το-ελληνικό-καλοκαίρι-περνάει-φέτος-α-454845

Ελλάδα

Το ελληνικό καλοκαίρι περνάει φέτος από τα σπίτια των φίλων

Περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, το 2024 οι Έλληνες κάνουν διακοπές σε σπίτια φίλων - Πέντε από αυτούς περιγράφουν στην Parallaxi τη δική τους εμπειρία

Γιώργος Σταυρακίδης

Με την ακρίβεια από τον περασμένο χειμώνα να έχει κόψει τα φτερά πολλών που ονειρεύονταν διακοπές αυτό το καλοκαίρι, αλλά και με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια να έχουν απλησίαστες τιμές, πολλοί είναι που  προτιμούν φέτος τις διακοπές σε σπίτια φίλων, κατεβάζοντας με αυτόν τον τρόπο τα έξοδα σε μεγάλο βαθμό, αλλά δοκιμάζοντας έτσι και ένα μοντέλο διακοπών αλλιώτικο από αυτά που γνωρίζαμε μέχρι τώρα.

Κι αν για πολλούς δεν είναι οι ιδανικές διακοπές αυτές που σου δίνουν λιγοστές επιλογές, είναι σίγουρα όμως ένας τρόπος για να ξεφύγουν πολλοί από την καθημερινότητα χωρίς να χρειαστεί να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.

Άλλωστε οι φίλοι στα δύσκολα φαίνονται και αν ένας έχει ένα σπίτι, γιατί να μη φιλοξενήσει κι άλλους. Τι λένε όμως εκείνοι που δοκίμασαν φέτος αυτόν τον τρόπο διακοπών. Είναι κάτι που θα έκαναν ξανά ή η ανάγκη τους έριξε εκεί και δεν υπάρχει περίπτωση του χρόνου να το προτιμήσουν;

Πρόσφατη έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ δείχνει πως από όσους και όσες ταξιδεύουν, πάνω από το 50% επιλέγει να διαμείνει σε φίλους ή αλλού με δωρεάν τη διαμονή. Το 55,5% αυτών των προσωπικών ταξιδιών πραγματοποιήθηκε σε μη ενοικιαζόμενα καταλύματα, εκ των οποίων το 58% πραγματοποιήθηκε σε καταλύματα που παρέχονται δωρεάν από συγγενείς και φίλους. Τα ταξίδια σε μη ενοικιαζόμενα καταλύματα αντιστοιχούν στο 72,9% του συνολικού αριθμού των διανυκτερεύσεων.

Αλλάζει ο τρόπος που ο Έλληνας κάνει διακοπές πλέον; Είναι η ανάγκη που τον αλλάζει και τελικά, είναι μία κατάσταση αυτή της παρέας που – από την εποχή του covid μέχρι σήμερα – μας έφερε πιο κοντά και σε πιο απλές και χαλαρές καταστάσεις ακόμα και στις διακοπές μας που – στις παλιότερες εποχές – όλοι ονειρεύονταν σκάφη και πολυτέλεια; Τα σπίτια φίλων και οι μεγάλες παρέες στις βεράντες, είναι μία εικόνα που θα βλέπουμε πιο συχνά τα επόμενα χρόνια;

Η απάντηση μου, είναι ναι! Ήρθε και, ίσως, όχι για κακό. Τι λένε όμως εκείνοι που πραγματικά αυτό το καλοκαίρι το πέρασαν σε ένα σπίτι φίλων; Αυτοί άλλωστε, θα τα πουν πολύ καλύτερα από κάθε έρευνα και κάθε στατιστικά.

“Ήταν δώρο θεού για εμάς”… Κατερίνα, 52 ετών

Τα έξοδα είναι πάρα πολλά στο σπίτι για να μπορώ να ονειρεύομαι και διακοπές κάπου ακριβά. Έχουμε και κόρη στο γυμνάσιο κι αυτό από μόνο του είναι πολύ δαπανηρό. Η περίπτωση φίλης που μας έδωσε τα κλειδιά στην Τούζλα (Οφρύνιο Καβάλας) για δύο εβδομάδες ήταν δώρο θεού για εμάς. Στην αρχή μας κακοφάνηκε λίγο που θα πάμε τόσο κοντά, αλλά αν σκεφτείτε πως αλλιώς θα την βγάζαμε στην πόλη, η προοπτική δύο εβδομάδων δίπλα στη θάλασσα και μάλιστα με τζάμπα σπίτι φάνηκε εξαιρετική. Σε άλλη περίπτωση, μόνο για τα ενοίκια για να πάμε όλοι μαζί σε σπίτι μία εβδομάδα, θα θέλαμε τουλάχιστον 250 ευρώ. Κι αυτά τα γλιτώσαμε στο σπίτι της φίλης. Σκέψου ότι με τόσα την βγάλαμε δύο εβδομάδες σύνολο, αφού μαγειρεύαμε στο σπίτι, κάναμε καφέ και ήταν όλα πιο φθηνά. Δυστυχώς στην εποχή μας, με όλα να είναι πανάκριβα, πρέπει να τα σκαφτόμαστε όλα. Καμία πολυτέλεια πια δεν συγχωρείται. Εκεί μας έχουν φτάσει και έρχονται και χειρότερα όπως νιώθω…

“Δε με χαλάει, παντού καλά είναι”… Ιγνάτιος, 21 ετών

Φέτος ψάξαμε με την παρέα εισιτήρια και διαμονή για κάποιο νησί αλλά οικονομικά δεν ήμασταν σε θέση να τα κλείσουμε τη δεδομένη στιγμή και τώρα που είμαστε κάπως καλύτερα έχουν ανέβει πολύ οι τιμές. Πέραν του οικονομικού δεν βόλευαν και τα προγράμματά μας τόσο, ούτε είχαμε όλοι χρήματα την ίδια στιγμή. Έτσι, ένας φίλος πρότεινε να πάμε στο χωριό του στη Χαλκιδική, έχει σπίτι εκεί οπότε βγαίνει πολύ οικονομικότερα. Γενικά, οι διακοπές είναι χαλάρωση, καλή παρέα και διασκέδαση και, αν έχεις καλή παρέα, παντού μπορείς να περάσεις όμορφα. Οπότε για φέτος, μέχρι Χαλκιδική με βλέπω αλλά δε με χαλάει, παντού καλά είναι.

Γενικά έχει τύχει και άλλα καλοκαίρια να το κάνουμε αυτό, πέρυσι είχαν έρθει στο πατρικό μου τα παιδιά και περάσαμε πολύ ωραία, είχα και τα γενέθλια μου. Στην πραγματικότητα είναι και κάπως αστείο γιατί έχουμε συζητήσει τόσα για τους τόπους μας, είναι λες και ξέρουν όλη την πόλη, συμπάθειες-αντιπάθειες, τα ευτράπελα. Είναι σαν crossover επεισόδιο. Ναι, να σου πω την αλήθεια, πέρυσι μπορεί να ήταν και οι καλύτερες διακοπές της ζωής μου κι ας ήμουν στο σπίτι μου. Γιατί το «χτίσαμε» το κλίμα των διακοπών, πραγματικά ήταν μια παύση από την καθημερινότητα.

“Ίσως ήταν από τις καλύτερες διακοπές που έχω κάνει”… Χρυσάνθη, 25 ετών

Δυστυχώς, εγώ η ίδια ή οι πιο κοντινοί μου φίλοι δεν έτυχε ποτέ να έχουμε ένα εξοχικό σε ένα από τα πόδια της Χαλκιδικής – γιατί σαν τη Χαλκιδική δεν έχει! – ή σε κάποιο παραθαλάσσιο μέρος, για να περάσουμε τα καλοκαίρια μας εκεί, με την παραλία στα πόδια μας, τα ξενύχτια μέχρι το πρωί και αλλά τόσα πολλά που είχα ακούσει από ιστορίες άλλων… Αυτό άλλαξε φέτος.

Τον Ιούνιο, μια φίλη πρότεινε στη νεοσύστατη παρέα μας να πάμε στο σπίτι της στο δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής και να αράξουμε εκεί για μια ολόκληρη εβδομάδα. Και αυτό ακριβώς κάναμε. Όλες οι κοπέλες στην παρέα είχαμε την ανάγκη να χρησιμοποιήσουμε τις μέρες της άδειας μας για να ξεκουραστούμε, να χαλαρώσουμε και να απολαύσουμε το ελληνικό καλοκαίρι, με διαφορετικούς, πιο αργούς ρυθμούς από ό, τι είχαμε συνηθίσει μέχρι σήμερα. Θα μπορούσαμε να είχαμε επιλέξει ένα νησί, να τρέχαμε όλη μέρα, προσπαθώντας να βρούμε την καλύτερη παραλία στο πιο απόμακρο μέρος, πληρώνοντας βενζίνες, ακτοπλοϊκά, διαμονές και φυσικά την ομπρέλα στα 50 ευρώ το άτομο και το ποτό στα 15.

Ευτυχώς, κάτι τέτοιο δεν ήταν αυτό που αναζητούσαμε, αλλά ούτε και να το αντέξουμε οικονομικά. Όποτε μαζευτήκαμε πέντε 25αρες σε ένα μικρό σπίτι στον Όρμο Παναγίας και την πρώτη μέρα πήγαμε στο σούπερ μάρκετ, κάνοντας έναν «βαρύ» λογαριασμό. Εφοδιαστήκαμε με ο, τι σκεφτήκαμε ότι μπορεί να χρειαζόμασταν για μία ολόκληρη εβδομάδα. Πολύ περισσότερα πράγματα από ό, τι είχα στο κεφάλι μου, όμως ταυτόχρονα πολύ οικονομικότερα τελικά από το να τρως κάθε μέρα σε ένα ταβερνάκι ή ένα εστιατόριο στα ελληνικά νησιά τη σήμερον ημέρα.

Κάθε πρωί κάναμε το μπάνιο μας στη θάλασσα που βρισκόταν σε απόσταση πέντε λεπτών από το σπίτι – με τις δικές μας ομπρέλες και καρεκλάκια φυσικά – ενώ κάθε βράδυ πίναμε τις μπύρες μας και παίζαμε μπιρίμπα στη βεράντα. Στα 25 μου ομολογώ να πω, ότι ίσως ήταν από τις καλύτερες διακοπές που έχω κάνει, περνώντας τις ημέρες της άδειας μου σε αυτό που πραγματικά χρειαζόμουν: την ξεκούραση.

“Οι διακοπές σε φίλους είναι ωραίες”… Κωνσταντίνος, 27 ετών

Τελευταία στιγμή αποφασίσαμε να πάμε στο σπίτι του φίλου μου, του Πέτρου, κι αυτό γιατί ακυρώθηκαν οι διακοπές μας εκτάκτως και μείναμε κρεμασμένοι να σκεφτόμαστε τι θα μπορούσαμε να κάνουμε. Το ενδεχόμενο της Χαλκιδικής υπήρχε βέβαια και από πριν, αλλά σκεφτόμασταν κάτι με περισσότερο νέο κόσμο και επιλογές για έξοδο. Μια χαρά όμως ήταν κι εκεί που πήγαμε, μαζευτήκαμε πέντε άτομα. Γελάσαμε, βγήκαμε, φάγαμε και όλα ήταν σούπερ γιατί δεν είχαμε και το άγχος του δωματίου. Οι διακοπές σε φίλους είναι ωραίες. Έχω κάνει και παλιότερα αλλά συνήθως ήταν οι δεύτερες ή τρίτες που έκανα σε ένα καλοκαίρι. Φέτος όμως, με τα ευρώ που είχαμε στην άκρη, και πολύ μας ήταν το σπίτι του Πέτρου. Του χρόνου ξανά… μάλλον!

“Θα το έκανα ξανά αν τύχει”… Γιώργος, 47 Ετών

Δεν είχαμε σκεφτεί να πάμε κάπου φέτος επειδή δεν μας έβγαιναν τα οικονομικά. Ευτυχώς μια φίλη, η Ελίνα, είχε ένα σπίτι στην Χαλκιδική και μας έδωσε τα κλειδιά το διάστημα που εκείνη θα πήγαινε στην κόρη της στο εξωτερικό κι έτσι προέκυψαν οι διακοπές για δέκα μέρες. Εντάξει, το γεγονός πως δεν έχεις να πληρώσεις αντίτιμο για τη διαμονή σου, είναι σπουδαίο και ειδικά σε μία εποχή που μετράς τα πάντα, το να έδινα διακόσια ευρώ για δωμάτιο δεν υπήρχε ως σενάριο στο μυαλό μου αλλά ούτε στο πορτοφόλι μου.

Μαγειρέψαμε στο σπίτι τις περισσότερες μέρες, πηγαίναμε σε ελεύθερη παραλία και καθόμασταν μέχρι το μεσημέρι, κανέναν καφέ στο κέντρο, κανένα ποτό το βράδυ και που και που και κανένα τσίπουρο στα μαγαζιά δίπλα στη θάλασσα έκαναν τις διακοπές μας φανταστικές φέτος από το πουθενά που λένε. Σίγουρα κι εγώ θα ήθελα να πάω σε κάποιο νησί φέτος αλλά προς το παρόν δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο. Νομίζω πάντως πως θα το έκανα ξανά αν τύχει. Κι ευτυχώς που έχουμε φίλους με εξοχικά και μας φιλοξενούν.