Η μέρα που συνδυάζει το φως και το σκοτάδι είναι αφιερωμένη στην ποίηση
Πρόσωπα και στιγμές, μέσα από το αρχείο της parallaxi, που αποδεικνύουν περίτρανα ότι «Δεν υπάρχει τέχνη χωρίς ποίηση»
Η 21η Μαρτίου είναι μια ημέρα αφιερωμένη στην ποίηση.
Η αρχική έμπνευσή της ανήκει στον Έλληνα ποιητή Μιχαήλ Μήτρα, ο οποίος το φθινόπωρο του 1997 πρότεινε στην Εταιρεία Συγγραφέων να υιοθετηθεί ο εορτασμός της ποίησης στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες, και να οριστεί συγκεκριμένη μέρα γι’ αυτό.
Η εισήγησή του έφτασε με επιστολή στα χέρια του ποιητή και μελετητή της ποίησης Κώστα Στεργιόπουλου, προέδρου τότε της Εταιρείας Συγγραφέων. Η ποιήτρια Λύντια Στεφάνου πρότεινε ως ημέρα εορτασμού την 21η Μαρτίου, την ημέρα της εαρινής ισημερίας, που συνδυάζει το φως από τη μία και το σκοτάδι από την άλλη, όπως η ποίηση, που συνδυάζει το φωτεινό της πρόσωπο της αισιοδοξίας με το σκοτεινό πρόσωπο του πένθους. Η πρώτη Ημέρα Ποίησης γιορτάστηκε το 1998 στο παλιό ταχυδρομείο της πλατείας Κοτζιά. Ετοιμάστηκε με ελάχιστα έξοδα και πολλή εθελοντική δουλειά, και είχε μεγάλη επιτυχία.
Την επόμενη χρονιά ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός, πρέσβης της Ελλάδας στην UNESCO, εισηγήθηκε στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του οργανισμού η 21η Μαρτίου να ανακηρυχθεί Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, όπως η 21η Ιουνίου είναι Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής. Οι Γάλλοι, οι Ιταλοί, οι Τυνήσιοι και άλλοι πρέσβεις από χώρες της Μεσογείου υποστήριξαν την εισήγηση και η ελληνική πρόταση υπερψηφίστηκε.
Τον Οκτώβριο του 1999, στη Γενική Διάσκεψη της UNESCO στο Παρίσι, η 21η Μαρτίου ανακηρύχθηκε Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης. Το σκεπτικό της απόφασης ανέφερε:
«Η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης θα ενισχύσει την εικόνα της ποίησης στα ΜΜΕ, ούτως ώστε η ποίηση να μην θεωρείται πλέον άχρηστη τέχνη, αλλά μια τέχνη που βοηθά την κοινωνία να βρει και να ισχυροποιήσει την ταυτότητά της. Οι πολύ δημοφιλείς ποιητικές αναγνώσεις μπορεί να συμβάλουν σε μια επιστροφή στην προφορικότητα και στην κοινωνικοποίηση του ζωντανού θεάματος και οι εορτασμοί μπορεί να αποτελέσουν αφορμή για την ενίσχυση των δεσμών της ποίησης με τις άλλες τέχνες και τη φιλοσοφία, ώστε να επαναπροσδιοριστεί η φράση του Ντελακρουά “Δεν υπάρχει τέχνη χωρίς ποίηση”».
Ο παγκόσμιος Γιώργος Σεφέρης
Η τεράστια προσωπικότητα του βασικότερου εκφραστή του ελληνικού μοντερνισμού
Ο ύψιστος Οδυσσέας Ελύτης
Η Parallaxi παρουσιάζει 25 σημεία που σημάδεψαν τη ζωή και το έργο του.
Ο ποιητής της θάλασσας Νίκος Καββαδίας
Η Parallaxi θυμάται τον Νίκο Καββαδία και δημοσιεύσει ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Χρήστου Δανιήλ «Ξαναδιαβάζοντας τον Νίκο Καββαδία, Ποιητική και πρόσληψη» (Οδός Πανός, Αθήνα 2010). Πρόκειται για το κεφάλαιο «Η ποιητική ανθρωπογεωγραφία του Ν. Καββαδία και η αποδοχή της ετερότητας» (σελ.67-85).
Ο αξέχαστος και αξεπέραστος Ντίνος
Η Βάνα Χαραλαμπίδου, προσωπική φίλη του Ντίνου Χριστιανόπουλου για δεκαετίες είχε γράψει στην parallaxi τον Ιανουάριο του 2012 ένα κείμενο βαθιάς αγάπης και θαυμασμού.
Ο κυνηγημένος Τάσος Λειβαδίτης
15 στίχοι του μεγάλου ποιητή που θα φωτίσουν τις μέρες και τις νύχτες σου
Ο σύνθετος Μανώλης Αναγνωστάκης
Η ζωή και το έργο ενός γίγαντα της ελληνικής ποίησης
Ο ξεχωριστός Μίλτος Σαχτούρης
Η Εύη Καρκίτη γράφει για τον μεγάλο ποιητή…
Η μοναδική Κική Δημουλά
Μια από τις σπουδαιότερες μορφές της ελληνικής ποίησης. Η ζωή και το έργο της.
Ο αδικημένος Κλείτος Κύρου
Ένα blog – φόρος τιμής της Ελένης Χοντολίδου στον ποιητή Κλείτο Κύρου
Η σπουδαία κυρία Ζωή Καρέλλη
Στις αρχές του αιώνα μια εύπορη οικογένεια της Θεσσαλονίκης απέκτησε παιδιά. Ο Νίκος – Γαβριήλ και η Χρυσούλα, δυο απ΄τα παιδιά αυτής της οικογένειας, αγάπησαν με πάθος τη γλώσσα, τα γράμματα και την ιστορία. Εκείνος έγινε ο μέγας Πεντζίκης, εκείνη, στο δικό της μονοπάτι, βαφτίστηκε Ζωή Καρέλλη και έγινε, για πολλούς, η μεγαλύτερη ποιήτρια του αιώνα.
Ο ευαίσθητος Νίκος Αλέξης Ασλάνογλου
Έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως ένας άνθρωπος εύθραυστος, μοναχικός και με έντονο ψυχισμό με ποιήματα στα οποία νιώθουμε τις ματαιωμένες φιλίες, τις ναυαγισμένες σχέσεις, τις συγκινήσεις, τα δάκρυα και τον θάνατο. Ο ίδιος έγραφε βαθιά επηρεασμένος από την ομορφιά της εφηβείας που πέρασε και χάθηκε στον χρόνο, «στον χρόνο που καταστρέφει και δεν σέβεται τίποτα».
Μάρκος Μέσκος: Η αναχώρηση ενός σπουδαίου ποιητή
Μια από τις σημαντικότερες ποιητικές φωνές της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς, όταν συμπλήρωσε εξήντα χρόνια στην ποίηση μίλησε στην parallaxi και την Εύη Καρκίτη
Ο Κόλλιας δεν θα άντεχε σήμερα
Η ποίηση του Καββαδία ήταν σαν τα ταξίδια του. Είχε μια νοσταλγία, μια μελαγχολία, αλλά επ’ ουδενί θλίψη. Το ταξίδι ήταν το ζωτικό στοιχείο για την νοηματοδότηση του γυναικείου σώματος και αρώματος, της μυρωδιάς των βοδινών κοπράνων μέσω της επίμονης προσμονής τους. Η μισή αίγλη του ταξιδιού είναι το να πιάνεις λιμάνι. Να πλησιάζεις αυτά που πεθύμησες. Αυτό χρησιμοποιούσε και ως πρώτη ύλη με την οποία συνταίριαζε τις πάμπολλες εικόνες που είχε δει στις ακτές του κόσμου, διαμορφώνοντας έναν λυρικό εξωτισμό.
Μ’ αρέσει
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ποίησης η parallaxi δημοσίευσε ένα ανέκδοτο ποίημα του Άγγελου Ευθυμιάδη
15 ποιητές διαβάζουν τα ποιήματά τους με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης
Στα χρόνια της πανδημίας και του εγκλεισμού, η ποίηση έμεινε ζωντανή.
Δύο ποιήματα της Ευτέρπης Μανασή να διαβάσεις
Η Ευτέρπη Μανασή με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα ποίησης, δημοσίευσε στην Parallaxi δύο ποιήματα της.
Μια διαφορετική ματιά στον Καβάφη
Το οπτικοακουστικό επίγραμμα «H ΠΟΛΙΣ | Όπου Το Μάτι Μου Γυρίσω» στο οποίο ο Αρίσταρχος Παπαδανιήλ μελοποίησε και ερμήνευσε το εμβληματικό ποίημα του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη.
Όταν μαθητές γέμισαν τους δρόμους της πόλης με ποίηση
Το 2019, μια ομάδα παιδιών από το 17ο Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης, τριγύρισαν σε κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης, έχοντας οργανώσει μια ιδιαίτερη δράση: φούσκωσαν μπαλόνια, έκρυψαν μέσα ποιήματα και με συνοδεία μουσικής σκόρπισαν χαρά και χρώμα σε μια ημέρα που (δεν) μοιάζει όπως όλες οι άλλες.
Το παγκάκι της ποίησης στο Βαρδάρη
Το «παγκάκι της ποίησης» είναι η ονομασία που του δόθηκε και όποιος βρεθεί να περνάει από μπροστά ή θέλει να ξαποστάσει για μερικά λεπτά σίγουρα θα μεταφερθεί σε άλλους κόσμους ποιητικούς, διαβάζοντας τα όμορφα λόγια που άφησαν παρακαταθήκη σε εμάς μεγάλοι ποιητές.
Τρεις τρόποι για να ακούσεις ποίηση έξω από τα συνηθισμένα
«Το ποίημα, λοιπόν, θεωρείται ανοιχτός χώρος και υπακούει λιγότερο στη λογική και το συντακτικό και περισσότερο στ’ αυτί». Με τα λόγια της Κατερίνας Αγγελάκη – Ρουκ και με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, σου δείχνουμε τρεις τρόπους για να ακούσεις ποιήματα μελοποιημένα ή σε μία πειραματική μορφή απόδοσής τους: