Θεσσαλονίκη

Οι υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν τι θα κάνουν με την ελεγχόμενη στάθμευση

Η parallaxi ρωτάει υποψήφιους δημάρχους για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης στη Θεσσαλονίκη

Parallaxi
οι-υποψήφιοι-δήμαρχοι-απαντούν-τι-θα-κ-421789
Parallaxi

Λευκή διαγράμμιση για τους επισκέπτες και μπλε για τους μόνιμους κάτοικους. Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης και συγκεκριμένα η επέκταση του σε ένα κομμάτι του πέμπτου Δημοτικού Διαμερίσματος της Θεσσαλονίκης έχει προκαλέσει αντιδράσεις και αντιπαράθεση μεταξύ πολιτών – επαγγελματιών και της διοίκησης του Δήμου.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα λύσουν το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης

Υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα προστατέψουν τον δημόσιο χώρο

Υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν τι θα κάνουν με τον ΟΑΣΘ και τις συγκοινωνίες

Υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα κρατήσουν τη Θεσσαλονίκη καθαρή

Υποψήφιοι δήμαρχοι απαντούν πώς θα πατάξουν την παραβατικότητα στη Θεσσαλονίκη

Το μέλλον του συγκεκριμένου συστήματος θα κριθεί από την νέα διοίκηση που θα προκύψει μετά τις εκλογές. Τις σκέψεις τους πάνω στη λειτουργία και την επόμενη μέρα εκφράζουν στην parallaxi υποψήφιοι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης.

Να σημειωθεί ότι η παρουσίαση των υποψηφίων δημάρχων γίνεται με αλφαβητική σειρά.

Ερώτηση 6η: Θα συνεχίσετε τη λειτουργία και την επέκταση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης;

Xάρης Αηδονόπουλος

Σε κάθε πόλη  πρέπει να λειτουργεί σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης. Τα συστήματα, ωστόσο, που εξοστρακίζουν κατοίκους, επαγγελματίες και επισκέπτες μας βρίσκουν αντίθετους -από τη στιγμή που η πόλη φυτοζωεί. Ο τρόπος λειτουργίας του συστήματος δεν είναι αποτελεσματικός καθώς δεν έγιναν χώροι στάθμευσης -όπως είχαμε πράξει ως προηγούμενη διοίκηση- και δεν υπάρχει καμία συμφωνία με ιδιωτικά πάρκινγκ, όπως είχε εξαγγείλει η διοίκηση Μπουτάρη.

Δεν έχει “περάσει” η νοοτροπία της χρήσης ΙΧ από περισσότερους του ενός επιβάτες με κοινό προορισμό και  το ταξί δεν θεωρείται -όπως θα έπρεπε- μέσο μαζικής μεταφοράς με ρόλο επικουρικό στην αφερέγγυα αστική συγκοινωνία. Η θαλάσσια συγκοινωνία ως ανέφικτη, δεν θα μειώσει την ανάγκη χώρων στάθμευσης πουθενά στη πόλη και η χρήση δικύκλων  με ασφάλεια είναι το ένα βήμα.

Στο 5ο διαμέρισμα, με 70% κατοίκους και 30% επισκέπτες, το συγκεκριμένο σύστημα δεν πρέπει να εφαρμοστεί. Οι περιφερειακοί χώροι στάθμευσης είναι ένα βήμα ώστε το μέτρο να μην κρίνεται αναγκαίο ενώ  η κυκλική δημοτική συγκοινωνία είναι μια από τις λύσεις. Το μετρό δεν είναι πανάκεια κατά της στάθμευσης. Ας δούμε ποιες περιοχές αποτελούν τόπο κατοικίας, ας πριμοδοτήσουμε τη στάθμευση κάτοικων με μέριμνα για επαγγελματίες και επισκέπτες. Η ερημοποίηση του κέντρου ας μην επεκταθεί. Το ΓΠΣ πρέπει να αναθεωρηθεί αφού προτείνει μείωση του ενεργού πληθυσμού κατά 25.000 άτομα και η ελεγχόμενη εκτός κέντρου να τροποποιηθεί.

Σπύρος Βούγιας

Τα σχέδια ελεγχόμενης στάθμευσης είναι γενικά πολύ χρήσιμα, γιατί μπορούν να αξιοποιήσουν πιο αποτελεσματικά τη ζήτηση, αυξάνοντας τον συντελεστή εναλλαγής και εξυπηρετώντας περισσότερα οχήματα σε κάθε θέση. Γίνονται, έτσι, η ρυθμιστική βαλβίδα για την επιθυμητή παροχή στάθμευσης ανάλογα με τους στόχους και τα κριτήρια που θέτει η ίδια η πόλη και πρέπει να είναι πολεοδομικά, κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά και όχι μόνο οικονομικά και εισπρακτικά, όπως συμβαίνει με το τελευταίο σχέδιο THESIS που εφαρμόστηκε πρόσφατα από το Δήμο Θεσσαλονίκης. 

Στη σύμβαση, δηλαδή, που υπογράφηκε τελικά με τον ανάδοχο προβλέφθηκαν πολύ λιγότερες από πριν (μόλις 2954 από 5,000) θέσεις για τους κατοίκους του κέντρου και περισσότερες (1534) θέσεις για τους επισκέπτες. Η μεγάλη πλειοψηφία, μάλιστα, των θέσεων των κατοίκων προσφέρεται στη ζώνη επάνω από την Εγνατία, αρκετά μακριά από το κέντρο και σε μια ιδιαίτερα πυκνοδομημένη και περιβαλλοντικά υποβαθμισμένη περιοχή, της οποίας τα προβλήματα επιδεινώθηκαν ακόμη περισσότερο.

Με βάση τις παραπάνω διαπιστώσεις, επιτακτική είναι η ανάγκη για άμεσες διορθωτικές παρεμβάσεις, με αύξηση των θέσεων των κατοίκων στις 4,000, και επαναπροσδιορισμό των στρατηγικών στόχων και επιδιώξεων του σχεδίου στάθμευσης, με κριτήριο την εύρυθμη οικονομική, κοινωνική και κυκλοφοριακή λειτουργία του κέντρου και την ελκυστικότητα του και όχι τις εισπρακτικές δεσμεύσεις της υπάρχουσας συμφωνίας. Εννοείται, οτι πρέπει να καταργηθεί άμεσα η λανθασμένη επέκταση του μέτρου και στην Ε’ δημοτική κοινότητα, όπου κυριαρχεί ως χρήση γης η γενική κατοικία και η αγορά της έχει σαφώς τοπικό χαρακτήρα.

Σωτήρης Ζαριανόπουλος

Είναι σκάνδαλο ο Θεσσαλονικιός να νοικιάζει –  πανάκριβα – την πόλη του. Να πληρώνει 3 εκ. στο δήμο και 3 εκ. σε ιδιωτική εταιρία για να σταθμεύσει, όταν η αστική συγκοινωνία καταρρέει, πάρκινγκ δεν υπάρχουν, όσοι χώροι απέμειναν προορίζονται για μεγάλα συμφέροντα (ΔΕΘ, Λιμάνι, κ.λ.π.).

Δυσαρεστημένοι είναι και οι επισκέπτες του κέντρου και οι μόνιμοι κάτοικοι. Ευχαριστημένη τελικά είναι μόνο η ιδιωτική εταιρία. Είναι αδιανόητο ο αυτοαπασχολούμενος, ο εργαζόμενος που εργάζεται στο κέντρο να πληρώνει για να πάει και να μείνει 8 (τουλάχιστον) ώρες στη δουλειά του. Ο μόνιμος κάτοικος να μη βρίσκει πάρκινγκ. Ενώ οι υποψήφιοι ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ («επίσημοι» και δήθεν «ανεξάρτητοι») προεκλογικά εστιάζουν στην σκανδαλολογία, απεναντίας σε τέτοιου είδους «νόμιμα» σκάνδαλα, διεκδικούν την κληρονομιά Μπουτάρη που περικλείεται στο εξής:  «το τζάμπα πέθανε». Ταυτίζονται και σιωπούν. Ό,τι (αόριστο) κι αν «ψελλίσουν» προεκλογικά, μετεκλογικά θα συνεχίσουν το χαράτσι. Η Λαϊκή Συσπείρωση,  ο συνδυασμός που στηρίζει το ΚΚΕ και συμμετέχουν συνεργαζόμενοι, αποποιείται την κληρονομιά Μπουτάρη, τα όποια συμφερόντα «καταλαμβάνουν» τη πόλη. Παλεύει όχι μόνο να μην επεκταθεί (5ο διαμέρισμα και αλλού) αλλά να καταργηθεί το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης. Να απεμπλακεί ο δήμος από τους ιδιώτες.

Άμεσα δραστική μείωση του κόστους σε συμβολικό επίπεδο (0,50 ευρώ και παρακάτω, την ώρα, όπως στην Πάτρα με κομμουνιστή δήμαρχο) έως τη λειτουργία του Μετρό με προοπτική πλήρους κατάργησης. Χώροι δωρεάν πάρκινγκ σε ΔΕΘ – λιμάνι, συνδυασμένων με σταθμούς μετεπιβίβασης σε μικρά, ευέλικτα, δωρεάν λεωφορεία για το κέντρο.

Γρηγόρης Ζαρωτιάδης

Προτείναμε εκτεταμένες αναπλάσεις στο ιστορικό κέντρο της πόλης, οι οποίες απαιτούν τη σταδιακή απομάκρυνση του Ι.Χ. αυτοκίνητου από την περιοχή. Για τη μελλοντική πρόσβαση στο κέντρο δε θα αρκεί μόνο το μετρό, το οποίο ούτως ή άλλως δε θα καλύψει το συνολικό πρόβλημα των μετακινήσεων και χρειάζεται επέκταση και προς άλλες κατευθύνσεις, για αυτό θα πρέπει να κατασκευαστούν περικεντρικοί χώροι στάθμευσης (πάρκινγκ) για Ι.Χ. που θα επιτρέπουν την ομαλή λειτουργία της κυκλοφορίας προς και από το κέντρο.

Χώροι στάθμευσης θα απαιτηθούν και για το προγραμματιζόμενο γήπεδο του ΠΑΟΚ στην Τούμπα, αλλά και το γήπεδο του Άρεως στου Χαριλάου. Επίσης για να ελαφρυνθεί η κυκλοφορία στο κέντρο χρειάζεται εξορθολογισμός στο ζήτημα των διανομών και ενίσχυση των μέσων δημόσιας συγκοινωνίας. Η πόλη χρειάζεται επιφανειακό μέσο σταθερής τροχιάς (τραμ), βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας στην περιφερειακή οδό και στις εισόδους και εξόδους προς αυτήν, δίκτυο προαστιακού σιδηροδρόμου προς τους όμορους νομούς και την Χαλκιδική.

Ειδική μέριμνα θα πρέπει να ληφθεί για την καλύτερη πρόσβαση με δημόσια μέσα στο μουσεία και τα αξιοθέατα που βρίσκονται εκτός του ιστορικού κέντρου. Η θαλάσσια συγκοινωνία θα έχει τύχη μόνο αν διασφαλιστεί η οικονομική βιωσιμότητά της με την επέκτασή της τη θερινή περίοδο και σε περιοχές του ευρύτερου Θερμαϊκού κόλπου. Τέλος είναι αναγκαία η σταδιακή ηλεκτροκίνηση όλων των δημόσιων μέσων μεταφοράς.

Κωνσταντίνος Ζέρβας

Πρώτα και πάνω από όλα πρέπει να γίνει αντιληπτό πως το πρόβλημα στάθμευσης οφείλεται κατά κύριο λόγο στην εκτεταμένη, στη χώρα μας, χρήση του αυτοκινήτου. Αυτό όμως οφείλεται στην ανυπαρξία εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, ειδικά στη Θεσσαλονίκη του παραπαίοντος ΟΑΣΘ. Όποιες προσεγγίσεις για μία πόλη χωρίς αυτοκίνητο, πρέπει να συνοδεύονται από εφαρμόσιμες και υλοποιήσιμες λύσεις. 

Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης Thesis, έχει σημαντικές αστοχίες λόγω κακού σχεδιασμού. Επί της αρχής είμαι σύμφωνος στην ύπαρξη ανάλογου συστήματος όμως στην προκείμενη τίθεται σειρά παραμέτρων προς αξιολόγηση. Λεόντειος σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία. Απαιτείται επαναδιαπραγμάτευση. Συνεχής και αποκλειστική ενασχόληση του συνόλου σχεδόν της δημοτικής αστυνομίας με τη βεβαίωση προστίμων. Πρέπει να αλλάξει. Οι θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης αποδίδουν λιγότερο από 3 ώρες την ημέρα, αν και διατίθενται για 12 ώρες καθημερινά σε επισκέπτες του κέντρου – πλην των μονίμων κατοίκων (στο ¼ οι εισπράξεις). Αφαιρούνται θέσεις από μόνιμους κατοίκους και επαγγελματίες, χωρίς να φτάνουμε τα αναμενόμενα έσοδα!

Άρα είναι προτιμότερό να έχουμε λιγότερες θέσεις επί πληρωμή με πολύ καλύτερη αστυνόμευση διότι θα έδιναν περισσότερα έσοδα και θα δημιουργούσαν εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης που στερούνται οι κάτοικοι της πόλης! Ιδιαίτερα για επιβαρυμένα τμήματα της πόλης όπως η 5 η και η 3 η κοινότητα, με μεγάλη πυκνότητα πληθυσμού και κατοικίας. Τέλος, η δημιουργία θέσεων στάθμευσης πρέπει να ενταχθεί σε κάθε σχεδιασμό ανάπλασης και σε κάθε παρέμβαση από εδώ και πέρα.

Μάκης Κυριζίδης

Έχω αναφερθεί επανειλημμένως στο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης χαρακτηρίζοντας την σύμβαση που έχει υπογραφεί ως λεόντεια. Η διοίκηση του Δήμου είχε στα χέρια της ένα σύστημα το οποίο απαξίωσε, χωρίς έλεγχο των καρτών μονίμων κατοίκων, χωρίς επενδύσεις στις δομές του, χωρίς έλεγχο και τιμωρία για τους παραβάτες. Αποτέλεσμα η απαξίωση και η ανάθεση μιας δημοτικής λειτουργίας στον ιδιώτη.

Δεν εξορκίζουμε τους ιδιώτες αλλά αυτή η ανάθεση μας κοστίζει μερικά εκατομμύρια ευρώ, χωρίς ο Δήμος να εισπράττει τα αναμενόμενα και το σύστημα να έχει μόνο φοροεισπρακτικό μηχανισμό. Παράλληλα θυμίζω, ότι ο ιδιώτης μας παρέδωσε μόνο την εφαρμογή (application), την οποία ήταν σε θέση να μας τη δώσει δωρεάν το Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Όλη η Δημοτική Αστυνομία ασχολείται μονάχα με το κυνήγι των παραβατών του THESI, με αποτέλεσμα όλη η υπόλοιπη πόλη να καταρρέει.

Αναθεώρηση πρώτα από όλα της λεόντειας σύμβασης καθώς θεωρώ ότι είναι ενάντια στο δημοτικό συμφέρον. Εν συνεχεία αναθεώρηση του συστήματος στο κέντρο και όπου αλλού εφαρμόζεται. Στο μεταξύ και ως άμεση προτεραιότητα θα εξορθολογήσουμε τη στάθμευση στις γειτονιές με τον ανασχεδιασμό του προγράμματος καθαριότητας, τη πρόσβαση των οχημάτων του δήμου και τη μείωση των κάδων απορριμμάτων, την αξιοποίηση των χώρων γύρω από τις μεγάλες αθλητικές εγκαταστάσεις ….

Πέτρος Λεκάκης

Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης μετά και τις σχετικές διορθωτικές κινήσεις που έγιναν έχει λειτουργήσει με θετικά αποτελέσματα στο κέντρο της πόλης. Η βελτιωμένη εικόνα είναι ήδη ορατή στους κυκλοφοριακούς φόρτους, που σε μεγάλο βαθμό δημιουργούνται από όσους αναζητούσαν μια θέση στάθμευσης, αλλά και στην ευκολία των επισκεπτών να βρουν πάρκινγκ στο κέντρο.

Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι ίδια στην Ε’ Δημοτική Κοινότητα όπου υπάρχουν δικαιολογημένα παράπονα κατοίκων της περιοχής και για αυτό έχω δεσμευθεί για την αναθεώρηση και επανασχεδιασμό του συστήματος. Επίσης, είναι θέση του συνδυασμού μας από τα έσοδα του Τhesi να υπάρχει παροχή θέσεων στάθμευσης σε μόνιμους κατοίκους περιοχών όπου το σύστημα εφαρμόζεται, σε συνεργασία με ιδιωτικά πάρκινγκ.

Νίκος Ταχιάος

Υπάρχει μια σύμβαση που είμαι υποχρεωμένος να σεβαστώ, αλλά σίγουρα θα εξεταστεί το κατά πόσον η εφαρμογή της ανταποκρίνεται στους όρους της νομιμότητας.  Έχω πει κατ` επανάληψη ότι διαφωνώ, με πτυχές του συστήματος, όπως η επέκταση της κάρτας κατοίκου στο Ε’ διαμέρισμα. Εκτιμώ ότι αυτή η εξέλιξη συνιστά μια αλλαγή του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης, συνεπώς η νομιμότητα πρέπει να επανακριθεί.

Θεωρώ ότι το μέτρο στην συγκεκριμένη κοινότητα, έτσι όπως σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε, έχει μόνο εισπρακτικό χαρακτήρα και αντί να λύσει προβλήματα, δημιουργεί επιπλέον. Πιστεύω λοιπόν, ότι πρέπει να καταργηθεί η εφαρμογή του μέτρου της κάρτας κατοίκου στο Ε’ διαμέρισμα.  Και βέβαια, μετά  την ολοκλήρωση του Μετρό, το σύστημα στάθμευσης θα επανεξεταστεί από μηδενική βάση.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι το κυκλοφοριακό αποτελεί κατ` εξοχήν πεδίο προαγωγής ενός μοντέλου «μητροπολιτικής» λειτουργίας και συνεργασίας της πόλης. Και επιπλέον ζούμε σε μια εποχή που η Ευρώπη – και σταδιακά η Ελλάδα – εφαρμόζει Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Αυτό σημαίνει μια συνολική αντιμετώπιση κυκλοφοριακών θεμάτων, με συνεκτίμηση όλων των παραγόντων: πεζός, εναλλακτικά μέσα, αστικές συγκοινωνίες, μέσα σταθερής τροχιάς, πιθανά πλωτά μέσα, ΙΧ οχήματα, επαγγελματικά οχήματα και βέβαια μέσα σε όλα αυτά, το σύστημα στάθμευσης. Τάσσομαι λοιπόν υπέρ μιας συνολικής αντιμετώπισης του θέματος σε επιστημονική βάση και όχι με αποσπασματικές παρεμβάσεις, που καμιά φορά, δημιουργούν περισσότερα προβλήματα.

Μιχάλης Τρεμόπουλος

Είναι πανθομολογούμενο ότι το ΙΧ αυτοκίνητο αποτελεί πρόβλημα και σε κίνηση και σε στάθμευση, γιατί η πόλη δεν έχει φτιαχτεί για τόσα αυτοκίνητα. Γι’ αυτό και προτείνουμε εδώ και χρόνια την ανάπτυξη ενός συνδυασμού εναλλακτικών μέσων μεταφοράς, συλλογικών και ατομικών, φιλικών στο περιβάλλον, φτηνών και εφικτών.

Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, ενώ θα μπορούσε να αποτελέσει μια καλή λύση, ακυρώνεται στη συνείδηση των πολιτών λόγω και του κυρίως εισπρακτικού χαρακτήρα του Thesis. Περίπου 3,8 εκατομμύρια είναι τα έσοδά του από τη στιγμή που ξεκίνησε η εφαρμογή του, με τον Δήμο να κρατάει μόνο το 50,5%. Και ενώ η δημοτική αστυνομία κάνει 7.500 ελέγχους την ημέρα, οι δημοτικές υπηρεσίες βάφουν δρόμους, βάζουν πινακίδες, τροχαίο υλικό, κτλ, ο «ανάδοχος» εισπράττει ένα τεράστιο ποσό. Εφόσον το στήσιμο του ψηφιακού συστήματος ελέγχου με το σχετικό λογισμικό ήδη έχει αποσβεστεί και στην Αθήνα, όπου εφαρμόζεται το ίδιο σύστημα, η χρέωση ανά ώρα κοστίζει 1 ευρώ, είναι φανερό πως η λεόντεια και καταχρηστική αυτή σύμβαση σε βάρος του Δήμου, που προσφέρει, προσωπικό, εργατοώρες και χρήμα, θα πρέπει να αναθεωρηθεί. Και πρώτα απ’ όλα, θα πρέπει να δοθεί η σύμβαση στη δημοσιότητα.

Ζητούμε να γίνει εκτεταμένη δημόσια διαβούλευση, με πλήρη διαφάνεια στις γειτονιές που ξεκίνησε, όπως την Ε’ κοινότητα, ή σχεδιάζεται να εφαρμοστεί. Επίσης, να επανεξεταστεί υπό το πρίσμα της μέχρι τώρα λειτουργίας του στην Α’. Πχ γίνονται λάθη στη χρέωση από τα κινητά ή τους πάροχους του συστήματος -περίπτερα και καταστήματα- και από την ασάφεια στη σήμανση και επισήμανση ειδικών θέσεων είτε για ΑΜΕΑ είτε για φορτοεκφόρτωση, όπου υπάρχει επίσης τεράστιο πρόβλημα, με τη δημοτική αστυνομία να απορρίπτει με συνοπτικές διαδικασίες όλες σχεδόν τις ενστάσεις, ακόμη και εκείνες που εξόφθαλμα αφορούν σε λάθη και ασάφειες. Στο μεγαλύτερο μέρος εκτός του κέντρου, με εξαίρεση τις μεγάλες αρτηρίες, κυριαρχεί η κατοικία και η αναστάτωση φαίνεται να είναι μεγαλύτερη από τα οφέλη.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα