Μετρό Θεσσαλονίκης: Οι αριθμοί διαψεύδουν τις κυβερνητικές εκτιμήσεις
Πολύ χαμηλότερη η χρήση του νέου συγκοινωνιακού μέσου σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις - Τα νούμερα που προβληματίζουν
Παρασάγγας απέχει ο αριθμός των ατόμων που πέρασαν τις πύλες του Μετρό Θεσσαλονίκης για το μήνα Δεκέμβριο, σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις που έγιναν από την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών λίγο πριν την έναρξη λειτουργίας του νέου συγκοινωνιακού μέσου της πόλης.
Την Παρασκευή (17/1) σε ανάρτηση του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σημείωσε ότι: «1.329.089 άτομα πέρασαν τις πύλες του Μετρό Θεσσαλονίκης τον Δεκέμβριο».
Με απλά μαθηματικά μιλάμε για περίπου 43.000 επιβάτες την ημέρα.
1.329.089 άτομα πέρασαν τις πύλες του Μετρό Θεσσαλονίκης τον Δεκέμβριο. #ΥΠΥΜΕ #έργα #υποδομές #μεταφορές #Μετρό_Θεσσαλονίκης pic.twitter.com/0UUQfQqMSN
— Christos Staikouras (@cstaikouras) January 17, 2025
Ας γυρίσουμε τον χρόνο (λίγο) πίσω και συγκεκριμένα στα τέλη Νοεμβρίου. Όταν ο κ. Σταϊκούρας σε δηλώσεις του σημείωνε ότι η εκτίμηση είναι ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα μεταφέρει σε ημερήσια βάση 254.000 επιβάτες.
Δηλαδή, μιλάμε για μια χαοτική απόσταση 211.000 λιγότερων επιβατών ημερησίως σε σχέση πάντα με τις αρχικές εκτιμήσεις.
Ας θυμηθούμε τι είχε δηλώσει ο κ. Σταϊκούρας τον Νοέμβριο του 2024.
«Εκτιμούμε ότι σε ημερήσια βάση θα μεταφέρει 254.000 επιβάτες» είχε δηλώσει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας σε δηλώσεις του στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΣΚΑΙ στις 29 Νοεμβρίου.
«Έχουμε 13 σταθμούς και 18 συρμούς, η επιβίβαση θα γίνεται κάθε 3,5 λεπτά από τη Νέα Ελβετία μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό σταθμό και η όλη απόσταση είναι 17 λεπτά», είχε αναφέρει ο κ. Σταϊκούρας, σημειώνοντας ότι με αυτοκίνητο χρειάζεσαι υπερδιπλάσιο, συνήθως τριπλάσιο χρόνο.
«Πράγματι οι εκτιμήσεις μας είναι ότι ο κάθε συρμός μπορεί να χωρέσει έως 450 άτομα. Εκτιμούμε ότι θα έχουμε 254.000 επιβάτες σε ημερήσια βάση, που σημαίνει 57.000 οχήματα λιγότερα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Αυτές είναι οι εκτιμήσεις που έχουν γίνει» είχε προσθέσει ο κ. Σταϊκούρας.
1.329.089 άτομα πέρασαν τις πύλες του Μετρό Θεσσαλονίκης τον Δεκέμβριο, σε έναν μήνα όπου -πέρα από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας- από την Παρασκευή το απόγευμα έως τη λήξη των δρομολογίων την Κυριακή, τα δρομολόγια ήταν δωρεάν για όλους, εξαιτίας της εορταστικής περιόδου.
Σε έναν μήνα που η κίνηση στην αγορά ήταν στο «κόκκινο» λόγω Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.
Σε έναν μήνα που ήταν ο πρώτος της λειτουργίας του νέου συγκοινωνιακού μέσου της πόλης, προκαλώντας όπως είναι φυσικό το έντονο ενδιαφέρον των Θεσσαλονικέων από κάθε πλευρά της πόλης, αλλά και από επισκέπτες από γειτονικές πόλεις, που έρχονταν για να δουν τις αρχαιότητες στους σταθμούς του μετρό και φυσικά για να κάνουν τη βόλτα τους με τους συρμούς.
Επομένως, ένα κομμάτι από εκείνους που χρησιμοποίησαν το Μετρό της Θεσσαλονίκης το Δεκέμβριο μπορεί να χαρακτηριστεί ως περιστασιακό.
Τα προβλήματα και η δυσπιστία
Κάθε αρχή και δύσκολη λέει ο θυμόσοφος λαός, αλλά θέλαμε να πιστεύουμε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης, το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης, θα αποτελούσε την εξαίρεση στον κανόνα.
Διαψευστήκαμε βέβαια.
