Αυτό είναι το απόλυτο λεξικό του Μετρό Θεσσαλονίκης
Οι στιγμές, οι όροι και οι δηλώσεις που θα μείνουν στην ιστορία, από το Α ως το Ω
Το μετρό Θεσσαλονίκης έχει βίο (σχεδόν) παράλληλο με το περιοδικό parallaxi. Η πρώτη του εκσκαφή έγινε το μακρινό 1988, έναν χρόνο πριν κυκλοφορήσει το πρώτο τεύχος μας. Φυσικά, η σύλληψή του πηγαίνει πολύ πιο πίσω.
Μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 1917, οι Ερνέστ Εμπράρ και Τόμας Μόουσον πρότειναν την κατασκευή υπόγειου σιδηρόδρομου για την αναγεννημένη πόλη. Το θέμα επανήλθε μέσα στη Δικτατορία, χωρίς αποτέλεσμα. Την περίοδο 1992-2006 έγιναν διάφορες προσπάθειες δημοπράτησης, για να καταλήξουμε τελικά στην έναρξη εργασιών το Μάιο του 2006.
Ένα έργο με τέτοια ιστορία χρειάζεται και το δικό του χρονικό. Για αυτό ετοιμάσαμε ένα «λεξικό» με ελληνικές και αγγλικές λέξεις που το συνόδευσαν όλα αυτά τα χρόνια. Λέξεις γεμάτες μνήμες και συναισθήματα για ένα έργο που πιστεύαμε ότι δεν θα αντικρίσουμε ποτέ.
- Α – Ανέκδοτο: Το μετρό χαρακτηρίστηκε ως «το ανέκδοτο με μόνο δύο λέξεις», τροφοδοτώντας memes και ατάκες κυρίως στα social media και το διαδίκτυο.
- Β – Βενιζέλου: Ο πιο πολύπαθος σταθμός του έργου, ένα πεδίο επιστημονικής και πολιτικής αντιπαράθεσης. Στο εργοτάξιο του σταθμού βρέθηκαν η ρωμαϊκή λεωφόρος Decumanus Maximus, μαζί με καταστήματα και σπίτια τα οποία βρίσκονταν κατά μήκος της αρχαίας Εγνατίας οδού. Το εύρημα χαρακτηρίστηκε «βυζαντινή Πομπηία», με τους αρχαιολόγους να τονίζουν το πόσο σημαντικό είναι που βρέθηκε ατόφιο. Όμως, τελικά δεν διατηρήθηκε σε αυτήν την κατάσταση… Παρά τις κινητοποιήσεις φορέων και πολιτών και την προειδοποιηση της UNESCO οτι σε περίπτωση τεμαχισμού δεν θα αναγνωριστεί ως μνημειο παγκοσμιας κληρονομιας, επιλέχθηκε η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των ευρημάτων. Η παρούσα κυβέρνηση ισχυρίστηκε ότι επέλεξε αυτήν τη λύση γιατί η κατασκευή χωρίς την απόσπαση δεν ήταν ασφαλής και τεχνικά εφικτή, με τους υποστηρικτές της παραμονής να αντιτείνουν ότι βάσει μελέτης μπορούσαν να γίνουν οι κατάλληλες τροποποιήσεις για να έχουμε «και μετρό και αρχαία». Μέσα σε όλα, στο συγκεκριμένο σταθμό βρέθηκε και… υδράργυρος, με αποτέλεσμα να καθυστερήσει και άλλο η εκσκαφή.
- Γ – Γραμμές: Οι γραμμές του μετρό Θεσσαλονίκης είναι αυτό που λέμε διεθνώς «κανονικού εύρους», δηλαδή εύρους 1,435 χιλιοστών. Το συνολικό μήκος των γραμμών στη βασική γραμμή είναι 9,6 χλμ. και στην επέκταση Καλαμαριάς άλλα 4,78 χλμ.
- C – Cut & Cover: Στα ελληνικά: «Εκσκαφή και Επανεπίχωση». Μέθοδος κατασκευής υπόγειων έργων. Σε αυτήν πρώτα σκάβεται ένα όρυγμα και μετά τοποθετείται από πάνω η οροφή. Στο μετρό Θεσσαλονίκης ακολουθήθηκε ως επί το πλείστον η ανάποδη λογική, το cover & cut, για την κατασκευή των υπόγειων σταθμών. Για την εκσκαφή των σηράγγων, χρησιμοποιήθηκαν, όπως είναι γνωστό, μετροπόντικες.
- Δ – Διαιτησία: Ως νομική διαδικασία, η διαιτησία είναι ένας εναλλακτικός τρόπος επίλυσης εμπορικών διαφορών, πολύ πιο σύντομος από την κλασική οδό των δικαστηρίων. Στο μετρό Θεσσαλονίκης χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον από τους εργολάβους, με αιτιολογία το μεγάλο κόστος των αρχαιολογικών και τις συνεχείς παρατάσεις της κατασκευής. Αντίστοιχη διαδικασία «τρέχει» και για την επέκταση προς Καλαμαριά. Πέρσι, είχε υπολογιστεί ότι το μετρό Θεσσαλονίκης κόστισε τελικά 390 εκ. ευρώ παραπάνω από τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου (1,15 δις το 2006).
- D – Driveless: Μετρό χωρίς οδηγό γίνεται; Ναι, και μάλιστα είναι ήδη πραγματικότητα από το Σαντιάγο και το Πεκίνο μέχρι το Μιλάνο και την Κοπεγχάγη. Αντίστοιχα θα λειτουργεί και η υπό κατασκευή Γραμμή 4 στην Αθήνα. Ο έλεγχος των συρμών γίνεται εξ αποστάσεως από το κέντρο ελέγχου του αμαξοστασίου. Ωστόσο, τουλάχιστον το πρώτο διάστημα, στη Θεσσαλονίκη αναμένεται να υπάρχουν και συνοδοί μέσα στα τρένα, που θα μπορούν να κατευθύνουν το τρένο σε περίπτωση ανάγκης.
- Ε – Εγνατία: Ο «μεγάλος ασθενής» της πόλης, που έχασε το λιανεμπόριο και μεγάλο μέρος του χαρακτήρα της πίσω από τις λαμαρίνες, αναμένεται επιτέλους να επανέλθει στο προσκήνιο. Η ζήτηση για κενά καταστήματα έχει ήδη αυξηθεί, ενώ νέα αναβαθμισμένα ξενοδοχεία σχεδιάζεται να ανοίξουν στον πολύπαθο δρόμο.
- F – Footbridge: Ή ελληνιστί «πεζογέφυρα». Μία τέτοια μεγάλη μεταλλική γέφυρα υπάρχει στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, πάνω από τις γραμμές που οδηγούν τους συρμούς μέσα και έξω από το «γκαράζ» τους. Ενώνει τα δύο κεντρικά κτιριακά συγκροτήματα του αμαξοστασίου, χαρίζοντας στο μεταξύ και μία πολύ ενδιαφέρουσα θέα των τρένων που πηγαινοέρχονται.
- Ζ -Ζημίες: Αυτό κατέγραφαν για πάρα πολλά χρόνια τα καταστήματα που βρίσκονταν στη ζώνη των έργων ενώ δεκάδες απλώς έκλεισαν. Η έλευση του μετρό ξαναδίνει τώρα ελπίδες στους επαγγελματίες ότι θα ρεφάρουν, αλλά στο μεταξύ καραδοκεί η ραγδαία αύξηση των ενοικίων για πολλά από τα καταστήματα.
- G – GPS: Ή αλλιώς: Global Positioning System. Με ένα σύστημα ανίχνευσης θέσης θα είναι εξοπλισμένοι και όλοι οι συρμοί του μετρό, φυσικά πολύ πιο εξελιγμένο από αυτό που έχουμε π.χ. στα οχήματα ή τα κινητά μας τηλέφωνα. Συγκεκριμένα, τα τρένα θα μεταδίδουν τη θέση τους προς το κέντρο ελέγχου σε πραγματικό χρόνο, 5-10 φορές ανά δευτερόλεπτο. Αυτό επιτρέπει τον απόλυτα ασφαλή τους έλεγχο εξ αποστάσεως. Τα δεδομένα της λειτουργίας του κάθε συρμού (θέση, προφίλ ταχύτητας, συναγερμοί, διαγνωστικά, δεδομένα σηματοδότησης, κάμερες κλπ.), μεταδίδονται ασύρματα στο κέντρο με ενιαία κεραία σε κάθε τρένο.
- Η – Ηλεκτρονικό εισιτήριο: Μία καινοτομία που έφερε το μετρό είναι η μετάβαση από τα χάρτινα εισιτήρια και κάρτες σε άλλα, νέας τεχνολογίας. Με την έναρξή του, θα υπάρχουν δύο διαφορετικά τέτοια εισιτήρια, ένα για τον ΟΑΣΘ και ένα για το μετρό. Μελλοντικά, θα εξεταστεί αν αυτά τα δύο θα ενοποιηθούν σε ένα τελικό ηλεκτρονικό εισιτήριο.
- Θ – Θεατρικό: Το μετρό Θεσσαλονίκης ενέπνευσε τραγούδια, αστεία, πολιτικά συνθήματα, ενέπνευσε όμως και ένα θεατρικό με τίτλο «Εκτελούνται Έργα». Σε σύλληψη και σκηνοθεσία της Νοεμής Βασιλειάδου και υλοποίηση από την Εταιρεία Θεάτρου ΤΡΟΧΙΕΣ, μια ομάδα νέων ταλαντούχων ηθοποιών, που δεν θυμάται τη Θεσσαλονίκη χωρίς εργοτάξια, αναδεικνύει το πολύπαθο έργο ως ένα σύμβολο με πολιτικές, οικονομικές, πολιτιστικές και κοινωνικές προεκτάσεις, κρυμμένες για πολλά χρόνια κάτω από το χαλί.
- Ι – Ιεράρχες: Πολλοί ήταν αυτοί που έκαναν δοκιμαστικές βόλτες με το μετρό πριν ανοίξει. Ανάμεσά τους ο Κυριάκος Μητσοτάκης, η Τζένη Μελιτά με το Φώτη Σεργουλόπουλο, δεκάδες δημοσιογράφοι αλλά και οχτώ ιεράρχες από Μητροπόλεις σε όλη την Ελλάδα, μπας και διώξουν το κακό μάτι!
- J – Jerk: Έτσι ονομάζεται στη σιδηροδρομική αργκό το «κλώτσημα» που κάνουν συχνά τα τρένα ενώ κινούνται στις γραμμές, ειδικά στην επιτάχυνση και την επιβράδυνση. Στο μετρό Θεσσαλονίκης η ποιότητα κύλισης των τρένων αναμένεται εξαιρετική και πολύ αναβαθμισμένη από της Αθήνας, προφανώς και λόγω της πολύ μικρότερης ηλικίας των υποδομών.
- Κ – Κωστίκας & Γιωρίκας: Λίγοι τους θυμούνται πλέον, αλλά σε αυτούς τους δύο μετροπόντικες (επισήμως: TBM) χρωστάμε την ύπαρξη του μετρό. Η υποδοχή του πρώτου έγινε το Νοέμβριο του 2007 από τον τότε Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά. Τελικά, το σκάψιμο ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2018, έξι χρόνια αργότερα από το 2012, όπου υποτίθεται θα λειτουργούσε το έργο. Αρχικά, έγινε η εκσκαφή από τα δυτικά προς τα ανατολικά, μέχρι την Ανάληψη. Το 2014 ξεκίνησε η αντίστροφη πορεία, από τη Νέα Ελβετία μέχρι την Ανάληψη. Το κάθε ΤΒΜ είχε μήκος περίπου 100 μέτρα και κατασκεύαζε περί τα 10-15 μέτρα σήραγγας την ημέρα.
- L – Logo: Πολλά έχουν γραφτεί για το επίσημο λογότυπο του μετρό Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με την Ελληνικό Μετρό, το λογότυπο είναι εμπνευσμένο από το βυζαντινό παρελθόν της πόλης, ενώ «στοχεύει να γεφυρώσει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της Θεσσαλονίκης, συνδυάζοντας την αυθεντικότητα και τη διαχρονικότητα της πόλης με τον σύγχρονο και καινοτόμο χαρακτήρα του μετρό της». Υπενθυμίζεται ότι ο σχεδιασμός του λογοτύπου έγινε τελικά με απευθείας ανάθεση λόγω «στενότητας χρόνου», μετά από την ακύρωση δύο διαγωνισμών όπου είχαν πάρει μέρος έμπειροι επαγγελματίες, σε μια εταιρεία με δύο άτομα προσωπικό και ανύπαρκτο site.
- Λ – Λαμαρίνες: Το μόνιμο ντεκόρ στο κέντρο και την ανατολική Θεσσαλονίκη για πάνω από μία δεκαετία. Πολλά ήταν τα καταστήματα που κρύφτηκαν από πίσω, χάνοντας έτσι μεγάλο μέρος της επισκεψιμότητάς τους. Το ίδιο ισχύει και για σημαντικά τοπόσημα, όπως το Αλκαζάρ ή ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός. Μία ολόκληρη γενιά, γεννημένη μετά το 2000, δεν πρόλαβε καν να γνωρίσει τη Θεσσαλονίκη χωρίς αυτές. Ήρθε η ώρα επιτέλους να το κάνει.
- Μ – Μπαλκόνια: Αυτός ήταν ένας από τους πάμπολλους λόγους που καθυστέρησαν το έργο. Συγκεκριμένα, στο σταθμό Ανάληψη, η μικρή απόσταση των μπαλκονιών από τη μία πλευρά του δρόμου στην άλλη δεν άφηνε επαρκή χώρο ώστε να στηθούν τα μηχανήματα του εργοταξίου. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να στενέψει τελικά το πλάτος του σταθμού, ώστε να καταληφθεί μικρότερη επιφάνεια. Επίσης, οι δύο χωριστές σήραγγες έπρεπε να έρθουν «πιο κοντά», και για να γίνει αυτό οι μηχανικοί κλήθηκαν να ενισχύσουν πρώτα το αδύναμο έδαφος της περιοχής. Να πούμε και ότι σε πολλά μπαλκόνια αναρτήθηκαν και χαρακτηριστικά κίτρινα πανό «Έγκλημα στη Βενιζέλου», ως απάντηση για την απόσπαση των αρχαιοτήτων.
- Ν – Νέα Ελβετία & Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός: Οι δύο τερματικοί σταθμοί της βασικής γραμμής του μετρό, στα ανατολικά και τα δυτικά αντίστοιχα. Στη Νέα Ελβετία είναι σε φάση ολοκλήρωσης η κατασκευή ενός πολυτροπικού σταθμού μετεπιβίβασης, όπου θα καταλήγουν πολλές λεωφορειακές γραμμές, ενώ θα υπάρχει και η δυνατότητα στάθμευσης Ι.Χ. Το ίδιο θα συμβεί μελλοντικά και στο Ν.Σ. Σταθμό. Ανάμεσά τους θα μεσολαβούν άλλοι 11 σταθμοί.
- Ξ – Ξεναγήσεις: Από πολύ νωρίς οι Θεσσαλονικείς κατάλαβαν ότι πιο συχνά θα βλέπουν το μετρό σαν έκθεμα παρά σαν μέσο μετακίνησης. Στο πλαίσιο των ξεναγήσεων του Open House, άνοιξαν κατά καιρούς για ξενάγηση σταθμοί όπως αυτοί σε Ευκλείδη, Παπάφη, Αγίας Σοφίας, καθώς και το αμαξοστάσιο στην Πυλαία.
- Ο – Ομηρία: «Μια πόλη σε ομηρία». Οι εργοστασιακές καταλήψεις, οι γερανοί που πηγαινοέρχονταν στο διηνεκές, οι δρόμοι που ανοιγόκλειναν, αυτά και πολλά άλλα στέρησαν χώρο, χρόνο και ψυχική αντοχή από του Θεσσαλονικείς. Το άνοιγμα του μετρό, εκτός από σημαντικό ορόσημο για την πόλη, έχει και μία έννοια απελευθέρωσης από μία κατάσταση που φάνταζε καρκίνωμα στις σάρκες της πόλης.
- Π – Παπάφειο: Ακόμα μία πρόκληση που συνάντησε το μετρό σχεδόν από την αρχή ήταν η στάση του πρώην μητροπολίτη και προέδρου του Παπάφειου Άνθιμου, ο οποίος προσέφυγε στο ΣτΕ για την έκταση που θα απαλλοτριωνόταν από το ίδρυμα για χάρη του σταθμού Παπάφη. Ως αποτέλεσμα, τέθηκε μέχρι και το ενδεχόμενο να μη γίνει ο σταθμός. Όμως τελικά, με την υπαναχώρηση του μητροπολίτη, επετεύχθη καθυστερημένα η κατασκευή του.
