Μετρό Καλαμαριάς-Αποκαλυπτικό βίντεο με drone: Πώς είναι οι σταθμοί σήμερα, πίσω από τις λαμαρίνες

Αυτοψία της Parallaxi με πανοραμικές λήψεις, που δείχνουν πως είναι απαραίτητη μια σειρά παρεμβάσεων και λύνει απορίες για την καθυστέρηση παράδοσης

Χάρης Δημαράς
μετρό-καλαμαριάς-αποκαλυπτικό-βίντε-1411503
Χάρης Δημαράς

Μετρό Καλαμαριάς. Ένα έργο που περιμένουμε σχεδόν όσα χρόνια αναμέναμε για το μετρό Θεσσαλονίκης, όμως και σε αυτή την περίπτωση οι παρατάσεις παράδοσης και λειτουργίας διαδέχονται η μία την άλλη.

Η νέα αναβολή λειτουργίας για το Μετρό στην Καλαμαριά, όπως ουσιαστικά επικοινωνήθηκε διά στόματος Υφυπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Νίκου Ταχιάου σε τηλεοπτική εκπομπή της TV-100, γεννά αρχικά ερωτήματα ως προς την ετοιμότητα των σταθμών τη δεδομένη χρονική στιγμή (το έργο υποτίθεται θα παραδιδόταν τέλη Φεβρουαρίου, αλλά μετατίθεται πιθανότατα για μετά το Πάσχα), όμως εγείρει ακόμη πιο σημαντικά ερωτηματικά για το τι θα συμβεί όταν παραδοθούν.

Πίσω από τις λαμαρίνες, η εικόνα των σταθμών δεν είναι ευδιάκριτη, είναι δύσκολο για τους πολίτες να αντιληφθούν τι συμβαίνει και πώς θα είναι η κατάσταση όταν (με το καλό) αυτές φύγουν  για να αρχίσει η λειτουργία.

Γι΄αυτόν ακριβώς το λόγο, η Parallaxi με τη βοήθεια της τεχνολογίας (drone) και του εικονολήπτη Αστέρη Καρατζά σας δείχνει σήμερα με πανοραμικό βίντεο πώς είναι οι σταθμοί σήμερα, μερικούς μήνες πριν από την παράδοσή τους για το κοινό.

Πήγαμε στους τρεις τελευταίους σταθμούς, αυτούς δηλαδή που ακόμη είναι ξεκάθαρο πως γίνονται εργασίες και επίσης δε χωρά αμφιβολία πως θα προκαλέσουν μεγάλη συζήτηση για τον περιβάλλοντα χώρο και την αξιοποίησή του.

Μέσα από αυτό το αποκαλυπτικό βίντεο μπορεί κανείς να αντιληφθεί τη σημασία της λήψης αποφάσεων ώστε το μετρό να ενσωματωθεί στην καθημερινότητα των πολιτών της Καλαμαριάς (αλλά και ολόκληρης της ανατολικής Θεσσαλονίκης και των προαστίων) με όρους ασφάλειας, σωστής εξυπηρέτησης και βιώσιμης κινητικότητας.

Πόσο εφικτό είναι αυτό αυτή την ώρα που μιλάμε; Μπορείτε να βγάλετε τα συμπεράσματά σας.

Ωστόσο θεωρήσαμε πως συνοδευτικά με την θέαση των συγκεκριμένων στιγμιοτύπων από τους σταθμούς, θα ήταν σωστό, στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής έρευνας να διατυπωθούν ορισμένα ερωτήματα και επισημάνσεις.

Υπενθυμίζουμε πως η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά (Γραμμή 1) θα έχει συνολικό μήκος περίπου 4,78 χιλιόμετρα και πέντε νέους σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα).

Σταθμός Αρετσού (μπορείτε να δείτε ΕΔΩ πού ακριβώς βρίσκεται)

Όπως κανείς μπορεί να διαπιστώσει από τη λήψη drone, οι χώροι στάθμευσης στο συγκεκριμένο σταθμό είναι ελάχιστοι ως μηδαμινοί, συνεπώς είναι ένα δεδομένο που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη σε ό,τι αφορά στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην περιοχή, καθώς πιθανότατα θα δημιουργηθεί συμφόρηση.

Μετρό Καλαμαριάς drone

Θα πρέπει να δημιουργηθούν διαβάσεις για την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών από την μία πλευρά στην  άλλη (σημειωτέον ότι μερικά μέτρα από το σημείο λειτουργεί και Δημοτικό Σχολείο).

Πρόκειται για το βορειότερο σημείο της  οδού  Πόντου, η διάνοιξη της οποίας έχει ήδη αποφασιστεί, με την Πολιτεία να αναλαμβάνει όλο το κόστος του έργου.

Από εκείνο το σημείο θα αρχίσει η διάνοιξη και επί της ουσίας θα συνδέει τους τρεις τελευταίους σταθμούς του μετρό Καλαμαριάς. Αυτός είναι και ο λόγος που το έργο της διάνοιξης με τις απαραίτητες παρελκόμενες απαλλοτριώσεις, συμπεριελήφθη στη συμφωνία που έγινε πρόσφατα μεταξύ κυβέρνησης – Ελληνικό Μετρό και Δήμου Καλαμαριάς, όπως είχε δημοσιευτεί σε σχετική ανακοίνωση.

Μετρό Καλαμαριάς drone

Η  Parallaxi είχε παρουσιάσει σε αποκλειστικότητα τα σχέδια της διάνοιξης της οδού Πόντου.

Διαβάστε και θυμηθείτε τι περιλαμβάνει το σχέδιο.

Δείτε και το drone βίντεο που δείχνει σε ποιο σημείο ακριβώς θα δημιουργηθεί η «νέα Πόντου». 

Μετρό Καλαμαριάς, Αρετσού
Κάτοψη σταθμός Αρετσού

Σταθμός Νέας Κρήνης (μπορείτε να δείτε ΕΔΩ πού ακριβώς βρίσκεται)

Μετρό Καλαμαριάς drone

Εν αντιθέσει με το σταθμό Αρετσού, στο σταθμό Νέας Κρήνης μπορεί κανείς να διαπιστώσει πως υπάρχουν αρκετές εκτάσεις περιμετρικά του σταθμού που θα μπορούσαν θεωρητικά να χρησιμεύσουν ως πάρκινγκ και να διευκολύνουν τη διέλευση, αλλά και τη στάση των αυτοκινήτων.

Προϋπόθεση για κάτι τέτοιο, όμως, θα ήταν να γίνουν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις και οι αλλαγές χρήσης γης, για το οποίο δεν είναι βέβαιο πως υπάρχει και αντίστοιχη βούληση.

Η αυξημένη κίνηση που θα δημιουργήσει η παρουσία του μετρό προφανώς θα πρέπει να προκαλέσει και νέες κυκλοφοριακές μελέτες στην περιοχή, μιας και η οδός Βρυούλων σε εκείνο το σημείο είναι διπλής κυκλοφορίας και μάλιστα τα τελευταία χρόνια, ακόμη μεγαλύτερης.

Μετρό Καλαμαριάς, Νέα Κρήνη
Κάτοψη Σταθμού Νέας Κρήνης

Σταθμός Μίκρας-Τερματικός (μπορείτε να δείτε ΕΔΩ πού ακριβώς βρίσκεται)

Μετρό Καλαμαριάς drone

Ο τερματικός σταθμός του μετρό στη Μίκρα είναι αυτός που προκαλεί τις περισσότερες συζητήσεις για την αξιοποίηση του ευρύτερου χώρου, αλλά και την εξυπηρέτηση των πολιτών μέσα από τα χωράφια, όπου τώρα υπάρχουν.

Θα χρησιμεύσει και ως σταθμός μετεπιβίβασης, αλλά πόσο εφικτό θα είναι να συμβεί αυτό όταν οι  χώροι παραμένουν, αυτή τη χρονική στιγμή αδιαμόρφωτοι;

Η απόφαση που είχε ληφθεί έκανε λόγο για σημαντική μείωση των απαλλοτριώσεων (από τα 30 περίπου στρέμματα που είχε αποφασιστεί αρχικά, θα απαλλοτριωθούν περίπου 2 ή 3 ώστε να καλυφθούν οι βασικές ανάγκες του κοινού.

Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει κίνδυνος υπερφόρτωσης της κίνησης στους συγκεκριμένους οδικούς άξονες, από λεωφορεία και ΙΧ, καθώς πιθανότατα δε θα είναι μόνο οι κάτοικοι της Καλαμαριάς που θα επιχειρούν να παρκάρουν στο σημείο, αλλά της ευρύτερης ανατολικής Θεσσαλονίκης, ώστε να κατευθυνθούν προς το κέντρο (υπάρχει βέβαια και η λύση του σταθμού της Νέας Ελβετίας).

Σχεδιάζεται, ωστόσο, πολλά λεωφορεία να τερματίζουν εκεί αντί του σταθμού του ΙΚΕΑ όπου σήμερα είναι το τέρμα και εδώ δημιουργείται ερώτημα αν πράγματι θα είναι δυνατό να συμβεί αυτό και κατά πόσο το κοινό θα εξυπηρετηθεί.

Επίσης δεν υπάρχει πρόβλεψη για δημιουργία πάρκινγκ, κάτι που σίγουρα θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα της δημοτικής αρχής, μετά την εκκίνηση της λειτουργίας (προϋπόθεση κι εδώ οι απαλλοτριώσεις).

Οι παρεμβάσεις είναι κάτι παραπάνω από αναγκαίες ώστε ο σταθμός να είναι λειτουργικός και ασφαλής για τους πολίτες, σε μια ερημική περιοχή, που στερείται υποδομών.

Χρειάζεται επιπλέον φωτισμός και φύλαξη.

Μετρό Καλαμαριάς drone

Είναι αναμφίβολα το σημείο που χρειάζεται τις περισσότερες παρεμβάσεις.

Συμπερασματικά, αυτό που μπορεί να αντιληφθεί κάποιος βλέποντας τις συγκεκριμένες εικόνες είναι πως υπάρχει αρκετός χώρος για αξιοποίηση (ειδικά στους δύο τελευταίους σταθμούς), όμως θα πρέπει να βρεθούν και οι απαραίτητοι πόροι.

Αντίστοιχα, είναι σημαντικό σε ό,τι αφορά στα νέα δεδομένα για την κυκλοφορία να υπάρξει συντονισμός των φορέων (κυβέρνηση, Ελληνικό Μετρό, Δήμος Καλαμαριάς, ΟΣΕΘ), ώστε το ταχύτερο δυνατό να λυθούν τα προβλήματα που θα δημιουργήσει η λειτουργία του μετρό στην περιοχή.

Η εταιρία που ανέλαβε το έργο, σύμφωνα με τη σύμβαση, είναι υπεύθυνη για τα έργα υπογείως, αλλά και αντίστοιχα υπέργεια στα σημεία μόνο εξυπηρέτησης του κοινού.

Για τα υπόλοιπα θα πρέπει να υπάρξει η απαραίτητη συνεργασία των φορέων με την τοπική αυτοδιοίκηση.

Μετρό Καλαμαριάς drone

Μετρό Καλαμαριάς, Μίκρα
Κάτοψη σταθμού Μίκρας
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα