Parallax View

About A Hero: Είδαμε και σχολιάζουμε την ταινία έναρξης του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Η προσπάθεια μια πλατφόρμα A.I να μιμηθεί το στυλ του Βέρνερ Χέρτζογκ είναι ένα πολύ γοητευτικό στοίχημα για να συμβεί. Το καταφέρνει όμως; - Γράφει ο Γ. Γκροσδάνης

Γιάννης Γκροσδάνης
about-a-hero-είδαμε-και-σχολιάζουμε-την-ταινία-έ-1289553
Γιάννης Γκροσδάνης

Ομολογουμένως η προσπάθεια μια πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης να μιμηθεί το στυλ του Βέρνερ Χέρτζογκ είναι ένα πολύ γοητευτικό στοίχημα για να συμβεί.

Πολύ περισσότερο αν αποτελεί μάλιστα το υλικό για μια ταινία ντοκιμαντέρ. Κάπως έτσι το About A Hero του Πιότρ Βινιέβιτς επιχειρεί να συνδυάσει την τεχνητή νοημοσύνη με την κινηματογραφική αφήγηση, εκφράζοντας μια γενικότερη συζήτηση που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια και στο χώρο της κινηματογραφικής βιομηχανίας, της δημιουργικής οικονομίας αλλά και γενικότερα.

Ωστόσο το αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό και δεν δικαιώνει τον δημιουργό. Η απόφαση του να χρησιμοποιηθεί ένα AI μοντέλο εκπαιδευμένο στο έργο του Βέρνερ Χέρτζογκ για τη δημιουργία ενός σεναρίου και της αφήγησης φαίνεται περισσότερο ως διαφημιστικό τέχνασμα παρά ως ουσιαστική καλλιτεχνική επιλογή.

Καθώς ξετυλίγεται η ταινία του – ένα mocumentary στα μέτρα του Χέρτζογκ – παρουσιάζει μια ασαφή και ασύνδετη πλοκή, με χαρακτήρες που στερούνται βάθους και ανάπτυξης. Κι όσο προχωράει η ταινία όλο αυτό μοιάζει να γίνεται ολοένα και πιο συνειδητό ως επιλογή, ολοένα και πιο επιτηδευμένο ως στυλ, ολοένα και πιο φαρσικό και χοντροκομμένο, μην αφήνοντας κανένα περιθώριο στον θεατή του να αφεθεί έστω και λίγο στην ψευδαίσθηση που θέλει να προσφέρει καθώς η απιθανότητα της ιστορίας του είναι τέτοια που δεν σου αφήνει περιθώρια.

Δεν διαφωνεί κανείς ότι η πλατφόρμα που εμπιστεύτηκε ο Βίνιεβιτς κατανόησε βασικά δομικά στοιχεία από την φιλμογραφία του Χέρτζογκ: πράγματι ο Γερμανός δημιουργός αρέσκεται να παίζει μεταξύ ψέματος και αλήθειας, μεταξύ μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης, να αναζητά μια κρυφή αλήθεια που κρύβεται πέρα από τα γεγονότα που καταγράφει, να χρησιμοποιεί voice over αφήγηση με την χαρακτηριστική φωνή του, να αποδέχεται τον άνθρωπο ως μια εντελώς αδύναμη ύπαρξη σε ένα χαοτικό περιβάλλον που μπορεί ανά πάσα στιγμή να τον συνθλίψει.

Όση προσπάθεια όμως και αν κάνει και όσο χιούμορ κι αν θέλει να δείχνει ότι διαθέτει ο Βίνιεβιτς προσπαθώντας να δημιουργήσει ένα ταιριαστό αποτέλεσμα με το χαρακτηριστικό στυλ του Χέρτζογκ η ταινία του καταλήγει στο τέλος να αποτελεί μια deepfake σουρεάλ φάρσα από αυτή που ανθεί εν αφθονία στα κοινωνικά δίκτυα – άρα εκεί μπορεί και να κέρδιζε αρκετά like – και εσχάτως αποτελεί εργαλείο προπαγάνδας από πρόσωπα όπως ο Ντόναλντ Τραμπ και ο Έλον Μασκ. Ένα αποτέλεσμα χωρίς ψυχή, χωρίς ειρμό, χωρίς σύνδεση που απλά μιμείται στυλ και στοιχεία ενός σκηνοθέτη.

Όσο για την προσπάθεια να εξετάσει τα φιλοσοφικά ζητήματα που τον απασχολούν σχετικά με την αυθεντικότητα, την σημασία της ύπαρξης αλλά και την ανθρώπινη εμπειρία στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης η προσπάθεια του και εδώ αποτυγχάνει πανηγυρικά καθώς η ταινία δεν καταφέρνει να προσφέρει καμία πρωτότυπη ή αυθεντική ιδέα πέρα από μια ακατανόητη φλυαρία ανάμεσα στο πουθενά και στο τίποτα.

Η διαδρομή ανάμεσα σε αυτή την φάρσα και στην αληθινή ανησυχία του ανθρώπου για το που θα φτάσει η τεχνητή νοημοσύνη, πως θα μπορεί να διαμορφώσει μια σειρά από νέες ιδέες και νέες πραγματικότητες και ποιος θα είναι ο ρόλος της ανθρωπότητας σε λίγα χρόνια μοιάζει τελικά να είναι τεράστια.

Εν κατακλείδι, το “About A Hero” είναι μια χαμένη ευκαιρία που δεν προσφέρει τίποτα νέο ή ενδιαφέρον στο κινηματογραφικό τοπίο. Ο Βέρνερ Χέρτζογκ μπορεί να κοιμάται ήσυχος ότι καμία πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης δεν απειλεί το έργο του.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα