Κινηματογράφος

Το Χόλιγουντ δεν θα επιβιώσει χωρίς τα σινεμά

Καιρός τα στούντιο να επιστρέψουν

Parallaxi
το-χόλιγουντ-δεν-θα-επιβιώσει-χωρίς-τα-963293
Parallaxi

Κάθε Σαββατοκύριακο στην περίοδο των διακοπών, πολλοί άνθρωποι αναζητούν δημιουργικές ασχολίες για να κάνουν στο διάλλειμά τους. Δεν είναι λίγοι αυτοί που ρωτούν μάλιστα, φίλους και γνωστούς προτάσεις για μια καλή ταινία.

Τι αξίζει να δούμε σήμερα στους κινηματογράφους;

Για το 2022 το παραπάνω ερώτημα αποτέλεσε περισσότερο ίσως μια παράκληση. Υπήρξε κάτι αξιόλογο για να δει κανείς; Μια ταινία που μπορεί να απολαύσει όλη η οικογένεια και όχι μόνο οι έφηβοι; Κυκλοφορούν κινηματογραφικές προτάσεις που απευθύνονται στους μεγαλύτερους θεατές; Η απάντηση στους συγκεκριμένους προβληματισμούς οδηγούν σε μια απογοητευτική συνειδητοποίηση, καθώς το προηγούμενο έτος έκαναν πρεμιέρα μόνο δύο ταινίες σε αυτή τη γραμμή: το “The Fabelmans” του Steven Spielberg και το “The Glass Onion” του Rian Johnson, αλλά καμία από τις δύο δεν βρισκόταν σε ευρεία κυκλοφορία, ακόμα και στις μεγαλύτερες σε επισκεψιμότητα εβδομάδες για τα multiplex.

Το περασμένο έτος ήταν, συνολικά, θετικό για τη βιομηχανία του κινηματογράφου και του θεάτρου, καθώς ο κόσμος επανήλθε δυναμικά στους ρυθμούς του ύστερα από τις επιπτώσεις του κορονοϊού. Το 2020, οι κινηματογραφικές αίθουσες πούλησαν περίπου 216 εκατομμύρια εισιτήρια, ενώ το 2021, ο αριθμός αυτός αυξήθηκε στα 492 εκατομμύρια και πέρυσι εκτοξεύτηκε στα 813 εκατομμύρια. Αν και εξακολουθεί να βρίσκεται μακριά από το γιγαντιαίο νούμερο των 1,2 δισεκατομμυρίων εισιτηρίων που αγοράστηκαν το 2019, ακολουθείται αναμφισβήτητα, μια αρκετά αισιόδοξη γραμμή. Η επιτυχία των κυκλοφοριών όπως το Top Gun: Maverick, υπερήρωες, sequels και πρωτότυπες ταινίες ήταν εντυπωσιακή, καθησυχάζοντας τους φόβους ότι οι κινηματογραφικές αίθουσες δεν θα ανακάμψουν ποτέ εν μέσω αύξησης των επιλογών ροής.

Ωστόσο, το Χόλιγουντ πέρασε ένα από τα πιο παράξενα φθινόπωρα που μπορεί κανείς να φανταστεί, μια σειρά πληγών που προκλήθηκαν κυρίως από το ίδιο, που οδήγησε σε εικασίες ότι η κινηματογραφική αγορά για ενήλικες ήταν προβληματική. Η πιο κραυγαλέα κίνηση ήταν ίσως η απόφαση της Universal να μην δώσει μια ευρεία κυκλοφορία στους κινηματογράφους στο The Fabelmans, μια νέα ταινία του Σπίλμπεργκ με βόμβο για Όσκαρ. Ως αποτέλεσμα, η ταινία κέρδισε μόνο 14 εκατομμύρια δολάρια από την κυκλοφορία της στις 11 Νοεμβρίου και οι περισσότεροι κινηματογράφοι που έπαιξε ήταν 1.149 (μια ευρεία κυκλοφορία τείνει να κυμαίνεται μεταξύ 3.000 και 4.000). Και το παραπάνω γεγονός μοιάζει πολύ μικρό μπροστά στο συνηθισμένο σύνολο ηθοποιών που δημιουργήθηκε από ένα από τα πιο ανθεκτικά ονόματα στη σκηνοθεσία, υπογραμμίζοντας την παντελή έλλειψη εμπιστοσύνης που υπάρχει στα κινηματογραφικά στούντιο, τα τελευταία χρόνια.

Η λύση, τώρα που μπήκε το 2023, είναι απλή: Να κυκλοφορήσουν νέες ταινίες αποκλειστικά στους κινηματογράφους, ώστε να τους δοθεί μια πραγματικά ευκαιρία να “λάμψουν”, μέσω της αγοράς εισιτηρίων. Όχι άλλες μπερδεμένες υβριδικές εκδόσεις, καμία αργή και μέτρια κυκλοφορία και σίγουρα τίποτα σαν τον συγκλονιστικό συμβιβασμό του Netflix με το Glass Onion, το οποίο έπαιξε σε 696 οθόνες για μόλις μια εβδομάδα και στη συνέχεια εξαφανίστηκε μέχρι να κάνει το ντεμπούτο του στο διαδίκτυο εγκαίρως για τα Χριστούγεννα. Σίγουρα, θα υπάρξουν αποτυχίες, αλλά το Χόλιγουντ πρέπει επιτέλους να αναγνωρίσει ότι η συνολική ευημερία των κινηματογραφικών κυκλοφοριών είναι πρωταρχικής σημασίας.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, πολλά στούντιο έχουν στραφεί στο streaming τόσο ως μέρος ενός αγώνα για να φτάσουν το Netflix, όσο και ως έναν τρόπο για να αποκτήσουν γρήγορα περισσότερους θεατές στα δικά τους έργα. Αλλά για τις ταινίες, δεν φαίνεται να υπάρχει μεγάλο κέρδος από την τρέχουσα προσέγγιση – το HBO Max έχει μειώσει τις κινηματογραφικές και τηλεοπτικές του προσφορές μετά από μια τολμηρή στρατηγική του 2021 που δημοσίευε τις ταινίες στο διαδίκτυο την ίδια μέρα που έκαναν το ντεμπούτο τους στους κινηματογράφους. Η Disney είδε πρόσφατα τον πρώην CEO της Bob Iger να επιστρέφει στη θέση του, αντικαθιστώντας τον διάδοχό του, Bob Chapek, εν μέρει λόγω ανησυχιών ότι ο streamer της, Disney+, είχε χάσει 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε ένα οικονομικό τρίμηνο. Μια από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές επιτυχίες της χρονιάς, το Top Gun: Maverick, χρειάστηκε επτά μήνες για να φτάσει στο streamer του στούντιο (Paramount+), κάτι που δεν το εμπόδισε όμως, να γίνει αμέσως η Νο. 1 προσφορά της υπηρεσίας.

Το Netflix, φυσικά, ξεχωρίζει από όλα αυτά – η προσέγγισή του ανέκαθεν έδινε έμφαση στις κυκλοφορίες απευθείας σε ροή και η τεράστια πελατειακή βάση του παράγει περισσότερα έσοδα από ό,τι οι νεοσύστατοι ανταγωνιστές του. Ωστόσο, ακόμη και το Netflix συνεχίζει να τροποποιεί τη στρατηγική του ενόψει της κατακόρυφης συνδρομής, δίνοντας έμφαση σε ολοένα και μεγαλύτερα έργα. Η εταιρεία έχει δεσμευτεί για την αποκλειστικότητα στο διαδίκτυο, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει να αφήσει δεκάδες εκατομμύρια δολάρια στο τραπέζι: Το Glass Onion κέρδισε περίπου 15 εκατομμύρια δολάρια σε μια εβδομάδα περιορισμένης κυκλοφορίας και πιθανότατα θα μπορούσε να το τριπλασιάσει αν είχε προχωρήσει, καθιστώντας το ένα από τα τις μεγαλύτερες επιτυχίες της χρονιάς.

Παρ’ όλα αυτά τα στούντιο δεν πρέπει να φοβούνται το αποκλειστικό «παράθυρο» των κινηματογραφικών αιθουσών, το οποί έχει συρρικνωθεί ή εγκαταλειφθεί εντελώς στην εποχή του COVID. Το κοινό δεν έχει συνεπή αντίληψη για το πότε μια ταινία θα είναι διαθέσιμη στο διαδίκτυο, αλλά η απάντηση είναι συχνά μεταξύ «αμέσως» και «γρήγορα». Τόσα πολλά από τα αγαπημένα φετινά φθινοπωρινά βραβευμένα έργα μεταδόθηκαν σε περίπου 1.000 οθόνες μόνο και έγιναν διαθέσιμα στο διαδίκτυο έως τον Δεκέμβριο. Όλες οι ταινίες θα είχαν ωφεληθεί από περισσότερο χρόνο στις μεγάλες οθόνες των σινεμά, αλλά αντίθετα, είναι ήδη διαθέσιμα για αγορά στο iTunes.

Το αποτέλεσμα είναι ότι τα multiplex δεν έχουν επιλογές καθώς οι μεγάλες υπερπαραγωγές όπως το Black Panther: Wakanda Forever και το Avatar: The Way of Water κυριαρχούν στις οθόνες. Τα Χριστούγεννα, η μόνη νέα οικογενειακή ταινία σε ευρεία κυκλοφορία ήταν το Puss in Boots: The Last Wish, ένα σίκουελ κινουμένων σχεδίων,  που κέρδισε 113 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ. Το Avatar τα πήγε εξαιρετικά καλά, αλλά πιο ενθαρρυντική είναι η εκπληκτική επιτυχία των λίγων άλλων διαθέσιμων επιλογών. Η κωμωδία τρόμου M3GAN ξεπέρασε τις προσδοκίες της κυκλοφορίας της στις αρχές Ιανουαρίου και το οικογενειακό δράμα A Man Called Otto, με πρωταγωνιστή τον Tom Hanks, έκανε το ίδιο, απηχώντας στους θεατές εκτός Νέας Υόρκης και Λος Άντζελες (παραδοσιακά οι δύο ισχυρότερες αγορές της χώρας).

Όλα αυτά θα πρέπει να είναι η ενθάρρυνση που χρειάζονται τα στούντιο για να επιστρέψουν σε πιο παραδοσιακές στρατηγικές κυκλοφορίας. Η εναλλακτική είναι τρομακτική: ένας κόσμος όπου η θέαση ταινιών στους κινηματογράφους γίνεται επιλεκτικά μόνο στις μεγαλύτερες πόλεις και όπου τα streaming είναι ο μόνος τρόπος χρηματοδότησης έργων που δεν είναι μπλοκμπάστερ. Αυτό θα ήταν εξαιρετικά επιζήμιο για τη μορφή τέχνης και για την ποικιλομορφία των έργων που προσφέρονται για το κοινό, και είναι ένα μονοπάτι που το Χόλιγουντ μπορεί να απορρίψει με την πίστη του στους κινηματογράφους – και στους θεατές που λατρεύουν να πηγαίνουν σε αυτούς

πηγή – The Atlantic

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα