Η Θεσσαλονίκη το 2020: 12 στιγμές που πρέπει να θυμόμαστε
Εδώ θα βρεις την ανασκόπηση της χρονιάς της Θεσσαλονίκης, ότι εμείς ξεχωρίσαμε φέτος
Το 2020 ήταν μία χρονιά που έγραψε χιλιάδες σελίδες ιστορίας. Πανδημία, Βηρυτός, Black Lives Matter, Δίκη Χρυσής Αυγής, Αμερικάνικες εκλογές, Τουρική επιθετικότητα, Brexit, γεγονότα που σόκαραν και θα αφήσουν το στίγμα στις γενιές που τα έζησαν. Εδώ θα βρεις την ανασκόπηση της χρονιάς της Θεσσαλονίκης. Όσα ξεχωρίσαμε στη χρονιά που τελειώνει.
Νο.1: Online Thessaloniki Film Festival
Για πρώτη φορά στην ιστορία των 61 χρόνων το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μεταφέρθηκε στις οθόνες μας προσαρμοσμένο στις πανδημιακές συνθήκες που βιώνουμε τον τελευταίο χρόνο. Κανονικά όλοι εμείς θα γεμίζαμε ασφυχτικά τις αίθουσες, τα bars τις αποθήκες. Φέτος ορθώς το Φεστιβάλ αποφάσισε με τα δεδομένα της πανδημίας να διεξαχθεί εξ ολοκλήρου online με concept βγαλμένο μέσα από ένα λοκντάουν και ένα απόλυτα weird αλλά δίσεκτο έτος, πετυχαίνοντας τον δυναμικό και ξεκάθαρο σκοπό του: Σινεμά με κάθε τρόπο!
Το διαδίκτυο, λοιπόν, αποτέλεσε το βασικό εργαλείο της φετινής διοργάνωσης. Σε ότι αφορά την Αγορά, που είναι και το αναπτυξιακό κομμάτι της διοργάνωσης, οι βασικές ενέργειες της έγιναν διαδικτυακά με τεράστια συμμετοχή. Ενώ και οι προβολές υποστηρίχθηκαν αντίστοιχα. Mε 177 ταινίες, μία μοναδική και ξεχωριστή τελετή έναρξης, εικαστικά δρώμενα στην άδεια Θεσσαλονίκη επί lockdown, η ιστορική κινηματογραφική γιορτή που κρατά ζωντανή την πόλη για πάνω από 6 δεκαετίας μας κράτησε συντροφιά διαδικτυακά για 11 μέρες.
No.2: Oι νέοι ποδηλατόδρομοι
Και ξάφνου εκεί που συνηθίσαμε την Λεωφόρο Νίκης γεμάτη αυτοκίνητα, παρκαρισμένα και εν κινήσει τον Ιούλιο του 2020 κατασκευάστηκε ο νέος ποδηλατόδρομος στη δεξιά πλευρά του οδοστρώματος της παραλιακής Λεωφόρου Νίκης. Η μεταφορά του ποδηλατόδρομου της Λεωφόρου Νίκης στο οδόστρωμα εντάσσεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής για την προώθηση της βιώσιμης μετακίνησης με την αξιοποίηση της δυνατότητας που προσφέρθηκε στους δήμους να προχωρήσουν σε προσωρινές ποδηλατροδρομήσεις και πεζοδρομήσεις, στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Λίγες μέρες αργότερα κατασκευάστηκε και ο ποδηλατόδρομος στην Λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή ο οποίος προκάλεσε ανάμεικτες αντιδράσεις. Το ποδηλατικό δίκτυο, που εκτείνεται από την οδό Καυταντζόγλου μέχρι την οδό Βούλγαρη, μήκους τριών χιλιομέτρων είναι μέρος του προσωρινού δικτύου που κατασκευάζεται στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Αυτή η νέα προσθήκη στην πόλη αποτέλεσε ανακούφιση για τους ποδηλάτες ενώ αρκετοί οδηγοί ήταν εκείνοι που παραπονέθηκαν για την κατάργηση της στάθμευσης.
Πώς υποδέχτηκαν το νέο ποδηλατόδρομο στην Κωνσταντίνου Καραμανλή
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης προχώρησε στην υπόσχεση κατασκευής ποδηλατόδρομου και στην οδό Παπάφη, απόφαση που έφερε θύελλα αντιδράσεων στο Δημοτικό Συμβούλιο. Οι ποδηλατόδρομοι βέβαια απαιτούν να έχεις λύσει άλλα προβλήματα, αλλά εδώ σε κάποιες περιοχές είναι μόνο ζήτημα εικόνας…
No.3: Οι ελιές στην Αγγελάκη
Εν μέσω lockdown, η πιο όμορφη πράξη δημόσιου χώρου έγινε τον Απρίλιο, όταν φυτεύθηκαν ελιές στην παραμελημένη οδό Αγγελάκη, οι οποίες δόθηκαν στο δήμο Θεσσαλονίκης ως δωρεά. Τα δέντρα μεταφέρθηκαν από τη Χαλκιδική και φυτεύτηκαν στη θέση των παλαιών λευκών που κόπηκαν λόγω επικινδυνότητας από το σημείο. Πρόκειται για αιωνόβια δέντρα που άλλαξαν την εικόνα του δρόμου. Το σύνολο υψηλής αισθητικής που διαμορφώθηκε συμπληρώνει ο ιδιαίτερος φωτισμός ανάδειξης που εγκαταστάθηκε στην περιοχή και αυτός μέρος της χορηγίας.Τα ελαιόδεντρα που κοσμούν πλέον τον άξονα της Αγγελάκη αποτελούν δωρεά του επιχειρηματία και προέδρου της Πολιτιστικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος Σταύρου Ανδρεάδη. Στο πλαίσιο της παρέμβασης στην Αγγελάκη υπήρξε συνεργασία και με τη ΔΕΘ-Helexpo, στην οποία ανήκει ο χώρος όπου τοποθετήθηκαν τα ελαιόδεντρα. Ο κ. Ανδρεάδης στο τέλος της χρονιάς σε μια ακόμα ευγενική πράξη δώρισε στη νέα παραλία 150 νέα δέντρα και θάμνους.
No. 4 Γυάλινα Περίπτερα στην Παραλία
Η ωραιότερη βόλτα της χώρας, ο πιο δημοφιλής περίπατος στην Ελλάδα σήμερα, είναι αναμφισβήτητα ο περίπατος στην αναπλασμένη νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης που σχεδίασαν με αγάπη ο Μπερνάρ Κουόμο και ο Πρόδρομος Νικηφορίδης. Τώρα πια έχεις έναν επιπλέον λόγο για να τη χαίρεσαι! Τα τέσσερα γυάλινα περίπτερα, που προσθέτουν στον περίπατο σου σημεία ανάπαυσης και απόλαυσης. Τέσσερα περίπτερα, τέσσερεις μοναδικοί προορισμοί απόλαυσης, ξεκούρασης και ανάπαυλας, πλάι στο νερό. Τέσσερα γυάλινα περίπτερα, όπως τα λέμε όλοι στη Νέα Παραλία, κάνουν πια τη διαφορά και γεμίζουν με ξεχωριστές γεύσεις την βόλτα που όλοι αγαπάμε. Από καφέ, κρασί, cocktails, παγωτό, σοκολάτα, hot-dogs και πολλά χαμόγελα. Όπως αυτά που βλέπουμε σε όσους δοκιμάζουν τις γεύσεις των τεσσάρων περιπτέρων, που έχουν και όνομα και νόστιμες ιδέες.
No. 5 Γραμμές ΟΑΣΘ που δόθηκαν στα ΚΤΕΛ – Νέα ή μαλλον μεταχειρισμένα λεωφορεία
Mετά κόπων και βασάνων φέτος, το αίωνιο πρόβλημα εν ονόματι ΟΑΣΘ, ξεκινά δειλά να λύνεται. Με κάποιες προσθήκες νέων λεωφωρείων. Σαράντα επτά νέα αστικά λεωφορεία, αριθμός προερχόμενος από τη μίσθωση 180 μεταχειρισμένων οχημάτων μέσω leasing και την αγορά άλλων 50 από τη Γερμανία εκ μέρους του δήμου Θεσσαλονίκης, που αποφάσισε να αγοράσει μεταχειρισμένα με άγνωστο τελικά ακόμα συνολικό κόστος, τα οποία θα έρθουν σταδιακά πρόκειται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της πόλης. Εντάχθηκαν με προτεραιότητα στις γραμμές με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), Γιώργο Σκόδρα. Ο κ. Σκόδρας τόνισε πως στα τέλη του Δεκεμβρίου (τώρα δηλαδή) ο στόλος των οχημάτων του ΟΑΣΘ θα ξεπερνά τα 550 λεωφορεία.
Για την επίλυση της περαιτέρω χρόνιας ταλαιπωρίας του μοναδικού Μέσου Μεταφοράς της Θεσσαλονίκης δημιουργήθηκε και η συνεργασία του ΟΣΕΘ, των ΚΤΕΛ και του ΟΑΣΘ μέσα από ειδική σύμβαση, με την ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης επικεφαλής, ώστε να εκτελεσθεί το συγκοινωνιακό έργο που ο ΟΑΣΘ ουσιαστικά αδυνατούσε να εκτελέσει. Με τον παραπάνω τρόπο, τα ΚΤΕΛ αναλαμβάνουν καίριες υποχρεώσεις παροχής αστικής συγκοινωνίας στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης με 120 λεωφορεία σε κίνηση κάθε μέρα, δίνοντας ουσιαστικά «εξετάσεις» απέναντι στον πολίτη για πρώτη φορά σε μεγαλούπολη στην Ελλάδα. Το 30% του έργου του ΟΑΣΘ εκτελείται πλέον σήμερα από τα ΚΤΕΛ. Πυροσβεστικές λύσεις…
Νο. 6 Στην Θεσσαλονίκη το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα κορονοϊού της χώρας
Στις 26 Φεβρουαρίου βρέθηκε το πρώτο θετικό επιβεβαιωμένο κρούσμα στον κορονοϊό στην Θεσσαλονίκη. Επρόκειτο για μία γυναίκα 38 ετών που είχε ταξιδέψει στην Βόρεια Ιταλία. Εντοπίστηκε στη Θεσσαλονίκη, στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ. Το γεγονός ανακοινώθηκε στο υπουργείο Υγείας. Ήταν το πρώτο θετικό δείγμα κορονοϊού στην Ελλάδα η οποία εκείνη την ημέρα μπήκε πλέον στην λίστα με τις χώρες που είχαν εντοπιστεί κρούσματα κορονοϊού.
Νο. 7 Ακύρωση της 85ης ΔΕΘ
Ένα μαύρο σύννεφο για την οικονομία της πόλης, στο άκουσμα της είδησης της ακύρωσης της ΔΕΘ. Δεκάδες κλάδοι του εμπορίου, της εστίασης, της φιλοξενίας, της διοργάνωσης events, της κατασκευής περιπτέρων, του τύπου και πολλών άλλων τομέων θα υποστούν τεράστια ζημιά αφού η δραστηριότητα τους παραδοσιακά σχετίζεται με το μεγαλύτερο γεγονός της πόλης. Η ακύρωση της 85ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης συνεπάγεται τεράστιο οικονομικό κόστος για την διοργανώτρια αρχή ΔΕΘ-Helexpo, αλλά κυρίως για την οικονομία της πόλης της Θεσσαλονίκης και τις επιχειρήσεις που παραδοσιακά υποστηρίζουν την έκθεση.
Ήταν η πρώτη φορά μεταπολεμικά που δεν πραγματοποιηθηκε η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, η οποία μπήκε στην αφετηρία το 1926. Από την πρώτη διοργάνωσή της υπήρξε μόνο μια δεκαετία παύσης, από το 1941 ώς το 1950, λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και του γεγονότος -μεταξύ άλλων- ότι πριν αποχωρήσουν από τη Θεσσαλονίκη οι Γερμανοί είχαν ανατινάξει τα κτίρια της ΔΕΘ, που τα χρησιμοποιούσαν ως αποθήκες στη διάρκεια της Κατοχής. Η ΔΕΘ είχε πραγματοποιηθεί κανονικά το 1928, όταν στην Ελλάδα είχε ενσκήψει η επιδημία του δάγκειου πυρετού.
No. 8 Το «Thessaloniki Helexpo Forum» στη θέση της αναβληθείσας 85ης ΔΕΘ
To ολιτικού-οικονομικού φόρουμ «Thessaloniki Helexpo Forum», που θα πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 11-20 Σεπτεμβρίου, στη θέση της αναβληθείσας 85ης ΔΕΘ. Στο φόρουμ συμμετείχαν μόνο Έλληνες ομιλητές -μεταξύ των οποίων υπουργοί με καίρια χαρτοφυλάκια, στελέχη πολιτικών κομμάτων και επιχειρηματίες- θα διοργανωθούν πάνελ σε συνεργασία και με άλλους φορείς, όπως ο Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης (με θέμα την ψηφιακή δικαιοσύνη), το Ελληνογερμανικό και το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο. Ωστόσο η απουσία της ΔΕΘ χαρακτηρίστηκε δυσαναπλήρωτη, με το πλήγμα να υπολογίζεται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.
Νο. 9 Όταν ο Δήμαρχος έβαλε λουκέτο στην παραλία
Στην πρώτη καραντίνα, τότε που δεν είχαμε έντονη έξαρση των κρουσμάτων συγκριτικά με τώρα και συγκεκριμένα στις 30 Μαρτίου με εντολή του υφυπουργού προστασίας του πολίτη Νίκου Χαρδαλιά και αφού προηγήθηκε σύσκεψη με τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα και τον Περιφεριάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα, αποφασίστηκε ο περιορισμός κίνησης πολιτών από Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 14:00 έως 08:00 (επόμενη πρωινή) και καθ’ όλη τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Με 400 σιδερένια κιγκλιδώματα και σχοινί ”έκλεισε” από τις 31 Μαρτίου η Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης, στο κομμάτι από το άγαλμα του Βότση έως το Μέγαρο Μουσικής, προκειμένου να μην επαναληφθούν εικόνες συνωστισμού στο πλαίσιο των μέτρων για τον περιορισμό εξάπλωσης του κορονοϊού. Η απόφαση αυτή προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Τελικά στις 27 Απριλίου η Νέα Παραλία άνοιξε και πάλι για τους πολίτες αφού στέρησε τον περίπατο για ένα μήνα.
No. 10 Παρουσιάστηκε το σχέδιο για το «Thessaloniki Flyover»
Το σχέδιο για τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης, ή αλλιώς το Flyover, που περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός εντελώς νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου, ο οποίος θα «πετάει» πάνω από τον ανατολικό περιφερειακό, παρουσίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, μαζί με τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών, κ. Γιώργο Καραγιάννη, στις 26 Ιουνίου. Πρόκειται δηλαδή για ένα «δρόμο πάνω από το δρόμο», τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, που θα ξεκινήσει άμεσα και θα ανακουφίσει την Ανατολική Περιφερειακή Οδό με τρεις τρόπους: Θα αυξήσει την κυκλοφοριακή ικανότητα. Θα βελτιώσει θεαματικά την οδική ασφάλεια. Και δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον.Το ζήτημα βέβαια πάντα είναι ο χρόνος περάτωσης, η αληθινή χρησιμότητα του έργου και οι υπερβάσεις στα κόστη. Θα δούμε…
Νο. 11 Η μεγαλύτερη πληγή της πόλης δεν θα κλείσει ποτέ!
H κατασκευή του μετρό είναι ενδεχομένως η μεγαλύτερη ταλαιπωρία της πόλης, με άπειρα προβλήματα που έχουν ρίξει το έργο εκτός χρονοδιαγράμματος οκτώ χρόνια. Σημείο αναφοράς της υπόθεσης είναι πλέον ο σταθμός Βενιζέλου και η Πομπηία της Θεσσαλονίκης. Η πόλη τους τελευταίους μήνες αγωνίζεται και παλεύει με νύχια και με δόντια, να υπερασπιστεί το δικαίωμά της να διατηρήσει ανέπαφη την πολιτιστική της κληρονομιά και μαζί μία θέση στον παγκόσμιο (πολιτιστικό /επιστημονικό) τουριστικό χάρτη αφού διαθέτει ένα μεγάλο ατού που της πρόσφερε η κατασκευή του μετρό – το υπέροχο μνημειακό σύνολο στη διασταύρωση των οδών Βενιζέλου και Εγνατίας. Δεκάδες έγκριτες φωνές επιστημόνων από όλο τον κόσμο κραυγάζουν ότι ο τεμαχισμός των αρχαιοτήτων θα είναι η καταστροφή της αυθεντικότητας τους, όμως η υπουργός Πολιτισμού, η κυβέρνηση και οι τοπικοί τοποτηρητές της έχουν άλλη γνώμη…Η απόφαση αναμένεται πλέον από το Συμβούλιο της Επικρατείας όπου προσέφυγαν οργανώσεις και πολίτες.
No. 12 Προκηρύσσεται αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση της ΔΕΘ
Στην προκήρυξη του διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την ανάπλαση του Εκθεσιακού Κέντρου της Θεσσαλονίκης προχωράει η ΔΕΘ-Helexpo, μετά την τελική έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την ολοκληρωμένη ανάπλαση της ΔΕΘ έχει πλέον αποσταλεί στο ΣτΕ, ενώ ο διαγωνισμός προκυρήχθηκε στις 28 Σεπτεμβρίου 2020 σύμφωνα με τις αρχές για αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς της UNESCΟ και υπό την αιγίδα της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA).
Με τη συμμετοχή δεκάδων κορυφαίων αρχιτεκτονικών γραφείων από όλο τον κόσμο ολοκληρώθηκε στις 5 Δεκεμβρίου η επιλογή 15 εξ αυτών, τα οποία θα συμμετάσχουν στην επόμενη φάση του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για την ανάπλαση του Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Οι 15 επικεφαλείς αρχιτέκτονες των Διαγωνιζόμενων προέρχονται από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, Ολλανδία, Ιαπωνία, Γερμανία, Φινλανδία και το Κουβέιτ.
Στόχος είναι, όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση της ΔΕΘ-Helexpo, ο σχεδιασμός ενός φιλικού προς το περιβάλλον, υπερσύγχρονου Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου με τα υψηλότερα πρότυπα, που θα συμβάλλει στην ανασυγκρότηση του μητροπολιτικού κέντρου της πόλης και θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην οικονομία της.
Διαβάστε επίσης:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