10+1 ηθοποιοί που σε μία σεζόν έφυγαν από τη Θεσσαλονίκη – Πού τους βρίσκουμε σήμερα
Ένας... απογοητευτικός απολογισμός για την πόλη που έχασε ακόμα ένα κομμάτι του καλλιτεχνικού δυναμικού της
Μπαίνοντας η καινούρια χρονιά, ένας γρήγορος θεατρικός απολογισμός για τη Θεσσαλονίκη, μόνο απογοητευτικός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, βλέποντας τελικά πολλούς ηθοποιούς της πόλης – ειδικότερα των νεότερων ηλικιών οι περισσότεροι – να έχουν φύγει από τη Θεσσαλονίκη μόλις σε μία σεζόν!
Αξιόλογοι ηθοποιοί που συναντήσαμε την περασμένη σεζόν, με τους περισσότερους και παλιότερα, τους βρίσκουμε σήμερα να έχουν μετακομίσει στην Αθήνα για να συμμετάσχουν σε αξιόλογες παραγωγές της πρωτεύουσας, επιβεβαιώνοντας αυτό που καιρό εντοπίζουμε στην Parallaxi, πως οι καλλιτέχνες της Θεσσαλονίκης δυστυχώς δεν βρίσκουν για πολύ καιρό και για πολλούς λόγους τρόπο να παραμείνουν στην πόλη, ακόμα κι αν σε πολλούς από αυτούς «στέγη» τους υπήρξε το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος που κατά κάποιο τρόπο τους προσέφερε μία ασφάλεια.
Το ζητούμενο βέβαια, δεν είναι πάντα η όποια ασφάλεια αλλά και η εξέλιξη των καλλιτεχνών, αναζητώντας νέες προκλήσεις, νέες συνεργασίες και καλώς ή κακώς την επιλογή να κάνουν πολλά και διαφορετικά πράγματα, κάτι που προσφέρει μόνο η πρωτεύουσα για επαγγέλματα τέτοιου είδους, καλλιτεχνικής φύσης.
Αναζητώντας εκείνους που έφυγαν αυτή τη σεζόν, για μόνιμα ή και για προσωρινά ίσως, βρήκαμε παραπάνω από δέκα ηθοποιούς που άφησαν την Θεσσαλονίκη για δουλειές που έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον. Κάποιοι από αυτούς που θα δούμε παρακάτω βέβαια, δεν ήταν Θεσσαλονικείς αλλά συνεργάστηκαν τις προηγούμενες σεζόν με το ΚΘΒΕ, αλλά οι πιο πολλοί ήταν παιδιά της πόλης που αργά ή νωρίς θα αναζητούσαν «την τύχη τους» και τις δυνατότητες τους και στην μεγαλύτερη αγορά της πρωτεύουσας.
Οι πιο σημαντικοί που άφησαν το δικό τους αποτύπωμα στη Θεσσαλονίκη, είναι παρακάτω:
Χρήστος Τσάβος
Από τους ηθοποιούς που εδώ και μερικά χρόνια «χτίζει» το δικό του όνομα στο θέατρο της Θεσσαλονίκης και με τελευταίες του οι συνεργασίες με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, ο Χρήστος Τσάβος (παιδί της Ανώτερης Δραματικής Σχολής “Ανδρέας Βουτσινάς”) αυτή τη σεζόν πήρε τη μεγάλη απόφαση να αποχωριστεί τη Θεσσαλονίκη προς το παρόν και να συμμετάσχει στο μιούζικαλ της Φωτεινής Αθερίδου «Μπα Μπαμπά» σε μουσική του Θέμη Καραμουρατίδη και σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα στο Θέατρο ΗΒΗ. Ο Τσάβος βέβαια, συνεργάστηκε με τον Κακλέα και πριν έναν χρόνο, όταν στη σκηνή του Βασιλικού Θεάτρου ο ταλαντούχος ηθοποιός είχε έναν από τους πρωταγωνιστικούς ρόλους στον «Επιθεωρητή» του Γκόγκολ, αυτόν του Οσίπ, φίλου του Χλιεστακώφ για λογαριασμό του ΚΘΒΕ, όπου μαζί με τον Γιάννη Σύριο ως επιθεωρητή, έφτιαξαν ένα από τα πιο ωραία θεατρικά δίδυμα που είδαμε στην πόλη. Στη συνέχεια, τον είδαμε στην εξαιρετική «Αίθουσα αναμονής» του Ένκε Φεζολλάρι στη μικρή σκηνή της Μονής Λαζαριστών και στον καλοκαιρινό «Πλούτο» πάλι του Γιάννη Κακλέα που πήγε μέχρι την Επίδαυρο.
Γιάννης Σύριος
Και αφού μιλάμε για εκείνον τον πρώτο «Επιθεωρητή» του Γιάννη Κακλέα και θυμηθήκαμε τον εξαιρετικό Γιάννη Σύριο που πρωταγωνιστούσε τότε, ο ταλαντούχος νέος ηθοποιός που ήρθε στη Θεσσαλονίκη με αφορμή τις οντισιόν του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και έδωσε μερικές σημαντικές ερμηνείες, επέστρεψε φέτος στην πόλη του την Αθήνα έχοντας στο βιογραφικό του συνεργασίες με τον Ακύλα Καραζήση, την Φρόσω Λύτρα, τον Γιώργο Καπουτζίδη σε παραγωγές του Κρατικού που κατάφερε με το ταλέντο του να ξεχωρίσει.
Το 2025 τον βρήκε να συμμετέχει στην παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου «Η μάνα κουράγιο και τα παιδιά της» του Μπρεχτ σε σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού στην κεντρική σκηνή του Θεάτρου Τσίλλερ, δίπλα στην Μπέτυ Αρβανίτη, τον Νίκο Αλεξίου και τον (επίσης εκ Θεσσαλονίκης) Βασίλη Ντάρμα στην καλύτερα δυνατή «επανεκκίνηση» του μετά την επιτυχημένη του πορεία στη Θεσσαλονίκη.
Χρυσή Μπαχτσεβάνη
Οι περισσότεροι την προσέξαμε παραπάνω στην σπουδαία παράσταση του Χρήστου Θεοδωρίδη «Σ’ εσάς που με ακούτε» της Λούλας Αναγνωστάκη που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2023 και αποτελεί μία από τις σημαντικότερες θεατρικές προτάσεις του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος επί των ημερών του Αστέρη Πελτέκη. Ήταν ακριβώς μία συγκυρία που γνωρίσαμε παραπάνω τόσο την Χρυσή, όσο και άλλους νέους ηθοποιούς που αναδείχθηκαν μέσα από εκείνη τη δουλειά.
Στις συνεργασίες που έχει βέβαια στη Θεσσαλονίκη, ξεχωρίζει αυτή με τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη στον «Μπαμπά τον πόλεμο», το διαδικτυακό «Σπίτι της Μπερνάντα Άλμα» σε σκηνοθεσία της Εύης Σαρμή, οι «Όρνιθες» του Γιάννη Ρήγα, οι «Τρωάδες» του Χρήστου Σουγάρη, ο «Πλούτος» με τον Γιάννη Κακλέα και πολλές άλλες που την έφεραν γρήγορα στα νέα ονόματα της πόλης που αναζητούσαμε.
Από το ξεκίνημα ωστόσο της νέας σεζόν, η Χρυσή μετακόμισε στην Αθήνα αναζητώντας τις επόμενες προκλήσεις της και συμμετέχοντας αρχικά στη καινούρια θεατρική πρόταση του Χρήστου Θεοδωρίδη και της ομάδας Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων στο ΠΛΥΦΑ, στο έργο του Ivan Vyrypaev «Το Συνέδριο για το Ιράν» κάνοντας τον ρόλο της Έμμα Σμιτ-Πούλσεν, σύζυγο του πρωθυπουργού της Δανίας, πρόεδρο της παγκόσμιας φιλανθρωπικής οργάνωσης Inter Action και πρώην γνωστή τηλεπαρουσιάστρια. Η επόμενη δουλειά που θα την απολαύσει όμως η Αθηναϊκή Αθήνα, είναι όπως μαθαίνω η επανάληψη του «Σ’ εσάς που με ακούτε» που επιστρέφει τόσο γιατί τη ζητάει ακόμα το κοινό, όσο και γιατί είναι μία παράσταση που αξίζει να «κρατήσει» κι άλλο.
Νίκος Μήλιας
Μένοντας στο «Σ’ εσάς που με ακούτε» του Χρήστου Θεοδωρίδη, άλλος ένας ηθοποιός που ξεχώρισε, ήταν σίγουρα και ο Νίκος Μήλιας στον ρόλο του Άγη. Ο ταλαντούχος ηθοποιός που τελείωσε την δραματική σχολή του Κρατικού Θεάτρου έχει δώσει μερικές σημαντικές ερμηνείες στη Θεσσαλονίκη ακόμα και πιο παλιά από αυτή στο έργο της Αναγνωστάκη, με τελευταία του στον πρώτο χρόνο του «Καλού ανθρώπου του Σε Τσουάν» σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά στο Βασιλικό Θέατρο. Το επόμενο καλοκαίρι τον είδαμε στον «Ηρακλή Μαινόμενο» του ίδιου σκηνοθέτη και με περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, ενώ η νέα σεζόν τον βρήκε ως Τζίμι Ο’ Κόνορ στον «Γυάλινο κόσμο» του Τενεσί Ουίλιαμς σε σκηνοθεσία του Ιταλού Antonio Latella στο Θέατρο Τέχνης της Φρυνίχου στην Αθήνα, σηματοδοτώντας κάπως έτσι την αρχή μίας νέας πορείας για τον καλό ηθοποιό.
Ο Φεβρουάριος θα τον βρει στο Θέατρο ΠΛΥΦΑ στο νέο έργο «Άβυσσος» της βραβευμένης ηθοποιού και δημιουργού Ελεάνας Γεωργούλη, αλλά και στις νέες παραστάσεις του «Σ’ εσάς που με ακούτε» στην πρωτεύουσα.
Ιωάννα Δεμερτζίδου
Αφήνοντας πίσω μία σπουδαία ερμηνεία ως Σεν Τε στον «Καλό άνθρωπο του Σε Τσουάν» του Δημήτρη Καραντζα στο Βασιλικό Θέατρο για δύο σεζόν, η ταλαντούχα Ιωάννα Δεμερτζίδου «κατεβαίνει» στην Αθήνα για να συνεργαστεί και πάλι με τον σπουδαίο σκηνοθέτη στην Ιψενική «Έντα Γκάμπλερ», δίπλα στην Ανθή Ευστρατιάδου, τον Χρήστο Λούλη, τον Έκτορα Λιάτσο και άλλους σημαντικούς ηθοποιούς στο Θέατρο Προσκήνιο.
Από τις πιο αξιόλογες παρουσίες της Θεσσαλονίκης, η Ιωάννα συνεργάστηκε με μεγάλους σκηνοθέτες όσο ήταν στη πόλη, με το ΚΘΒΕ να είναι το «σπίτι» της από το 2016. Απόφοιτος της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής χορού του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, η ανερχόμενη ηθοποιός έχει ακόμα συνεργασίες με σκηνοθέτες όπως Α. Χιώτη, Π. Δεντάκης, Γ. Ρήγας, Θ. Παπακωνσταντίνου, Γ. Καλαβριανός, Γ. Καλαιτζή, Γ. Παρασκευόπουλος και Ε. Σαρμή.
Ο Δημήτρης Καραντζάς, μου είχε μιλήσει στις πρόβες του «Καλού ανθρώπου του Σε Τσουάν» για την Ιωάννα Δεμερτζίδου, λέγοντας τότε: «Είμαι πολύ χαρούμενος με την επιλογή της Ιωάννας που έχει όλο το έργο πάνω της. Από όλα τα έργα που έχω κάνει είναι στο μόνο που έχω πει ότι, δεν γίνεται περισσότερο ηθοποιός να έχει τόσο πολύ το έργο πάνω του όπως αυτό. Ήμασταν σε απευθείας σύνδεση με την Ιωάννα. Τόσο στην πρόβα αλλά και όταν αρχίσαμε να κάνουμε και παρέα, με μία υπόγεια νομίζω κατεύθυνση για το πώς θα πάει το πράγμα, αλλά κρατάω το ότι τελικώς θα μου μείνει και μία φίλη».
Βασίλης Παπαδόπουλος
Τα τελευταία χρόνια, ο Βασίλης Παπαδόπουλος φαίνεται να φεύγει και να επιστρέφει όποτε χρειαστεί (αυτό άλλωστε είναι καλλιτέχνης, θα έλεγε κάποιος) με αξιόλογες δουλειές είτε θεατρικά, είτε και τηλεοπτικά (όσοι βλέπαμε «Τούρτα της μαμάς» τον θυμόμαστε σε ένα υπέροχο πέρασμα) και με μία πορεία που στη Θεσσαλονίκη (στο Κρατικό αλλά και στο ελεύθερο θεάτρο), που έγινε εγγύηση για ωραίες παραγωγές που συμμετέχει όλα αυτά τα χρόνια.
Αριστούχος απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, με σεμινάρια υποκριτικής και λόγου με τους/τις: Σ. Σακκά, Κ. Φωτεινάκη, Σ. Κακάλα, Α. Καζάζου, Γ. Μαυραγάνη, G. Glazunov και Ν. Zhestovskaya, ο Βασίλης είναι από τις πιο αξιόλογες περιπτώσεις ηθοποιών της νέας γενιάς γθια τη Θεσσαλονίκη.
Τελευταία θεατρική παράσταση που τον είδαμε στην πόλη, ήταν στην πρώτη σεζόν του «Καλού ανθρώπου του Σε Τσουάν» του Δημήτρη Καραντζά στο Βασιλικό Θέατρο, ενώ νωρίτερα τον είδαμε στον «Κατά φαντασίαν ασθενή» του Αμπαζή, τα «Τρελά βατράχια» σε σκηνοθεσία της Mélody Mourey και άλλες αξιόλογες δουλειές.
Έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες, όπως Γ. Ρήγας, Τ. Τζαμαργιάς, Θ. Παπαγεωργίου, Χ. Πεχλιβανίδης, Ε. Σπυριδάκη, Δ. Κωνσταντινίδης, Τ. Χρυσικάκος κ.α.
Πριν από λίγες μέρες στην Αθήνα, τελείωσαν με επιτυχία οι παραστάσεις του μουσικού θεάτρου «Ματαρόα στον ορίζοντα», σε σύλληψη και σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή που παρουσιάστηκε στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο (που δεν είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεται), με πρωταγωνιστές τον Δημήτρη Ξανθόπουλο και τον Μανώλη Μαυροματάκη.
Σωτήρης Ρουμελιώτης
Ηθοποιός και σκηνοθέτης που συνδέσαμε τα τελευταία χρόνια με το Θέατρο Τ, ο Σωτήρης Ρουμελιώτης αποχαιρέτησε (προς το παρόν;) την Θεσσαλονίκη, παρουσιάζοντας στην Αθήνα, στον Κάτω χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, το «Ιβάν εναντίον Ιβάν» σε σκηνοθεσία δική του και κείμενο που μοιράζεται μαζί με τον Γιάννη Αποσκίτη.
Τελευταία σκηνοθετική δουλειά του στη Θεσσαλονίκη, ήταν το εξαιρετικό «Senso» στο Θέατρο Τ και λίγο νωρίτερα «Ο μακαρίτης Ματία Πασκάλ» στον ίδιο θεατρικό χώρο, ενώ ως ηθοποιό τον είδαμε στο «Λούνα: Θέατρο στο Λεωφορείο» σε σκηνοθεσία του Δαμιανού Κωνσταντινίδη.
Αριστούχος απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ., δραστηριοποιείται ως σκηνοθέτης, ηθοποιός, σχεδιαστής θεατρικών φωτισμών, δραματουργός και θεατροπαιδαγωγός σε παραστάσεις που αγαπήσαμε, όπως «Η Μητέρα του Σκύλου», το «Χάος», το «KILLING LONELINESS» αλλά και η πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα στην Αθήνα με την παράσταση “Δε Φάιναλ Θολούθιον” βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Κωστάκη Ανάν και σε κείμενα του Suyako στο Θέατρο Πόρτα!
Δημήτρης Διακοσάββας
Απόφοιτος της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης του Κ.Θ.Β.Ε. το 1998, ο εξαιρετικός ηθοποιός Δημήτρης Διακοσάββας έχει συνεργαστεί σε πάνω από 50 παραστάσεις με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, με το Εθνικό Θέατρο, με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με το θέατρο Άνεσις, με ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, καθώς και στο ελεύθερο θέατρο.
Τελευταία δουλειά που τον συναντήσαμε στη Θεσσαλονίκη, ήταν το «Βίρα τις άγκυρες» των Ρέππα – Παπαθανασίου σε σκηνοθεσία του Αστέρη Πελτέκη, στην πρώτη σεζόν του αλλά και ο καλοκαιρινός «Πλούτος» του Γιάννη Κακλέα που έφτασε μέχρι την Επίδαυρο.
Νωρίτερα – κι αυτό έχει τη σημασία του – συμμετείχε και στον «Επιθεωρητή» του Γιάννη Κακλέα για λογαριασμό του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος στο Βασιλικό Θέατρο, κάτι που κάνει και φέτος με τον ίδιο σκηνοθέτη αλλά σε μία εκδοχή και με άλλη διανομή με τους Θοδωρή Σκυφτούλη και Στέλιο Μάινα στους πρωταγωνιστικούς ρόλους στην κεντρική σκηνή του Θεάτρου Γκλόρια.
Στο βιογραφικό του βρίσκουμε συνεργασίες με πολλούς άλλους αξιόλογους σκηνοθέτες, όπως Φ.Λύτρα, Θ.Αμπατζή, Σ. Φασουλή, Σ. Λιβαθινό, Σ. Τσουλάντζε, Γ. Καραντινάκη, Φ. Μπαξεβάνη, Α. Ρήγα, Δ. Αβδελιώδη, Τ. Λύγαρη, Γ. Κιουρτσίδη, Δ. Παπαδόπουλο, Ν. Μαστοράκη, Γ. Ιορδανίδη, Π. Μιχαηλίδη, Μ. Άβκιραν, Γ. Καλαϊτζή, Τ. Ράτζο, Π. Ζηβανό, Γ. Αρμένη, Γ. Καραχισαρίδη, Γ. Κιμούλη, Π. Δανελλάτο, Γ. Ρήγα, Κ. Σπανού, Κ. Νταλιάνη, Γ. Διαμαντόπουλο, Β. Νικολαΐδη, Γ. Ρεμούνδο, Ν. Διαμαντή, Σ. Χατζάκη.
Γιάννης Τομάζος
Στη Θεσσαλονίκη αρχικά τον είδαμε θεατρικά το 2022, στην υπέροχη «Πράγα» του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, στο Φουαγιέ της ΕΜΣ σε σκηνοθεσία του Θέμη Θεοχάρογλου για δύο σεζόν, σε μία δουλειά που έλαμψαν όλοι οι συντελεστές.
Άλλες συνεργασίες του με το ΚΘΒΕ, ήταν το «Big in Japan» του Παντελή Δεντάκη, η πρώτη σεζόν του «Προσδοκώ» του Γιώργου Βέλτσου και της Σοφίας Κακαράντζα και ο καλοκαιρινός «Πλούτος» του Γιάννη Κακλέα.
Η νέα σεζόν, τον βρήκε να επιστρέφει στη βάση του την Αθήνα και να συμμετέχει στο «Οξυγόνο» του Ivan Vyrypaev σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή, στην Κεντρική σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
Χαρά Γιώτα
Η Χαρά αποφοίτησε από την δραματική σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος μόλις το 2022, ενώ πρόλαβε να συμμετάσχει σε ωραίες δουλειές στη Θεσσαλονίκη, με αυτή που ξεχώρισε ιδιαίτερα, να είναι ο «Ερωτόκριτος» σε σκηνοθεσία της Αργυρώς Χιώτη.
Άλλες αξιόλογες συνεργασίες της με το ΚΘΒΕ, ήταν ο «Μπαμπάς ο πόλεμος» με σκηνοθέτη τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη, ο «Επιθεωρητής» του Γιάννη Κακλέα, «Τρωάδες» του Χρήστου Σουγάρη, «Βίρα τις άγκυρες» σε σκηνοθεσία του Αστέρη Πελτέκη, οι «Ληστές» του Ακύλα Καραζήση και το «Μαρίκα με είπανε – Μαρίκα με βγάλανε» των Οδυσσέα Ιωάννου και Αστέρη Πελτέκη.
Τη νέα σεζόν κι αυτήν, την είδαμε στο «Οξυγόνο» της Στέγης στην Αθήνα, κάνοντας το μεγάλο βήμα, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή.
Χρήστος Γκρόζος
Ο μικρότερος της λίστας, πρόλαβε με το που αποφοίτησε από την δραματική σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος να κάνει μερικές πολύ καλές θεατρικές δουλειές στο ελεύθερο θέατρο, στρέφοντας το βλέμμα των θεατρόφιλων πάνω του.
Πέρυσι στη Θεσσαλονίκη, τον θαυμάσαμε στην παράσταση «Τα λουλούδια στην κυρία» σε σκηνοθεσία του Ανέστη Καφάτσου και κείμενο του Άκη Δήμου, αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις. Έχει συνεργαστεί σε εκπαιδευτικό/επαγγελματικό επίπεδο με τους: Γιάννη Ρήγα, Ταξιάρχη Χάνο, Κωνσταντίνο Ασπιώτη, Χρήστο Θεοδωρίδη, Ξένια Θεμελή, Δημήτρη Καραντζά, Κατερίνα Ευαγγελάτου, Μιχάλη Σιώνα, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου, Αργυρώ Χιώτη, Τσέζαρις Γκραουζίνις, Χριστίνα Χατζηβασιλείου, Γιώργο Καύκα, Δημήτρη Μπίτο, Χρίστο Στυλιανού, Σύλλα Τζουμέρκα, Δημήτρη Κουτσιαμπασάκο, Κωνσταντίνο Γεράρδο, Ειρήνη Καλογηρά, Δημήτρη Σωτηρίου, Αναστασία Θεοφανίδου, Γιώργο Χριστιανάκη κ.α. ενώ μία προηγούμενη επαγγελματική του συμμετοχή ήταν στον «Τελευταίο Δράκο του Καλεντρίν», το νέο έργο του Παρασκευά Καρασούλου για λογαριασμό του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών.
Αυτή τη χρονιά, ο Χρήστος Γκρόζος δεν πήρε τον δρόμο για την Αθήνα (όπως οι προηγούμενοι) αλλά μετακόμισε στην Κύπρο, συμμετέχοντας στην παράσταση «Nachtland» του Μάριους Φον Μάγενμπουργκ από τον ΘΟΚ, σε σκηνοθεσία Αθηνάς Ξενίδου, κάνοντας για πέντε εβδομάδες τον Φίλιπ και αφήνοντας εξαιρετικές εντυπώσεις για την ερμηνεία του.
«Στέκομαι ειδικά στο δίδυμο Χρήστος Γκρόζος (Φίλιπ) και Έλενα Καλλινίκου (Τζούντιθ) Το εύπλαστο παίξιμό τους, η ετοιμότητά των αντιδράσεών τους, και το καλό μέταλλο της άρθρωσής τους κράτησαν σε μόνιμη τροχιά δημιουργικής σύγκρουσης τον λόγο και τα συναισθήματα που απελευθέρωνε» αναφέρει σε κριτική του ο Σάββας Πατσαλίδης για το «Nachtland» τον περασμένο Δεκέμβριο στην Parallaxi.