Τουρισμός

«Έρχονται στην ξαπλώστρα με τσάντες σουπερμάρκετ» – Το λιανεμπόριο τροφίμων νικητής της σεζόν;

Οι εργαζόμενοι της σεζόν απαντούν: πώς κινούνται φέτος οι τουρίστες;

Αλέξανδρος Βασιλείου
έρχονται-στην-ξαπλώστρα-με-τσάντες-σ-1205709
Αλέξανδρος Βασιλείου

Το φετινό καλοκαίρι φαίνεται πως είχε περίεργους ρυθμούς με τον καύσωνα, την ακρίβεια και τον υπερτουρισμό να έχουν γίνει λέξεις άμεσα συνυφασμένες με την τουριστική κίνηση στη χώρα.

Παρόλα αυτά, οι αριθμοί φαίνεται πως είναι θετικοί για την τουριστική σεζόν την Ελλάδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ήρθαν στην δημοσιότητα από την Τράπεζα της Ελλάδας, το ισοζύγιο ήταν θετικό, παρουσιάζοντας πλεόνασμα για την Ελλάδα, ένα πλεόνασμα που ισοδυναμεί με 2.861,7 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο του 2024 και 5.553,1 εκατ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2024.

Ακόμη, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 7,7% τον Ιούνιο του 2024 και κατά 12,2% την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2024, ενώ η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση παρουσίασε αύξηση κατά 8,8% τον Ιούνιο του 2024 και κατά 15,5% την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2024.

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, συνολικά 11,626 εκατομμύρια τουρίστες έκαναν «απόβαση» στην Ελλάδα το πρώτο εξάμηνο του έτους, εκτινάσσοντας τις ταξιδιωτικές εισπράξεις στα 6,921 δισ,

Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2024, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο εμφάνισε πλεόνασμα 5.553,1 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 5.053,5 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Άνοδο κατά 754,8 εκατ. ευρώ (12,2%) παρουσίασαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 6.921,3 εκατ. ευρώ, ενώ αύξηση κατά 255,3 εκατ. ευρώ (22,9%) παρατηρήθηκε και στις ταξιδιωτικές πληρωμές, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 1.368,2 εκατ. ευρώ. Η άνοδος των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται στην αύξηση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 15,5%, καθώς η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε κατά 3,1%. Οι καθαρές εισπράξεις από την παροχή ταξιδιωτικών υπηρεσιών αντιστάθμισαν κατά 31,8% το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών και συνέβαλαν κατά 76,8% στο σύνολο των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες.

*Η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση δεν περιλαμβάνει μεγέθη από κρουαζιέρες, πέραν των όσων καταγράφονται από την Έρευνα Συνόρων.

Τα σουπερμάρκετ πρωταγωνιστές της σεζόν;

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, παρουσιάζει η έρευνα της Nielseniq, σύμφωνα με την οποία οι περιφερειακές περιοχές παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη αναφορικά με τις λιανικές πωλήσεις τροφίμων, φτάνοντας σε διψήφια ποσοστά στα νησιά. Ενώ τα μεγάλα αστικά κέντρα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη αντιστοιχούσαν σε πάνω από το 50% του όγκου πωλήσεων και του τζίρου, τα νησιά παρουσίασαν διψήφια ποσοστά στο συνολικό τζίρο.

Για παράδειγμα, ενώ ο συνολικός τζίρος της αγοράς αυξήθηκε κατά 9,3% το 2023, ο ρυθμός ανάπτυξης στην Κρήτη και στα Ιόνια νησιά ήταν 12,9% και 14%, αντίστοιχα.

Πιο συγκεκριμένα, στα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου, τα οποία η NielsenIQ πλέον περιλαμβάνει στην επίσημη συνολική εικόνα της αγοράς, αυτά συνέβαλαν με 8,4% στις συνολικές λιανικές πωλήσεις τροφίμων κατά τη διάρκεια του έτους, ενώ κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού η συμβολή τους αυξήθηκε έως και 11,2%, ειδικότερα μεταξύ 17 Ιουλίου και 12 Αυγούστου.

Ο Senior Customer Success Analyst της NielsenIQ, Δημήτρης Βελισσαρίδης αναφέρει πως αυτό θα μπορούσε να αποδοθεί σε δύο βασικούς παράγοντες που έχουν να κάνουν με:

  • την αυξημένη τουριστική κίνηση, η οποία έχει αυξήσει την κατανάλωση και
  • τις μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα και την Κρήτη.

Η μέση αύξηση των τιμών στα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου το 2023 ήταν 9,6%, ενώ ο πληθωρισμός στο υπόλοιπο της χώρας ήταν 8,7%.

Τα νησιά επίσης παρουσίασαν μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων σε συγκεκριμένες κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των αλκοολούχων ποτών, των αντηλιακών και του εμφιαλωμένου νερού.

Ακόμη, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, το 33% των Ελλήνων καταναλωτών θεωρεί ότι το κόστος της εστίασης επιβαρύνει σημαντικά τον προϋπολογισμό των διακοπών και για τον λόγο αυτό έχουν γίνει πιο προσεκτικοί στις επιλογές τους ενώ οι επτά στους δέκα για λόγους οικονομίας έχουν αναγκαστεί να ακυρώσουν κάποια έξοδα για φαγητό ή ψυχαγωγία.

Οι πρωταγωνιστές της σεζόν απαντούν

Η parallaxi μίλησε με νέους που εργάζονται στον τουρισμό φέτος το καλοκαίρι και έλαβε πολύ ενδαιφέρουσες απαντήσεις σχετικά με την νέα συνήθεια που αποδίδεται στους τουρίστες, να ψωνίζουν δηλαδή κατά κύριο λόγο από σουπερμάρκετ.

Η Λαμπρινή εργάζεται σε ρεσεψιόν ξενοδοχείου και λέει στην parallaxi: “Κάθε χρόνο νομίζω είναι και χειρότερα. Επειδή ανεβαίνουν οι τιμές ο κόσμος κοιτάει να χαλάει όλο και λιγότερα, μιλάμε στο τηλέφωνο για κράτηση και οι Έλληνες κυρίως αλλά και οι ξένοι καμιά φορά σου λένε να πληρώσουν με μετρητά για να έχουν καλύτερη τιμή. Αυτή είναι μια διαφορά σίγουρα και στους ξένους από Σκανδιναβία που έρχονται, δε κάνουν καθόλου κατανάλωση στο ξενοδοχείο κοιτάνε να γλιτώσουν και το cent. Προτιμούν να πάρουν πράγματα απτό σουπερμάρκετ που λογικά θα είναι πιο φθηνά παρά να πάνε στο εστιατόριο/bar του ξενοδοχείου να πάρουν. Έρχονται με 6αδες νερά παγωτά και τέτοια.. Αυτοί οι Σκανδιναβοί πχ έρχονται με γκρουπ και κλείνουν με ημιδιατροφή. Φέτος, όμως, όλο και λιγότεροι κλείνουν να τρώνε στο ξενοδοχείο . Μόνο οι Γερμανοί και οι Αυστριακοί χαλάνε πολλά λεφτά, ότι παίρνουν το παίρνουν απτό ξενοδοχείο. Σκέψου πέρυσι πλήρωναν φόρο διαμονής απ΄το κράτος εδώ 3 ευρώ την ημέρα και πήγε στα 7 ευρώ – μένουν μια βδομάδα και πληρώνουν 50€ φόρο.  Ένας Δανός μου ‘πε πως δε θα ξαναέρθει Ελλάδα με τέτοιους φόρους”.

Ο Νίκος είναι ξενοδοχοϋπάλληλος και αναφέρει διαφορές ανάμεσα στους τουρίστες. Στην πραγματικότητα υπάρχουν διάφορες κατηγορίες τουριστών, οι Έλληνες, για παράδειγμα, δεν πηγαίνουν σουπερμάρκετ κατά κύριο λόγο. Αυτοί που αγοράζουν από σουπερμάρκετ και μαγειρεύουν συχνά στα δωμάτια είναι περισσότερο οι τουρίστες από Βαλκάνια, Βούλγαροι, Σέρβοι, Ρουμάνοι. Αυτοί που χαλάνε αρκετά λεφτά έξω είναι οι Αλβανοί τουρίστες“.

Η Αναστασία δουλεύει σε beach bar και περιγράφει μια κατάσταση που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Εκτός απ’ το ότι η κατανάλωση από τουρίστες είναι πολύ χαμηλότερη και ελεγχόμενη – τις προάλλες κάποιοι Ιταλοί τσακώνονταν για το ποιος θα πληρώσει ένα παγωτό που πήρε κάποιο από τα παιδιά των οικογενειών που είχαν έρθει – φέτος βλέπουμε το εξής παράδοξο: ενώ η περιοχή έχει κόσμο, βλέπουμε του τουρίστες να κάνουν τη βόλτα τους, να παίρνουν πράγματα από φούρνους, σουπερμάρκετ, κάτι take away τέλος πάντων, και να μη κάθονται τόσο στα μαγαζιά. Ακόμη και στην παραλία, έρχονται στην ξαπλώστρα με τις τσάντες από τα σουπερμάρκετ! Φέρνουν αναψυκτικά, τρόφιμα, δεν αφήνουν λεφτά στο μαγαζί πέραν των αναγκαίων, τις ξαπλώστρες δηλαδή κι έναν καφέ”.

O Μάριος δουλεύει σε ξενοδοχείο και σχολιάζει πως “όντως, δεν αφήνουν λεφτά όσο άλλες χρονιές, πάνε στα σουπερμάρκετ. Τις πρώτες δυο μέρες θα πιούν στην παραλία στο ξενοδοχείο αλλά μετά θα κοιτάξουν να πάρουν μπύρες κουτάκι από κάπου και τα συναφή. Παρ’ όλα αυτά, αυτό είναι κάτι που παρατήρησα και την περσινή χρονιά και απλά συνεχίζεται”.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα