Ο κακοποιητικός λόγος της Super Mammy
Ευτυχώς ή δυστυχώς, κάποια θέματα απαιτούν προσεκτικό χειρισμό και καλό θα ήταν να μην γίνονται βορά αισχρής διακωμώδησης. Γράφει η Ειρήνη Περπερίδου
Τα τηλεοπτικά δρώμενα μας κρατούν σε κοινωνική εγρήγορση, οι κεραίας μας για ακόμη μια φορά χτύπησαν κόκκινο!
Ενώ, τα πτωχά σε νόημα και ποιότητα τηλεπαιχνίδια πλέουν τα λοίσθια, υποθέτω πως αναζητήθηκε εναγωνίως «αντικαταστάτης».
Αναφέρομαι, στο νέο προϊόν “Super Mammy”, το οποίο κατάφερε ήδη από πρώτο επεισόδιο να σπάσει το μέχρι τώρα προηγούμενο.
Παρά, τις πολυάριθμες αναφορές στο ΕΣΡ ,την έντονη διαμαρτυρία φεμινιστικών οργανώσεων και πολιτών, σχετικά με την προώθηση μέσω των γνωστών τηλεοπτικών realities συγκεκριμένων παλιακών-βλαπτικών πεποιθήσεων για το γυναικείο φύλο, το οποίο παρουσιαζόταν ως ένα κυρίαρχο μέσο ικανοποίησης σεξουαλικών αναγκών, με μειωμένη διανοητική και ψυχική του υπόσταση, οι ιθύνοντες των καναλιών και δη ενός συγκεκριμένου επέλεξαν να βγάλουν στον αέρα ένα ακόμη τηλεοπτικό προϊόν χαμηλής ποιοτικής υποστάσεως, το οποίο θίγει βαθύτατα την αρχή της ισότητας των φύλων και του σεβασμού των ανθρώπων, θέτοντας στο στόχαστρο για πολλοστή φορά συγκεκριμένες κοινότητες, όπως αυτών των γυναικών και των ΛΟΑΤΚΙ+ κ.α.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει, επίσης να προσδιοριστεί βάσει μιας κοινής συνισταμένης, το τι θεωρείται χιούμορ και τι όχι, πέραν του ό,τι οι εποχές αλλάζουν και η πολιτική ορθότητα επιτάσσει νέα δεδομένα, ατάκες όπως: -«Αν το πρωί ο άντρας σου σού ζητήσει να κάνετε ντους μαζί, μην πας»- «Γιατί;» – «Γιατί θα θέλει σεξ και θα αργήσεις και δεν θα προλάβεις τις καλές ντομάτες στη λαϊκή.» ή «η βότκα είναι λιπαντικό για να κατεβάζουν οι γυναίκες τα βρακιά τους και να γκαστρώνονται», δεν δύναται να ιδωθούν ως χιουμοριστικές, καθώς προσβάλλουν ανθρώπους και καταστάσεις!
Ο λόγος που εκπέμπεται από την συγκεκριμένη σειρά είναι ιδιαίτερα χυδαίος, διότι πέρα του ό,τι χθες λάβαμε γνώση πως οι γυναίκες έχουμε «συγκεκριμένη τιμή», είμαστε δηλαδή εξαγοράσιμες, μετρήσιμα προϊόντα (και όχι υποκείμενα), ενημερωθήκαμε πως επιτρέπεται για χρησιμοθηρικούς σκοπούς, π.χ. τηλεθέαση, και με παντελή έλλειψη ενσυναίσθησης, να θίγονται λεπτά ζητήματα, όπως αυτά σεξουαλικών εγκλημάτων, όπως του βιασμού.
Ευτυχώς ή δυστυχώς, κάποια θέματα απαιτούν προσεκτικό χειρισμό και καλό θα ήταν να μην γίνονται βορά αισχρής διακωμώδησης, διότι ας μην αμελήσουμε να σκεφτούμε πως πρόκειται για περιστατικά σωματικού και ψυχικού τραυματικού των ατόμων.
Πως μπορεί λοιπόν, αυτή η ρητορική να θεωρηθεί χιούμορ; Σίγουρα, η κωμωδία αποτελεί ένα διαφορετικό μέσο αποτύπωσης της υπάρχουσας πραγματικότητας και των κακών κείμενων, όμως αυτό θα πρέπει να γίνεται μέσα σε όρια κοινωνικής ευπρέπειας!
Εντύπωση προκαλεί, η σημασιολογική επιλογή του προσωπείου-καρικατούρας της “Super Mammy”.Για ακόμη μια φορά πομπός των συγκεκριμένων πεποιθήσεων, είναι μια γυναίκα, τόσο τυχαίο και πόσο αναμενόμενο ταυτόχρονα;
Ο κακοποιητικός λόγος εκπορεύεται δια στόματος γυναικών, προάγοντας το φαινόμενο του μισογυνισμού και του υποτιθέμενου ανταγωνισμού στους κόλπους του γυναικείου φύλου. Ένας λόγος διχαστικός, που παράγει τόσο φανερά, όσο και απόρρητα διαστρεβλωμένη άποψη για τα φύλα και δη για τις θηλυκότητες!
Κάποτε, ήταν όντως έξυπνο, η πατριαρχία να κρύβεται πίσω από γυναίκειους χαρακτήρες, μα αυτοί οι καιροί έχουν επέλθει, καθώς το γυναικείο φύλο δρα σε ενωτικό πνεύμα!
Το άρθρο 15 παρ. 2 του Σ ορίζει ρητά μεταξύ άλλων ό,τι τα τηλεοπτικά προϊόντα οφείλουν να εξασφαλίζουν την αναγκαία ποιοτική στάθμη και τον σεβασμό της αξίας του ανθρώπου. Ειδεμή, εκλείπουν από τον πρωταρχικό τους σκοπό, ο οποίος είναι η μετάδοση προϊόντων λόγου και τέχνης κατάλληλων για το ευρύ κοινό!
Οι τηλεοπτικοί σταθμοί οφείλουν να ανταποκριθούν με υπευθυνότητα στην κοινωνική τους αποστολή και να δημιουργήσουν νέα τηλεοπτικά δρώμενα, με υγιή και σύγχρονα νοήματα, όπως αυτά της συμπερίληψης των ανθρώπων και της προώθησης του μηνύματος της πραγματικής ισότητας των φύλων! Η προσπάθεια μια κοινωνία ορατότητας και ισότητας περνά και μέσα από τα ΜΜΕ και δη τον τηλεοπτικό φακό!
Η προσπάθεια για ανάδειξη θετικών προτύπων δεν θα πρέπει να θυσιάζεται στο βωμό του επιχειρηματικού κέρδους, αλλά αντιθέτως θα πρέπει να αποτελεί κινητήριο έναυσμα για την παραγωγή αξιόλογων προϊόντων.