Μουσική

«Κυρ Κωστάκη»: Ένα πολυαγαπημένο τραγούδι συνοδευόμενο με σπάνιες εικόνες από τη μαρτυρική Μικρασιάτικη Γη

Τραγούδι κατ΄εξοχήν Κωνσταντινουπολίτικο, αλλά πολυαγαπημένο και πολυτραγουδισμένο και στην Σμύρνη και ευρύτερα σε όλη την Ιωνία της Μικράς Ασίας

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
κυρ-κωστάκη-ένα-πολυαγαπημένο-τραγ-1320342
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Ο κ. Δημήτρης Θωμαδάκης είναι ένας άνθρωπος που δημοσιεύει και προβάλλει ιστορικά μουσικά ακούσματα που αφορούν την προγονική Γη της Ερυθραίας Μικράς Ασίας και ευρύτερα της Ιωνίας.

Πολλά από τα πονήματά του έχουμε φιλοξενήσει και στο παρελθόν μέσα από τα άρθρα της parallaxi, συμβάλλοντας στην τεράστια προσπάθεια που κάνει ο ίδιος για να κρατήσει ζωντανές τις μνήμες εκείνες, αλλά και να τις μεταλαμπαδεύσει από γενιά σε γενιά.

Στα πλαίσια της προβολής ιστορικών μουσικών ακουσμάτων από την προγονική Γη της Μικράς Ασίας, πρόσφατα προχώρησε στη δημοσίευση, ενός από τα πλέον αξιόλογα και πολυαγαπημένα τραγούδια από τη μαρτυρική Μικρασιάτικη Γη όπως πανέμορφα ερμηνεύτηκε από μέλος της χορωδίας και επαναληπτικά από τα υπόλοιπα μέλη της, καθώς και από την εξαιρετική ορχήστρα και συμπεριλήφθηκε σε cd του Συλλόγου Ρεθυμνίων Μικρασιατών.

Πρόκειται για το παραδοσιακό μικρασιάτικο τραγούδι «ΚΥΡ ΚΩΣΤΑΚΗ».

«Χορεύεται ως συρτοχασάπικο, που είναι ο αγαπημένος χορός των Ελλήνων της Πόλης. Ο αείμνηστος δάσκαλος Σίμων Καράς συνδέει τον χασάπικο χορό, με τον χορό των μακελλάρηδων του Βυζαντίου, όπως φαίνεται από μικρογραφία χειρογράφου του 11ου αιώνα» σημειώνει στην parallaxi ο κ. Θωμαδάκης.

Το βίντεο αυτό, που θα μπορέσετε να δείτε παρακάτω, συνοδεύεται με σπάνιες ιστορικές φωτογραφίες, από την Σμύρνη της εποχής εκείνης (από το έτος 1880), ορισμένες εκ των οποίων εμφανίζονται για πρώτη φορά και μάλιστα σε άριστη ποιότητα, για τα φωτογραφικά δεδομένα της εποχής δημιουργίας τους.

Συγκλονιστική, είναι η φωτογραφία με τον κόσμο που είναι συγκεντρωμένος στην Προκυμαία της Σμύρνης, μπροστά στο «Σπόρτινγκ Κλάμπ» και στο εστιατόριο –ξενοδοχείο «Αλάμπρα», όπου λήφθηκε 106 χρόνια πριν.

Είναι οι στιγμές που ο λαός της Ιωνίας ετοιμάζεται να υποδεχθεί τον ελληνικό στόλο, ο οποίος σε λίγο θα μπει στο λιμάνι της Σμύρνης και η Ελλάδα θα γίνει (έως τον Σεπτέμβριο του έτους 1922), η χώρα των 2 ηπείρων και των 5 θαλασσών.

Στο τραγούδι ο αείμνηστος πλέον Κυριάκος Αμπατζόγλου και επαναλαμβάνει η χορωδία του Συλλόγου Μικρασιατών Ρεθύμνου.

Στα όργανα συμμετέχει μεταξύ άλλων ο καταξιωμένος σε όλη την ομογένεια της Αυστραλίας, επίσης αείμνηστος Χρήστος Μπαλτζίδης με το ούτι του, στην εισαγωγή του μουσικού κομματιού.

Ο ίδιος συμμετείχε με το ούτι του και σε μια πανέμορφη εκτέλεση του παραδοσιακού μικρασιάτικου τραγουδιού από τα Βουρλά της Μικράς Ασίας, του καθιστικού «Δεν ειν’ αυγή».

Απολαύστε τη δεξιοτεχνία και τη βιογραφία, όπως αναφέρθηκε από τον ίδιο, του Χρήστου του Μπαλτζίδη, ο οποίος κάνει την εισαγωγή στο παρόν δημιούργημα με το ούτι του!

Ο ομογενής από την Αυστραλία, αείμνηστος πλέον, Χρήστος Μπαλτζίδης, πολυαγαπημένος σε όλη την ομογένεια της Ωκεανίας, με πατέρα Μικρασιάτη και μητέρα Πόντια, μετανάστευσε με την οικογένειά του από την Αρετή Λαγκαδά Θεσσαλονίκης, στην Αυστραλία, όπου διέπρεψε!

Την εποχή δημιουργίας του cd των Ρεθυμνίων Μικρασιατών, βρισκόταν για δύο χρόνια στην Κρήτη, απασχολούμενος ως δάσκαλος, παραδίδοντας μαθήματα στο ούτι. Όταν του γνωστοποιήθηκε η όλη δημιουργία των τραγουδιών που θα συμπεριλαμβάνονταν στο cd, αφιλοκερδώς ανέλαβε να συμμετάσχει και να καταξιώσει το επίπονο αυτό δημιούργημα…

Στο «ΚΥΡ ΚΩΣΤΑΚΗ» ο Μπαλτζίδης δημιουργεί μόνος του τη μουσική εισαγωγή του τραγουδιού με το ούτι του και στη συνέχεια συμμετέχει στην όλη ορχήστρα, μαζί με το άλλο ούτι που αναφέρεται!

Στη συνέχεια του κομματιού στα όργανα συμμετέχουν οι:

Πατήρ Γεώργιος Τζάβλας, κανονάκι Γεώργιος Αγγελογιαννάκης, λύρα πολίτικη Μάρκος Δασκαλάκης, ούτι Μανόλης Κοντογιάννης, λαούτο Μανόλης Κυδωνάκης, λαούτο Αλέξανδρος Μυρωδιάς, ταμπουράς Δημήτρης Σολακόγλου, κουτάλια Άρης Συσκάκης, βιολί και Μανόλης Χριστοδούλου, τουμπελέκι.

Είσοδος του αστικού σιδηροδρομικού σταθμού Κασαμπά της Σμύρνης (1895)

Η χορωδιακή, μουσική και γενικά συνολική επιμέλεια του μουσικού αυτού έργου ανήκει στον ακούραστο και καταξιωμένο καθηγητή της Βυζαντινής μουσικής, κ. Ανδρέα Γιακουμάκη.

Προκυμαία Σμύρνης (1890

Τα μέλη της χορωδίας

Α. Γυναίκες:

1. Μαρίτσα Βοριά -Παναγιωτάκη, 2. Κωνσταντίνα Γωνιωτάκη, 3. Γεωργία Δαμβόγλου –Παυλάκη, 4. Μαρία Δασκαλάκη, 5. Κούλα Κανέλλου –Παπαδομανωλάκη, 6. Ελένη Καρπιδάκη –Σκευάκη, 7. Μαρία Κισσανδράκη, 8. Ειρήνη Κλάδου –Παπαδάκη, 9. Βασιλεία Μαρίνου –Καζαβή, 10. Ζαχαρένια Παπαδάκη, 11. Μαρία Πατάτα, 12. Μαρία Πατάτα –Λιουδάκη, 13. Μαρίνα Πατάτα –Καραδάκη, 14. Δέσποινα Πετρούλη –Δασκαλάκη, 15. Μαρία Σαρηγιάννη –Αλεξανδράκη, 16. Ειρήνη Συσκάκη, 17. Γκορτάνα Τανάσκοβιτς, 18. Βενετία Τσομπανάκη –Σταγάκη, 19. Ευαγγελία Τσομπανάκη –Σταματογιαννάκη, 20. Μαρία Χατζησπύρου –Τσαγκαράκη.

Κεντρικός Σταθμός Γραμμής Σμύρνης Αϊδινίου (1895)

Β. Άνδρες:

1. Κυριάκος Αραμπατζόγλου, 2. Αθανάσιος Γιακουμάκης, 3. Κωνσταντίνος Γονιδάκης, 4. Μιχάλης Καραδάκης, 5. Μανόλης Λαμπρίδης, 6. Ισίδωρος Μαρίνος, 7. Σταύρος Μαρίνος, 8. Τάσος Μιχαηλίδης, 9. Ελευθέριος Μιχάλας, 10. Δημήτρης Σολάκογλου, 11. Παρασκευάς Συριανόγλου, 12. Χαράλαμπος Τσομπανάκης.

«ΚΥΡ ΚΩΣΤΑΚΗ», στίχοι:

Ήχος πλάγιος του δευτέρου του σκληρού χρώματος. Ρυθμός 4/σημος, ή 2/σημος συνεπτυγμένος.

Εμένα με το είπανε, κυρ Κωστάκη έλα κοντά (Κυριάκος), εμένα με το είπανε, κυρ Κωστάκη έλα κοντά (χορωδία), άνθρωποι μερακλήδες, τα μελιτζανιά να μην τα βάλεις πια (Κυριάκος), άνθρωποι μερακλήδες, τα μελιτζανιά να μην τα βάλεις πια (χορωδία).

Πως την καλύτερη ζωή, κυρ Κωστάκη έλα κοντά (Κυριάκος), πως την καλύτερη ζωή, κυρ Κωστάκη έλα κοντά (χορωδία), την κάνουν οι μπεκρήδες, πάπια χήνα μου, να ΄χεις το κρίμα μου (Κυριάκος), την κάνουν οι μπεκρήδες, πάπια χήνα μου, να ΄χεις το κρίμα μου (χορωδία).

Ένα καιρό ήμουν άγγελος, κυρ Κωστάκη έλα κοντά (Κυριάκος), ένα καιρό ήμουν άγγελος, κυρ Κωστάκη έλα κοντά (χορωδία), τώρα αγγελίζουν άλλοι, έλα πέρασε, παίξε και γέλασε (Κυριάκος), τώρα αγγελίζουν άλλοι, έλα πέρασε, παίξε και γέλασε (χορωδία).

Στη βρύση που ΄πινα νερό, κυρ Κωστάκη έλα κοντά (Κυριάκος), στη βρύση που ΄πινα νερό, κυρ Κωστάκη έλα κοντά (χορωδία), τώρα το πίνουν άλλοι, δεν ξαναπερνώ από τούτο το στενό (Κυριάκος), τώρα το πίνουν άλλοι, δεν ξαναπερνώ από τούτο το στενό (χορωδία).

Κλείνοντας, ο κ. Θωμαδάκης θέλει να εκφράσει για πολλοστή φορά τις ολόθερμες ευχαριστίες στο Κέντρο Μικρασιάτικων Σπουδών (Κ.Μ.Σ.), καθώς και στον αγαπητό φίλο και συγγραφέα Πέτρο Μεχτίδη, για την ευγενική και ένθερμη συναίνεσή τους ως προς τη χρήση του ιστορικού τους υλικού, στην όλη αυτή προσπάθεια δημόσιας ανάδειξης και μεταλαμπάδευσης της μουσικής και όχι μόνο μαρτυρικής κληρονομιάς των προγόνων μας στις αλησμόνητες Μικρασιάτικες Πατρίδες…

Το κτίριο με το ρολόι του σιδηροδρομικού σταθμού Σμύρνης Αϊδινίου στην Πούντα (1895)
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα