Parallax View

Η ευτυχία σαν μάθημα σε ένα νυχτερινό ΕΠΑΛ της πόλης

Ευχαριστούμε θερμά την Χριστίνα Τσιάμη για το υλικό του κειμένου Ένα νυχτερινό σχολείο, το 5ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης, 11 μαθητές που κάθονται στα θρανία μετά το μεροκάματο, τρεις εκπαιδευτικοί, ένα προτζεκτ, μια θεματική. Ευτυχία. Εικόνες που την αποτυπώνουν στα μάτια των συμμετεχόντων, 22 ερωτήματα σε 3 ανθρώπους από διαφορετικές κοινωνικές ομάδες και επαγγέλματα. 3 συνεντεύξεις […]

Parallaxi
η-ευτυχία-σαν-μάθημα-σε-ένα-νυχτερινό-ε-42934
Parallaxi
9.etoimazontas_to_tamplo_gia_tin_paroysiasi_tis_drasis_k_ti_-010.jpg

Ευχαριστούμε θερμά την Χριστίνα Τσιάμη για το υλικό του κειμένου

Ένα νυχτερινό σχολείο, το 5ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης, 11 μαθητές που κάθονται στα θρανία μετά το μεροκάματο, τρεις εκπαιδευτικοί, ένα προτζεκτ, μια θεματική. Ευτυχία. Εικόνες που την αποτυπώνουν στα μάτια των συμμετεχόντων, 22 ερωτήματα σε 3 ανθρώπους από διαφορετικές κοινωνικές ομάδες και επαγγέλματα. 3 συνεντεύξεις σε 7 άξονες για τη σκιαγράφηση της συνεχούς αναζήτησης αυτού που αποτελεί το αναφαίρετο δικαίωμα κάθε ανθρώπου… της ευτυχίας που για τον καθένα μας μπορεί να σημαίνει διαφορετικά πράγματα. «Ένα υλικό για να μας κάνει να αναστοχαστούμε και να δούμε τα πράγματα ξανά αλλά και από άλλη οπτική. Αυτό ήταν το ζητούμενο και ελπίζουμε να είναι για τον καθένα η αφορμή να κάνει ένα εσωτερικό ταξίδι (αν το επιθυμεί).» λέει η Χριστίνα Τσιάμη, μια από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς του πρότζεκτ.

Το πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (που υλοποιείται από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης) με θέμα “Κλικ – Φωτογράφησέ το”, ήταν να φωτογραφήσουν οι μαθητές όποιο θέμα ήθελαν, και περάσουν σε δράση, ευαισθητοποιώντας για το θέμα τους ή προστατεύοντάς το.

Ευτυχία. Ανεξάντλητο το αντικείμενο και βαθύ. Όλοι έχουμε πολύ υποκειμενικές ιδέες για το τι είναι ευτυχία και για το τι μας κάνει ευτυχισμένους. «Το είχαμε συζητήσει στις συναντήσεις της ομάδας. Αρχικά, και σύμφωνα με τις προδιαγραφές του προγράμματος, έπρεπε να “φωτογραφήσουμε” το θέμα και να περάσουμε σε δράση. Δύσκολη αποστολή, γιατί είναι θέμα σύνθετο, αφαιρετικό για να αποτυπωθεί και πολύ υποκειμενικό. Κάναμε έρευνα, συλλέξαμε υλικό, γράψαμε ένα κείμενο και διατυπώσαμε ερωτήματα. Με βάση τα ερωτήματα αυτά, η Ομάδα συναντήθηκε στους δρόμους της πόλης και έκανε τα φωτογραφικά “κλικ”, προσπαθώντας να αποτυπώσει τους προβληματισμούς της. Συλλέξαμε φωτογραφίες, τις βάλαμε στη σειρά και φτιάξαμε μια ψηφιακή ιστορία. Με αφήγηση στα Αγγλικά και Ελληνικούς υπότιτλους, γιατί μια ομάδα μαθητών από σχολείο της Φινλανδίας, μας είχε επισκεφθεί για το ίδιο θέμα και αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε την ιστορία από κοινού».

Μετά τη φωτογράφηση, επέλεξαν υλικό, μερικές φωτογραφίες και δημιούργησαν ταμπλό με το οποίο συμμετείχαν στην έκθεση φωτογραφίας του “Κλικ”, τον Μάιο στο Βαφοπούλειο και τον Ιούνιο στη Νέα Παραλία στο πλαίσιο την Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος. Στο Βαφοπούλειο, μια από τις φωτογραφίες διακρίθηκε.

Στηρίζω στους άλλους και στηρίζομαι στους άλλους

«Οι (ενήλικες) μαθητές μας και μέλη της ομάδας, ο Χρήστος, η Μάρθα, η Καλυψώ, η Άννα, η Ελένη κι ο Αλέξανδρος, ήθελαν να συναντήσουμε, να συζητήσουμε και να μάθουμε, από 3 ανθρώπους διαφορετικής πορείας, προέλευσης και προφίλ, τι σημαίνει ευτυχία για τον καθένα τους. Αυτή θα ήταν η δράση μας.» μας λέει η κυρία Τσιάμη.

Τα ραντεβού κλείστηκαν (και συμπτωματικά όλες οι συναντήσεις έγιναν, σε μέρες “συμβολικές”, μέρες με κάποιο νόημα). Στόχος ήταν να απαντήσουν οι καλεσμένοι σε μια σειρά από (κοινές) ερωτήσεις. Ως ένα βαθμό, αυτό επιτεύχθηκε αλλά άλλαξε στην πορεία της κουβέντας ανάλογα με την κάθε προσωπικότητα αλλά και όσα καθένας ήθελε να μοιραστεί μαζί μας για το θέμα. Έτσι, αποφασίσαn στο τέλος, να παρουσιάσουν τις απόψεις τους με βάση κάποιους άξονες (Υλικά αγαθά, Κατεύθυνση, ο Άλλος, Εμπόδια, Στάση ζωής – φιλοσοφία, βιώματα, δυστυχία).

1η συνάντηση: 20η Απριλίου, που ήταν η Παγκόσμια Ημέρα της Ευτυχίας (και η μερική έκλειψη ηλίου), συναντήσαμε, τον πατέρα Αθηναγόρα στον “Φάρο του Κόσμου”. (ευτυχής συνδυασμός).Ο Πατέρας Αθηναγόρας είναι υπεύθυνος για την ίδρυση και λειτουργία του ‘’Κέντρου προστασίας ανηλίκων ROM’’ και του ‘’Κέντρου υποδοχής εθισμένων νέων’’ στον Δενδροπόταμο Θεσσαλονίκης.

2η συνάντηση: 1η Απριλίου, με τον Θανάση Κωνσταντόπουλο, Διευθυντή του ΕΚΕΤΑ (και μέλος γνωστού blues-rock συγκροτήματος “Nick and the Backbones”). Η αλήθεια είναι ότι αυτή η συνάντηση μας φαινόταν σαν “ψέμα”. Ο Αθανάσιος Κωνσταντόπουλος μιλά για το τι σημαίνει ευτυχία απαντώντας σε ερωτήσεις των μαθητών του 5ου νυχτερινού ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο εργασίας για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, με θέμα την “Ευτυχία”. Τι σημαίνει γι΄αυτόν ευτυχία λοιπόν;

3η συνάντηση: 3 Απριλίου: ραντεβού με τον Λευτέρη Φωτίου, δάσκαλο από τη Β. Ήπειρο που σήμερα εργάζεται ως πωλητής της “Σχεδίας”. Του “Ελπιδοφόρου” έγραφε εκείνη τη μέρα το ημερολόγιο.

Η ευτυχία είναι μια πεταλούδα (h φωτογραφία που διακρίθηκε)

Είναι στο χέρι μας

Η ζωή είναι μια εναλλαγή από τρυφερές και σκληρές στιγμές

Κατά ένα ποσοστό εξαρτάται από τα γονίδιά μας

*Το σχολείο ευχαριστεί θερμά το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης και την υπεύθυνη Αντωνία Δαρδιώτη για την οργάνωση, τη στήριξη, την ενθάρρυνση και την ευκαιρία που έδωσε μέσα από το πρόγραμμα σε μια ομάδα ανθρώπων που προσπαθεί κόντρα στις δυσκολίες να προχωρήσει, να εκφραστεί και να δημιουργήσει.

Οι μαθητές του 5ου εσπερινού ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης

1. Βαχτανίδης Ηλίας 2. Εσρέμπ-Βλαχόπουλος Αλέξανδρος 3. Ζαπροπούλου Ελένη 4. Κουραμανίδου Καλυψώ 5. Λούπου Χρήστος 6. Μανδαλά Άννα 7. Μπιλιρέλη Φωτεινή 8. Νοβγκορόντσκι Κωνσταντίνος 9. Πήδουλα Μάρθα 10. Προκοπίδης Γρηγόρης 11. Φιλιππίδου Γεωργία

Οι εκπαιδευτικοί

1. Τζέκη Κατερίνα 2. Τσιάμη Χριστοφίλη 3. Ιωαννίδης Ρίζος

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα