Θα γυρίσουμε 20 χρόνια πίσω εάν «πέσουν» τα social media;

Θα «επιβιώσουμε» αν τα social media ρίξουν «μαύρο»;

Μυρτώ Τούλα
θα-γυρίσουμε-20-χρόνια-πίσω-εάν-πέσουν-826797
Μυρτώ Τούλα

«Αυτός ο ιστότοπος δεν είναι προσβάσιμος, αδύνατον να βρεθεί η διεύθυνση του διακομιστή». Μια φράση ήταν αρκετή για να διακοπεί  η επικοινωνία, να σταματήσουν οι καμπάνιες, να “παγώσουν” τα επαγγέλματα του digital κόσμου, να στραφούμε οι περισσότεροι σε ”ξεχασμένα” προφίλ μας στα social media που ήταν διαθέσιμα, μετά την “πτώση” των Facebook, Instagram, WhatsUp. Τη Δευτέρα όλοι ήρθαμε αντιμέτωποι με ένα αίσθημα στέρησης. Και όποιος το αρνηθεί θα είναι ψεύτης.

Ο “βασιλιάς” των digital network, και μιλούμε βάσει στοιχείων με σχεδόν 3 δισεκατομμύρια μηνιαίους χρήστες, διανύει μια από τις χειρότερες κρίσεις για τη φήμη του τις τελευταίες δυο εβδομάδες, εξαιτίας των αποκαλύψεων μιας μάρτυρα δημοσίου συμφέροντος. Στη Wall Street, η τιμή της μετοχής του Facebook, που κατέγραψε ήδη πτώση στην αρχή της συνεδρίασης, επιτάχυνε τις απώλειές της και σημείωσε πτώση κατά σχεδόν 6%.

Παράλληλα, πρώην μηχανικός υπεύθυνη προϊόντος στο Facebook, η Φράνσις Χόγκεν διέρρευσε πολλά εσωτερικά έγγραφα, συγκεκριμένα στη Wall Street Journal, και κατηγόρησε τον όμιλο ότι “(επιλέγει) το όφελος παρά την ασφάλεια”, των χρηστών του, σε συνέντευξη που μεταδόθηκε την Κυριακή από το αμερικανικό δίκτυο CBS.

Και ανάμεσα στην κρίση που περνά ο “βασιλιάς” στεκόμαστε παγωμένοι ο καθένας για τους δικούς του λόγους μπροστά στις οθόνες μας. Δική μου σκέψη, ”θα μείνω χωρίς δεύτερη δουλειά”, φίλων μου ”δεν μπορώ να επικοινωνήσω”, μεγαλύτερης ηλικίας ”δεν μπορώ να διαβάσω posts και να ενημερωθώ”, γονείς ”τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών μας”. Όλοι είχαμε κάτι κατά νου. Αρκούσαν μόλις 7 ώρες για να συνειδητοποιήσεις ότι σε μεγάλο βαθμό πλέον η ζωή και η οικονομία όλου του κόσμου περιστρέφεται γύρω από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.

Εξέλιξη βέβαια που είχε και τα θετικά του. Σε τραπέζια καφετεριών έβλεπες πλέον παρέες να μιλάνε μεταξύ τους, όχι να κάθονται με το κινητό στο χέρι ο καθένας. Χωρίς οι συζητήσεις να διακόπτονται από εφιαλτικούς ήχους ειδοποιήσεων. Και ναι τους χαρακτηρίζω ξεκάθαρα εφιαλτικούς, διότι είναι αρκετοί για να σου ταράξουν την ψυχική σου υγεία στο δευτερόλεπτο.

Μπορεί, όπως και εγώ, να ανήκεις σε εκείνους που κλείνουν το κινητό όταν είσαι έξω με παρέα, ΑΛΛΑ ξέρεις καλά ότι όταν επιστρέψεις θα έρθεις αντιμέτωπος με αναπάντητα μηνύματα, email, κ.α.

Τη Δευτέρα ξαφνικά, συνειδητοποιήσαμε την αξία της ανθρώπινης επαφής που ήταν κλεισμένη στο ντουλάπι των αναμνήσεων.

Και για να πούμε δύο πράγματα για το τι συνέβαινε στον κόσμο της τεχνολογίας

Οι χρήστες του Twitter υποδέχθηκαν με χαρά και καυστικό σχολιασμό τους χρήστες των άλλων digital network και το ”νεκρό” twitter πήρε ξανά φωτιά με δυο πρώτες τάσεις των trends #facebookdown #instagramdown. To συγκεκριμένο digital network έχει αρκετές ιδιοτροπίες, λίγους χαρακτήρες και αναζητά εύστοχους χρήστες, το μαγικό είναι πως το κοινό του χτίζει το περιεχόμενο του. Επίσης λειτουργεί σαν ένα κινούμενο δελτίο ειδήσεων για παράδειγμα, ψάχνεις απόψεις, πληροφορίες και ειδήσεις για ένα από τα πιο σημαντικά θέματα της επικαιρότητας και σου εμφανίζει μέχρι και video από την τοποθεσία που έλαβαν χώρα τα γεγονότα.

Aπό την άλλη, ξαφνικά όλη η παρέα μου συνδεδεμένη στο viber αναγράφοντας πάνω από τα ονόματα τους ”Τελευταία προβολή πριν δύο λεπτά.” Μιλάμε για μία ριζική αλλαγή, την οποία κυνηγήσαμε μαζικά, ψάξαμε και βρήκαμε εναλλακτική και δεν είναι πως δεν υπάρχουν απλά δεν τις θεωρούμε απαραίτητες.

Ευχάριστη μεν διότι φάνηκε πως η ανθρώπινη και κυρίως φυσική επικοινωνία ήταν παρούσα, δυσάρεστη δε, διότι όλοι όσοι εργαζόμαστε στον digital κόσμο είπαμε ένα μεγάλο ”ΑΝ.”

Θα μιλήσω αρχικά για εμένα, εργάζομαι στον κόσμο των social media τα τελευταία 4 χρόνια, πρώτη φορά έπιασα τον εαυτό μου να σκέφτεται ένα plan b σε περίπτωση που η “αυτοκρατορία” αυτών ”βουλιάξει”. Ομολογουμένως, ένα άγχος με διαπέρασε, ”ότι στρατηγική έβγαλα για τα profile μου καταστράφηκε”. Και μετέπειτα αναζήτησα ξεχασμένα για εμένα digital network (twitter) και next best thing (linkedin) για να εργαστώ πάνω τους. Από την άλλη, στο μυαλό μου είναι οι συνεργάτες μου, influencers ειδικότερα αν η δουλειά τους είναι χτισμένη ιδανικά πάνω στο Instagram, εκείνοι, σε περίπτωση που έκλειναν τα συγκεκριμένα digital network θα έμεναν άνεργοι, μέχρι να σκεφτούν εναλλακτική ΑΝ δεν το έκαναν ήδη.

Μιλάμε υποθετικά πάντα αλλά αυτό το ΑΝ είναι αρκετό για να αλλάξει τον τρόπο που λειτουργούν επιχειρήσεις, influencers, content creators και απλό κοινό (όλοι εσείς).

Ο Αποστόλης Αϊβαλής, Managing Partner της AIVAL.COM και σύμβουλος επιχειρηματικής στρατηγικής σε επιχειρήσεις και startups και header της KnowCrunch, την χθεσινή μέρα την περιγράφει ως την μεγαλύτερη κρίση που δέχθηκαν Facebook, Instagram και Whats Up από το 2019:

”Δεν έχει γίνει ποτέ ξανά τόσο μεγάλη διακοπή, συνήθως αν πέσει το Facebook, η βλάβη του διαρκεί σχεδόν μισάωρο. Ήταν η πιο περίεργη ”πτώση” δεδομένου ότι αυτό που έγινε εχθές ήταν πολύ ανόητο. Το προσωπικό ήταν εκτός εργασίας, οι περισσότεροι επίσης εργάζονται από τα σπίτια τους με τηλεργασία, κοινό συμπέρασμα δεν υπήρχε κανείς να πάει στα κεντρικά και να λύσει το πρόβλημα που δημιουργήθηκε, τους πήρε έξι ώρες και φυσικά δεν μπορούσαν να μπουν στο κτίριο διότι όλα λειτουργούν δικτυακά, ο μόνος τρόπος να μπουν οι εργαζόμενοι μέσα στο κτίριο και να κάνουν επαναφορά των data center ήταν να ρίξουν έναν τοίχο.”

Σύμφωνα με τον κ. Αϊβαλή οι επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν πάντα ένα plan b σε τέτοιες περιπτώσεις και κυρίως να δραστηριοποιούνται και σε άλλα digital networks:

”Τα brands και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν πάντα εναλλακτική έτσι κι αλλιώς. Θα πρέπει να χρησιμοποιούν πολλαπλά κανάλια διανομής και φυσικά πολλαπλά κανάλια προβολής. Δεν θα έπρεπε να αλλάξουν την στρατηγική τους θα έπρεπε να έχουν στρατηγική τέτοιες κρίσιμες ώρες. Για παράδειγμα εμείς τρέχουμε στρατηγική σε όλα τα social media και σε πολλά διαφορετικά κανάλια. Προφανώς μας κόστισε πάρα πολύ το ότι σταμάτησε να λειτουργεί το Facebook για έξι ώρες διότι δεν μπορούσαμε να κάνουμε την δουλειά μας και μην ξεχνάμε πως το Facebook είναι ο βασιλιάς και κάνει την καλύτερη δουλειά από όλα τα υπόλοιπα social, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως σταμάτησαν να τρέχουν τα υπόλοιπα διότι η λειτουργία τους υπήρξε κανονικά. Όσοι όμως έχουν βασίσει την στρατηγική, την διανομή και την προβολή τους μόνο στο facebook εκείνοι είχαν προβλήματα.” 

Στην υποθετική μου ερώτηση για το ΑΝ τα social media βγουν of για μερικό χρονικό διάστημα ο κ. Αϊβαλής αναφέρεται σε περιόδους 2000:

”Θα γυρίσουμε περίπου 20 χρόνια πριν στην εποχή του 2000, που τότε το μόνο που είχαμε ήταν τα websites και τα blogs και φυσικά οι διαφημίσεις στις ιστοσελίδες. Άρα λοιπόν σε αυτό το ΑΝ, απαντώ πως θα έχει σημασία ποιος θα κατευθύνει ένα καλό και ποιοτικό site ειδησεογραφικό ή blog, ποιος κάνει content marketing σε άλλα websites και φυσικά ποιος κάνει διαφημίσεις σε publishers και premium publishers.

Θα συνεχίσουνε όλα να λειτουργούν κανονικά αν υποθέσουμε πως σεβόμαστε τους όρους 20 χρόνων πίσω. Εχθές φάνηκε πως είμαστε ιδιαίτερα εξαρτημένοι από τα social media που αυτό είναι καλό δεν είναι κακό. Διότι ας μην ξεχνούμε πως είναι τα εργαλεία μας για να κάνουμε επικοινωνία με οποιαδήποτε μορφής της, είτε απλή είτε επαγγελματική, για να βγάζουμε το εισόδημα μας, να κάνουμε διαφημίσεις και φυσικά για να επενδύουμε στο social media marketing. Οπότε λογικό συμπέρασμα είναι φυσικό να είμαστε εξαρτημένοι από αυτά και ειδικότερα από το Facebook, το οποίο και κυριαρχεί.”

Σχετικά με τους influencers την χθεσινή ημέρα και την υποθετική πτώση των social media ο κ. Αϊβαλής τονίζει:

”Oι influencers που εξαρτώνται αποκλειστικά και μόνο από τα social media τα οποία θα πέσουν ναι θα μείνουν χωρίς δουλειά. Οι influencers οι οποίοι έχουν εναλλακτικές και διεξάγουν ενέργειες και σε άλλα κανάλια δηλαδή δεν αφιερώνουν τον χρόνο τους μόνο στο Facebook και στο Instagram αλλά έχουν και blog, Tik Tok,  YouTube και Twitter εκείνοι θα έχουν πραγματικές λύσεις για να μεταφέρουν το περιεχόμενο και την δουλειά τους. Οι πτώσεις είναι φυσικό να συμβαίνουν, οι καλύτερες οικογένειες πέφτουν και τα καλύτερα κανάλια και οι καλύτερες έδρες, είναι ακριβώς σαν να συζητάμε για τους σεισμούς, ”θα ξαναγίνει σεισμός;” Ναι σίγουρα.” Πόσο μεγάλος όμως θα είναι και αντίστοιχα πόσο μεγάλη θα είναι μία πτώση δεν γνωρίζει κανείς.”

Ως πότε τα social media θα κατευθύνουν την ζωή μας; – Oι συντάκτες μας γράφουν…

Παρατηρήθηκε μία γενική σύγχυση, η οποία οδηγούσε ξεκάθαρα στον εθισμό με τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και ήρθε η ώρα να αναρωτηθούμε αν είμαστε έτοιμοι να επιστρέψουμε 20 χρόνια πίσω, ή αν είναι απαραίτητο να συμβεί διότι σε λίγο θα ξεχάσουμε παντελώς τις έννοιες της φυσικής επαφής. Όταν επανήλθαν είδα post του στιλ ”Παιδιά ζείτε όλα καλά;” και σκεπτόμουν πως όντως μόνο από τα social media μαθαίνουμε τι κάνει ο απέναντι, μόνο από εκεί ενημερωνόμαστε και δημιουργούμε μία είδηση, βλέπε ξέσπασμα metoo στο ΑΠΘ, μόνο από εκεί μοιραζόμαστε συναισθήματα, σκέψεις και οργή. Τί θα γίνει όμως αν κλείσουν; Kαι αναγκαστικά εμείς θα πρέπει να βγαίνουμε στους δρόμους να δείξουμε την οργή μας; Τί θα γίνει αν ξαφνικά παίρνουμε τηλέφωνο για το βασικό τί κάνεις; Και το κυριότερο πώς θα εξελιχθούν τα επαγγέλματα στον digital κόσμο; Διότι θα πρέπει να υπάρξει plan b.

Την Δευτέρα ήταν μία μεγάλη δοκιμασία τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για εσένα που δεν χρησιμοποιείς τα social για επαγγελματικούς σκοπούς αλλά για τα βασικά, λόγου χάρην ψυχαγωγία και επικοινωνία.

Τρέξαμε μία δημοσκόπηση στα social media για να δούμε τί πραγματικά συμβαίνει.

Στην ερώτηση μας, ποιο social media network χρησιμοποιήσατε την Δευτέρα που το facebook και το Instagram ήταν εκτός λειτουργίας, από τους 100 χρήστε που απάντησαν οι 17 χρησιμοποίησαν το Twitterm οι 51 το Viber, οι 17 το Tik Tok ενώ 15 εξ αυτών επέλεξε το ”κουτί” που έγραφε άλλο.

Στην ερώτηση μας ”παρατήρησες αν είσαι εθισμένος στα social media;” από τα 125 άτομα που απάντησαν στην ερώτηση οι 45 ψήφισαν ναι με βαθιά ειλικρίνεια ενώ οι 78 όχι.

Σχετικά με το ”αν ενοχλήθηκε που δεν χρησιμοποίησες τα social media για λίγες ώρες” από τους 131 συμμετέχοντες οι 89 επέλεξαν το ”όχι” σαν απάντηση ενώ οι 42 το ”ναι”.

Εντύπωση προκαλεί η τελευταία απάντηση στην ερώτηση του poll μας, ”Για πόσο καιρό θα άντεχες χωρίς social media;” Επιλογές δυο, ώρες και μέρες, από τα 133 άτομα τα 86 επέλεξαν το ”μέρες” ενώ τα 47 το ώρες.

Αν λοιπόν αύριο τα social media ρίξουν μαύρο, πώς θα επιβιώσεις; Θα ανταπεξέλθεις στα νέα δεδομένα της κανονικότητας ή θα ανήκεις σε εκείνους που δεν έχουν βρει ακόμη εναλλακτική; Διότι είναι εύκολο να επιλέγουμε κουτάκια ψηφοφορίας από την οθόνη μας μα όλα αυτά αν τα κάνουμε πράξη και χρειαστεί πράγματι να γυρίσουμε 20 χρόνια πριν γνωρίζω πως ελάχιστοι θα είναι αυτοί που θα επιβιώσουν.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα