών. Παρουσιάστηκε αμετακίνητο κυρίως στο πιο ουσιαστικό σημείο της διαφωνίας μας, τον συντελεστή δόμησης και των χρήσεων των εγκαταστάσεων. Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη στιγμή, αφού από την μια πλευρά υπάρχει η δυνατότητα να αξιοποιηθεί ένα σημαντικό έργο υποδομής προς όφελος της οικονομίας, της Καλαμαριάς και των ανθρώπων της, και από την άλλη να καταστραφεί ένα από τα πιο όμορφα μέρη της Θεσσαλονίκης, στο όνομα της αποπληρωμής του δημόσιου χρέους της χώρας και του ιδιωτικού κέρδους».

11 σωματεία και φορείς της Καλαμαριάς είχαν εκφράσει με τη σειρά τους την κατηγορηματική αντίθεση τους στα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ, αναφέροντας μεταξύ άλλων:

«Χρόνια τώρα, συναντάμε παντού τη μέθοδο της “απαξίωσης” και της “υποβάθμισης”, ως εργαλείο για την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων. Αφού τα προηγούμενα χρόνια Κυβερνήσεις – Δήμος – Περιφέρεια την προετοίμασαν, σήμερα προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς στην ιδιωτικοποίηση- οικοπεδοποίηση μέσω ΤΑΙΠΕΔ (τη βαφτίζουν «αξιοποίηση») ενός από τα πιο αξιόλογα τμήματα του παράκτιου χώρου της Θεσσαλονίκης, με ιδιαίτερο φυσικό κάλος, τη μαρίνα Αρετσούς. Μια τέτοια εξέλιξη στην Μαρίνα, θα συμπαρασύρει και θα επηρεάσει τις εξελίξεις στο υπόλοιπο παραλιακό μέτωπο (π.χ. πρώην στρατόπεδο Κόδρα), με τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα να τρίβουν τα χέρια τους από χαρά!

Οι παρεμβάσεις που πρόκειται να γίνουν – σε αντίθεση με την ανάγκη διεύρυνσης και αξιοποίησης του δημόσιου χώρου της ευρύτερης περιοχής – κινούνται στη λογική του περιορισμού και της συρρίκνωσής του. Με εγκατάσταση χρήσεων μεγάλων εμπορικών ή τουριστικών επιχειρήσεων, περίκλειστων μαρίνων και με νέα εμπόδια στην ελεύθερη πρόσβαση των κατοίκων σε αυτόν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα κιγκλιδώματα που έχουν τοποθετηθεί στην περιοχή!. Απαιτούμε το Παραλιακό μέτωπο, ο χερσαίος χώρος της ΜΑΡΙΝΑΣ να αναβαθμιστεί και να υλοποιηθεί ένα σχέδιο πράσινης ανάπλασης με χώρους αναψυχής, δωρεάν για όλο το λαό χωρίς δυσκολίες στην προσβασιμότητα».

Την αντίθεση του σχετικά με την ιδιωτικοποίηση για 45 χρόνια του παραλιακού χώρου της Καλαμαριάς, στο μπάζωμα της θάλασσας και την οικοδόμηση του χερσαίου τμήματος της μαρίνας της Αρετσούς, είχε εκφράσει και το κόμμα των Πράσινων.

«Ήδη από τις αρχές του 2020 το ΤΑΙΠΕΔ δημοσίευσε την (κατ’ευφημισμόν) Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, στην οποία προβλέπονται εστιατόρια, αναψυκτήρια, εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχείο, κατοικίες προς μίσθωση, κτίριο διοίκησης, πύργος ελέγχου, καταστήματα ναυτιλιακών ειδών, supermarket, αποθηκευτικοί χώροι, χώρος χερσαίας απόθεσης σκαφών με προβλέψεις για την αναγκαία κτιριακή υποδομή, υπόστεγα συντήρησης και φύλαξης σκαφών, εργαστήρια, spa. Συνοπτικά: Παραχωρούνται 100 έως 200 στρέμματα λιμενολεκάνης και 78 στρέμματα χερσαίου τμήματος. Οικοδομούνται 14.900 έως 18.500 στρέμματα (η μεγαλύτερη έκταση από οποιαδήποτε άλλη μαρίνα στη χώρα). Προβλέπονται επιχώσεις από 1,5 έως 17 στρέμματα. Με την παραχώρηση, η δημόσια γη και ο κοινόχρηστος χαρακτήρας της, περνάνε σε ιδιωτική χρήση από 35 έως 45 έτη. Εδώ και δυο δεκαετίες οι αγώνες των πολιτών προστάτευσαν την εκποίηση της παραλίας από την τσιμεντοποίηση και την καταπάτηση. […] Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ εκφράζουν την αντίθεσή τους: στην ιδιωτικοποίηση για 45 χρόνια του παραλιακού χώρου που περιλαμβάνει τη μαρίνα, το Ρεμέτζο, την Προποντίδα, το καφενείο του Ψαρά, τον λιμένα των επαγγελματιών αλιέων, τα 14 στρέμματα πάρκου μπροστά στη μαρίνα για τα οποία εκκρεμεί προσφυγή στο ΣτΕ και το 1,5 στρέμμα που ανήκει στα ανταλλάξιμα, στον διαχωρισμό αυτού του παραλιακού χώρου των 78 στρεμμάτων από το υπόλοιπο παραλιακό μέτωπο, το οποίο είναι χαρακτηρισμένο ως ΠΕΠ, στο προβλεπόμενο μπάζωμα της θάλασσας και την οικοδόμηση του χερσαίου τμήματος της μαρίνας».

Ηχηρό μήνυμα κατά των σχεδίων του ΤΑΙΠΕΔ είχαν στείλει και οι βουλευτές των κομμάτων της Θεσσαλονίκης, καθώς και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που συντάχθηκαν με τον Δήμο Καλαμαριάς.

«Τάσσομαι κατά της οικιστικής ανάπτυξης και είμαι υπέρ μιας βιώσιμης ήπιας ανάπτυξης, και να μη γίνει ερήμην των πολιτών» είχε σημειώσει τον Μάρτιο ο Κ. Γκιουλέκας, βουλευτής της ΝΔ με τον Δ. Κούβελα από την πλευρά του να αναφέρει:

«Οι κόκκινες γραμμές βρίσκω ότι είναι αυτονόητες. Η ανάγκη να αφήσουμε έξω από την ανάπτυξη τη κατασκευή κατοικιών είναι δέσμευση. Δεν νοείται ανάπτυξη χωρίς να μπορούν να την απολαύσουν οι πολίτες της περιοχής. Δεν είμαστε Κυανή Ακτή, ούτε οι Σπέτσες. Η επιχειρηματική στόχευση του επενδυτή πρέπει να είναι αξιοποίηση του χώρου με ήπιους όρους και για το λόγο αυτό ο σχεδιασμός δεν μπορεί να αποκλείσει τους ίδιους τους Καλαμαριώτες».

«Θεωρώ ότι υπάρχουν σημεία που μπορούν να βελτιωθούν προς το συμφέρον του δήμου και των πολιτών» είχε πει ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Α. Τζιτζικώστας, ξεκαθαρίζοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν διαφέρει η άποψη της ΠΚΜ, από αυτή του δήμου Καλαμαριάς. Τότε μάλιστα, έθεσε τέσσερις προϋποθέσεις για να προχωρήσει ο σχεδιασμός για αξιοποίηση της μαρίνας.

1.Προστασία του περιβάλλοντος και ανάδειξη του. κάτι που επιτυγχάνεται με την ήπια δόμηση

2. Απρόσκοπτη πρόσβαση των πολιτών, που είναι προϋπόθεση πρώτης γραμμής.

3.Να ακούγεται η βούληση της τοπικής κοινωνίας. «Δεν πρέπει να αποφασίζουν άλλοι για μας χωρίς εμάς. Άρα πολύ σωστά έβαλε ο δήμος στη ατζέντα αυτή τη συζήτηση» είπε ο περιφερειάρχης.

4.Προκειμένου να γίνει μια επένδυση, θα πρέπει να είναι συμφέρουσα για εκείνον που θα την αναπτύξει. Κανείς δε μιλά για υπερκέρδη, αλλά σίγουρα να είναι μια συμφέρουσα επένδυση.

Μαρίνα Αρετσούς: Στη Βουλή το θέμα από 11 βουλευτές της Θεσσαλονίκης

Από τις σκέψεις για δημοψήφισμα στην προσφυγή στο ΣτΕ

Σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου τον Μάρτιο, κατά πλειοψηφία είχε αποφασιστεί να ζητηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και όλους τους αρμόδιους φορείς (Υπουργείο Τουρισμού , Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υπουργείο Οικονομικών, Υπουργείο Εσωτερικών, Υφυπουργείο Μακεδονίας Θράκης και Γραφείο Πρωθυπουργού) την απόσυρση της πρόσκλησης ενδιαφέροντος (αριθ. 22/01/2021 με ΑΔΑ 21PROC008058647 2021-01-27 ) για την αξιοποίηση της Μαρίνας Καλαμαριάς.

Να μην εκδοθεί προεδρικό διάταγμα με την ΣΜΠΕ έτσι όπως αυτή τέθηκε στη διαβούλευση και χωρίς να ληφθούν ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ υπόψη οι απόψεις της τοπικής κοινωνίας, έτσι όπως καταγράφηκαν στις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου με αριθ. 122/18-05-2020 και 39/22-02-2021.

Να χρησιμοποιηθούν όλα τα ένδικα μέσα, όπως ήδη έχει αποφασιστεί με την 62/2021 Απόφαση Οικονομικής Επιτροπής, ώστε να μην προχωρήσει κανένας διαγωνισμός πρόσκληση ενδιαφέροντος ή άλλη διαδικασία εις βάρος του τόπου και των συνδημοτών μας. Η άποψη της τοπικής κοινωνίας είναι γνωστή και επιπλέον θα αποτυπωθεί με τη διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος, του οποίου τη διοργάνωση ήδη διερευνούμε.

Τελικά, η δημοτική αρχή αποφάσισε να προχωρήσει σε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας με την οποία ζητάει την ακύρωση της απόφασης του ΤΑΙΠΕΔ.

Από πλευράς του Δήμου Καλαμαριάς θεωρούν ότι δεν τηρήθηκαν όσα ορίζει ο νόμος για την έναρξη της διαγνωστικής διαδικασίας του διαγωνισμού, έχει δημιουργηθεί θέμα με τη συνταγματικότητα της προκήρυξης του, αφού μπορεί να τεθεί σε μεγάλο κίνδυνο το περιβάλλον και να δημιουργηθεί ανεπανόρθωτη ζημιά εφόσον προχωρήσει η διαδικασία με τους ισχύοντες όρους, ιδιαίτερα σε μια περιοχή που είναι ήδη επιβαρυμένη. Παράλληλα, σημειώνεται ότι παραβιάζεται ο ορθολογικός και χωροταξικός πολεοδομικός σχεδιασμός. Τίθενται εύλογα ερωτήματα σχετικά με το πώς είναι δυνατό να κατασκευαστεί μια κλειστή μαρίνα, όταν έχει ήδη εκπονηθεί ένα σχέδιο που αφορά ένα ενιαίο παραλιακό μέτωπο από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι και το οποίο μάλιστα σχέδιο έχει ήδη κατατεθεί στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και αναφέρει ότι στόχος του σχεδιασμού της μαρίνας είναι η συνέχεια του παραλιακού μετώπου και η λειτουργική του σύνδεση με την Καλαμαριά, κάτι που δεν διασφαλίζεται χωρίς να ολοκληρωθεί πρώτα ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός, επομένως δεν είναι νόμιμη η έναρξη της διαδικασίας της αξιοποίησης της μαρίνας.

Το αισιόδοξο συμπέρασμα αυτής της προσφυγής είναι πως για μια καθοριστική φορά ένας δήμαρχος εκλεγμένος με τη στήριξη του κόμματος που κυβερνά ακούει τις τοπικές φωνές και πάει κόντρα στη βούληση για ξεπούλημα και υποβάθμιση του θαλάσσιου μετώπου που σχεσδάζει η κυβέρνηση, συντασσόμενος με την πλειονότητα των δημοτών και δίνοντας το παράδειγμα και σε άλλες τοπικές κοινωνίες να υψώσουν ανάστημα σε παρόμοια ζητήματα βάζοντας σε δεύτερη μοίρα το κομματικό καθήκον. 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα