Θεσσαλονίκη

Νέα Ελβετία: Γιατί αργεί το πάρκινγκ και η πλήρης διάνοιξη της Ψελλού στο μετρό;

Τριπλή έγκριση για να μπουν φανάρια Ψελλού με Αλλατίνη. Μόνο με χορηγίες το πάρκινγκ των 400 θέσεων. Αυξημένη η κίνηση πεζών χωρίς τις κατάλληλες υποδομές

Κωστής Κοτσώνης
νέα-ελβετία-γιατί-αργεί-το-πάρκινγκ-κα-1290736
Κωστής Κοτσώνης

Σημαντικές εκκρεμότητες, η επίλυση των οποίων θα διευκολύνει το επιβατικό κοινό του μετρό, υπάρχουν ακόμα στο σταθμό μετεπιβίβασης της Νέας Ελβετίας. Αφορούν την πλήρη διάνοιξη της οδού Ψελλού από τη βόρεια πλευρά (προς την οδό Αλλατίνη και τα Πυλαιώτικα), το πάρκινγκ 400 θέσεων για τους χρήστες του μετρό που έχει εξαγγελθεί μέ την παράδοση του έργου και κάποιες τελικές διαμορφώσεις σε πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομο κτλ.

Όπως και σε πολλά άλλα έργα σε όλη την Ελλάδα, έτσι και σε αυτό οι αρμοδιότητες μπλέκονται, με τη γραφειοκρατία και την έλλειψη κονδυλίων να δημιουργεί καθυστερήσεις.

Υπενθυμίζεται ότι στην υλοποίηση του σταθμού μετεπιβίβασης ενεπλάκησαν: ο Δήμος Θεσσαλονίκης και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (ως προς το πολεοδομικό σκέλος, τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και τις απαλλοτριώσεις), η Ελληνικό Μετρό (ως η επιβλέπουσα εταιρεία για την ανάπτυξη του μετρό στη Θεσσαλονίκη), ο ΟΣΕΘ (ως προς τα δρομολόγια των αστικών λεωφορείων που θα τερματίζουν στο σημείο) και φυσικά η ίδια η κοινοπραξία κατασκευής του μετρό.

Με πολλά ρεπορτάζ της στο παρελθόν η Parallaxi είχε αναδείξει τα προβλήματα στην κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης, με κυριότερο τις απαλλοτριώσεις. Τελικά, ο σταθμός κατασκευάστηκε, ομολογουμένως σε ρυθμούς ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα και το θέμα των απαλλοτριώσεων λύθηκε κυριολεκτικά τη τελευταία στιγμή από το φόβο να μην δοθεί ο τερματικός σταθμός σε χρήση. Ωστόσο, οι προαναφερθείσες εκκρεμότητες παραμένουν.

Τρεις φορείς πρέπει να συνεννοηθούν για τα φανάρια

Ίσως η βασικότερη εκκρεμότητα αυτήν τη στιγμή αφορά την πλήρη διάνοιξη της οδού Ψελλού από τη βόρεια πλευρά, στα όρια με την οδό Αλλατίνη. Χωρίς αυτήν, οι οδηγοί αλλά και τα αστικά λεωφορεία αναγκάζονται να κάνουν κύκλο και να εισέρχονται στο σταθμό μετεπιβίβασης από τη νότια πλευρά δημιουργώντας κυκλοφοριακό χάος πέριξ της Νέας Ελβετίας. Παράλληλα, οι πεζοί που θέλουν να πάνε στο μετρό από την πλευρά της Αλλατίνη χρησιμοποιούν έναν προσωρινό τσιμεντένιο πεζόδρομο, που τους εξαναγκάζει σε έναν μικρό κύκλο και που, όπως θα δούμε παρακάτω, δεν είναι απόλυτα ασφαλής.

Η ολοκλήρωση της διάνοιξης καθυστέρησε λόγω απαλλοτριώσεων και δεν ήταν έτοιμη για τα εγκαίνια του μετρό. Όμως, τους επόμενους μήνες οι εργασίες έγιναν και αυτήν τη στιγμή ο δρόμος είναι ασφαλτοστρωμένος, πεζοδρομημένος και με πινακίδες. Αυτό που λείπει είναι οι φωτεινοί σηματοδότες που θα επιτρέψουν την απόδοση της διασταύρωσης Ψελλού-Αλλατίνη, από την πλευρά του μετρό, στην κυκλοφορία.

Όμως, ακόμα και αυτή η φαινομενικά απλή διαδικασία, δεν είναι τόσο απλή. Σε επικοινωνία της Parallaxi με τον Αντιπεριφερειάρχη Τεχνικών Υποδομών, Πάρι Μπίλλια, ενημερωθήκαμε ότι η τοποθέτηση του σηματοδότη είναι ευθύνη της Ελληνικό Μετρό, η οποία και ενεπλάκη ευρύτερα στην κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης. Κατ’ επέκταση, επικοινωνήσαμε με την Ελληνικό Μετρό.

Από εκεί αναφέρθηκε ότι πράγματι η ευθύνη ανήκει στην εταιρεία, η οποία έκανε και τις απαραίτητες μελέτες, όμως η έγκριση των μελετών εναπόκειται στο Δήμο Θεσσαλονίκης και την Περιφέρεια. Σύμφωνα με την εταιρεία, η κυκλοφοριακή μελέτη εγκρίθηκε από το Δήμο και πλέον πρέπει να εγκριθεί και από την Περιφέρεια.

Επιστρέφοντας στην επικοινωνία με τον κ. Μπίλλια, εκτίμησε ότι εντός δύο τριών εργάσιμων μπορεί να γίνει η έγκριση της μελέτης και από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας, ανοίγοντας επιτέλους το δρόμο για να τοποθετηθεί το φανάρι και να ανοίξει το σημείο.

Σε επόμενη φάση, υπάρχει η πρόβλεψη να κατεδαφιστεί και ένα ακόμα οίκημα ακριβώς απέναντι από το κομμάτι που θα παραδοθεί τώρα, ώστε η Ψελλού να γίνει ακόμα πιο διαμπερής στη συγκεκριμένη διασταύρωση.

Σε αναμονή για κυκλικό κόμβο και τελευταία μερεμέτια

Στη νότια πλευρά της Ψελλού, όπου προς το παρόν υπάρχει η μόνη ανοιχτή πλευρά προς το σταθμό μετεπιβίβασης, έχει τοποθετηθεί μόνο κάθετη σήμανση με STOP, και πολύ συχνά δημιουργούνται μποτιλιαρίσματα στο σημείο. Το αρχικό πλάνο ήταν να δημιουργηθεί ένας κυκλικός κόμβος. Σε παλαιότερες δηλώσεις του, ο κ. Μπίλλιας είχε αναφέρει ότι, εφόσον το έργο έχει ολοκληρωθεί, η Ελληνικό Μετρό δεν πρόκειται να κατασκευάσει τον κόμβο και ζήτησε από την Περιφέρεια να τον υλοποιήσει. Ερωτώμενος για αυτό από την Parallaxi, επιβεβαίωσε ότι θα γίνει μία προσπάθεια από την Περιφέρεια να βρεθούν τα χρήματα, ώστε σε βάθος χρόνου να προχωρήσει η δημιουργία του κόμβου.

Λίγο πιο πάνω, στην κυρίως περιοχή του σταθμού μετεπιβίβασης, βλέπει κανείς άδεια παρτέρια και σημεία όπου δεν έχουν ακόμα μπει πλάκες πεζοδρομίου, ενώ υπάρχει και ένας στενός διάδρομος, που μάλλον προορίζεται για ποδηλατόδρομο και δεν έχει ακόμα στρωθεί με ειδικό υλικό.

Και για αυτά τα έργα ο κ. Μπίλλιας μεταφέρει ότι, σε συνέργεια με τους υπόλοιπους αρμόδιους, θα αναζητηθούν τα κονδύλια ώστε, με τις κατάλληλες εργολαβίες, να αποπερατωθούν.

Ερχόμενοι στο κομμάτι των λεωφορειακών γραμμών, προς το παρόν δεν έχουν τοποθετηθεί πίνακες δρομολογίων και στύλοι τηλεματικής, παρά μόνο προσωρινή σήμανση με τα ονόματα των γραμμών. Μένει να φανεί αν και πότε θα τοποθετηθεί ο ανάλογος εξοπλισμός από τον αρμόδιο ΟΣΕΘ. Για την ώρα, υπάρχουν μόνο ανοιχτές υποδοχές με καλωδίωση στο πεζοδρόμιο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτήν τη στιγμή ο σταθμός μετεπιβίβασης χρησιμοποιείται σε ένα μικρό του μέρος σε ό,τι αφορά τα λεωφορεία, αφού στάση κάνουν μόνο τα 58Β, 36, 79Χ και και 2Χ. Όταν ανοίξει η βόρεια πλευρά της Ψελλού, υπάρχει το πλάνο να μεταφερθούν επίσης το 10 και το 66.

Με χορηγίες η κατασκευή του πάρκινγκ 400 θέσεων από το Δήμο

Σε εξέλιξη εδώ και περίπου δύο μήνες είναι η κατασκευή χώρου στάθμευσης για τους χρήστες του μετρό από το Δήμο Θεσσαλονίκης, σε απαλλοτριωμένη έκταση πλάι στα γηπεδάκια Νέας Ελβετίας. Το έργο αναμένεται να προσφέρει ανακούφιση στην περιοχή, καθώς μετά τη λειτουργία του μετρό συρρέουν αυτοκίνητα από τα προάστια, ώστε οι οδηγοί να πάρουν το τρένο για το κέντρο.

Παλαιότερα δημοσιεύματα ήθελαν το πάρκινγκ να παραδίδεται μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου-αρχές Μαρτίου, όμως μία βόλτα από το σημείο δείχνει ότι υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες. Οι εργασίες μοιάζουν να έχουν «παγώσει». Πριν μερικές μέρες είδαμε μόνο έναν εκσκαφέα μέσα στο οικόπεδο όπου θα γίνει το πάρκινγκ και δεν πραγματοποιούνταν καμία εργασία.

Σχετικά με το θέμα, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης, ξεκαθαρίζει ότι το έργο κατασκευάζεται με τη συνδρομή και χορηγίες από διάφορες πλευρές: «Το έργο γίνεται με έναν “ιδιαίτερο” τρόπο, με υλικά που βρίσκει ο Δήμος ως χορηγίες, με μηχανήματα που δανείζεται, με βοήθειες. Δεν υπάρχει στα ταμεία του Δήμου ποσό που να είναι δεσμευμένο για αυτό το έργο. Μόνο έτσι κάνει έργα ο Δήμος, με ποσά τα οποία είναι δεσμευμένα για κάποιο έργο. Εδώ δεν υπήρχε τέτοια πρόβλεψη και άρα όλα γίνονται με χορηγίες και με βοήθειες από άλλους φορείς ή από κάποιους χορηγούς».

Σύμφωνα με τον κ. Νικηφορίδη, υπολείπεται να γίνει ακόμα η ασφαλτόστρωση και η διαγράμμιση του πάρκινγκ. Αναφορικά με το αν θα υπάρχει περίφραξη και κάποιο μέσο ώστε να αποτρέπεται η στάθμευση όσων δεν χρησιμοποιούν το μετρό, δηλώνει ότι το θέμα είναι υπό διερεύνηση.

Όσο για το πότε θα τελειώσει, δίνει περιθώριο ενός μήνα περίπου.

Οι πεζοί πολλαπλασιάστηκαν, χωρίς πεζοδρόμια και διαβάσεις

Απέναντι από τον προσωρινό πεζόδρομο του μετρό βρίσκεται ένα ζαχαροπλαστείο, από τα λίγα καταστήματα της οδού Αλλατίνη. Επικοινωνήσαμε με το Μιχάλη Λεμονή, υπεύθυνο του καταστήματος, και ζητήσαμε μία αποτίμηση της κίνησης που έφερε το μετρό αλλά και του αν οι δυσκολίες στην προσβασιμότητα επηρεάζουν την επιχείρηση.

«Πριν το μετρό, η Αλλατίνη είχε πολλή κίνηση από αυτοκίνητα αλλά καθόλου πεζούς. Πλέον, μπροστά από το μαγαζί περνάνε πάρα πολλοί πεζοί πηγαίνοντας στο μετρό. Είναι είτε κάτοικοι της γειτονιάς, είτε αυτοί που παρκάρουν, είτε αυτοί που έρχονται με το λεωφορείο από Θέρμη. Ομολογουμένως, το θέμα με το πάρκινγκ δυσκόλεψε αισθητά. Πλέον κάποιες ώρες της ημέρας δεν μπορείς να βρεις πουθενά. Αναμένουμε το πάρκινγκ του Δήμου», δηλώνει.

Επίσης, ο κ. Λεμονής εφιστά την προσοχή για το γεγονός ότι ο προσωρινός πεζόδρομος από το σταθμό μετεπιβίβασης μέχρι την Αλλατίνη καταλήγει σε ένα σημείο χωρίς καθόλου πεζοδρόμια και διάβαση: «Τα αυτοκίνητα περνάνε με απίστευτα γρήγορες ταχύτητες και δεν υπάρχει καμία σήμανση που να τους λέει να κόβουν ταχύτητα».

Για αυτόν το λόγο, λέει ότι είναι υπερεπείγον να παραδοθεί η τελική διασταύρωση Ψελλού-Αλλατίνη, με τα πεζοδρόμια που τη συνοδεύουν. «Ως τότε, όσοι θέλουν να πάνε από την πάνω πλευρά της Αλλατίνη απέναντι προς το μετρό, διατρέχει κίνδυνο», τονίζει.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα