Μετρό Καλαμαριάς: Παράταση στις καθυστερήσεις κι ένα «πέναλτι» που πληρώνουν οι πολίτες
Από Νοέμβριο σε Φεβρουάριο και από εκεί στο...Πάσχα που δεν πρέπει να αναστατωθεί - Μια ολόκληρη περιοχή περιμένει στις...αποβάθρες αλλά το Μετρό δεν έρχεται
Η Θεσσαλονίκη περίμενε δεκαετίες ολάκερες για το Μετρό της. Όταν τελικά η βασική γραμμή άνοιξε τον Νοέμβριο του 2024, υπήρχε η αίσθηση πως η ταλαιπωρία είχε τελειώσει. Ή τουλάχιστον θα τελείωνε, αφού η επέκταση προς την Καλαμαριά είχε ήδη προαναγγελθεί ως επόμενο βήμα. Κι όμως, οι υποσχέσεις για άλλη μια φορά παρέμειναν κενό γράμμα, και κάθε νέα ημερομηνία παράδοσης μοιάζει πιο αβέβαιη από την προηγούμενη. Η τελευταία δε, για να μην αναστατωθεί…το Πάσχα.
Αναβολές που έγιναν κανόνας
Η επέκταση της Καλαμαριάς έχει δει περισσότερες ημερομηνίες παράδοσης από ό,τι ο μέσος πολίτης μπορεί να θυμηθεί, ενώ τα χρονοδιαγράμματα έχουν πάει περίπατο ουκ ολίγες φορές.
Αναλυτικά θυμίζουμε ότι:
- Ο αρχικός σχεδιασμός για την επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά προέβλεπε ολοκλήρωση του έργου το 2021.
-
Ωστόσο μετά τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν, τον Σεπτέμβριο του 2022, ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Καραμανλής, είχε υποσχεθεί ότι το έργο ύψους 450 εκατ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2024 και η επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά θα παραδοθεί για χρήση. Μάλιστα τότε, το 2022, ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κ. Καραμανλής δήλωνε ότι «βάλαμε τότε έναν πολύ φιλόδοξο στόχο να ολοκληρωθεί η επέκταση στο πρώτο εξάμηνο του 2024», ενώ ανέφερε πως «πλέον τα έργα πολιτικού μηχανικού και επιδομής είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο, με αποτέλεσμα το χρονοδιάγραμμα να μην είναι στη σφαίρα της φαντασίας, αλλά να είναι υλοποιήσιμο» τονίζοντας επιπρόσθετα ότι «κρινόμαστε από τα χρονοδιαγράμματα που θέτουμε».
-
Στις 19/2/2024 οι Μητσοτάκης, Σταϊκούρας, Ταχιάος ανακοίνωσαν: «Η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά θα παραδοθεί το Νοέμβριο του 2025».
-
Όταν το μετρό τελικά λειτούργησε, η νέα υπόσχεση ανέφερε ότι η επέκταση θα ανοίξει περίπου ένα χρόνο μετά, ήτοι το 2025. Συγκεκριμένα, στις 2 Δεκεμβρίου του 2024, το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών δια στόματος Νίκου Ταχιάου, υπόσχονταν παράδοση «μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους».
-
Τελικά οι ίδιοι υπεύθυνοι με πρώτο τον υπουργό Μεταφορών, Χρίστο Δήμα, λίγο χρονικό διάστημα αργότερα μετέθεσαν εκ νέου την παράδοση για τον Φεβρουάριο του 2026.
- Χθες, ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Νίκος Ταχιάος σε συνέντευξή του στην TV100 δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο νέας μεταφοράς της εναρκτήριας διαδρομής στην επέκταση της Καλαμαριάς, καθώς -αυτό που προέχει στην παρούσα φάση – είναι «να μην αναστατώσουμε το Πάσχα». Με ό,τι κι αν σημαίνει αυτό, όλα δείχνουν νέα αναβολή.
Στο μεταξύ, κάθε νέα ημερομηνία συνοδεύεται από διαβεβαιώσεις για «συντονισμό συμβάσεων, δοκιμές συρμών και τεχνικές ενσωματώσεις». Στην πράξη όμως, όλα αυτά μεταφράζονται σε διαρκείς διακοπές λειτουργίας και επιπλέον ταλαιπωρία για τους πολίτες. Παράλληλα χθες από τον Νίκο Ταχιάο τονίστηκε ότι το «Μετρό Καλαμαριάς δεν είναι ένα ενιαίο έργο όπως το Μετρό της Θεσσαλονίκης, αλλά είναι πέντε διαφορετικές εργολαβίες και μια έκτη εργολαβία είναι αυτή της προμήθειας των νέων 16 τρένων. Όλα αυτά πρέπει να συγχρονιστούν μεταξύ τους. Είναι πιθανό να υπάρχουν ζητήματα συμβατότητας των συστημάτων που πρέπει να ελεγχθούν. Οι πιο σημαντικές δοκιμές που αφορούν και στην ασφάλεια των επιβατών είναι το τμήμα που συνδέει τις δύο γραμμές, πρακτικά από το σταθμό της Μαρτίου μέχρι το σταθμό της Νομαρχίας. Αυτό το τμήμα χρειάζεται μεγάλο πλαίσιο δοκιμών για να παραδοθεί το μετρό σε εμπορική λειτουργία με πλήρη ασφάλεια».
Η καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων πληρώνει το τίμημα
Οι δικαιολογίες και η πραγματικότητα
Οι αρμόδιοι συχνά επικαλούνται την πολυπλοκότητα του έργου, με τον συντονισμό πολλαπλών συμβάσεων, την προμήθεια τρένων και τις τεχνικές δοκιμές. Όλα αυτά σωστά στην θεωρία – αλλά η Θεσσαλονίκη είναι πλέον κουρασμένη από τις επαναλαμβανόμενες αναβολές. Και κουράζεται ακόμη πιο πολύ με προσχήματα περί…αναστάτωσης του Πάσχα.

Η διαρκής μετακίνηση της ημερομηνίας παράδοσης δείχνει ότι οι «προβλεπόμενες» ημερομηνίες δεν είναι παρά ευσεβείς πόθοι που δεν στηρίζονται σε στοιχεία, αλλά σε εκτιμήσεις. Γι’ αυτό και κάθε φορά που οι πολίτες ακούν μια νέα ημερομηνία, ένα νέο ορόσημο, η εμπιστοσύνη τους φθίνει όλο και περισσότερο, με δεδομένο ότι στη σειρά περιμένουν και οι κάτοικοι των Δυτικών συνοικιών μήπως και κάποιοι από αυτούς οι πιο…νέοι βασικά, προλάβουν να δουν το Μετρό στην περιοχή τους. Ή έστω να φτάνει μέχρι το αεροδρόμιο.
Η πολιτική διάσταση και οι ευθυνες
Η υπόθεση της Καλαμαριάς δεν είναι μόνο τεχνικό ζήτημα, αλλά και πολιτικό. Οι συνεχείς καθυστερήσεις και οι μετατοπιζόμενες ημερομηνίες εκθέτουν κυρίως τα κυβερνητικά στελέχη και τους αρμόδιους φορείς, καθώς κάθε νέα καθυστέρηση στην παράδοση του έργου δημιουργεί αίσθημα αδιαφάνειας και αβεβαιότητας για το πότε, τελικά, θα ολοκληρωθεί το έργο.
Επιπλέον, οι πολίτες νιώθουν οτι οι βεβιασμένες υποσχέσεις «παραδίδονται» πιο γρήγορα στα ΜΜΕ και τις συνεντεύξεις κυρίως για λόγους εντυπωσιασμού, παρά γιατί αυτό επιτάσει η πραγματικότητα των δρόμων, των σταθμών και των εργοταξίων που έχουν στηθεί.
Εξάλλου δεν έχουν περάσει παρά μόνο ελάχιστοι μήνες από τον Μάιο του 2025, όταν ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Νίκος Ταχιάος προσπαθούσε να πείσει, ότι το έργο επέκτασης του Μετρό στην περιοχή της Καλαμαριάς αποτελεί βασική προτεραιότητα για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Συγκεκριμένα μιλώντας σε φόρουμ διαλόγου ο κ. Ταχιάος είχε υπογραμμίσει μεταξύ άλλων πως «οι πόροι που διατίθενται δείχνουν ότι τον Φεβρουάριο του 2026 θα είμαστε έτοιμοι. Ο κ. Μητσοτάκης έχει θέσει σε προτεραιότητα το έργο αυτό». Όπως όμως αποδείχθηκε αργότερα κάθε προβλεπόμενη νέα ημερομηνία φαίνεται να έχει πολύ μικρή σχέση τόσο με την καθημερινότητα των πολιτών, όσο και με τις πραγματικές ανάγκες της πόλης.
Τι προβλέπει η ολοκλήρωση του έργου
Το έργο της επέκτασης του Μετρό προς Καλαμαριά, περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ.
Σύμφωνα δε με τις αρχικές εξαγγελίες, κατά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 63.000 επιβάτες, να κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 12.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 43 τόνους ημερησίως, ενώ η απόσταση από το Σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης αναμένεται να καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά.
Τα μεγάλα αγκάθια
Τρία μεγάλα ζητήματα που αφορούν το συγκεκριμένο έργο αποτελούν ακόμα σοβαρά αγκάθια για την ορθή λειτουργία του. Το πρώτο αφορά τη διακλάδωση με τη βασική γραμμή του μετρό, το περίφημο crossover μετά τη στάση της Μαρτίου. Οι δοκιμές και οι διακοπές λειτουργίας της βασικής γραμμής αφορούν σε ένα μεγάλο βαθμό στην επίτευξη της αρμονικής συν-λειτουργίας των δύο γραμμών.
Το δεύτερο αφορά τη διάνοιξη της οδού Πόντου, ένα έργο που χρονίζει στο δήμο Καλαμαριάς δεκαετίες και υποτίθεται ότι λύθηκε πέρσι με τις εξαγγελίες του υπουργείου που εξασφάλισαν τα χρήματα για τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις και την διάνοιξη της οδού. Ο Νίκος Ταχιάος μάλιστα είχε δηλώσει με αποφασιστικότητα το Δεκέμβριο του 2024: ”Χωρίς διάνοιξη της Πόντου δεν ανοίγει μετρό στην Καλαμαριά”.

Βρισκόμαστε ένα χρόνο μετά και κανένα απολύτως βήμα για τη διάνοιξη της οδού Πόντου δεν έχει γίνει και προφανώς δεν πρόκειται να γίνει μέχρι τη λειτουργία του νέου μετρό. Η εικόνα είναι τραβηγμένη μόλις χθες.
Τρίτο σημαντικό αγκάθι είναι οι πολεοδομικές και συγκοινωνιακές τακτοποιήσεις και η δημιουργία του περίφημου σταθμού μετεπιβίβασης στον τερματικό σταθμό του μετρό στο Φοίνικα, στη Σχολή Δικαστών, εκεί όπου πρόκειται να μεταφερθούν τα τέρματα μιας σειράς λεωφορειακών γραμμών ανατολικών προαστίων της πόλης όπως συνέβη ανάλογα στο σταθμό της Νέας Ελβετίας. Ένα απίστευτο γαϊτανάκι μετάθεσης ευθυνών, λάθος σχεδιασμοί που προέβλεπαν μεγάλες εκτάσεις που δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα και κωλυσιεργία οδήγησαν την υπόθεση στο πουθενά αφού ακόμα και αύριο να άνοιγε το μετρό αυτό που πρόκειται να συμβεί εκεί δίπλα στην θάλασσα ένα απερίγραπτο χάος στα στενά του Φοίνικα.
Τέλος για την περίπτωση της επέκτασης του αεροδρομίου για την οποία έχουν ακουστεί τα πάντα, από επίγεια σύνδεση μέχρι μέσα ελαφράς τροχιάς αφήνουμε την αφήγηση ανεκδότων να συνεχίζεται και την ίδια την σύνδεση του αεροδρομίου με το μετρό να μοιάζει σενάριο επιστημονικής φαντασίας…







