Νέο ΙΝΚΑ: Σήμα κινδύνου τα κλειστά μαγαζιά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης
«Η Ίωνος Δραγούμη, αλλά και η Βενιζέλου, όπως και άλλοι παραδοσιακοί δρόμοι της Θεσσαλονίκης, δεν σφύζουν πια από ζωή...»
Την έντονη ανησυχία για την εικόνα που παρουσιάζει το ιστορικό και εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης εκφράζει με ανακοίνωση του το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών.
Σε αυτήν αναφέρει:
Οι εικόνες με τα κλειστά καταστήματα, τα άδεια ακίνητα και τους ελάχιστους μικρεμπόρους που προσπαθούν να κρατηθούν ζωντανοί, δεν είναι απλώς σημάδια οικονομικής κόπωσης – είναι σήμα κινδύνου για την ίδια την καθημερινότητα του πολίτη και τη λειτουργία της αγοράς.
Η οδός Ίωνος Δραγούμη, αλλά και η οδός Βενιζέλου , όπως και άλλοι παραδοσιακοί δρόμοι της Θεσσαλονίκης, δεν σφύζουν πια από ζωή. Όλο και περισσότερα καταστήματα κατεβάζουν ρολά, με τις επιχειρήσεις να εγκαταλείπουν την αγορά, αδυνατώντας να αντέξουν τις πιέσεις. Οι αριθμοί μιλούν μόνοι τους: περισσότερα από 75 κλειστά μαγαζιά στην Εγνατία, δεκάδες στην Τσιμισκή, τη Μητροπόλεως και αλλού.
Το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών επισημαίνει τρεις βασικές αιτίες:
- Μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών. Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες έρευνες, πάνω από τους μισούς πολίτες μένουν χωρίς χρήματα μέσα στις πρώτες 15 ή στην καλύτερη περίπτωση 20 ημέρες κάθε μήνα. Αν δεν υπάρχουν χρήματα, δεν υπάρχουν και αγορές. Και έλλειψη χρημάτων στάση εμπορίου
- Υψηλά ενοίκια και αυξημένα λειτουργικά έξοδα. Ακόμα και αν κάποιος θέλει να ξεκινήσει μια επιχείρηση, το κόστος είναι απαγορευτικό, με αποτέλεσμα τα κενά καταστήματα να παραμένουν κλειστά για μήνες ή χρόνια.
- Υπερβολικά πρόστιμα και τιμωρητική νομοθεσία. Η γραφειοκρατία και οι υπερβολικές κυρώσεις δεν κάνουν διάκριση ανάμεσα σε κακοπροαίρετους και συνεπείς επαγγελματίες. Πρόστιμα της τάξης των 10.000 ευρώ για τυπικά λάθη ή απουσίες λίγων λεπτών από το πόστο, αποθαρρύνουν την επιχειρηματικότητα και πλήττουν τη δικαιοσύνη.
Το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών θεωρεί πως είναι ανάγκη να επανεξεταστεί η πολιτική που εφαρμόζεται στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Δεν μπορεί να χαράσσεται στρατηγική για την αγορά χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η καθημερινή πραγματικότητα των μικρεμπόρων αλλά και των καταναλωτών. Η πολιτεία πρέπει να σταθεί δίπλα στον άνθρωπο που κάθε πρωί ανοίγει το μαγαζί του για να δουλέψει, να πληρώσει τους φόρους του και να εξυπηρετήσει τους καταναλωτές.
Πρέπει να αναγνωρίσουμε πως οι 896.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι αυτές που τροφοδοτούν την ελληνική οικονομία – όχι οι πολυεθνικές.
Το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών εκφράζει επίσης τον προβληματισμό του για την οριζόντια εφαρμογή μέτρων όπως η ψηφιακή κάρτα εργασίας. Ενώ έχει ως στόχο την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, τελικά προκαλεί δυσλειτουργίες, κυρίως σε μικρές επιχειρήσεις που δεν έχουν τεχνική και οικονομική δυνατότητα να ανταποκριθούν εύκολα. Και όταν το κράτος πριμοδοτεί την Ανεργία και όχι της Εργασία .
Όταν κλείνουν τα μαγαζιά, χάνει όχι μόνο ο επαγγελματίας αλλά και ο καταναλωτής: μειώνονται οι επιλογές, περιορίζεται η εξυπηρέτηση, πέφτει η ποιότητα και αυξάνονται οι τιμές λόγω μειωμένου ανταγωνισμού. Και όταν μια γειτονιά αδειάζει από επιχειρήσεις, τότε χάνει και την ασφάλεια, και την κοινωνικότητα, και τον χαρακτήρα της.
Η εξάπλωση των καταστημάτων τύπου take away, χρηματοδοτούμενων κατά κύριο λόγο από προγράμματα τύπου ΔΥΠΑ, φανερώνει ότι η επιχειρηματικότητα σήμερα εξαντλείται στα ελάχιστα χρήματα που προσφέρονται. Δεν είναι κακό να ανοίγουν καφέ, αλλά είναι ανησυχητικό όταν αυτό είναι η μόνη επιλογή.
Το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών καλεί τους αρμόδιους φορείς, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την Κεντρική Κυβέρνηση και την επιχειρηματική κοινότητα σε έναν ανοιχτό διάλογο. Δεν υπάρχει πλέον χρόνος για αδράνεια. Χρειάζονται:
- Άμεση επανεξέταση του πλαισίου των προστίμων.
- Στήριξη των μικρομεσαίων με στοχευμένα φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα.
- Κίνητρα για επενδύσεις σε τοπικές αγορές και παλιά ακίνητα.
- Ανακούφιση των καταναλωτών μέσω ουσιαστικής κοινωνικής πολιτικής.
Αν δεν δράσουμε τώρα, κινδυνεύουμε να χάσουμε όχι μόνο την εμπορική μας ταυτότητα, αλλά και τη ζωντάνια των πόλεων μας. Το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά την κατάσταση και να υπερασπίζεται τα δικαιώματα των καταναλωτών και των μικρών επαγγελματιών – γιατί ο υγιής μικρεμποράκος είναι σύμμαχος του καταναλωτή.