Life

Η γενιά που έχει τα χρήματα ως μοναδικό κίνητρο στη δουλειά

Η προσπάθειά τους να έχουν υψηλούς μισθούς, δεν είναι απλώς μια "αρπαγή" χρημάτων.

Νίκος Γκάγιας
η-γενιά-που-έχει-τα-χρήματα-ως-μοναδικό-1014258
Νίκος Γκάγιας

Οι γηραιότεροι Gen Zers είχαν τα χρήματα στο μυαλό τους από τότε που μπήκαν για πρώτη φορά στον χώρο εργασίας – και πολλοί ήταν δυσαρεστημένοι με τις αμοιβές τους. Τα δεδομένα δείχνουν ότι καθώς η Gen Z εισέρχεται και ανεβαίνει στο εργατικό δυναμικό, έχει υψηλό κίνητρο για αμοιβές – και ίσως μεγαλύτερο από οποιαδήποτε άλλη γενιά αυτή τη στιγμή.

Η εστίαση στην αμοιβή βέβαια δεν είναι κάτι εντελώς καινούργιου – τα δεδομένα του 2016 από την τοποθεσία εργασίας Monster έδειξαν ότι το 70% των Αμερικανών Gen Zers βάζουν τον μισθό ως το κορυφαίο κίνητρο εργασίας τους, μαζί με την ασφάλιση υγείας. Όμως αρκετά χρόνια αργότερα, οι ειδικοί λένε ότι η οικονομικές δυσκολίες έχει κάνει τους νέους ακόμα πιο συνειδητοποιημένους για τους μισθούς. Τον περασμένο χρόνο, οι έρευνες έδειξαν ότι οι μισθολογικές προσδοκίες τους έχουν εκτοξευθεί: πολλοί στοχεύουν σε εξαψήφιους μισθούς στην αρχή της καριέρας τους.

Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι η Gen Z βρέθηκε σε μοναδική θέση μεταξύ των γενεών. Έχουν μεγαλώσει βλέποντας τους γονείς τους, κυρίως Gen Xers, να παλεύουν με τα χρήματα εν μέσω οικονομικής ύφεσης. Τώρα, έχουν περάσει στη δική τους οικονομική αναταραχή και ανησυχούν για τη διασφάλιση του μέλλοντός τους. Ως αποτέλεσμα, απαιτούν μεγαλύτερη αμοιβή από τους εργοδότες τους από ποτέ, και σε προηγούμενα στάδια της καριέρας τους.

Σε μερικούς ανθρώπους, η Gen Z μπορεί να φαίνεται «εμμονική» με τον μισθό. Σε ορισμένες περιπτώσεις, λένε οι ειδικοί, μπορεί να είναι δύσκολο για τις παλαιότερες γενιές να καταλάβουν γιατί οι νέοι εργαζόμενοι επικεντρώνονται τόσο έντονα στις αμοιβές.

«Στην ηλικία του Gen Z, οι ηλικιωμένοι δούλευαν 40 ώρες την εβδομάδα και έβγαζαν αρκετά χρήματα για να αγοράσουν σπίτι και μπάρμπεκιου το Σαββατοκύριακο», λέει ο Corey Seemiller, εκπαιδευτικός, ερευνητής και ομιλητής TEDx στο Gen Z.

«Ο Gen Z εργάζεται 50 ώρες μια εβδομάδα στις δουλειές του και άλλες 20 ώρες την εβδομάδα περιπλανώμενος, αλλά εξακολουθεί να βγάζει μόλις αρκετά χρήματα για να καλύψει το ενοίκιο».

Αλλά υπάρχουν περισσότερα στην ιστορία από την ανθρώπινη επιθυμία να κάνει όσο το δυνατόν περισσότερα. Και ακόμη περισσότερο: η αναζήτησή τους για υψηλότερους μισθούς θα μπορούσε να ωφελήσει όλους.

Το μεγαλύτερο μέρος της Gen Z, οι γεννημένοι μεταξύ 1997 και 2012, μεγάλωσε σ’ ένα πλαίσιο πολλαπλών παγκόσμιων υφέσεων. Υπάρχουν νέοι της Gen Z που η αστεία είναι το μοναδικό πράγμα που γνωρίζουν.

«Μεγάλωσαν γύρω από τις συζητήσεις των γονιών τους σχετικά με το ότι δεν είχαν αρκετά χρήματα και τα άσχημα πράγματα που συνέβησαν εξαιτίας αυτού », λέει ο Seemiller.

Αν και το χρηματικό άγχος μπορεί να ήταν αφηρημένο για πολλούς από αυτούς, που παρατηρήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τις εμπειρίες των γονιών τους, η οικονομική αστάθεια των τελευταίων ετών τους έπληξε προσωπικά –και κατά μέτωπο– καθώς μπήκαν στο χώρο εργασίας.

Πολλοί από αυτούς τους νέους εργαζόμενους αποφοίτησαν και εισήλθαν στο εργατικό δυναμικό κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.

Μαζί με την επαγγελματική τους καθυστέρηση και την αδυναμία τους να ανέβουν στη μισθολογική κλίμακα, έγιναν επίσης επιρρεπείς σε απολύσεις – σύμφωνα με ορισμένα στοιχεία, περισσότερο από άλλες γενιές. «Τέτοιες εμπειρίες έχουν διαμορφώσει τις αξίες τους, και αυτός ο φόβος ότι δεν έχουν αρκετά είναι βαθύς», λέει ο Seemiller.

Έχουν επίσης εισοδηματικούς μισθούς σε εξαιρετικά δύσκολες οικονομικές περιόδους, γεγονός που έχει επιδεινώσει τις οικονομικές ανησυχίες τους. Αυτό πολλές φορές χαρακτηρίζει όλη τους την καθημερινότητα. Ο αυξανόμενος πληθωρισμός αύξησε το κόστος ζωής. Και καθώς το κόστος της εκπαίδευσης έχει διογκωθεί, πολλοί νέοι λαμβάνουν και φοιτητικά δάνεια. Τα στοιχεία της Bank of America από το 2022 δείχνουν ότι ένα σημαντικό μέρος των Gen Z ανέφερε την αδυναμία αποταμίευσης.

Εν ολίγοις, ανησυχούν εξαιρετικά για τα οικονομικά τους, και συχνά περισσότερο από άλλες γενιές. Μια έρευνα της Cigna σε 12.000 εργαζόμενους παγκοσμίως έδειξε ότι το 39% των Gen Zers αναφέρουν την οικονομική ανασφάλεια ως τον κύριο στρεσογόνο παράγοντα τους, σε σύγκριση με το 34% των millennials και το 29% των ατόμων ηλικίας 50 έως 64 ετών. Οι νεότεροι εργαζόμενοι ανησυχούν ιδιαίτερα για το αυξανόμενο κόστος ζωής και πώς όλο αυτό θα επηρεάσει το μέλλον τους.

«Τόσο από τα δεδομένα όσο και ανέκδοτα, οι εργαζόμενοι της Gen Z θέλουν ξεκάθαρα να αμείβονται και να αναγνωρίζονται για την αξία που προσφέρουν στον χώρο εργασίας, αλλά και να αναζητούν σταθερότητα», λέει ο Sam Chen, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Gen Z στις ΗΠΑ. Πράγματι, μια έρευνα του 2022 από την κοινότητα των θέσεων εργασίας πρώιμης σταδιοδρομίας Handshake δείχνει ότι το 74% των 1.400 αποφοίτων 2023 των ΗΠΑ που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι δίνουν προτεραιότητα στη σταθερότητα και τον μισθό από τους εργοδότες, αντισταθμίζοντας παράγοντες όπως μια γνωστή επωνυμία εργοδότη (41%), έναν ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα (39%) ) ή συνολικά οφέλη (66%).

Ουσιαστικά όπως λέει ο Seemiller, η Gen Z αναζητά πακέτα υψηλών αμοιβών για να εξασφαλίσει αυτή την ασφάλεια.

«Θέλουν να μπορούν να ζουν από τους μισθούς τους και να μην ανησυχούν για την πληρωμή των λογαριασμών τους», λέει. «Οι σπουδές μου έχουν αποδείξει ότι το να είμαι ευτυχισμένος και γεμάτος και να φτιάχνω αρκετά για να ζω άνετα είναι τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά στην ιδανική σταδιοδρομία των Gen Z – το να είσαι πλούσιος και να ταξιδεύεις σε όλο τον κόσμο δεν το βλέπεις».

Έτσι, δεν είναι απαραίτητα ότι η Gen Z είναι άπληστη. Η πλειοψηφία, λένε οι ειδικοί, θέλει απλώς να καλύψει το κόστος της. Οι εργαζόμενοι σε τοποθεσίες με υψηλότερο κόστος διαβίωσης –κυρίως μεγάλες πόλεις– αναζητούν ιδιαίτερα υψηλότερες αμοιβές. για παράδειγμα, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, ο μέσος εισαγωγικός μισθός για τους εργαζομένους στις ΗΠΑ στα τέλη του 2022 ήταν 55.260 $, ωστόσο ένας άγαμος ενήλικας που ζει στο Σαν Φρανσίσκο θα έπρεπε να κερδίζει πάνω από 74.280 $ – μετά από φόρους – για να καλύπτει τα έξοδα του.

Κι ενώ όλες οι γενιές έρχονται αντιμέτωπες με το αυξημένο κόστος ζωής, η Gen Z αισθάνεται ανασφάλεια καθώς δεν έχει δουλέψει ξανά για να έχει βάλει κάτι στην άκρη. Για παράδειγμα, οι Millennials, ήταν στο εργατικό δυναμικό για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και έβγαλε μαζεμένα χρήματα, με ορισμένους να κατάφεραν να αγοράσουν σπίτια πριν εκτιναχθούν οι τιμές και «χτυπήσει» ο πληθωρισμός.

«Η Gen Zer δεν θα είναι σε θέση να έχει μια συγκρίσιμη ζωή, όσον αφορά την οικονομική σταθερότητα, σε σύγκριση με τις παλαιότερες γενιές όταν εισέρχονταν στο εργατικό δυναμικό», λέει ο Seemiller. «Άλλες γενιές, εκτός ίσως από τους millennials που μπήκαν στο εργατικό δυναμικό κατά τη διάρκεια της ύφεσης, δεν αντιμετώπισαν αυτές τις συνθήκες όταν ήταν νέοι ενήλικες».

Οι κατάλληλες συνθήκες για αυξήσεις μισθών;

Θα πάρει η Gen Z την υψηλότερη αμοιβή που θέλει; Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα σημάδια είναι θετικά. Οι τρέχουσες συνθήκες της αγοράς εργασίας δημιουργούν μια καλή κατάσταση για τους νέους εργαζόμενους. Αν και οι προσλήψεις έχουν μειωθεί, η αγορά των ατόμων που αναζητούν εργασία εξακολουθεί να είναι μεγάλη σε πολλές χώρες, πράγμα που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να έχουν τη δύναμη να έχουν απαιτήσεις από πιθανούς εργοδότες.

Οι ειδικοί λένε ότι αυτό σημαίνει ότι η Gen Z έχει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στο να απαιτήσει υψηλότερο πακέτο αμοιβής. Τα δεδομένα έρευνας δείχνουν ότι περισσότερο από το 80% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι μπορούν να βρουν μια δουλειά που να πληρώνει καλά – και να τους ικανοποιεί προσωπικά, για την αρχή.

Ωστόσο, υπάρχει μια επιφύλαξη. Τα δεδομένα από την πλατφόρμα στρατολόγησης-βιομηχανίας Sonovate, η οποία εξέτασε 500 ιδιοκτήτες μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο που αύξησαν τους μισθούς τους για να αποκτήσουν και να διατηρήσουν ταλέντα, δείχνουν 54% αμφιβολία ότι θα μπορέσουν να διατηρήσουν αυτόν τον ρυθμό αύξησης των μισθών για πολύ. Απλώς, ακόμη και οι πιο αισιόδοξοι νέοι μπορεί να βρεθούν απογοητευμένοι από την προσφορά του εργοδότη τους.

Μια ανερχόμενη παλίρροια

Ο Seemiller λέει ότι οι παλαιότερες γενιές μπορεί να επωφεληθούν από αυτό το κίνητρο μισθού. Ναι, η Gen Z προσπαθεί να στηρίξει το οικονομικό τους μέλλον, αλλά ο Seemiller πιστεύει επίσης ότι η αναζήτηση μισθού τους συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τα καλά συντονισμένα ραντάρ τους για δικαιοσύνη και ισότητα.

«Είναι μια γενιά που φωνάζει τα πράγματα, μιλάει όταν αισθάνεται ότι η δουλειά που κάνει δεν πληρώνεται δίκαια», λέει.

Πολλές εταιρείες αισθάνονται ήδη αυτές τις αλλαγές. Τα δεδομένα Beamery του Απριλίου 2023 δείχνουν ότι το 91% των 700 ηγετών επιχειρήσεων του Ηνωμένου Βασιλείου που ερωτήθηκαν πιστεύουν ότι οι ανάγκες και οι προσδοκίες που εκφράζονται από νεότερους υπαλλήλους θα μπορούσαν να έχουν θετικό αντίκτυπο σε όλες τις γενιές.

Η Gallup παρακολουθεί τις προτεραιότητες των Αμερικανών που αναζητούν εργασία από το 2015 και ο μισθός έχει ανέβει από την τέταρτη υψηλότερη προτεραιότητα (με το 41% να τον ισχυρίζεται πολύ σημαντικό) στην πρώτη προτεραιότητα (64%).

Όσον αφορά το αν ο μισθός θα συνεχίσει να αποτελεί προτεραιότητα για τους Gen Z, ο Seemiller δυσκολεύεται να φανταστεί ότι θα παραιτηθούν ή θα παραμείνουν στατικοί μόλις φτάσουν σε μια υψηλή αμοιβή.

«Οι δείκτες μας υποδεικνύουν μια γενιά που νοιάζεται για την ευτυχία. Είτε έτσι είτε αλλιώς, είναι υπερβολικά επικεντρωμένοι στη δικαιοσύνη και θα συνεχίσουν να είναι οι πρώτοι που θα μιλήσουν αν δεν παίρνουν αυτό που πιστεύουν ότι αξίζουν», καταλήγει.

Πηγή: BBC

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα