Ποιος πραγματικά “σχεδίασε” το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης;

Τα Meta Data παίζουν "Μάντεψε Ποιος"

Parallaxi
ποιος-πραγματικά-σχεδίασε-το-λογότ-1241998
Parallaxi

Ο λογότυπος του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι μια υπόθεση που έχει ταρακουνήσει τη σχεδιαστική κοινότητα αλλά και το πανελλήνιο. Απόψεις, δεδομένα και αντιφάσεις, σε ένα θεατρικό έργο που δεν έχει δείξει ακόμα το μεγάλο plot-twist… μέχρι πριν λίγο.

Το PDF αρχείο της παρουσίασης της οπτικής ταυτότητας του Μετρό Θεσσαλονίκης, περιέχει κάποια Metadata, όπως και κάθε ψηφιακό αρχείο. Τα metadata, είναι στοιχεία ενός αρχείου που προσδιορίζουν την ημερομηνία δημιουργίας του, μεταποίησης του, τον δημιουργό του και άλλες πληροφορίες.

Στο αρχείο της παρουσίασης, εντοπίσαμε στην θέση “Author” των Metadata (συντάκτης / δημιουργός) την υπογραφή της πραγματικής σχεδιάστριας που επιμελήθηκε την παρουσίαση του λογοτύπου του Μετρό Θεσσαλονίκης, και η υπόθεση περιπλέκεται πολύ.

Σε διάφορους ιστότοπους, για παράδειγμα στην Ναυτεμπορική και στο Ecozen, όπως και αλλού, αναρτήθηκε στις 13/11 το αρχικό αρχείο της παρουσίασης. Το ίδιο PDF αρχείο που παρουσιάστηκε από την Ελληνικό Μετρό στις 13/11 το πρωί. H ημερομηνία δημιουργίας του φαίνεται στις 12 Νοέμβρη 5:43 μμ, το απόγευμα πριν την παρουσίαση.

Η ανακοίνωση της Ελληνικό Μετρό που μπορούμε να δούμε σήμερα που γράφεται το άρθρο (16/11) , έχει ημερομηνία 14/11, μια μέρα μετά την παρουσίαση της 13/11. Παράλληλα, το PDF αρχείο έχει τροποποιηθεί στις 13 Νοέμβρη 2:05 μμ, δηλαδή 5 ώρες μετά την πρωινή παρουσίαση.

Ποια ήταν η τροποποίηση;

Ανάμεσα σε λεπτομέρειες του τίτλου, άλλαξε το όνομα του Author (συντάκτη) στα Μetadata.

Ευτυχώς στα ειδησεογραφικά site, είχε ήδη ανέβει το αρχικό αρχείο πριν την τροποποίηση, έχοντας εμφανή την υπογραφή της δημιουργού, η οποία ΔΕΝ φαίνεται να εργάζεται για την εταιρεία MnMS, που πήρε την ανάθεση, αλλά για διαφορετική εταιρεία, που ήταν ανάμεσα στους 8 διαγωνιζόμενους που ακυρώθηκαν.

Author

To όνομα της “Olga Ziara”, η οποία εργάζεται ως Creative Director στην PALLADIAN, (σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρείας: https://palladian.gr/team/olga-ziara/) είναι το όνομα που φαίνεται ξεκάθαρα στα PDF αρχεία που σήμερα 16/11 βρίσκονται αναρτημένα σε Ναυτεμπορική και Ecozen, τα οποία είναι όμοια και στους δύο ιστότοπους, χωρίς να έχουν καμία τροποποίηση μετά την ημερομηνία δημιουργίας του αρχείου. Δηλαδή, δεν υπάρχει περίπτωση μεμονομένης παραχάραξης των Metadata από κάποιον ιστότοπο, προσθέτοντας την κυρία Olga Ziara στη θέση του Author. Όλα τα MME έλαβαν ή κατέβασαν από την ιστοσελίδα της Ελληνικό Μετρό το αρχικό PDF παρουσίασης (δημιουργημένο μια μέρα πριν την παρουσίαση) ενώ η Ελληνικό Μετρό πλέον έχει διαθέσιμο στη σελίδα της το αρχείο με την τροποποίηση (5 ώρες μετά την παρουσίαση) σε ανάρτηση με ημερομηνία την επομένη της ανακοίνωσης.

Άρθρο Ναυτεμπορικής: https://www.naftemporiki.gr/society/1826873/metro-thessalonikis-giati-pire-ayti-ti-morfi-to-logotypo/

Τελικά η MnMS τι σχέση έχει με την Palladian;

Η MnMS παίρνει την ανάθεση απευθείας ως “έχοντας εμπειρία στον σχεδιασμό οπτικών ταυτοτήτων”, μη έχοντας καμία σχέση με τον σχεδιασμό όπως αποδεικνύεται από την απουσία σχετικών ΚΑΔ Γραφιστικής, καθώς και την μηδενική παρουσία σχετικών έργων αναρτημένα οπουδήποτε.

Υπάλληλος της PALLADIAN, εταιρείας που ήταν ανάμεσα στους 8 του διαγωνισμού που κόπηκαν, φαίνεται να έχει εμπλακεί στον σχεδιασμό του έργου, ή τουλάχιστον στην παρουσίαση.

Με μια γρήγορη αναζήτηση στο ΓΕΜΗ, μπορούμε να διαπιστώσουμε πως η πρώτη έδρα κατά την έναρξη της MnMS το 2015, ήταν η διεύθυνση που εδρεύει από το 2001 μέχρι και τώρα και η PALLADIAN, Σκουφά 60 στην Αθήνα.

Σύνδεσμος ΓΕΜΗ της Palladian: https://publicity.businessportal.gr/company/4277101000

Μετά την πανελλήνια κατακραυγή, η MnMS δεν έχει εμφανιστεί πουθενά να απαντήσει ή να σχολιάσει. Η PALLADIAN θα μας δώσει κάποιες απαντήσεις για το πώς και γιατί εμπλέκεται σε ένα έργο που “το είχε χάσει” και το ανέλαβε απευθείας εταιρεία με παλιότερη κοινή έδρα;

Την οπτική ταυτότητα τελικά ποιος την σχεδίασε; Ποιος φαινομενικά “κόπηκε” και μπήκε από την πίσω πόρτα; Στο τέλος, ποιος θα πληρωθεί;

Αυτές είναι οι “βέλτιστες διεθνείς πρακτικές στον σχεδιασμό” που μας είπαν κατά την παρουσίαση;

Και εμείς γιατί συζητάμε ακόμα αν ήταν λίγα ή πολλά τα 30 αργύρια (χιλιάρικα) όταν το δούλεμα πέφτει σύννεφο στις πλάτες μιας πόλης με τόσο πλούσια ιστορία στο Design;

Πηγή: Νέστορας Κεχαγιάς / designmag.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα