Οι παραστάσεις που αξίζει να ξαναδείς στη Θεσσαλονίκη

Δες ποιες παραστάσεις συνεχίζονται για 2η χρονιά και δεν πρέπει να χάσεις στην πόλη μας!

Parallaxi
οι-παραστάσεις-που-αξίζει-να-ξαναδείς-939927
Parallaxi

Φυσικά, η θεατρική τέχνη είναι μια από τις λίγες μορφές τέχνης που είναι τόσο ζωντανή και εξελίσσεται κάθε φορά που παρουσιάζεται. Αυτό που καθιστά μοναδική κάθε παράσταση είναι το γεγονός ότι κάθε βράδυ που ανεβαίνει στη σκηνή, δεν είναι ποτέ η ίδια, ακόμα και αν πρόκειται για την ίδια παραγωγή.

Οι ηθοποιοί, οι συνθήκες, η ενέργεια του κοινού – όλα αυτά είναι παράγοντες που διαμορφώνουν την εμπειρία και συνθέτουν ένα διαφορετικό αποτέλεσμα κάθε φορά. Φανταστείτε, λοιπόν, πόσο πιο ενδιαφέρον μπορεί να γίνει όταν μια παράσταση επιστρέφει τη νέα σεζόν. Τίποτα δεν είναι ακριβώς ίδιο, ακόμα και αν οι βασικοί πυλώνες της παράστασης παραμένουν.

Οι ηθοποιοί έχουν ζήσει ένα μεσοδιάστημα, οι σκηνοθέτες ίσως έχουν αναθεωρήσει σημεία της σκηνοθεσίας τους, ενώ το κοινό ούτως ή άλλως κάθε φορά ανταποκρίνεται διαφορετικά. Το κείμενο “αναπνέει” αλλιώς, ο χώρος μπορεί να αναδιαμορφωθεί, ακόμα και η χημεία μεταξύ των συντελεστών μπορεί να αλλάξει σημαντικά.

Με άλλα λόγια, μια παράσταση που παρακολούθησες την προηγούμενη σεζόν μπορεί να μοιάζει σαν κάτι εντελώς νέο τη δεύτερη φορά που θα τη δεις.

Έτσι, αξίζει να επιστρέψεις σε γνωστά έργα, ειδικά σε αυτά που σε συγκίνησαν ή σε έκαναν να σκεφτείς. Δεν είναι μόνο η νοσταλγία που σε ξανακαλεί στη θέση σου, αλλά η προσδοκία να δεις πώς έχει εξελιχθεί κάτι που ήδη γνωρίζεις, σαν να ανοίγεις ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του ίδιου έργου.

Το πιο πολυσυζητημένο έργο στη σύγχρονη ιστορίας της πόλης είναι αδιαμφισβήτητα το Μετρό Θεσσαλονίκης. Το έργο ξεκίνησε το 2006 – “Εσείς θυμάστε τη Θεσσαλονίκη πριν τα εργοτάξια του Μετρό;”

Μια ομάδα νέων ηθοποιών, που μεγάλωσαν με τα εργοτάξια του Μετρό να αποτελούν σταθερή εικόνα στο τοπίο της πόλης, μπαίνει στη σκηνή για να ακολουθήσει μια διαδρομή επινόησης, για να απαντήσει στο ερώτημα: «Τι είδους μετακινήσεις ονειρεύονται οι νέοι της Θεσσαλονίκης;». Και όχι μόνο στους δρόμους της πόλης, αλλά και στη ζωή τους.

Η παράσταση «Προσοχή: Εκτελούνται Έργα», μέσω της τεχνικής του devised theatre, προσεγγίζει το ζήτημα του Μετρό με μια φρέσκια, νεανική ματιά, φέρνοντας στο φως όλες τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές πτυχές που κρύβονται εδώ και χρόνια κάτω από το “χαλί” της καθυστέρησης.

Πόσα χρόνια ακόμα χρειάζεται να περιμένουμε για την ολοκλήρωση ενός τέτοιου έργου;

Και πότε το Μετρό απέκτησε μυθολογική, ανεκδοτολογική, ακόμη και συμβολική χροιά, επηρεάζοντας τον συλλογικό ψυχισμό της Θεσσαλονίκης;

Όταν, επιτέλους, οι αυτόματοι συρμοί θα κινούνται κάτω από την επιφάνεια της πόλης, πόσο γρήγορα θα ξεχάσουμε τα εργοτάξια και τις καθημερινές καθυστερήσεις που για τόσα χρόνια μας συνόδευαν;

Είναι εύκολο να ξεχάσουμε γρήγορα, αλλά ας μην βιαζόμαστε. Καλό είναι να έχουμε υπόψη ότι οι πληροφορίες για την επιστροφή της παράστασης «Προσοχή: Εκτελούνται Έργα» είναι εδώ, για όσους θέλουν να ζήσουν αυτή την εμπειρία στη Θεσσαλονίκη!

«Προσοχή: Εκτελούνται Έργα» | Θέατρο Metropolitan

Η παράσταση-φαινόμενο της Εταιρείας Θεάτρου Τροχιές για το Μετρό της Θεσσαλονίκης έρχεται στο Metropolitan: The Urban Theater για 6 παραστάσεις, από τις 11 έως τις 20 Οκτωβρίου 2024, κάθε Παρασκευή-Σάββατο (21:00)  και Κυριακή (20:00)

Συντελεστές: Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Νοεμή Βασιλειάδου | Έρευνα – Πρωτότυπο Κείμενο: Ομάδα Τροχιές | Δραματουργία: Νοεμή Βασιλειάδου, Χάρις Σερδάρη | Πρωτότυπη Μουσική Σύνθεση: Γρηγόρης Λιόλιος | Κίνηση: Μαίρη Γιαννούλα | Βοηθός Σκηνοθέτη: Χάρις Σερδάρη | Σχεδιασμός Φωτισμών: Αθηνά Μπανάβα | Σύμβουλος Δραματουργίας: Πάνος Δεληνικόπουλος | Σύμβουλος Σκηνογραφίας / Ενδυματολογίας: Μαρία Καραδελόγλου | Φωτογραφίες: Βαγγέλης Ευαγγελίου, Λευτέρης Τσινάρης, Σταυρούλα Ντολοπούλου | Γραφιστική Επιμέλεια: Γιώργος Λεμονής | Προσαρμογή Trailer: Karen Gkiounasian | Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Λία Κεσοπούλου | Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου ΤΡΟΧΙΕΣ | Οργάνωση Παραγωγής: Metropolitan: The Urban Theater

Επί σκηνής: Δημήτρης Γούλιος, Μαρία Καραγκιοζίδου, Βασίλης Μπόγδανος, Βασιλεία Κλήμη, Σοφία Στυλιανού και ο μουσικός Γρηγόρης Λιόλιος.

Και μιας και μιλάμε για τα μέσα μεταφοράς της πόλης μας, ας συνεχίσουμε με μια παράσταση που, όπως το «Λεωφορείο» του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, ανοίγει ένα παράθυρο στο αστικό τοπίο της Θεσσαλονίκης, αλλά με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Αντί να ταξιδέψουμε στις σκέψεις του συγγραφέα και στις 19 στάσεις της γραμμής «10», όπως στο κείμενο του Σκαμπαρδώνη, εδώ επιβιβαζόμαστε σε ένα λεωφορείο που διασχίζει την πόλη από τα ανατολικά στα δυτικά, φανερώνοντας κομμάτια της μεγάλης Ιστορίας μέσα από τη μικροϊστορία των καθημερινών ανθρώπων.

Εδώ βρίσκεται όλη η μαγεία: πώς μπορεί κανείς να μιλήσει για γεγονότα που επηρέασαν εκατομμύρια ανθρώπους, κρατώντας παράλληλα την ανθρώπινη διάσταση, την προσωπική αφήγηση του κάθε ατόμου που βίωσε τον διωγμό, τη φρίκη των στρατοπέδων συγκέντρωσης και τελικά επιβίωσε; Η παράσταση «Θέατρο στο λεωφορείο: Η Λούνα της Ρίκα Μπενβενίστε» εξελίσσεται εν κινήσει, καθώς διατρέχει την ιστορία της Λούνα, που γεννήθηκε το 1910 και έφυγε από τη ζωή το 1998. Εστιάζει κυρίως στη μεταπολεμική περίοδο και τις συνέπειες της ναζιστικής κυριαρχίας, με τον θεατή-επιβάτη να συμμετέχει σε ένα βιωματικό ταξίδι μέσα στην ιστορία.

Η ζωή της Ρίκας Μπενβενίστε – ένα πραγματικό πρόσωπο, όπως αποτυπώνεται στο βραβευμένο βιβλίο ιστορικής βιογραφίας της – γίνεται ο καμβάς πάνω στον οποίο ξεδιπλώνεται αυτή η ιστορική αφήγηση. Τι θυμάται και τι επιλέγει να ξεχάσει από το παρελθόν της; Και η βία που διαπερνά σήμερα τους δρόμους και τις γειτονιές μας, ποια σύνδεση έχει με τη βία της εκτόπισης και του Ολοκαυτώματος;

Αυτή η παράσταση προσφέρει έναν νέο τρόπο αφηγηματικής περιπλάνησης για καθημερινούς περιπατητές της Θεσσαλονίκης και επιθυμούν να συνδεθούν με τη νεότερη ιστορία της. Είναι μια πρόσκληση να αναρωτηθούμε: «Τι σημαίνει να ζω σε μια πόλη;» και πότε μπορώ να χρησιμοποιήσω την αντωνυμία «μου» για να οικειοποιηθώ αυτόν τον χώρο που μοιράζομαι με τόσους άλλους;

Παρακάτω, θα βρείτε όλες τις πληροφορίες για την παράσταση και πού μπορείτε να την παρακολουθήσετε – γιατί μερικές φορές η πιο ενδιαφέρουσα διαδρομή δεν είναι απαραίτητα αυτή κάτω από τη γη, ας το πούμε και έτσι..αλλά αυτή που διατρέχει την ίδια την πόλη και την ιστορία της.

Θέατρο στο Λεωφορείο: «Η Λούνα της Ρίκα Μπενβενίστε εν κινήσει» | Βαφοπούλειο πνευματικό κέντρο – πεζόδρομος Ζέφυρος

Η Λούνα, μια παράσταση σταθμός στην ιστορία της πόλης της Θεσσαλονίκης, δυο χρόνια μετά επιστρέφει.

Μια παράσταση που έκλεισε με μεγάλη λίστα αναμονής. Μια παράσταση που βραβεύτηκε από την Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών με το Bραβείο Επιτελεστικών Τεχνών.

Μια παράσταση που τώρα θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος του Γερμανικού Γενικού Προξενείου κατά τη διάρκεια της 88ης Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης με τιμώμενη χώρα τη Γερμανία. Το λεωφορείο μπαίνει σε κυκλοφορία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης από τις 11 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 13 Οκτωβρίου 2024  με αφετηρία το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο και τερματικό σταθμό τον Πεζόδρομος της Ζέφυρος.

Συντελεστές:  Συγγραφέας: Ρίκα Μπενβενίστε | Σκηνοθεσία – Σύνθεση κειμένου παράστασης: Δαμιανός Κωνσταντινίδης | Σκηνικά – Κοστούμια: Απόστολος Αποστολίδης | Μουσική: Γιώργος Χρυσικός | Κίνηση: Ιωάννα Μήτσικα | Βοηθός σκηνοθέτη: Σωτήρης Ρουμελιώτης | Φωτισμοί: Buba Soso Gabedava | Stage manager: Αντωνία Γεωργιάδου | Υπεύθυνος γραφείου τύπου: Μίλτος Τόσκας | Σχεδιασμός – Διεύθυνση παραγωγής & επικοινωνίας: Στέλλα Τενεκετζή

Ηθοποιοί: Ελένη Μακίσογλου | Γιάννης Μονοκρούσος | Ανδρομάχη Μπάρδη | Σωτήρης Ρουμελιώτης

Τραγούδι: Ελιόνα – Ελένη Σινιάρη

Μουσικοί: Λυδία Ανεστοπούλου, Αναστάσης Κατσαρός

Ακόμη μια παράσταση που συνεχίζει και αυτή τη σεζόν στην πόλη μας αποτελεί έργο του συγγραφέα Θανάση Τριαρίδη, που ομολογουμένως έχει την τιμιτική του αυτή την πολιτιστική χρονιά στα θεατρικά δρώμενα της πόλης μας. Η παράστασή το «Πλυντήριο» επιστρέφει, και όπως το ίδιο το σημείωμα του συγγραφέα φανερώνει, το έργο δεν είναι απλώς ένα θεατρικό κείμενο – είναι ένα σήμα κινδύνου για την ηθική κατάπτωση της κοινωνίας και την υποκρισία του “καλού” ανθρώπου της Δύσης.

Αυτό που καθιστά το «Πλυντήριο» τόσο επίκαιρο και συνδεδεμένο με τις υπόλοιπες παραστάσεις που προαναφέραμε είναι η εξερεύνηση της ανθρώπινης φύσης και το πώς οι κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες διαμορφώνουν τον χαρακτήρα μας.

Όπως στο «Προσοχή: Εκτελούνται Έργα», που οι νέοι της πόλης αναζητούν μια διαδρομή όχι μόνο στους δρόμους αλλά και στη ζωή τους, έτσι και στο «Πλυντήριο» βλέπουμε πώς οι άνθρωποι διαμορφώνονται από την ίδια την κοινωνία που χτίζουν. Η κατασκευή του Μετρό, όπως και η εξέλιξη της πόλης, είναι γεμάτη συμβολισμούς: η αργή πρόοδος, οι κρυμμένες αλήθειες κάτω από το “χαλί” των εργοταξίων, όλα αυτά αντικατοπτρίζουν την αργή, αλλά σταθερή, διαβρωτική δύναμη των συστημάτων που μας διαμορφώνουν.

Παράλληλα, όπως στη διαδρομή της Λούνα από την παράσταση «Θέατρο στο λεωφορείο», όπου η ιστορία της πόλης αποκαλύπτεται μέσα από προσωπικές αφηγήσεις και βιώματα, έτσι και στο «Πλυντήριο», η προσωπική ευθύνη των “καλών ανθρώπων” έρχεται στο προσκήνιο. Μέσα από τη μυρωδιά πεύκου και την εικόνα των δύο μητέρων που πλένουν τα ρούχα τους από τα αίματα, το έργο μας φέρνει αντιμέτωπους με το τρομακτικό ερώτημα: πώς οι ίδιοι άνθρωποι που θεωρούμε “φωτισμένοι” γίνονται φορείς του πιο απόλυτου κακού, όπως οι ευγονικοί φόνοι και οι δημόσιοι αποκεφαλισμοί; 

Mια αλληγορία για τη σύγχρονη εποχή μας, ένα καθρέφτισμα της πόλης, των αξιών μας και της ίδιας μας της ευθύνης απέναντι στην ιστορία που φτιάχνουμε καθημερινά. Και καθώς πλησιάζουμε το τέλος αυτής της θεατρικής διαδρομής, η ερώτηση παραμένει: Πόσο έτοιμοι είμαστε να αναγνωρίσουμε τη δική μας ευθύνη στο κακό που ετοιμαζόμαστε να φέρουμε;

«Το πλυντήριο» | Πολυχώρος Τέχνης Alte Fablon

Η θεατρική παράσταση Το Πλυντήριο του Θανάση Τριαρίδη συνεχίζεται με επιτυχία, στον πολυχώρο τέχνης Alte Fablon στη Θεσσαλονίκη. Η παράσταση συνεχίζεται με νέες ημερομηνίες, απο τις 26 Σεπτεμβρίου έως και τις 20 Οκτωβρίου του 2024.

Αναλυτικά το πρόγραμμα των παραστάσεων μπορείτε να δείτε εδώ

«Ο Καλός Άνθρωπος του Σε Τσουάν» είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας και παραμένει διαχρονικά επίκαιρο. Αποτελεί μία βαθιά μελέτη χαρακτήρων και συμπεριφορών, ενώ παράλληλα θέτει στο επίκεντρο τη σύγκρουση του ατόμου με την κοινωνική πραγματικότητα, προσφέροντας στον θεατή σκέψεις που αντέχουν στον χρόνο.

Ποιητικό, τολμηρό, γεμάτο αγωνία και ανατροπές, το έργο πραγματεύεται τη διαχρονική πάλη ανάμεσα στο Καλό και το Κακό, εξετάζοντας την καλοσύνη και τη βιωσιμότητά της σε έναν φαύλο και διεφθαρμένο κόσμο. Μας προσκαλεί να αναρωτηθούμε αν είναι δυνατόν να επιβιώσει κανείς ηθικά σε ένα σύστημα που καταπιέζει και εκμεταλλεύεται.

Στην πλοκή, οι τρεις θεοί αναζητούν έναν καλό άνθρωπο στη γη και τον βρίσκουν στην πόρνη Σεν Τε, η οποία, αν και ανταμείβεται με χρήματα για την καλοσύνη της, σύντομα παγιδεύεται από τις απαιτήσεις των γύρω της. Ο Σουί Τα, ο υποτιθέμενος ξάδελφός της, αναλαμβάνει δράση, απομακρύνοντας τα συναισθήματα για να επιβιώσει σε έναν σκληρό κόσμο. Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ, δημιουργεί εδώ ένα ηθικό δίλημμα: μπορεί κανείς να παραμείνει καλός σε μια κοινωνία αδικίας και εκμετάλλευσης;

Το έργο ανέβηκε για πρώτη φορά το 1943 και εξακολουθεί να θέτει το διαχρονικό ερώτημα: πόσο εφικτό είναι να παραμείνει κανείς ηθικός μέσα στις δύσκολες κοινωνικές συνθήκες που επικρατούν;

Το ΚΘΒΕ  παρουσιάζει το έργο «Ο καλός άνθρωπος του Σε Τσουάν» του Μπέρτολτ Μπρεχτ, στη σκηνή του Βασιλικού θεάτρου (πλατεία Λευκού Πύργου), για 2ο χρόνο.

ΚΘΒΕ: «Ο Καλός Άνθρωπος του Σετσουάν» | Βασιλικό Θέατρο

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα