πέντε-παραστάσεις-στη-θεσσαλονίκη-πο-953656

Θέατρο

Πέντε παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη που τελειώνουν λίγο πριν το Πάσχα

Μόλις που προλαβαίνετε μέχρι την Κυριακή

Γιώργος Σταυρακίδης
Γιώργος Σταυρακίδης

Λίγο πριν την Μεγάλη Εβδομάδα, θεατρικές παραστάσεις που μας απασχόλησαν στη Θεσσαλονίκη, κατεβάζουν αυλαία, ίσως για πάντα αλλά ίσως – κάποιες από αυτές σίγουρα όπως μαθαίνω – και προσωρινά, καθώς ίσως τις δούμε πάλι την επόμενη σεζόν.

Μερικές τελευταίες παραστάσεις μόνο για αυτή την εβδομάδα που διανύουμε και μετά περιμένουμε τα καινούρια που θα φέρουν και το καλοκαίρι. Βέβαια, υπάρχουν και αξιόλογες παραστάσεις που συνεχίζουν και μετά το Πάσχα αλλά και θεατρικές δουλειές που εξακολουθούν να έρχονται στην πόλη από την Αθήνα.

Αυτές που ξεχωρίζουν ωστόσο και μας αποχαιρετούν αυτή την εβδομάδα, είναι οι παρακάτω και σπεύσατε…

Οικογένεια Μπες-Βγες | Θέατρο Τ

Η θεατρική διασκευή του ομότιτλου διηγήματος του Γιάννη Ξανθούλη, Οικογένεια Μπες Βγες, ανέβηκε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο Τ και θα είναι εκεί ακόμα για λίγο, από τις 25 μέχρι τις 28 Απριλίου. Πρόκειται για ένα κράμα θρίλερ και κωμωδίας με γκροτέσκ αισθητική, που καυτηριάζει τον θεσμό της ελληνικής οικογένειας, την υποκρισία, την σήψη, αλλά και την βλακεία που κυριαρχεί στον κόσμο των μεγάλων, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το δελτίο τύπου της παράστασης. Έναν κόσμο, όπως λέει, στον οποίο μόνο το παιδικό βλέμμα είναι ικανό να διακρίνει την αλήθεια.

Η μικρή Σίσσυ, κόρη της ζάμπλουτης οικογένειας Πουστοδούλου, που στην κατοχή της είναι εδώ και εξήντα χρόνια η μεγάλη βιομηχανία προφυλακτικών Μπες-Βγες, ωριμάζει με ταχύτατους ρυθμούς. Εγκλωβισμένη στο παιδικό της σώμα, η Σίσσυ θέλει να γνωρίσει τον κόσμο, να ανακαλύψει την αλήθεια που απλώνεται πέρα από τους φράχτες του αρχοντικού και φυσικά, να λύσει το μυστήριο των φόνων που ξεκληρίζουν ένα-ένα τα μέλη της οικογένειάς της. Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει;

Συντελεστές: Σκηνοθεσία-Δραματουργική επεξεργασία: Κατερίνα Νικολάτου | Σκηνογραφία-Ενδυματολογία: Λουίζα Μαρία Χαραλάμπους | Φωτισμοί: Σωτήρης Ρουμελιώτης | Σχεδιασμός αφίσας: Ζωή Καλογιάννη | Φωτογραφίες: Πάρης Κυρκιώτης και Σοφιάννα Κοκκίνη | Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Μαρία Τότσκα | Οργάνωση παραγωγής: Εταιρεία Θεάτρου Monks

Παίζουν: Λυδία Καλογιάννη, Δημοσθένης Μιχαηλίδης, Άννα Μαρία Μπογιατζόγλου, Γρηγόρης Φρέσκος

 Η αγαπημένη του κυρίου Λιν | Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Τελευταίες παραστάσεις για την παραγωγή «Η Αγαπημένη του κυρίου Λιν» του Philippe Claudel.  Η παράσταση που αγαπήθηκε πολύ από το κοινό της Θεσσαλονίκης – μια συμπαραγωγή του ΚΘΒΕ με τον πολιτιστικό οργανισμό «Λυκόφως» ολοκληρώνεται την Κυριακή 28 Απριλίου, στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.

Ο κορυφαίος Βέλγος σκηνοθέτης Guy Cassiers, στην πρώτη του συνεργασία με το ΚΘΒΕ, σκηνοθετεί τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη στη διάσημη νουβέλα του Φιλίπ Κλοντέλ «Η Αγαπημένη του κυρίου Λιν».  Ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους δημιουργούς παγκοσμίως και πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής του θεάτρου Toneelhuis της Αμβέρσας, καθοδηγεί τον σπουδαίο Έλληνα ηθοποιό και σκηνοθέτη στο μοναδικό αισθητηριακό του σύμπαν, με όχημα μια ιστορία βαθιά συγκινητική, για τη διαφορετικότητα, την απώλεια, την προσφυγιά, τη δύναμη της φιλίας και το φως της αισιοδοξίας που ανακαλύπτει ο άνθρωπος κάτω από κάθε δύσκολη συνθήκη.

Ακροβατώντας ανάμεσα στην τεχνολογική αρτιότητα της παράστασης και την απλότητα της προσωπικής αφήγησης, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, που υπογράφει και την απόδοση του έργου, μάς μυεί σε μια προσωπική σκηνική πρόταση που αφήνει πίσω της την παντοδυναμία της φόρμας, φωτίζοντας το ζωτικό περιεχόμενο της ιστορίας, επιστρέφοντας έτσι στη ρίζα του θεάτρου, που δεν είναι άλλη από την καθαρή αφήγηση, με κάθε τρόπο και κάθε σκηνικό μέσο.

Ξέροντας ποιος είναι ο Γκι, ήξερα ότι θα συνεργαστώ με έναν σημαντικό σκηνοθέτη. Αυτό αποδεικνύεται και από την παράσταση που έχει φτιάξει αλλά και από το πώς τον είδα να δουλεύει τα πράγματα στις λεπτομέρειες τους. Τρελαίνομαι για τις πολύ μικρές λεπτομέρειες του. Μου αρέσει πάρα πολύ. Άλλωστε το ίδιο κάνω και εγώ ως σκηνοθέτης. Πιστεύω πάρα πολύ στις λεπτομέρειες και δεν με πτοεί καθόλου να μου δίνει κάποιος πολλές μικρές λεπτομέρειες. Είναι ένας καλλιτέχνης που έχει μία πολύ βαθιά γνώση των εκφραστικών του μέσων και των δυνατοτήτων του θεάτρου, όπως μπορεί να το φτιάξει. Αυτό όμως που εμένα με γοητεύει πολύ σε αυτόν, είναι το ποιες ιστορίες διαλέγει να διηγηθεί και πώς επιλέγει να χρησιμοποιήσει τα μέσα του. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτός ο καλλιτέχνης είναι ένας πάρα πολύ γλυκός και μαλακός άνθρωπος. Κάτι που φαίνεται και στην παράστασή του. Και αυτό το μάθημα του Γκι στο πώς να είμαστε τρυφεροί φτιάχνοντας μία παράσταση, είναι ένα πάρα πολύ χρήσιμο δώρο για μένα, ως σκηνοθέτη αλλά και ως ηθοποιό” ανέφερε ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης στην πρόσφατη συνέντευξη μας για την παράσταση αυτή.

«Η Αγαπημένη του κυρίου Λιν» θα παρουσιαστεί τον Ιούνιο στην Αθήνα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024, στην Πειραιώς 260, από 21 έως 26 Ιουνίου.

Ο κύριος Λιν κρατώντας στην αγκαλιά του τη Σανγκ ντιού, τη μικρή εγγονή του και τη μόνη επιζήσασα της οικογένειάς του, εγκαταλείπει το κατεστραμμένο από τον πόλεμο χωριό του και φτάνει στην Ευρώπη πρόσφυγας. Εκεί, χωρίς να γνωρίζει τίποτα για τη νέα χώρα και χωρίς να αντιλαμβάνεται τη γλώσσα των ξένων, αφήνει τη μοίρα του στα χέρια των αρμόδιων αρχών που τον περιθάλπουν. Μέχρι που γνωρίζει τον κ. Μπαρκ. Ο κ. Μπαρκ μιλάει συνέχεια στη γλώσσα του και ο κ. Λιν σιωπηλός απολαμβάνει την παρέα του. Μια δυνατή φιλία καλλιεργείται ανάμεσα στους δύο άντρες, με εξομολογήσεις, με σεβασμό απέναντι στον εκφρασμένο ή στον σιωπηλό πόνο, με συμπόνοια και φροντίδα.

Η νουβέλα La petite fille de monsieur Linh του Φιλίπ Κλοντέλ δημοσιεύτηκε το 2005 στη Γαλλία. Μέσα από την ιστορία του κ. Λιν, ο συγγραφέας μιλάει για τον ξεριζωμό, το τραύμα, τη συμφιλίωση, τη συντροφικότητα, την αγάπη αλλά και για τη ζωτική ανάγκη των ανθρώπων για σύνδεση και επικοινωνία.

Ο Guy Cassiers συνδυάζει το πάθος του για τη λογοτεχνία με τα οπτικά μέσα και οδηγείται σε ένα σκηνικό αποτέλεσμα, που αποτυπώνει τη δική του πολύ ιδιαίτερη σκηνοθετική γραφή.

Στην ερώτηση, τι να πάρουν οι θεατές φεύγοντας από την παράσταση, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, μου είχε πει: “Θέλω να πάρουν αυτή την ιστορία, θέλω να δουν έστω πρόσκαιρα ή για παραπάνω χρόνο, τους ανθρώπους που μπορεί να τους φαντάζουν ξένοι, με άλλο μάτι. Θέλω να πάρουν από αυτή την ιστορία την γλύκα της και την ανθρωπιά της και θέλω να πάρουν από αυτή την αισιόδοξη και τρυφερή ιστορία, η οποία πραγματεύεται την απώλεια με αισιόδοξο τρόπο και φωτεινό, πως η ζωή έχει απώλεια, έχει θλίψη, η ζωή έχει δυσκολία και βάσανο, αλλά ο τρόπος που κοιτάμε την θλίψη αλλά και την ίδια της ζωή, μπορεί να είναι φωτεινός, αισιόδοξος και πάντα καταφατικός.

Ο καλός άνθρωπος του Σε Τσουάν | Βασιλικό Θέατρο 

Η παράσταση που χειροκροτήθηκε όσο λίγες στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια, κατεβάζει αυλαία αρκετά γρήγορα δυστυχώς, αλλά με κάποιες μέρες ακόμα να υπάρχει η ευκαιρία να τη δουν όσοι δεν πρόλαβαν ή όσοι θέλουν να τη δουν ξανά (υπάρχουμε κι εμείς). Στην πόλη Σε Τσουάν της Κίνας, τρεις θεοί αναζητούν κατάλυμα για μια νύχτα. Η πόρνη Σεν Τε είναι η μόνη που δέχεται να τους φιλοξενήσει. Οι θεοί την ανταμείβουν με ένα σημαντικό χρηματικό ποσό, αναγνωρίζοντας σε αυτήν έναν καλό άνθρωπο∙ τον καλό άνθρωπο που αναζητούσαν στη γη. Η Σεν Τε με το ποσό αυτό ανοίγει ένα καπνοπωλείο. Ωστόσο, η ανάγκη της να βοηθάει αλλά και η δυσκολία της να πει όχι στις απαιτήσεις των άλλων, σύντομα την οδηγούν σε αδιέξοδο. Τότε εμφανίζεται ο Σουί Τα∙ο μακρινός ξάδελφος που θα βάλει σε τάξη τα πράγματα, μακριά από συναισθηματισμούς και από φιλανθρωπίες.

Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ εκκινώντας από την πεποίθηση ότι ο άνθρωπος είναι προϊόν του κοινωνικού του περιβάλλοντος, είναι εύπλαστος και μεταβαλλόμενος, δημιουργεί ένα σκηνικό πείραμα, θέτοντας ένα κεντρικό ερώτημα ηθικής: μπορεί ένας καλός άνθρωπος να επιβιώσει παραμένοντας καλός σε μια κοινωνία εκμετάλλευσης και αδικίας; Παρουσιάζοντας ως δεδομένη την καλοσυνάτη φύση της Σεν Τε, επιχειρεί να διαπιστώσει ποια είναι τα όρια της ανοχής και της καλοσύνης.

Στην πρόσφατη συζήτηση μου με τον Δημήτρη Καραντζά για την παράσταση, μου είπε: “Με ενδιέφερε πολύ να φανεί αυτό το αθώο παιχνίδι και ότι δεν είναι τελικά και τόσο αθώο. Δηλαδή, το ότι εμφανίζονται τρεις θεοί οι οποίοι για εμένα είναι διαχειριστές από πάνω. Έχει να κάνει με το πώς μία ανώτερη δύναμη πετάει σε έναν άνθρωπο το βάρος της ανθρωπότητας για να σώσει το δικό της τομάρι. Είναι σαν να πετάνε στην Σεν Τε το βάρος μιας δικής τους διαχείρισης στον κόσμο, και πάνω σε αυτό την αφήνουν εντελώς μόνη να την κατασπαράξει ένα πλήθος πεινασμένων ανθρώπων. Γιατί όταν υπάρχει πείνα, και δυστυχώς το ζούμε, μιλάμε για αύξηση του φασισμού και για κακούς εαυτούς. Ένα από τα κυριότερα πράγματα που τα φέρνει αυτά, είναι η φτώχεια η οποία λειτουργεί και σε επίπεδο αμάθειας και πολλές φορές και σε επίπεδο μη πολιτισμού. Ακριβώς γιατί παλεύει τότε ο άνθρωπος για την επιβίωσή του. Αν λοιπόν βάλεις έναν άνθρωπο ως επί γης θεό, βλέπεις ένα κοινωνικό πείραμα που αντιλαμβάνεσαι ότι δεν μπορεί να αντέξει, γιατί οδηγεί σε έναν αλληλοσπαραγμό. Αυτό ήθελα να φωτιστεί στην παράσταση. Η αποποίηση ευθύνης και η επιβολή κάποιου να αναλάβει την ευθύνη και ακόμα κι αν βλέπουμε ότι αυτός ο άνθρωπος κατασπαράζεται, ακόμα και στο τέλος όταν ομολογεί τι έχει πάθει και λέει ότι δεν αντέχει και δεν μπορεί άλλο να μείνει,  οι θεοί της απαντούν «θα μπορέσεις, γιατί απλά έχουμε ανάγκη να αποδεικνύουμε ότι υπάρχει καλοσύνη». Σε αυτό μπορώ να κάνω αναγωγές με άπειρα πολιτικά πράγματα των ημερών μας.

Τελευταία παράσταση για τον “Καλό άνθρωπο του Σε Τσουάν” θα δούμε την Κυριακή 28 Απριλίου στις 19.00

Μαθήματα Κωμωδίας | Θέατρο Κολοσσαίον

Λόγω μεγάλης προσέλευσης του κοινού, τα «Μαθήματα Κωμωδίας» του Θοδωρή Αθερίδη, συνεχίζουν στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο Κολοσσαίον, έως την Κυριακή 28 Απριλίου που θα αποχαιρετίσει το κοινό, με πρωταγωνιστές τον Θοδωρή Αθερίδη, την  Δήμητρα Ματσούκα, τον Ηλία Βαλάση, τον Κωνσταντίνο Μαγκλάρα και την Αναστασία Τσιλιμπίου.

Πρόκειται για μια ξεκαρδιστική κωμωδία που διεισδύει στο χώρο της εκπαίδευσης των ηθοποιών που θέλουν να μάθουν πως να κάνουν κωμωδία. Οι αυτοσχεδιασμοί και οι ασκήσεις τους καθώς και η διαμόρφωση των σχέσεων μεταξύ τους, είναι ο κύριος άξονας της αφήγησης μιας σημερινής ιστορίας, που οι ήρωές της αντιστέκονται με τον τρόπο που μπορεί ο καθένας στο ζοφερό τοπίο των καιρών μας. Απάντηση με γέλιο αντιπροτείνει ο συγγραφέας με το ένατο κατά σειρά θεατρικό του έργο, οχτώ χρόνια μετά το «Δόξα πατρή», εκφράζοντας την άποψη του πως «το να μάθεις να γελάς με αυτό που σε βασανίζει, σε οδηγεί στην λύση και στην κάθαρση».

Η τελευταία παράσταση θα είναι την Κυριακή 28 Απριλίου στις 19.00

“Τα μαθήματα κωμωδίας τα έγραψα, εν μέσω κορονοϊού, για την χρονιά που θα άνοιγαν τα θέατρα. Ήξερα πως μετά την καραντίνα, μετά από αυτή την ζοφερή κατάσταση που ζήσαμε όλοι, έπρεπε να συναντηθώ με το κοινό με όρους κωμωδίας. Το σκηνικό μας, αποτελείται από ένα διαμέρισμα από την δεκαετία του ’80, ένα ζοφερό τοπίο, στο οποίο μαζεύονται πέντε διαφορετικοί άνθρωποι. Ένας ξεπερασμένος ηθοποιός στην προσπάθεια του να τα βγάλει πέρα, ανακοινώνει σε εφημερίδα πως θα κάνει ένα σεμινάριο μαθημάτων κωμωδίας, εμφανίζονται λοιπόν στα μαθήματα τέσσερις άνθρωποι που δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους. Μία νεαρή influencer που έχει προφίλ στο instagram και κανάλι στο youtube και θέλει να κάνει μαθήματα κωμωδίας για να μπορέσουν τα ποσταρίσματα της να είναι ζωηρά. Ένας ορθοπεδικός, ο οποίος έχει σπουδάσει νομική γιατί το θέλανε οι γονείς του, ποτέ όμως δεν του άρεσαν τα αντικείμενα αυτά, το πραγματικό του απωθημένο ήταν να κάνει stand up comedy. Mία ξεναγός μέσης ηλικίας η οποία δεν έχει γελάσει ποτέ στην ζωή της και προσπαθεί να γίνει ηθοποιός, πηγαίνει σε audition, αλλά δεν την παίρνουν, έρχεται λοιπόν στα μαθήματα για να μάθει να γελάει. Ένας νεαρός που εργάζεται στις οικογενειακές επιχειρήσεις του πλούσιου πατέρα του και είναι κακοποιημένος, έρχεται στα μαθήματα για να ξεφύγει. Αυτοί οι τέσσερις άνθρωποι και ο δάσκαλος, μπλέκουν σε μία διαδικασία μαθημάτων κωμωδίας, ενώ ταυτόχρονα, αναπτύσσονται και οι σχέσεις τους μεταξύ τους. Για τον κόσμο είναι απολαυστικό γιατί πραγματικά είναι μαθήματα κωμωδίας” είχε αναφέρει πριν λίγο καιρό ο Θοδωρής Αθερίδης στην Parallaxi και στην Μυρτώ Τούλα.

Διάλεξε τον θάνατό σου αγάπη μου | Θέατρο Αριστοτέλειον

Μετά από απανωτά sold out και θερμή ανταπόκριση από το κοινό της Θεσσαλονίκης, το νουάρ αριστούργημα του Ρομπέρ Τομά «Διάλεξε τον θάνατό σου αγάπη μου» σε διασκευή και σκηνοθεσία των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου, ολοκληρώνει κι αυτό τις παραστάσεις, στο Θέατρο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΝ, την Κυριακή 28 Απριλίου στις 18.00 και στις 21.00

Το έργο «Διάλεξε τον θάνατό σου αγάπη μου» αποτελεί διασκευή του έργου «Το Διπλό Παιχνίδι» του Ρ. Τομά, ενός από τα πιο δημοφιλή έργα του πολυβραβευμένου συγγραφέα. Οι καταιγιστικές εξελίξεις και οι ανατροπές πυροδοτούν το σασπένς και την ένταση μέχρι την τελευταία στιγμή. Επί σκηνής, βλέπουμε τους Κάτια Δανδουλάκη, Κοραλία Καράντη, Αννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, Πάνος Σταθακόπουλος και Γιώργος Γεροντιδάκης.

Η Φρανσουάζ Κορμπάν, ζάπλουτη κληρονόμος, ζει στην βίλα της μαζί με τον νεότερο σύζυγό της Πωλ Κορμπάν και την αφοσιωμένη οικονόμο της Αντέλ. Τα χρέη του Πωλ στα χαρτιά και η πίεση που ασκεί στην Φρανσουάζ για την αποπληρωμή τους κορυφώνουν ακραία την ένταση και την τριβή στην σχέση του ζευγαριού. Η ατμόσφαιρα βαραίνει όταν νυχτερινοί θόρυβοι ταράζουν την ηρεμία της βίλας – θόρυβοι και ίχνη μιας παρουσίας που ούτε ο ίδιος ο αστυνομικός διευθυντής δεν μπορεί να εξηγήσει… Η ξαφνική επίσκεψη της Βαρόνης Σαρντονί και αυτά που έχει να πει, μπερδεύουν ακόμη περισσότερο την ήδη τεταμένη κατάσταση.. Ένας ιστός αράχνης δείχνει να υφαίνεται γύρω από την Φρανσουάζ και κανείς δεν ξέρει ποιος είναι φίλος και ποιος εχθρός…

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα