Η ώρα μηδέν για το μετρό της Καλαμαριάς
Μια κρίσιμη συνάντηση αύριο το πρωί στο δημαρχείο της Καλαμαριάς που θα κρίνει την επέκταση του Μετρό της Θεσσαλονίκης και την απρόσκοπτη λειτουργία του έργου την 30η Νοεμβρίου
Μια συνάντηση αύριο το πρωί στο δημαρχείο της Καλαμαριάς κρίνει το μέλλον της αποπεράτωσης της επέκτασης του μετρό και της λειτουργίας του.
Ως χρόνος παράδοσης αλλά και λειτουργίας έχει αναφερθεί η 30η Νοεμβρίου 2025, ένα χρόνο δηλαδή μετά την λειτουργία της βασικής γραμμής της Θεσσαλονίκης.
Είναι αυτός ο χρόνος αδιαπραγμάτευτος; Ο Νίκος Ταχιάος, υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, είναι κάθετος. «Στις 30 Νοεμβρίου εμείς δεν θα παραδώσουμε ολοκληρωμένο το έργο αλλά και θα το λειτουργήσουμε εκείνη την ημέρα», λέει μιλώντας στην parallaxi.
Αύριο στις 9 το πρωί με δυο βασικούς συζητητές το Δήμο Καλαμαριάς και το Υπουργείο θα τεθούν επί τάπητος τα βασικά προβλήματα που εμποδίζουν σήμερα την απρόσκοπτη αποπεράτωση και λειτουργία του έργου πέραν της ολοκλήρωσης της γραμμής, των δοκιμών και των σταθμών.
Το μείζον πρόβλημα αφορά βέβαια, όπως πολλές φορές έχουμε αναδείξει στην parallaxi, τη διάνοιξη της οδού Πόντου, που ένα μεγάλο τμήμα της σήμερα παραμένει λασπώδεις εκτάσεις που απαιτείται να απαλλοτριωθούν.
To αγκάθι της Πόντου αποτελεί για το δήμο Καλαμαριάς το κύριο πρόβλημα λειτουργίας του έργου, που αν δεν λυθεί με επάρκεια, θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα θα λύσει.
«Για μας τα πράγματα είναι ξεκάθαρα», λέει στην parallaxi η δήμαρχος Καλαμαριάς Χρύσα Αράπογλου. «Χωρίς απαλλοτριώσεις των εκτάσεων, διάνοιξη της Πόντου και κατασκευή του δρόμου μετρό δεν μπορεί να λειτουργήσει».
Οι συγκεκριμένες απαλλοτριώσεις βέβαια δεν είναι μια καινούργια ιστορία. Προέκυψαν από την αρχική χάραξη του έργου και μετατίθενται, όπως και στην περίπτωση της Ψελλού στη Νέα Ελβετία από κυβέρνηση σε κυβέρνηση και από δήμαρχο σε δήμαρχο.
Τι ακριβώς όμως πρόκειται να απαλλοτριωθεί και πόσο κοστίζει; «Πρόκειται για εκτάσεις που αφορούν ποσά 13 εκ ευρώ και βρίσκονται επί της Πόντου αλλά και τις νέες εκτάσεις που αφορούν στο λεγόμενο σταθμό μετεπιβίβασης που πρόκειται να κατασκευαστεί και οι οποίες αγγίζουν το ποσό των 32 εκ., καθώς μιλάμε για 32 επιπλέον στρέμματα», μας λέει η κυρία Αράπογλου. Αυτά τα χρήματα δεν υπάρχουν και πρέπει να βρεθούν.
«Το συγκεκριμένο ζήτημα δεν αφορά εμάς αλλά το δήμο», απαντά ο κ. Ταχιάος. «Αυτό που μπορούμε να κάνουμε εμείς και θα το υποσχεθώ αύριο είναι να βοηθήσουμε στην εξεύρεση των χρημάτων ώστε να καταστεί δυνατή η διάνοιξη, η κατασκευή της οδού, που σήμερα είναι χωράφια, και η κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης».
Τεράστιος φόρτος στο Φοίνικα
Το άλλο μεγάλο ζήτημα είναι ο κυκλοφοριακός φόρτος που θα δημιουργηθεί με αφορμή τον τερματικό σταθμό στη Μίκρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η οδός Πόντου καταλήγει εκεί στην περιφερειακή τάφρο με καμία αυτή τη στιγμή δυνατότητα προσέγγισης του σημείου και διαφυγής των αυτοκινήτων αλλά και των λεωφορειακών γραμμών που πρόκειται οι αφετηρίες τους να μεταφερθούν εκεί, παρά μόνο μέσα από τα στενά του Φοίνικα. Αυτό θα δημιουργήσει τεράστιο φόρτο στην περιοχή και μόνιμο κυκλοφοριακό χάος. Είναι χαρακτηριστικό ότι το περασμένο καλοκαίρι, μιλώντας στην parallaxi, ο Γιάννης Τόσκας, πρόεδρος του ΟΣΕΘ, τόνισε πως πρέπει να προχωρήσει ο σχεδιασμός και να ολοκληρωθούν όλες οι μελέτες που αφορούν το οδικό δίκτυο και τις συνδέσεις. Όπως αναφέρει, «Έχουμε κάνει την κυκλοφορική μελέτη, αλλά οι μελέτες των συνδετήριων τμημάτων εκκρεμούν καθώς θα πρέπει να υπάρξουν συμφωνίες για την κεντρική συνδετήρια οδό προς τον σταθμό μετεπιβίβασης. Δηλαδή αν θα είναι η οδός Ικάρων που κατά τη γνώμη μου είναι ανεπαρκής ή θα αναζητήσουμε άλλη λύση. Ακόμα δεν έχουμε καταλήξει».
Ο κ. Ταχιάος τόνισε ότι η κυκλοφοριακή μελέτη αφορά τον ΟΣΕΘ, που είναι υπεύθυνος για την πραγματοποίησή της, και το δήμο φυσικά, που οφείλει να πιέσει ώστε να λυθούν τα εκκρεμή ζητήματα. «Η παρουσία μου αύριο στη συνάντηση μαζί με τη γενική γραμματεία έχει σκοπό να ενημερωθούμε για όλες τις εκκρεμότητες, να ενημερώσουμε για τις δικές μας ενέργειες και να δεσμευτούμε να βοηθήσουμε όπου μπορούμε».
Σύμφωνα με την Ελληνικό Μετρό, το έργο της επέκτασης, στους σταθμούς του μετρό, έχει ολοκληρωθεί πάνω από 85%. Όπως αναφέρουν πηγές της Ελληνικό Μετρό «Το έργο προχωράει κανονικά στους σταθμούς του Μετρό όπου αυτή την περίοδο γίνονται κυρίως έργα αρχιτεκτονικά και καλωδίωσης» ενώ όπως τονίζουν, ολοκληρώνονται και τα έργα για τη διαμόρφωση των χώρων γύρω από τους σταθμούς ενώ σύντομα αναμένονται και οι συρμοί.
Οι πέντε σταθμοί
Το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά, το οποίο ήδη βρίσκεται σε προχωρημένη φάση κατασκευής, περιλαμβάνει πέντε νέους Σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ.
Με την ολοκλήρωση της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 63.000 επιβάτες, να κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 12.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 43 τόνους ημερησίως, ενώ η απόσταση από το Σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης αναμένεται να καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά. Το έργο αυτό πρόκειται ν’αναβαθμίσει συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά το Δήμο Καλαμαριάς, βελτιώνοντας αισθητά την καθημερινότητα των πολιτών.
Σύμφωνα με την Ελληνικό Μετρό, τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι: Σταθμός ΝΟΜΑΡΧΙΑ (Σταθμός & Διασταύρωση): Στην περιοχή της Διασταύρωσης βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες τοποθέτησης πλακιδίων καθώς και εργασίες υγρομόνωσης της δεξαμενής νερού. Σταθμός ΑΡΕΤΣΟΥ: Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες τοποθέτησης γρανιτών δαπέδου στο επίπεδο της αποβάθρας. Σταθμός ΜΙΚΡΑ: Σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες εγκατάστασης καλωδίωσης του συστήματος πυρανίχνευσης. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΠΙΔΟΜΗ: Σε εξέλιξη βρίσκονται μετρήσεις διαστάσεων ασφαλείας αλλαγών και διασταυρώσεων, έλεγχοι εύρους και έλεγχοι αντιτροχιών.
Είναι εντυπωσιακό ότι στην αυριανή συνάντηση στο δημαρχείο της Καλαμαριάς δεν έχει κληθεί δυστυχώς να παραβρεθεί ο αρμόδιος υπεύθυνος φορέας για τις συγκοινωνιακές μελέτες, ο ΟΣΕΘ, ο οποίος έχει προχωρήσει μέχρι τώρα σε προωθημένη αναγνωριστική απεικόνιση της περιοχής, σε καλύτερη κλίμακα της πραγματικής αλλά αδυνατεί να προχωρήσει σε κανονική οριστική μελέτη, καθώς δεν έχουν λυθεί σύνθετα ζητήματα με τη συνδεση του τερματικου, που αφορουν την περιφερεια και τους δημους, τη λύση ανάπτυξης του τερματικού, η κατασκευή του οποίου αυτή τη στιγμή κολλάει στις απαλλοτριώσεις, ενώ έχει ενδειχθεί από τον ΟΣΕΘ το σημείο για την κατασκευή του, καθώς και το πού πρέπει να γίνει η επέκταση της Πόντου πέραν της τάφρου πριν από ενάμιση χρόνο, αναμένοντας από το υπουργείο, την Περιφέρεια και τους δήμους να προχωρήσουν στα δέοντα.
Η αυριανή συνάντηση είναι πλέον καθοριστική για το αν και πώς θα δρομολογηθούν λύσεις για τα χρονίζοντα ζητήματα, για το αν θα εξευρεθούν οι πόροι ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του έργου την 30η Νοεμβρίου, όπως ισχυρίζεται το υπουργείο και έχει υποσχεθεί ο Πρωθυπουργός, ή θα χρειαστεί να δοθεί νέα παράταση, όπως σκέπτεται σοβαρά ο δήμος της Καλαμαριάς.