Από το μεγάλο σάλο που είχε γίνει πριν ακόμη την έναρξη της λειτουργίας, γύρω από τον λογότυπο και το πώς επιλέχτηκε.
Και μετά με τις κυλιόμενες σκάλες και ανελκυστήρες που εμφανίζουν κατά καιρούς προβλήματα, μέχρι και σήμερα, στη λειτουργία τους.
Εκδοτικά μηχανήματα που δεν παίρνουν 20ευρα, κάποιες φορές δεν γυρνούν ρέστα, δεν δέχονται πληρωμές με κάρτα, βγαίνουν πολύ συχνά εκτός λειτουργίας.
Και φυσικά, καθυστερήσεις σε συρμούς λόγω βλαβών και τεχνικών προβλημάτων, με επιβάτες να μένουν εγκλωβισμένοι επί 35 λεπτά, στο πιο πρόσφατο περιστατικό, ή να αναγκάζονται να το… πάρουν με τα πόδια μέσα στις σήραγγες για να βγουν στον επόμενο σταθμό.
Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και η δυσπιστία μερίδας του επιβατικού κοινού της πόλης να εμπιστευθεί τη χρήση του νέου συγκοινωνιακού μέσου, φοβούμενο ζητήματα ασφαλείας.
Βέβαια, στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε καθαρά και μόνο με την προσωπική άποψη του καθενός, που για τον α ή β λόγο διατηρεί τις επιφυλάξεις του για να επιλέξει το μετρό για τις μετακινήσεις του.
Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε και το ανοικτό ζήτημα που υπάρχει με τους χώρους στάθμευσης στους τερματικούς σταθμούς του μετρό.
Γύρω από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό τα στενά και οι αλάνες «αναστενάζουν» καθημερινά από όσους αφήνουν εκεί τα οχήματά τους για να χρησιμοποιήσουν στη συνέχεια το μετρό.
Αντίστοιχη η κατάσταση και στη Νέα Ελβετία, από την αρχή της λειτουργίας του μετρό, με το σταθμό μετεπιβίβασης να μην διαθέτει -ακόμη- θέσεις μόνιμης στάθμευσης, παρά μόνο κάποιες εσοχές για επιβίβαση-αποβίβαση.
Το σημείο γεμίζει καθημερινά με αυτοκίνητα μισοανεβασμένα στα κράσπεδα ή παρκαρισμένα στις εσοχές, ενώ μεγάλο ζήτημα έχει προκύψει και για κατοίκους της περιοχής καθώς το να βρουν πλέον μια θέση πάρκινγκ κοντά στο σπίτι τους αποτελεί καθημερινό πονοκέφαλο.
Η Τροχαία κάνει κατά καιρούς την εμφάνισή της, βεβαιώνοντας πρόστιμα, αλλά το ζήτημα δεν πρόκειται να λυθεί μέχρι να μπει στην εξίσωση η κατασκευή χώρου στάθμευσης 400 θέσεων από το Δήμο Θεσσαλονίκης, που θα βρίσκεται σε οικόπεδο κολλητά με το σταθμό (πλάι στα γηπεδάκια του μπάσκετ επί της Παπαναστασίου).
Δεν γυρνάει ο κόσμος την πλάτη στον ΟΑΣΘ
Η σχέση… αγάπη – μίσους μεταξύ των Θεσσαλονικέων και του ΟΑΣΘ συνεχίζεται παρά την έλευση του μετρό στην συγκοινωνιακή καθημερινότητα της πόλης και παρά τα προβλήματα που παρουσιάζονται και εκεί όσον αφορά τα εισιτήρια, τα εκδοτικά μέσα στα αστικά λεωφορεία, αλλά και την καθυστέρηση στην έκδοση προσωποποιημένων καρτών.
Περισσότερες από 22.500 αιτήσεις έχουν υποβληθεί στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης για την έκδοση προσωποποιημένων καρτών μετακίνησης με τα αστικά λεωφορεία, σε διάστημα περί του ενάμιση μήνα και έχουν εκδοθεί τουλάχιστον οι 17.500, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΣΕΘ.
Καθημερινά υποβάλλονται περί τις 200-300 αιτήσεις για την λήψη των προσωποποιημένων καρτών μετακίνησης και ημερησίως εκδίδονται περί τις 750 με 850 κάρτες, που αποστέλλονται είτε προς παραλαβή στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, είτε ταχυδρομικά στις διευθύνσεις που έχουν δηλωθεί από του αιτούντες.
Στο μεταξύ, όπως αναφέρει η «Μακεδονία της Κυριακής» σε δημοσίευμά της, τον Δεκέμβριο του 2024 ο ΟΑΣΘ πούλησε 1.953.164 εισιτήρια, ενώ έναν χρόνο πριν, τον Δεκέμβριο του 2023 είχε διαθέσει 1.309.538.
Εάν λοιπόν τις πύλες του Μετρό πέρασαν 1.329.089 επιβάτες τον Δεκέμβριο, τότε σημαίνει ότι ο ΟΑΣΘ εξυπηρέτησε 624.075 επιβάτες περισσότερους τον συγκεκριμένο μήνα.
Βέβαια και αυτό έχει πολλαπλές αναγνώσεις. Αφού αφενός μπορεί ο αριθμός των εισιτηρίων που πωλήθηκαν να αυξήθηκε μιας και το επιβατικό κοινό δε θέλει να έρθει αντιμέτωπο με την πληρωμή προστίμου σε ενδεχόμενο ελέγχου, αφετέρου έχει ήδη υιοθετηθεί σε πολλές λεωφορειακές γραμμές το μέτρο της αποκλειστικής εισόδου από την μπροστινή πόρτα σε μια προσπάθεια να μειωθεί το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής.
Επίσης, όσον αφορά την περίπτωση του ΟΑΣΘ δε σημαίνει ότι η αγορά του εισιτηρίου σημαίνει και άμεση χρησιμοποίησή του, αφού για παράδειγμα υπάρχουν αρκετοί που αγοράζουν περισσότερα εισιτήρια από αυτά που χρειάζονται, ώστε να τα έχουν στην κατοχή τους και να τα ακυρώσουν όποτε χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν το λεωφορείο.
«Η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει φέρει αλλαγές στο συγκοινωνιακό δίκτυο της πόλης, με τα λεωφορεία να διατηρούν τον καθοριστικό τους ρόλο στην καθημερινή εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού» τόνισε σε πρόσφατες δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας και πρόσθεσε ότι με το μετρό έχουν αποσυμφορηθεί «σε κάποιο βαθμό γραμμές αστικής συγκοινωνίας και υψηλής επιβατικής κίνησης, κυρίως σε διαδρομές που ακολουθούν την ίδια διαδρομή με τη γραμμή του μετρό».
Όσον αφορά τα προβλήματα, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ αναγνωρίζει ότι έχουν καταγραφεί περιπτώσεις καθυστερήσεων στην έκδοση των καρτών, οι οποίες όμως, όπως προσθέτει, «έχουν ελαχιστοποιηθεί, καθώς το σύστημά μας λειτουργεί πλέον στο μέγιστο της δυναμικότητάς του». Για τις καθυστερήσεις στις ταχυδρομικές αποστολές, κυρίως κατά την περίοδο των εορτών, ο κ. Τόσκας σημειώνει ότι το ζήτημα έχει ήδη αντιμετωπιστεί σε μεγάλο βαθμό, ενώ διαβεβαιώνει ότι «ο ΟΣΕΘ παρακολουθεί στενά τη διαδικασία και εργάζεται για τη συνεχή βελτίωση της εξυπηρέτησης, ώστε να διασφαλίζεται η ταχύτητα και η ακρίβεια στην παράδοση των προσωποποιημένων καρτών».
Παράλληλα, ο κ. Τόσκας αναγνώρισε ότι κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβατικής περιόδου ενδέχεται να προκύψουν προσωρινές δυσκολίες, όπως δυσλειτουργίες σε μερικά μηχανήματα ή ελλείψεις στα παραδοσιακά χάρτινα εισιτήρια λόγω της σταδιακής απόσυρσής τους. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ διαβεβαίωσε με τις δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι «εργαζόμαστε εντατικά για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων και για τη συνεχή βελτίωση του συστήματος. Εκτιμούμε την υπομονή και την κατανόηση του επιβατικού κοινού, ενώ διαβεβαιώνουμε ότι στόχος μας είναι η ομαλή μετάβαση στο νέο σύστημα με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών».
Από την πλευρά του ο Γιάννης Δήμκας, Πρόεδρος Εργαζομένων ΟΑΣΘ, σε δηλώσεις του στην parallaxi πριν από λίγες εβδομάδες, ανέφερε πως: «Έχει καλυτερέψει η κίνηση στους δρόμους του κέντρου και ο χρόνος των δρομολογίων έχει μειωθεί. Όσον αφορά τα περιφερειακά, επειδή ακριβώς δεν υπάρχει μετρό, όντως υπάρχει πρόβλημα. Για την επιβατική κίνηση θα έχουμε πλήρη και ασφαλή εικόνα, μετά από ένα δίμηνο. Ο Δεκέμβρης, έτσι κι αλλιώς, είναι δύσκολος μήνας λόγω αγοράς και εορτών και κάθε χρόνο, τέτοια περίοδο, όπως καταλαβαίνετε υπάρχει κίνηση».