Μετρό Θεσσαλονίκης: Μία ξενάγηση στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας από τον Κωνσταντίνο Σφήκα (ΒΙΝΤΕΟ)
Το πλούσιο παρελθόν της πόλης μέσα από τα μάτια και τα λόγια του έμπειρου ξεναγού
Δύο από τους σταθμούς στο Μετρό Θεσσαλονίκης, οι σταθμοί Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, κρύβουν αρχαιολογικούς θησαυρούς.
Η απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη για τεμαχισμό και απόσπαση των αρχαίων όπου βρισκόταν ο περίφημος δρόμος Decumanus Maximus στο σταθμό Βενιζέλου, είχαν προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις, καθώς θεωρήθηκε αρχαιολογικό έγκλημα, που θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.
Μετά τη φετινή λειτουργία του Μετρό, στους δύο σταθμούς υπάρχουν αρχαιολογικοί χώροι, τους οποίους βλέπουν καθημερινά οι επιβάτες.
Ωστόσο, η καθημερινότητα δεν μας επιτρέπει πολλές φορές να έχουμε το χρόνο για να παρατηρήσουμε, αλλά και να μάθουμε την ιστορία της πόλης.
Ο γνωστός ξεναγός, Κωνσταντίνος Σφήκας πραγματοποίησε ξενάγηση στους δύο σταθμούς, εξηγώντας σημαντικούς σταθμούς της ιστορίας της πόλης.
Από την ίδρυση της Θεσσαλονίκης από τον Κάσσανδρο, την ελληνιστική περίοδο, τη ρωμαϊκή, τη βυζαντινή και την οθωμανική, μέχρι και την απελευθέρωσή της.
Η συνάντηση των δύο δρόμων, του Decumanus Maximus (17 μέτρα) και του Cardo, στην καρδιά της αρχαίας Θεσσαλονίκης.
Η σιγμοειδής πλατεία, το τετράπυλο στους ρωμαϊκούς χρόνους, όταν η πόλη ήταν πρωτεύουσα του Ιλλυρικού κράτους, με 140.000 κατοίκους. Λουτρά αλλά και δρόμοι από μάρμαρο.
Το αρχαίο λουτρό, που ξεκινά τη ζωή του στον 1ο αιώνα μ.Χ.., αποτελεί τον πρόδρομο των οθωμανικών λουτρών. Η Χρυσή Πύλη της Θεσσαλονίκης.
Το πέρασμα των δολοφόνων του Ιουλίου Καίσαρα, Κάσιου και Βρούτου από την πόλη.
Οι στοές, οι δημόσιοι χώροι, οι κίονες και οι πεσσοί. Και το άγαλμα του ωροφόρου, από το οποίο λείπει το κεφάλι, αλλά θα μπορούσε να είναι άνετα το σήμα του Μετρό, αφού είναι αυτός που κουβαλά και μετρά τις ώρες.
Ο χαρακτηρισμός της Θεσσαλονίκης ως cita libera (μικρότερη φορολογία, όπως και σε άλλες πόλεις), η παρουσία του Απόστολου Παύλου, αργότερα.
Δείτε σημαντικό μέρος της ξενάγησης στα παρακάτω βίντεο και στιγμιότυπα από αυτή.
Υπενθυμίζεται ότι ο σταθμός Βενιζέλου, ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2007, με καθαρό μήκος 76.60m και καθαρό πλάτος 19.75m. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το βάθος του σταθμού θα έφτανε τα 27m και θα αποτελούνταν από τέσσερα υπόγεια επίπεδα. Το έδαφος της περιοχής του σταθμού σε βάθος 11m αποτελείται από τεχνητές επιχώσεις, δηλαδή αρχαιολογικά στρώματα.
Το 2012 κατά τις ανασκαφικές εργασίες αποκαλύφθηκε η μνημειακή φάση της πόλης, αποτελούμενη από τη διασταύρωση των οδών Decumanus Maximus και Cardo, στη θέση της σημερινής διασταύρωσης Εγνατίας και Βενιζέλου. Από το 2012 ως το 2016 δεν πραγματοποιήθηκε καμία εργασία στο Σταθμό Βενιζέλου, λόγω της διαμάχης για την τύχη των αρχαιοτήτων και τα εκτεταμένα οικονομικά προβλήματα της αναδόχου εταιρείας, ωστόσο από το 2019 με απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη και σχετικές αποφάσεις από το ΣτΕ προχώρησε ο τεμαχισμός και η απόσπαση, με την επανατοποθέτηση να ολοκληρώνεται και το Μετρό να λειτουργεί το Νοέμβριο του 2024.