Φάτε μάτια ψάρια
Τελικά, πόσο μας επηρεάζουν τα social media στις διατροφικές μας συνήθειες;
Πολλοί από εμάς έχουμε την τύχη να επιλέγουμε σε μεγάλο βαθμό το τι θα φάμε. Όταν ανοίγουμε το ψυγείο ή γυρνάμε στους διαδρόμους του σούπερ μάρκετ, υπάρχουν πολλές επιλογές στη διάθεση μας. Είναι όμως οι αποφάσεις που παίρνουμε για τη διατροφή μας τόσο ελεύθερες όσο θέλουμε να πιστεύουμε; Τι θα γινόταν εάν πέρα από την πείνα μας οι επιλογές μας για το τι θα φάμε επηρεάζονται εκτός από το στομάχι και από τα μάτια μας;
Σκρολάρετε στα social media, το Instagram, το Facebook, το Twitter. Θα έρθετε αντιμέτωποι με εικόνες με άψογα παρουσιαζόμενα και εξαιρετικά νόστιμα γεύματα. Μπορεί η γεύση και η μυρωδιά του φαγητού να διαδραματίζει τον σημαντικότερο ρόλο, αλλά οι ατελείωτες δημοσιεύσεις με σνακ και αστραφτερές μπουκιές, δεν είναι σαν μια γιορτή μπροστά στα μάτια μας;
Φαίνεται να επηρεαζόμαστε σε μεγάλο βαθμό από άλλους, ειδικά τους κοντινούς μας ανθρώπους, για το τι θα φάμε. Όσο πιο στενή και ισχυρή είναι η σύνδεση μεταξύ δύο ανθρώπων, τόσο μεγαλύτερη επιρροή έχουν ο ένας στις διατροφικές επιλογές του άλλου. Για παράδειγμα, εάν βρισκόμαστε κοντά σε άτομα του κύκλου μας που τρώνε υγιεινά, τότε μπορεί να επηρεαστούμε για να φάμε και εμείς υγιεινά.
Οι διατροφικές συνήθειες μας πάντως επηρεάζονται και από αυτό που βλέπουμε. Ένας κρόκος αυγού ή μια μοτσαρέλα.
«Υπάρχουν ενδείξεις ότι αν δείτε φωτογραφίες φαγητού, η οπτική διέγερση μπορεί να σας παρακινήσει να φάτε. λέει η Suzanne Higgs, καθηγήτρια στην ψυχοβιολογία της όρεξης στο Πανεπιστήμιο του Birmingham, UK. Βέβαια, ρόλο διαδραματίζει και το τι φαγητό είναι διαθέσιμο εκείνη την ώρα για κάποιον που θα αισθανθεί το παραπάνω.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα μέρος που οι οπτικές και κοινωνικές ενδείξεις συναντώνται. Εάν οι «φίλοι» σας σε αυτά δημοσιεύουν τακτικά συγκεκριμένα είδη φαγητού, θα μπορούσε καλώς ή κακώς να σας οδηγήσει να τα αντιγράψετε. Και η έρευνα δείχνει ότι τα social media μπορεί να αλλάζουν τη σχέση μας με το φαγητό, κάνοντας μας να σκεφτόμαστε διαφορετικά για το τι τρώμε.
«Εάν όλοι οι φίλοι σας τρώνε fast food και το δημοσιεύουν στα προφίλ τους, θα σε κάνει να πιστέψεις ότι είναι κανόνας οι άνθρωποι να τρώνε fast food» αναφέρει η Higgs.
Γιατί είναι όμως εστιάζουμε περισσότερο σε φωτογραφίες με fast food; Αυτό σχετίζεται με τα κορεσμένα λιπαρά γιατί μας κάνει να νιώθουμε καλά απελευθερώνοντας ντοπαμίνη και διεγείρει τα κέντρα ευχαρίστησης στον εγκέφαλο. Οι άνθρωποι είναι βιολογικά προετοιμασμένοι να αναζητούν τροφή με πολλές θερμίδες, μια ικανότητα που βοηθούσε τους προγόνους μας να επιβιώσουν αναζητώντας τροφή.
Στις διαφημίσεις βλέπουμε περισσότερο ανθυγιεινό φαγητό σε κοινωνικά περιβάλλοντα. Άτομα που κάνουν μπάρμπεκιου με φίλους, ενώ το υγιεινό φαγητό συχνά επικεντρώνεται περισσότερο στη διατροφική αξία. Εάν βλέπατε φίλους να τρώνε σαλάτα μαζί, δε θα φαινόταν και τόσο αξιόπιστο.
Οι επιστήμονες ανησυχούν όλο και περισσότερο ότι το περιεχόμενο που σχετίζεται με τρόφιμα στα social media, μας κάνει να σκεφτόμαστε διαφορετικά σχετικά με το φαγητό. Οι αλγόριθμοι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προωθούν περιεχόμενο με το οποίο οι χρήστες ασχολούνται περισσότερο, επομένως η προβολή ανθυγιεινών φαγητών σημαίνει ότι βλέπουμε περισσότερα απ’ αυτά στην ροή μας.
4 πρόσφυγες άνοιξαν ανατολίτικα εστιατόρια στη Θεσσαλονίκη. Τα δοκιμάσαμε!
Έτσι, δεν αποκλείεται οι παραγωγοί περιεχομένου να αλλάξουν σταδιακά το περιεχόμενο τους σε πιο ανθυγιεινό για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί. Και με περισσότερη έκθεση σε αυτά, οι αντιλήψεις των καταναλωτών για το τι θεωρείται φυσιολογική διατροφική συνήθεια μπορεί να είναι τα ανθυγιεινά φαγητά.
Μελέτη υπολόγισε ότι παιδιά και έφηβοι βλέπουν δημοσιεύσεις στα social media γύρω από το φαγητό μεταξύ 30 έως 189 την εβδομάδα, με το fast food και τα ζαχαρούχα ποτά να είναι τα πιο κοινά. Αλλά δεν είναι μόνο οι διαφημίσεις από την βιομηχανία τροφίμων. Όλοι είμαστε ικανοί να επηρεάσουμε τους άλλους μέσω των social media.
Το τι μοιράζονται συνομήλικοι μας, μας επηρεάζει στο τι νιώθουμε ότι είναι ελκυστικό, καθώς και στο πώς συμπεριφερόμαστε.
Αρχίζει βέβαια να γίνεται επικίνδυνο εάν το περιεχόμενο που βλέπουν οι άνθρωποι διαιωνίζει μια ανθυγιεινή εικόνα σώματος.
Μπορεί να υπάρχουν μελέτες που να αναφέρουν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μας κάνει να σκεφτόμαστε διαφορετικά για το φαγητό και ότι συνήθως ασχολούμαστε περισσότερο με το ανθυγιεινό φαγητό, αλλά δεν είναι βέβαιο ακόμα ότι αυτό μεταφράζεται πράγματι σε αλλαγές στη συμπεριφορά μας στην καθημερινή ζωή.
Οι ερευνητές ψάχνουν τρόπους ώστε να κάνουν τα social media να επηρεάσουν τη διατροφή μας με θετικούς τρόπους.
Πώς μπορείς να το κάνεις αυτό; Ο Tessitore δημιούργησε δύο προφίλ στο Twitter που ήταν πανομοιότυπες, εκτός από μια λεπτομέρεια. Η μία είχε 23 followers, η άλλη περισσότερους από 400.000.
Και οι δύο λογαριασμοί δημοσίευαν το ίδιο tweet σχετικά με την κατανάλωση υγιεινών τροφίμων. Έδειξαν στους συμμετέχοντες μια ανάρτηση με μια σαλάτα και απ’ τα δύο προφίλ. Όταν ρωτήθηκε στη συνέχεια πόσο πιθανό είναι να φάνε μια σαλάτα, όσοι είδαν την ανάρτηση από το προφίλ με τους περισσότερους ακόλουθους είχαν μεγαλύτερη τάση να ζητήσουν να φάνε μια σαλάτα.
Πάντως φαίνεται ότι για την ώρα είναι δύσκολο να μπορέσουν κάποιοι μέσω των social media να ωθήσουν τους ανθρώπους προς πιο υγιεινές διατροφές γεμίζοντας την ροή τους με πιάτα από σαλάτες.
Εάν όμως νιώθουμε καλά όταν βλέπουμε μια φωτογραφία με μπέργκερ και πατάτες, τότε οι ερευνητές σημειώνουν ότι θα πρέπει να μάθουμε να επηρεαζόμαστε λιγότερο από αυτήν.
Σε μια μελέτη έλαβαν μέρος δύο ομάδες. Στη μια προβλήθηκε βίντεο με τροφές που έχουν λίγες θερμίδες και στην άλλη τροφές με περισσότερες θερμίδες. Όσοι παρακολούθησαν το δεύτερο, ένιωσαν πιο ευχάριστα.
Άλλοι πάλι επιστήμονες θεωρούν ότι όταν σκρολάρουμε στα socila media και βλέπουμε τόσες πολλές εικόνες φαγητών, τότε φτάνουμε σε ένα σημείο κορεσμού. Σα να τα έχουμε φάει όλα.
Εάν λοιπόν επιλέξετε να απολαύσετε τις φετινές γιορτές μόνο μέσω του Instagram, τότε ίσως δεν χρειαστεί να ξεσφίξετε τη ζώνη σας.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