- Ρ – Pάμπες: Το μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι πλήρως προσβάσιμο από άτομα με κινητικά προβλήματα, καθώς προβλέπεται η κατασκευή των απαραίτητων ραμπών και ανελκυστήρων και στους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής.
- Q – Quality Certification: Ένα από τα απαραίτητα έγγραφα που έπρεπε οπωσδήποτε να έχουν εκδοθεί τη μέρα λειτουργίας είναι η πιστοποίηση ασφαλείας και ποιότητας από ανεξάρτητη εταιρεία. Η εταιρεία ανέλαβε μεταξύ άλλων τον έλεγχο των συγκολλήσεων στις γραμμές αλλά και τις διαδικασίες ασφαλούς απομάκρυνσης των επιβατών σε έκτακτες καταστάσεις (π.χ. πυρκαγιά, τρομοκρατικό χτύπημα).
- R – R.A.M.S.: Σύμφωνα με τον Υφυπουργό Υποδομών, Νίκο Ταχιάο, ο κανόνας που διέπει το μετρό Θεσσαλονίκης σαν έργο είναι το αρκτικόλεξο R.A.M.S.: Reliability (Αξιοπιστία), Availability (Διαθεσιμότητα), Maintainability (Συντηρησιμότητα) και Safety (Ασφάλεια). Το τελικό… test drive για το αν τηρήθηκαν αυτοί οι όροι θα το κάνουν οι επιβάτες.
- Σ – Σύγχρονο: Το μετρό Θεσσαλονίκης έχει χαρακτηριστεί πολλές φορές από τους ιθύνοντες ως «το πιο σύγχρονο της Ευρώπης», ήδη από την έναρξη κατασκευής του. Ο χαρακτηρισμός αυτός προκαλεί μειδίαμα στους Θεσσαλονικείς, οι οποίοι ελπίζουν το μετρό που εγκαινιάζεται τώρα να μη θεωρείται σύγχρονο με όρους του… 2012.
- S – Screen doors: Έτσι ονομάζονται στα αγγλικά οι πλευρικές γυάλινες πόρτες που θα έχει το μετρό Θεσσαλονίκης στις αποβάθρες του. Αυτές οι πόρτες θα παραμένουν κλειστές όσο οι επιβάτες περιμένουν το συρμό και θα ανοίγουν μόνο όταν καταφτάνει το τρένο για επιβίβαση και αποβίβαση. Με αυτόν τον τρόπο, η πρόσβαση στις γραμμές θα είναι αδύνατη, μεγιστοποιώντας την ασφάλεια. Αντίστοιχες πόρτες θα υπάρχουν και στη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας.
- Τ – Τρύπα του Κούβελα: Μνημείο μιας εποχής πιο… αθώας ή μήπως μνημείο προχειρότητας; Το 1988, με πρωτοβουλία του τότε δημάρχου, Σωτήρη Κούβελα, έγινε η πρώτη προσπάθεια υλοποίησης του μετρό, με χρηματοδότηση του FM100. Φυσικά, το έργο δεν πήγε και πολύ μακριά, αλλά είχε προλάβει να σκαφτεί μία τρύπα στην εμπορική πύλη εισόδου-εξόδου της ΔΕΘ. Σήμερα, αυτή η τρύπα υπάρχει ακόμα στο υπέδαφος, μνημείο και αυτή του μεγάλου χρονικού που λέγεται «Μετρό Θεσσαλονίκης». Λόγω της ύπαρξής της αυξήθηκε η στάθμη των υδάτων στα θεμέλια της Πολυτεχνικής Σχολής. Από τότε λειτουργούν καθημερινά αντλίες που απομακρύνουν τα νερά.
- U – Up and running: «Σε πλήρη λειτουργία» θα μπορούσαμε να το μεταφράσουμε στα ελληνικά. Αυτό δήλωσε ο τότε Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Νότης Μηταράκης στο BBC το Μάρτιο του 2023. Μάλλον είχε μπερδευτεί, καθώς πράγματι το μετρό ήταν αρχικά να λειτουργήσει Απρίλιο του 2023, με την ημερομηνία να μετατίθεται έπειτα στα τέλη του 2023 και τελικά στα τέλη του 2024…
- V – Volt: Μονάδα μέτρησης της ηλεκτρικής τάσης. Στο μετρό Θεσσαλονίκης, η ηλεκτροδότηση για την κίνηση των συρμών θα γίνεται από μία τρίτη ηλεκτροφόρα ράγα στις σιδηροτροχιές, από όπου θα διέρχεται συνεχές ρεύμα 750 Volt.
- W – Welcome home baby: Μία «υποδοχή» που ελπίζουμε να μην επαναληφθεί. Το Μάιο του 2019, τα πρώτα τρένα που είχαν παραληφθεί γέμισαν με γκράφιτι. Ένα από αυτά έγραφε ειρωνικά: “Welcome home baby”. Το ποιοι το έκαναν άγνωστο, όπως και το πώς μπόρεσαν να μπουν στο υπό διαμόρφωση τότε αμαξοστάσιο.
- Χ – Χρονοδιάγραμμα: Από τα πιο «ελαστικά» χρονοδιαγράμματα έργου στην παγκόσμια ιστορία των υποδομών . Από το 2012 στο 2015, μετά στο 2020, μετά στην άνοιξη του 2023, μετά στο τέλος του 2023, εντέλει στις 30 Νοεμβρίου φέτος. Και το έργο έχει και συνέχεια, με την επέκταση Καλαμαριάς να αναμένεται στα τέλη του 2025, ενώ αρχικά ήταν να λειτουργήσει το 2017. Το έργο, που ξεκίνησε με αρχικό προϋπολογισμό λίγο πάνω από το 1 δις, έχει υπερβεί τα 2 δις κυρίως λόγω των καθυστερήσεων και των πρόσθετων εργασιών. Μόνο οι αποζημιώσεις στον εργολάβο έχουν ξεπεράσει τα 500 εκ. ευρώ. Κανείς, βέβαια, δεν θα λογοδοτήσει ποτέ για αυτά.
- Ψ – Ψελλού: Η πλήρης διάνοιξη της οδού Ψελλού ήταν απαραίτητη προκειμένου να λειτουργήσει ο σταθμός μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία. Και αυτό καρκινοβατούσε για πάρα πολλά χρόνια, και η ολοκλήρωσή του αναμένεται επιτέλους τώρα με τα εγκαίνια. Σειρά έχει έπειτα η οδός Πόντου στην Καλαμαριά, που επίσης είναι σε μηδενικό στάδιο, έναν χρόνο πριν τη λειτουργία της επέκτασης Καλαμαριάς.
- Υ – Υποσχέσεις: Το μετρό ήταν ίσως η Νο1 υπόσχεση των πολιτικών προς τους Θεσσαλονικείς, εδώ και πάνω από 20 χρόνια. Μία υπόσχεση που πολλοί είχαν πειστεί ότι δεν θα εκπληρωθεί ποτέ… Για να ενισχυθεί χρησιμοποιήθηκαν μουσαμάδες, πολύ photoshop, αλλεπάλληλες βόλτες με βαγόνια και φωτογραφήσεις.
- Φ – Φόβος: Οι συνεχείς παρατάσεις, το αλαλούμ των ιθυνόντων και φυσικά τα Τέμπη δημιούργησαν δυστυχώς ένα κλίμα φόβου γύρω από το έργο, με αρκετούς Θεσσαλονικείς να δηλώνουν επιφυλακτικοί ως προς το αν θα χρησιμοποιήσουν το μετρό το πρώτο διάστημα.
- Ω – Ωράριο λειτουργίας: Βάσει των πιο πρόσφατων ανακοινώσεων, το μετρό θα λειτουργεί από τις 05:30 το πρωί μέχρι τις 00:30 το βράδυ. Παρασκευή και Σάββατο θα υπάρχει επέκταση λειτουργίας για τους… ξενύχτηδες. 24ωρη λειτουργία δεν βρίσκεται στο τραπέζι, καθώς λέγεται ότι χρειάζονται και κάποιες κενές ώρες για τη συντήρηση και τον καθαρισμό των εγκαταστάσεων.