Μετρό-ΟΑΣΘ: Πώς θα βγάζουμε εισιτήρια και κάρτες – Όλες οι ανακοινώσεις και η απάντηση Κουρέτα για το λογότυπο

Αναλυτικά όλες οι αλλαγές για κάρτες, εκπτώσεις και τρόπο έκδοσης. Μέχρι πότε χρησιμοποιούνται τα παλιά εισιτήρια

Κωστής Κοτσώνης
μετρό-οασθ-πώς-θα-βγάζουμε-εισιτήρια-κ-1242469
Κωστής Κοτσώνης

Παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση, παρουσία δημοσιογράφων, η τιμολογιακή πολιτική που θα ισχύσει από 1 Δεκεμβρίου σε μετρό και λεωφορεία, με την έναρξη λειτουργίας του πρώτου. Εκ μέρους του ΟΑΣΘ παρέστησαν οι Κώστας Ταγγίρης (πρόεδρος), εκ μέρους του ΟΣΕΘ οι  Γιάννης Τόσκας (διευθύνων σύμβουλος) και Γιάννης Καλογερούδης (πρόεδρος), εκ μέρους της Ελληνικό Μετρό οι Νίκος Κουρέτας (διευθύνων σύμβουλος) και Νίκος Κουλοχέρης (πρόεδρος).

Παράλληλα, η Parallaxi είχε την ευκαιρία να ρωτήσει τον ίδιο το διευθύνοντα σύμβουλο της Ελληνικό Μετρό για μια αποτίμηση όχι του λογοτύπου του μετρό, αλλά της εταιρείας στην οποία δόθηκε ο σχεδιασμός του με απευθείας ανάθεση. Ρωτήθηκε αν δηλώνει ικανοποιημένος με την εταιρεία που ανέλαβε το έργο, η οποία βάσει παλιότερου ρεπορτάζ μας φαινόταν να μην έχει καν λειτουργική ιστοσελίδα και αξιοπρεπές δικό της λογότυπο.

Είσοδος σε μια νέα εποχή από 1 Δεκεμβρίου

Ο κ. Ταγγίρης δήλωσε: «Η σημερινή παρουσία σας δείχνει το μεγάλο ενδιαφέρον της τοπικής κοινωνίας για αστικές συγκοινωνίες. Τις επόμενες βδομάδες θα συμβεί ίσως η μεγαλύτερη αλλαγή σε πολιτικές κομίστρου που έχει δει αυτή η πόλη, με την είσοδο των “έξυπνων” εισιτηρίων καρτών “ThessTicket” και “ThessCard”. Ο ΟΑΣΘ είναι έτοιμος να υπηρετήσει τις αλλαγές αυτές και τα νέα δρομολόγια που θα προκύψουν. Υπάρχει έντονη συνεργασία με τους υπόλοιπους φορείς. Από την περασμένη εφαρμογή βρίσκεται σε εφαρμογή ΚΥΑ, όπου ορίζονται όσα θα πούμε».

Ο κ. Τόσκας πρόσθεσε: «Αυτό που θα γίνεται στους δρόμους κάτι πραγματικά καινούργιο» και προχώρησε έπειτα στις απαραίτητες εξηγήσεις.

Υπενθυμίζουμε ότι νωρίτερα είχε δοθεί σε δημοσιότητα και ο πίνακας με τις οριστικές τιμές για όλους τους τύπους κομίστρου.

Ποιες οι βασικές αλλαγές που εισάγονται και πότε

  • Οι αλλαγές θα εφαρμοστούν άμεσα με την έναρξη λειτουργίας του μετρό
  • Την ίδια περίοδο θα γίνει και η αναδιάρθρωση γραμμών που είχε ανακοινωθεί. Το ακριβές ποσοστό των αναδιαρθρωμένων γραμμών που θα ξεκινήσουν άμεσα από 1 Δεκέμβρη θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες, καθώς υπάρχει ενδεχόμενο να μην είναι έτοιμές όλες οι αναδιαρθρώσεις. Ο κ. Τόσκας εκτίμησε, πάντως, ότι το 70% περίπου των αλλαγών θα γίνουν από 1 Δεκεμβρίου.
  • Αναμένεται η ανάθεση σε ιδιώτη με διεθνή διαγωνισμό μέσα στο 2025 των περιαστικών διαδρομών. Ο ιδιώτης θα εφοδιάσει αυτές τις γραμμές με 220 νέα λεωφορεία , εκ των οποίων τα 62 τουλάχιστον θα είναι υποχρεωτικά ηλεκτροκίνητα.
  • Όπως έχει πολλές φορές αναφερθεί ήδη, το πρώτο τουλάχιστον εξάμηνο για τη μετεπιβίβαση από το μετρό στα λεωφορεία θα χρειάζεται η προμήθεια χωριστών εισιτηρίων, τιμής 0,60€ έκαστο και διάρκειας 70 λεπτών. Καθότι στο μετρό θα λειτουργούν πύλες εισόδου-εξόδου, τονίστηκε ότι ακόμα και αν έχουν περάσει τα 70 λεπτά, οι επιβάτες θα μπορούν να περνάνε από τις πύλες εξόδου χωρίς να παγιδεύονται στο σταθμό
  • Θα διατίθενται για πρώτη φορά δέσμη εισιτηρίων 10+1 διαθέσιμη και για μετρό και για λεωφορεία
  • Επίσης, για πρώτη φορά ημερήσιο εισιτήριο στα 2,50€
  • Στις γραμμές express το κόστος θα είναι 2€ (π.χ. γραμμη 45). Το ίδιο και σε πολιτιστική γραμμή και αεροδρόμιο
  • Το εισιτήριο και οι κάρτες θα είναι επαναφορτιζόμενα, δηλαδή θα μπορεί κάποιος να τα χρησιμοποιεί πολλές φορές χωρίς να τα πετάει στα σκουπίδια, σε αντίθεση με τα χάρτινα εισιτήρια και κάρτες που υπάρχουν τώρα.

Ποια σημεία έκδοσης/επαναφόρτισης εισιτηρίων και καρτών υπάρχουν για το κάθε μέσο;

  1. Για τα λεωφορεία, η έκδοση εισιτηρίων μπορεί να γίνει ως εξής:
    • Από νέους αυτόματους πωλητές που θα είναι εγκατεστημένοι σε κάθε λεωφορείο και δέχονται πληρωμές αποκλειστικά μέσω τραπεζικής κάρτας 
    • Σε 29 αυτόματους πωλητές που θα εγκατασταθούν σε διάσπαρτα σημεία στην πόλη. Στους συγκεκριμένους πωλητές θα υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης ή επαναφόρτισης εισιτηρίου με χρήση μετρητών ή και πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας 
    • Στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ όπου θα παρέχονται προφορτισμένα εισιτήρια 10+1 διαδρομών και μίας διαδρομής. 
  2. Μέχρι τέλους του έτους θα διατίθεται στα περίπτερα και ψιλικατζίδικα το χάρτινο εισιτήριο με τη νέα τιμή. Σε χάρτινη μορφή θα διατίθενται το αστικό εισιτήριο χρονικής διάρκειας 70 λεπτών, το περιαστικό εισιτήριο χρονικής διάρκειας 70 λεπτών, το εισιτήριο αεροδρομίου καθώς και τα αντίστοιχα μειωμένα. 
  3. Τέλος, δίνεται η δυνατότητα αγοράς ηλεκτρονικού εισιτηρίου μέσω mobile εφαρμογής με τη  μορφή QR code. Σε όλα τα ανωτέρω σημεία, εκτός των σημείων λιανικής, μπορεί να γίνει επαναφόρτιση των εισιτηρίων.
  4. Για τα εισιτήρια του Μετρό, υπάρχουν 13 εκδοτήρια και συνολικά 104 αυτόματα μηχανήματα διανεμημένα σε όλους τους σταθμούς του Μετρό. 
  5. Σε πρώτη φάση η έκδοση και η επαναφόρτιση εισιτηρίων θα γίνεται αποκλειστικά με τη χρήση μόνο των αυτόματων μηχανημάτων για γρήγορη εξυπηρέτηση.

Ποιοι είναι οι τρόποι πληρωμής για την αγορά ή φόρτιση εισιτηρίων και καρτών:

  1. Για τα λεωφορεία, η πληρωμή τόσο στους αυτόματους πωλητές που θα είναι διάσπαρτοι στην πόλη για την πώληση εισιτηρίων και φόρτιση εισιτηρίων & καρτών όσο και στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ θα γίνεται τόσο με μετρητά όσο και με χρήση χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας. Το ίδιο ισχύει και για τους αυτόματους πωλητές και τα εκδοτήρια του Μετρό.
  2. Στους νέους αυτόματους πωλητές που θα είναι εγκατεστημένοι σε κάθε λεωφορείο, η έκδοση εισιτηρίων /φόρτιση εισιτηρίων & καρτών μπορεί να γίνεται αποκλειστικά με χρήση χρεωστικής/πιστωτικής κάρτας.
  3. Η αγορά του άυλου εισιτηρίου με τη μορφή QR code, που αφορά μόνο τα Λεωφορεία, θα γίνεται μέσω της σχετικής εφαρμογής στο κινητό.
  4. Τέλος, στο portal του ΟΣΕΘ και μέσω ειδικού e-shop και μόνο για τα λεωφορεία, μπορεί να γίνεται η αγορά και φόρτιση προσωποποιημένης κάρτας με χρήση χρεωστικής/πιστωτικής κάρτας.

Τρόποι έκδοσης καρτών

Η βασικότερη αλλαγή ως προς τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών είναι ότι πλέον αυτές θα είναι ηλεκτρονικές, όπως και τα εισιτήρια. Αν κάποιος θέλει να χρησιμοποιεί απερίοριστα και τα δύο μέσα, θα πρέπει να εκδώσει άλλη κάρτα για τα λεωφορεία, αλλή για το μετρό. Και οι νέες ηλεκτρονικές κάρτες θα είναι προσωποποιημένες, με όνομα και φωτογραφία του χρήστη. Όπως τονίστηκε, ακόμα και αν κάποιος έχει ήδη κάρτα ΟΑΣΘ, θα πρέπει να κάνει ξανά τη διαδικασία και να φωτογραφηθεί επιτόπου στα εκδοτήρια ή να αναρτήσει ηλεκτρονικά φωτογαφία του, με τον τρόπο που περιγράφεται παρακάτω:

Λεωφορεία:

Στα λεωφορεία, η αίτηση για νέες προσωποποιημένες κάρτες θα γίνεται μέσω ενός νέου site του ΟΣΕΘ, που αναμένεται να μπει σε λειτουργία μέχρι τις 22 Νοεμβρίου. Η παραλαβή της κάρτας θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι την 1/1/2025. Μέχρι τότε (δηλαδή όλο το Δεκέμβριο) θα ισχύουν οι παλιές κάρτες και εισιτήρια του ΟΑΣΘ, με τη χάρτινη μορφή.

Εναλλακτικά, η αίτηση θα μπορεί να γίνει με φυσική παρουσία και στα εξής εκδοτήρια του ΟΑΣΘ: ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ΙΚΕΑ, Π.Π. ΓΕΡΜΑΝΟΥ, ΔΙΠΑΕ Σίνδου.

ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ

Ν.Σ. ΣΤΑΘΜΟΣ, 

Α/Σ ΙΚΕΑ

ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 

Π.Π.ΓΕΡΜΑΝΟΥ

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ, 

ΔΙΠΑΕ ΣΙΝΔΟΥ

ΓΡΑΦΕΙΑ ΟΑΣΘ

Η παραλαβή θα γίνεται από κάποιο εκδοτήριο του ΟΑΣΘ ή απευθείας στο σπίτι, μέσω ΕΛΤΑ. Οι χρήστες θα λαμβάνουν μήνυμα για την πορεία της αίτησης.

Μετρό:

Στο μετρό, η αίτηση για προσωποποιημένες κάρτες θα γίνεται με φυσική παρουσία στα εκδοτήρια που λειτουργούν και στους 13 σταθμούς. Η έκδοση της κάρτας θα γίνεται επιτόπου.

Τι ισχύει για την εκπτωτική πολιτική σε ΑμΕΑ, ανέργους κτλ.

Οι δωρεάν μετακινήσεις ΑμΕΑ, ανέργων, συνταξιούχων κτλ. παραμένουν, όμως μόνο με έκδοση ηλεκτρονικής προσωποποιημένης κάρτας.

  1. Για τα λεωφορεία δεν απαιτείται η προσκόμιση δικαιολογητικού για τις περιπτώσεις ανηλίκων, πολιτών άνω των 65, ανέργων, ΑΜΕΑ, όπου ο έλεγχος θα διενεργείται αυτόματα μέσω χορήγησης του ΑΜΚΑ. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις θα πρέπει να προσκομίζονται τα απαραίτητα κατά περίπτωση δικαιολογητικά.
  2. Για το Μετρό, σε πρώτη φάση θα γίνεται προσκομίζοντας στο εκδοτήριο την ταυτότητα και όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την έκδοση της κάρτας.

Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για κάθε κατηγορία δικαιούχων μειωμένου κομίστρου θα είναι αναρτημένα στο portal του ΟΣΕΘ.

Στη συνέντευξη σημειώθηκε ότι δεν θα κρατούνται αντίγραφα των δικαιολογητικών, για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των επιβατών.

Επίσης, τα εκδοτήρια του μετρό θα λειτουργούν αρχικά σε ελληνικά-αγγλικά, αλλά σύντομα θα προστεθούν γαλλικά, γερμανικά, βουλγαρικά και εβραϊκά.

Ανοιχτό ακόμα το ενδεχόμενο για ενιαίο εισιτήριο

Ο κ. Τόσκας χαρακτήρισε ως πλεονέκτημα το ότι με τις νέες τιμές τα εισιτήρια θα είναι φτηνότερα για όσους κάνουν χρήση π.χ. μόνο του ΟΑΣΘ (από 0,90€ 0,60€ το ενιαίο εισιτήριο των λεωφορείων), ενώ όσοι κάνουν μετεπιβίβαση θα μπορούν να την πραγματοποιούν με ένα εισιτήριο για ΟΑΣΘ και ένα το μετρό, με συνολικό κόστος 0,60+0-,60=1,20€, σε παρόμοια τιμή με την Αττική.

Ωστόσο, δήλωσε ότι θα συνεχιστεί η προσπάθεια για την επίτευξη εντέλει κοινού, ενιαίου και διαλειτουργικού συστήματος εισιτηρίων σε ΟΑΣΘ και μετρό. Το πότε θα γίνει αυτό δήλωσε ότι δεν μπορεί να το γνωρίζει ακόμα με απόλυτη ακρίβεια, αλλά ευελπιστεί το πολύ μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2025 να έχουμε νεότερα. «Θα κάνουμε ανάλυση της επιβατικής κίνησης με ορθολογικό τρόπο, να δούμε πόσοι παίρνουν λεωφορεία, πόσοι μετρό, πόσοι τα συνδυάζουν. Το γεγονός ότι πλέον ασχολούμαστε και πιο εντατικά με την εισιτηριοδιαφυγή θα μας βοηθήσει να έχουμε ακριβέστερη εικόνα για τους χρήστες».

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με ρεπορτάζ, η ενοποίηση των δύο συστημάτων βρισκόταν στο τραπέζι εδώ και πολύ καιρό, όμως δεν κατέστη ποτέ δυνατή. Εξαρχής σχεδιάζονταν δύο ξεχωριστά συστήματα εισιτηρίου (το νέο, ηλεκτρονικό του ΟΑΣΘ από τον ΟΣΕΘ και αυτό του μετρό από την Ελληνικό Μετρό, που επίσης είναι ηλεκτρονικό), χωρίς μέχρι και τελευταία στιγμή να βρεθεί λύση ώστε να γίνει «πάντρεμα» του ενός με το άλλο.

Ακόμα, σε ρεπορτάζ της εφημερίδα Μακεδονία είχε καταγγελθεί η παραλαβή από τον ΟΣΕΘ 2 εκ. εισιτηρίων και 200.000 καρτών, που όμως εντέλει φέρονταν να αχρηστεύτηκαν λόγω τεχνικού προβλήματος. Συγκεκριμένα, τα προϊόντα αυτά είχαν chip με μνήμη μικρής χωρητικότητας, η οποία δεν μπορεί να χωρέσει όλη την απαραίτητη πληροφορία ενός ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ειδικά ενός ενιαίου (από μετρό και λεωφορεία δηλαδή). Για αυτό και αναζητούνταν μέχρι και πάροχος συγκοινωνιακού έργου σε άλλη πόλη, για να τα χρησιμοποιήσει.

Ο κ. Τόσκας σχολίασε: «Τα προϊόντα αυτά δεν είναι άχρηστα. Θα τα χρησιμοποιήσουμε άμεσα στα νέα εισιτήρια μόνο στα λεωφορεία, ξεπερνώντας έτσι το τεχνικό πρόβλημα με τη μνήμη».

Τέλος, έγινε έκκληση στους πολίτες αφενός να μην «στοκάρουν» παλιά εισιτήρια του ΟΑΣΘ, γιατί πολύ σύντομα θα είναι άχρηστα.

Οι δηλώσεις Κουρέτα για την εταιρεία στην οποία ανατέθηκε το λογότυπο του μετρό

Από τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων δεν έλειψε η αναφορά και στο λογότυπο του μετρό που αποκαλύφθηκε χθες.

Η Parallaxi απευθύνθηκε στον κ. Κουρέτα, ρωτώντας αν δηλώνει ικανοποιημένος με την εταιρεία που ανέλαβε το έργο, και εκείνος απάντησε, σε συνέχεια της επίσημης ανακοίνωσης της Ελληνικό Μετρό που βγήκε το πρωί, δήλωσε στην Parallaxi:

«Θα απαντήσω ξανά. Δείτε τη χθεσινή μας παρουσίαση και δείτε το σύνολο της οπτικής ταυτότητας του μετρό Θεσσαλονίκης. Νομίζω ότι δεν θα μπορούσε να γίνει [όλο] αυτό [το έργο] από μία εταιρεία που δεν έχει την αντίστοιχη εμπειρία».

Το «σπριντ» για τερματικούς σταθμούς σε Νέα Ελβετία και Μίκρα:

Με μια κατάσταση αντίστοιχη με τις τελευταίες μέρες πριν του Ολυμπιακούς Αγώνες συνέκριναν οι κ.κ. Τόσκας και Κουρέτας. Σύμφωνα με δηλώσεις τους, μια πρώτη εκδοχή του σταθμού μετεπιβίβασης στον τερματικό του μετρό στη Νέα Ελβετία θα είναι διαθέσιμος μέχρι τις 30 Νοεμβρίου, με την ολοκληρωτική διαμόρφωση να αναμένεται εντός Δεκεμβρίου.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα